Jump to content

Hentetur Ålesund til Oslo.

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

sap_2000 skrev 24 minutes ago:

Skulle gjwrne betalt for å vite hvordan forholdene er utenfor Sørlandet om noen timer. 

Nå har vel dere full kontroll, men Meteorologisk Institutt melder følgende:

Stavern - Lyngør:

Skiftende bris. Skyet eller delvis skyet. Mulighet for spredt regn. For det meste god sikt.
Bølgehøyde: 0,5-1 m.

Lyngør - Oksøy:

Vestlig bris. Stort sett oppholdsvær og perioder med sol. God sikt.
Bølgehøyde: 0,5-1 m. 

Oksøy - Åna Sira:

Vestlig opp i liten kuling 12, i kveld minkende til frisk bris 10. For det meste skyet og noen regnbyger. Moderat sikt i nedbør.
Bølgehøyde: 1-2 m.

Kommentar: Ser at det er noe kuling opp mot 9-10 m/s i ettermiddag, som avtar i kveldinga (Torungen).

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Skipsrådet er blitt enige om å følge bjellekua videre.  

Vi følte oss beæret da vi utenfor Farsund ble kalt opp av styrmann på BD og informert om at de endret kursen til 117 grader :yesnod:

vi takket og meddelte at vi fulgte på inntil videre.  

Vi vil jo ende opp lenger fra land jo lenger vi henger på, men går det ned er det ikke noe pes å brekke av etter Kr S en gang. Vi har diesel nok til å bli her ute.  

Var den kulingen BD nevnte vi håper å unngå på egen hånd. Ikke alltid lurt å komme for tidlig :giggle:

Vi får lese litt mer op yr og DMI.  

7 nm SV av Korshavn nå.  

IMG_9142.JPG

Mvh. SAP

Hehe, føler meg bra dum her nå. Men skjønner fremdeles ikke konteksten fra denne linjen??

Vi følte oss beæret da vi utenfor Farsund ble kalt opp av styrmann på BD og informert om at de endret kursen til 117 grader

BD ble brukt igjen lengre nede i teksten til sab,hmm. Her lukter det mytteri og ugler i osten

Edit: nr 14. Håper det ikke er skrivefeil, men god gammel dags krim. Denne BD 

Edit:nr 15. Skulle vært forbud å redigere. Nå ser bare posten min enda teitere ut etter at dere fjernet deres :lol:

Redigert av TB22 (see edit history)

Kommer sikkert en forklaring på den:easter:påskenøtta
Regner med de klipper navlestrengen og begynner kurs inn mot Arendal vært øyeblikk nå hvis de da ikke har bestemt seg for å henge på opp til Rafsnes som er destination på bølgebryteren

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

58 minutes ago, Bergen dørk said:

Jeg beklager, men jeg trodde SAP henviste til min vesle Metorologiske melding fra YR. BD=Bergen Dørk. 

God påske, folkens!

Stemmer det :yesnod: feilkobling fra min side. Til mitt forsvar hadde vi en stund litt mye å tenke på. 

Ja, nå er strengen klippet og Bjørnen vrir på kringla (roret). 

Vi debatterte å bryte ut fra og med Flekkerøya omtrent, men sjøen var for grov til at vi turde. 

Så litt på DMI som sa det skulle bli roligere jo lenger nord øst vi kom, så ble værende. 

Samtidig var vi litt bekymret for fuelnivået om vi da måtte bli der ute med mor om sjø og vind ikke bedret seg før CH (ikke BD:giggle:) turner inn mot Langesund.  Vi hadde nok ikke kommet dit med nervene i behold hvertfall. 

Det er to tanker ombord, SB og BB. 

Motor suger fra BB og returnerer til samme.  BB var også lavest da vi antagelig har krenget mer mot SB over lang tid.

Tenkte at OM vi ville krenge mye mot SB på vei inn mot Torungen kunne nivået bli lavere enn ønsket og ville ikke risikere ar den sugde luft fra  om vi fikk oss en dans på vei inn.  

Så.... Vi kjører safe og trimmet skuta skeiv som Jan Thomas i 20 min så vi fikk nesten halv BB tank på måleren. Stengte så cross-over før vi brøyt ut.  

Hadde da ca 15 nm til torungen. 

Nå er vi snart inne ved torungen :yesnod:

Edit: passert og laster inn et bilde av søstrene bjørn har savnet så mye

IMG_9154.JPG

IMG_9156.PNG

IMG_9157.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...