Jump to content

Volvo Penta Tamd30A motorstopp - problem med turbo


ecalyptus

Recommended Posts

Du bør sjekke om det kommer "skikkelig med disel" når du lufter diseltilførselen til en av diselrørene. Få en kamerat til å kjøre motoren på starteren mens du skrur forsiktig opp et av diselrørene til en av dysene.(halv omdreining). Her skal det "sprute skikkelig". Jeg har samme motor og har gjort det par ganger. Ha på deg vernebriller.

Dersom det ikke spruter her får den ikke nok disel. Da ville jeg skjekket det "lille netting filteret" som sitter inne i matepumpa. Er ikke alle som er klar over dette men dette kan skape disel stopp.( vp anbefalte meg å hive dette nettingfilteret ,da dette KAN skape problemer. Det filteret har jeg fjernet). Du kan også sjekke om det kommer disel til matepumpa ved å få en kamerat til å dra på starteren mens du skrur forsiktig opp den "lille skruen" som sitter øverst på matepumpa di. Her skal det sprute godt ja. 

 

1 Dersom du har trykk når du skrur opp den lille skruen på materpumpen(rettsporet) når starteren går er alt ok frem til hit.

2 Dersom du ikke får trykk ut av diseltilførselen til dysene (Halv omdreining ca) da heller jeg til medbringeren i selve diselpumpen ..

Du har vel ikke byttet medbringeren og fått den litt feil på plass? i og med at du har hatt ut hele sjøvannspumpen. Men du fikk vel motorstopp før du var der inne.

Link to post
Share on other sites

Hei Bellen

Lufting etter filterskifte er bortkastet på denne motoren. I praksis lufter den seg selv. Har likevel prøv å lufte via lufteskruen, men har etterhvert innsett at det er bortkastet. Men siden den nå har stått tom for diesel i filteret siden i høst, kan det vel være et poeng med ekstra lufting nå. Får sette på turboen midlertid igjen, fylle på vann i ferskvannskretsen og få med meg en som kan kinne. 

 

Hei Seesnake

Det er noen år siden jeg har hatt ute nettingfilteret så det kan jeg sjekke. Men jeg har litt problemer med å forestille meg at det ligger skit der. 

Jeg får se litt på matepumpen, da finner jeg sikkert den "lille skruen" som du skriver om.

 

Angående medbringeren: 

Blir den påvirket av å skfte eller ta ut impelleren? Motoren har fungert 100% etter at jeg hadde ute hele sjøvannspumpehuset i 2013. Men kan det kanskje være andre årsaker til at medbringeren ikke fungerer? Jeg kjente ikke til og skiftet ikke medbringeren i 2013.

 

 

Turbo:

Jeg har fått et kampanjetilbud på bytteturbo fra Gikturbo i Sverige på kr. 6.640 inkl. mva. Er det noen som har en formening om denne prisen?

Link to post
Share on other sites

Sørg iallefall for at du får motoren til å gå før du kjøper ny turbo. 

Glødepluggene måler du med et Ohmeter eller en prøvelampe.

Denne motoren har meg forstått en stjerne-dieselpumpe.(høyttrykkspumpa) 

Disse er ikke glad i å bli kjørt tørre for diesel. da den kun får smøring av diesel. (derav lurt å helle disel i nye filter ved bytte)

Dersom du skal lufte på dyserøra, bør det være to mann. En som kinner og en ved motoren.

Åpne alle røra på dysene og kinn til du ser det kommer diesel hele veien.

Steng så ett og ett rør mens det fortsatt kinnes.

Link to post
Share on other sites

Angående medbringeren: 

Blir den påvirket av å skfte eller ta ut impelleren? Motoren har fungert 100% etter at jeg hadde ute hele sjøvannspumpehuset i 2013. Men kan det kanskje være andre årsaker til at medbringeren ikke fungerer? Jeg kjente ikke til og skiftet ikke medbringeren i 2013.

 

Forsøk å starte motoren med Sjøvannspumpen og medbringer fjernet fra motor.

 

Hvis lagrene på Sjøvannspumpen er montert litt feil i aksialretningen så vil akslingen presse medbringer slik at forinnsprøytningsvinkelen på brennstoffpumpen endres.

Drevhjulet for brennstoffpumpen, og Sjøvannspumpen, er skråskjært for å thruste forover. Et aksialtrykk fra Sjøvannspumpen vil kunne trykke drevhjulet akterover slik at innsprøytningstidspunkt forandres.

 

Lykke til!

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg konstatert at det er mye gravrust i eksosutgangen i turboen og at flere av viftebladene stod borti rusten. Men det hjalp ikke å pikke bort rusten. Akslingen er like fast.

 

Så monterte jeg turboen på igjen for å kinne motoren med ferskvann. Jeg tok ut hele sjøvannspumpen som anbefalt. 

Så kinnet vi motoren. På matepumpen løsnet jeg lufteskruen og det kom diesel ut der umiddelbart, men ikke noe sprut. Så løsnet jeg rørene inn mot dysene en halv omdreining som anbefalt og kinnet. Da kom det diesel støtvis ut av alle rørene, det vil si i første omgang sylinder 1, 3 og 4. Etter litt kom det også diesel ut av røret til sylinder nr. 2 sett forfra. Jeg vil slett ikke kalle dette for kraftig sprut. Jeg satt klar med vernebriller og aviser som kunne dekke over om nødvendig, men uten av det var nødvendig.

Deretter skrudde jeg til igjen rørene og glødet og prøvde å starte, men da var det for lite strøm igjen. Må lade. 

Link to post
Share on other sites

Nei, så kraftig sprut skal det ikkje være, kommer bare noen små støt. Det er ikkje dieselpumpen som lager trykk, men dysene. Det er rart om du ikkje får start når du nå har fått diesel fram til brennstoffventilene, den burde greit komt igang om den hadde fått diesel til ett par sylindere. Har du sjekket om turbohuset ikkje er igjengrodd så kraftig av gravrust at der ikkje finnes gjennomstrømming?

Link to post
Share on other sites

Det er god gjennomstrømming i turboen. I går da jeg kinnet begynte motoren å forbrenne på noen av sylindrene, kunne det høres ut som, med påfølgende eksos. I dag var det bare ett slag i sylinder med forbrenning. Prøver igjen når batteriet er godt ladet.

Link to post
Share on other sites

En firetakts turbomotor vil fungere som en "sugemotor" ved tomgang og lav belastning!

Turboens tilstand er således nærsagt ubetydelig ved oppstart og lav belastning.

 

Din første utfordring er å få start på motoren. Deretter vil evt. Andre problemer bli synlige når du begynner å belaste den.

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder av turboen. Eksosutgangen er full av gravrust og viftebladene stod fast i rusten, men det hjalp ikke å pikke bort rusten ved dem. Akslingen står like bom fast, i alle retninger.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/63/63444/1489311141.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/63/63444/1489311114.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/63/63444/1489311124.jpg

 

Redigert av ecalyptus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei Ecalyptus    .     Håper du finner ut av det. Lurer du på om glødinga di er i orden så vri om på nøkkelen og se om volten på vp-instrumentet faller. Det skal det gjøre for gløding trekker litt strøm. Ikke at det bare klikker. Jeg gløder alltid i 20 sek.

Jeg er nysgjerrig på trykket ut av diselrøret til et av dysene dine når du kjører motoren på starteren. Det er jeg fordi jeg selv satt i en feil medbringer for 4 års tid siden.

Dvs jeg fikk en medbringer til en 40 motor og ikke til en 30 motor fra vp. Jeg tenkte ikke noe over dette men jeg fikk ikke starte slik som du. (ikke turboproblem)

Da hadde jeg drevet med så mye i båten at jeg ikke kunne tro at det var medbringeren som var årsaken.  Jeg luftet alt som var og luftet et og et diselrør halv omdreinng og så det kom noe disel. Trodde alt var i orden men starte ikke. Så byttet jeg ved en tilfeldighet tilbake til den gamle bedbringeren og luftet.

Da spruta det disel og et helt annet trykk . 

 

Derfor lurer jeg på om det kan ha skjedd noe med medbringeren din? i stykker ? lett å sjekke. Eller det kan vel ikke være så enkelt som at sjøvannspumpen din ikke er skrudd godt nokk inn eller har løsnet noe? Bare noe som slo meg.........

Link to post
Share on other sites

Hei Seesnake og andre!

Jeg satte på igjen turboen for å gjøre nye startforsøk med oppladet batteri. Fylte også opp ferksvannssiden.

Jeg kom på at det kunne være lite diesel i det nye brennstoffilteret på motoren. Det stemte så jeg fylte det opp. Sjekket at det kom diesel ut av fødepumpen, ut av hvert av dieselrørene frem til dysene og fra returrøret. Alt ok. 

Sjekket så at det kom spenning på glødepluggene ved gløding; ok.

Sjøvannspumpen hadde jeg skrudd av en kveld tidligere.

Da var jeg ganske optimistisk på at motoren ville starte. Det gjorde den. Jeg kunne starte og stoppe flere ganger.  :-)    :yesnod:

Jeg skrudde på igjen sjøvannspumpen. Motoren startet og gikk like godt med som uten sjøvannspumpen.

 

Er medbringeren den svarte plastbiten som står inne på enden av akslingen til sjøvannspumpen?

 

Men motoren går antageligvis bare på 3 sylindre, og den går dårlig på tomgang.

Så da er det vel flere potensielle årsaker til dette:

- feil på en eller flere dyser

- feil på dieselhøytrykkspumpen

- ødelagt toppakning

- feil på ventiler

 

Andre forslag?

 

Vurderer å begynne med dysene dersom mekanikeren er enig i det. 

Ellers ønsker jeg egentlig å bytte toppakning uansett for sikkerhets skyld på denne 32 år gamle maskinen. 

Jeg ser også at det drypper ulike steder fra varmevekslerhuset for motorblokken. Oljekjølerhuset er heller ikke helt tett. 

Så er det eventuelt impelleren i ferskvannspumpen. 

Turboen regner jeg med å måtte skifte, har fått kampanjetilbud fra GIKturbo.

Redigert av ecalyptus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ferskvannspumpen har ikke impeller. Har du ikke grå olje er vel det lite sannsynlig at toppåakning må byttes. Men vist det lekker fra kjølerne er det kanskje på tide og åpne disse gjøre rent og nye oringer rundt om. Kanskje du skal sende dysene inn for en overhaling og få nye glødeplugger.

Husk at disse motorene skal glødes i 30 sekunder.

Di skal også luftes ved filterbytte. Det er pumpe på motoren ved dieselfiter. Åpne lufteskrue på topp av dieselfilter og pump. Ikke bestandig den står rett. Da må du tørne motor litt så virker den pumpa bedre. Har pumpe på grovfilteret og jeg som jeg pumper opp dieselfilteret først med. Gjør det lettere. Kanskje du skulle sjekket tanken din og se om den er ren i samme slengen.

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glødepluggene kan du teste med et tang-amperemeter en og en, eller du kan skru de ut og teste en og en på et batteri, ta tiden på hvor lang tid det tar før de er rød-glødene og sammenlign tiden og hvor langt opp på stammen de gløder. Bytt de dårlige eller alle, alt etter tilbakemelding fra lommeboka....

 

Enig med mmosberg: ikke kjøp en eneste dyr del før du har verifikasjon på kompresjon   :thumbsup: .

Link to post
Share on other sites

Her er medbringeren din. Ser ut som bokstaven Ø

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9676/aksling_viktig_til_disel.jpg

 

 

 

Når du nå har fått motoren i gang sjekker du vel på den enkleste måten hvilke sylinder den ikke går på.  Luft en og en kobling /diselrør av gangen. Dersom du hører motoren din faller i turtall og går markant dårligere er denne sylinderen i orden. Lufter du og det ikke skjer noe forandring i motorgange, ligger feilen i denne sylinderen eller i tilførsel/glødeplugg.  :yesnod:

hørte en gang om en som hadde montert en ny riktig medbringer, som ikke fikk starte. Han hadde fått medbringeren en stilling som gjorde at diselpumpen ikke ga disel.  Ville bare nevne det for ordens skyld

Redigert av Seesnake (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering:

Volvo-mekanikeren kom i går og vi kjørte i gang motoren. Han testet sylinder for sylinder slik Seesnake beskrev i forrige innlegg. (Det kunne jeg gjort selv). Det viste seg at sylinder nr.1 forfra ikke gikk. Da ble dysen på denne sylinderen testet og resultatet var at den ikke gav noe diesel. Den var tett på en eller annen måte. Mekanikeren tok med seg alle fire dysene for å sjekke / fikse dem. Han skulle reise bort en uke nå, så det blir en stund til neste oppdatering. Forhåpenentligvis går motoren som normalt med 4 dyser som virker. 

Da blir det å skru av varmevekslerne og få dem renset og trykktestet. Og turboen må sannsynligvis byttes inn.

 

Ellers rengjorde jeg dieseltankene mine for to år siden og inspiserte hovedtanken i fjor.

 

Til Seesnake:

Takk for bildet av medbringer. Det er samme del som jeg antok at det måtte være. Jeg synes denne motoren bråker voldsomt i båten på høyere turtall fra fartsområdet 11 knop og oppover. Hvordan er din Nidelv 26 lydisolert? På min båt er det påstøpt den største flapsen som ble laget til denne båttypen. Toppfarten jeg har notert har vanligvis vært 15 knop. Har også målt 16 knop, men ikke godt nok til å si at det er riktig. Er litt spent på om ny turbo bil gi bedre fart. Har en 4-bladers propell som jeg ikke kjenner spesifikasjonene på. Hvilken fart får du på din båt?

Link to post
Share on other sites

Har du maks på 15/16 knop med denne motoren tenker jeg du skal være fornøyd? marsjturtall er 3600omin. Bruker og ligge på 3200/3400 omin. Ja denne motoren bråker endel.. hjelper vel litt og isolere xtra og være nøye med isoleringa. Bytter du propell bør du vel bytte girkasse med annen utveksling. Så summa summarum skal du øke farta bør du bytte til motor med mer effekt ?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at du har demontert turboen flere ganger, og at du nå trolig vil bytte den ut.

 

Før du tar en avgjørelse så kan det være en ide å demontere sneglehuset på turbinsiden fra lagerhuset og rengjøre komponentene.

 

Jeg utførte en lignende rengjøring på mine turboer.

 

bilde

 

Bruk en skarp gjenstand og merk posisjonen på sneglehuset i forhold til lagerhuset med en ripe.

 

Skru løs boltene som holder sneglehuset til lagerhuset. Trekk så forsiktig av sneglehuset. Sjekk at turbinhjulet ikke er skadet på noe vis. Er det skadet så er det bare å montere sammen og levere hele turboen som byttekomponent.

 

Legg sneglehuset i en bøtte med vann og såpe.

Gjør det samme med turbinen. Snu lagerhuset med turbinhjulet ned og senk ned i et vannbad til turbinhjulet er dekket.

La komponentene ligge i vannbadet til dagen etter. Dette vil løse mye av sot, evt. salt, og annen dritt.

 

Bruk en liten stålbørste og lunkent såpevann til å rengjøre innvendig i sneglehuset.

 

Rengjør tubinhjulet forsiktig med en tannkost eller radiatorpensel med sotløsning og lunkent såpevann. Ikke bruk stålbørste eller annet metall som kan lage riper i turbinhjulets overflate. 

Hvis aksel fortsatt sitter fast så forsøk forsiktig å rotere under rengjøringen. Spray CRC inn i lagerhusets smørekanaler. Sjekk at ikke noe siver ut i akseltetningen.

 

Har du flaks så kan du redde turboen din !

 

PS! Sjekk samtidig eksosbend for lekkasje i vannkapen. En liten vannlekkasje kan være årsak til at turboen har satt seg.

 

Du kan også gjøre det samme på kompressorsiden. Da bør du være oppmerksom på en silikon-ring som lett blir deformert og kan være vanskelig å få på plass når sneglehuset på kompressorsiden skal monteres tilbake.

 

Her er min turbo ferdig rengjort og klar for montering på motor:

bilde

 

Som tetning mellom lagerhus og sneglehus så benyttet jeg Biltemas monteringspasta for eksosanlegg.

 

Verdt å forsøke.

Hvis du lykkes så har du spart 6-7 båtpenger. Hvis ikke så er det bare å montere sammen og levere som bytteobjekt !

 

Lykke til !

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hva gjelder turboer så er korrosjon i turbinhuset på motorer med drevinstallasjon ikke uvanlig. Mine turboer var mekanisk i god stand med 0 oljeforbruk og lite slark både aksialt og radialt på turbinakslingene. Men med omtrent 3mm klaring mellom turbinskovler og turbinhus ble de allikevel byttet. "Lekkasje" av eksosgass forbi turbin har mye å si på motorytelse. Jeg gikk for bytteturboer fra Turboservice med syrefast hylse i turbinhuset. Les denne tråden for detaljer om du ønsker: https://baatplassen.no/i/topic/131328-ny-eller-bytteturbo-kad-300/

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...