Jump to content

Båt rent i senk av annen båt


Gudrun

Recommended Posts

Skjærgårdsjeepen kunne jo ha gjort "noe" de også,så litt skyld i sammenstøtet har vel de og.

<{POST_SNAPBACK}>

Huh?? De lå stille, kanskje uten motoren igang. Du kan da ikke mene at man hele tiden skal følge med på båter som kommer mot deg når du ligger å fisker, og starte motoren hver gang i tilfelle de ikke svinger unna..? :confused:

 

Det er ingen unnskyldning for å kjøre ned en annen båt som ligger stille på flatt hav i dagslys! Dette bør ha samme straffereaksjon som å kjøre ned en fotgjenger i fotgjengerfeltet!

Link to post
Share on other sites

Huh?? De lå stille, kanskje uten motoren igang. Du kan da ikke mene at man hele tiden skal følge med på båter som kommer mot deg når du ligger å fisker, og starte motoren hver gang i tilfelle de ikke svinger unna..?  :confused:

 

Det er ingen unnskyldning for å kjøre ned en annen båt som ligger stille på flatt hav i dagslys! Dette bør ha samme straffereaksjon som å kjøre ned en fotgjenger i fotgjengerfeltet!

<{POST_SNAPBACK}>

Å ligge stille(drive)med stoppet motor betyr ikke at den båten er fritatt for å holde utkikk og handle i samsvar med reglene den og. Tror nok at skjærgårdsjeepen vil bli tildelt litt skyld den også.

Link to post
Share on other sites

Å ligge stille(drive)med stoppet motor betyr ikke at den båten er fritatt for å holde utkikk og handle i samsvar med reglene den og. Tror nok at skjærgårdsjeepen vil bli tildelt litt skyld den også.

<{POST_SNAPBACK}>

Selvfølgelig skal man gjøre det man kan for å unngå ulykker. Har du noen gang blitt passert av en båt i 20knop på under 50meters avstand? Har du i alle disse tilfellene vært klar til å gi gass og komme deg unna i tide i tilfelle føreren ikke har sett deg? For alt vi vet så kan de ha hatt dreggen ute og null sjanse til å reagere selv om de regnet med at Princessen kom til å prøve å renne dem i senk.. Aldri i verden om skjærgårdsjeepen vil bli tildelt noe som helst skyld i denne saken! :nonod:
Link to post
Share on other sites

Joda Klikk. Enkelte har gått adskillig nærmere enn 50 meter også. En må ikke la følsene løpe av med seg-det er sjøveisreglene som gjelder uansett. Og forresten så stopper jeg aldri motoren når jeg ligger og driver med fiskeutstyret i bruk,men hadde jeg hatt bensinmotor så hadde jeg nok stoppet den.

Link to post
Share on other sites

Og som det er understreket i en annen tråd her.

Førte 18 fotingen de foreskrevne signalene?

Fartøy som fisker, og som ikke fisker med trål skal vise to kjegler, den ene anbrakt loddrett over den andre og med spissene sammen.

Signalene skal opp.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Fartøy som fisker, og som ikke fisker med trål skal vise to kjegler, den ene anbrakt loddrett over den andre og med spissene sammen.

Signalene skal opp.

Ja, da hadde nok "sjåføren" på Princessen straks visst hva det dreide seg om :wink::wink::wink:

 

. . . . rent bortsett fra at det ville være faktisk feil i dette tilfellet . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ser at du legger opp til påfølgende utfyllende forklaring. Kom like godt med den med en gang.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, så gjerne :wink:

 

"...fartøy som driver fiske..." i sjøveisreglenes forstand inkluderer ikke fisking med håndsnøre, etc. De signalene som trekker frem fra sjøveisreglenes "Regel 26" er myntet på f.eks drivgarnsfiskere, notkast, osv.

 

Dette betyr at når du og jeg dorger etter makrell eller bruker harpen for å fange vintertorsk, da kan vi heller ikke regne oss som "... holder på med å fiske ..." slik som det beskrives i Regel 18, Ansvar mellom fartøyer.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det var rart.

Det kan jeg ikke finne noe sted.

 

Jeg siterer COLREGS:

 

© A vessel engaged in fishing, other than trawling, shall exhibit:

 

(i) two all-round lights in a vertical line, the upper being red and the lower white, or a shape consisting of two cones with their apexes together in a vertical line one above the other; a vessel of less than 20 meters in length may instead of this shape exhibit a basket;

 

(ii)when there is outlying gear extending more than 150 meters horizontally from the vessel, an all-round white light or a cone apex upwards in the direction of the gear.

 

(iii) when making way through the water, in addition to the lights prescribed in this paragraph, sidelights and a sternlight.

 

(d) A vessel engaged in fishing in close proximity to other vessels engaged in fishing may exhibit the additional signals described in Annex II to these Regulations.

 

(e) A vessel when not engaged in fishing shall not exhibit the lights or shapes prescribed in this Rule, but only those prescribed for a vessel of her length.

 

 

Dersom dette bare gjelder fiske med aktiv redskap, gjelder altså ikke denne bestemmelsen fritidsfiskere som jo ikke har lov å bruke aktiv redskap.

Da er det altså en skreven lov for kommersielle fartøy, og en for fritidsfartøy.

Av det gjelder altså ikke regelen om signal for motorseiling for meg. Den gjelder kun kommersielle fartøy.

 

 

Dessuten er det ikke nødvendig å diskutere dette.

Han som eide båten var Sunnmøring.

Jeg har jobba sammen med Sunnmøringer hele mitt arbeidsliv.

Han går garantert ikke derfra uten å få penger for skade på egen båt, penger for tort og svie, penger for tapt arbeidsfortjeneste osv. :wink:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det var rart.

Det kan jeg ikke finne noe sted.

Du behøver ikke å gå lenger enn til Sjøveisreglenes "Regel 3":

 

d) Uttrykket "fartøy som holder på med fiske" betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

 

Men at der skulle være forskjellige sett med Sjøveisregler for forskjellige fartøyer, det blir å strekke logikken litt langt - selv om det av og til kan virke slik når man f.eks ser hvordan enkelt ferjer synes å ha store vanskeligheter med å vike fra sin vanlige skinnegang :wink:

 

Dessuten er det ikke nødvendig å diskutere dette.

Han som eide båten var Sunnmøring.

Jeg har jobba sammen med Sunnmøringer hele mitt arbeidsliv.

Han går garantert ikke derfra uten å få penger for skade på egen båt, penger for tort og svie, penger for tapt arbeidsfortjeneste osv. :wink:

Er det dette man kaller: "aldri så galt, at det ikke er godt for noe...."?

 

Nå skal jeg forresten straks ut på tur med GAMLE SALTEN - og jeg lover å holde god utkikk etter både sunnmøringer og andre med og uten Princesser og 18-fotere :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Joda Klikk. Enkelte har gått adskillig nærmere enn 50 meter også. En må ikke la følsene løpe av med seg-det er sjøveisreglene som gjelder uansett. Og forresten så stopper jeg aldri motoren når jeg ligger og driver med fiskeutstyret i bruk,men hadde jeg hatt bensinmotor så hadde jeg nok stoppet den.

<{POST_SNAPBACK}>

Sjøveisregler eller ikke. Kan garantere at Princessføreren får både bot, mulig straff i form av betinget fengsel, erstatningsansvar overfor skader på skjærgårdsjeep, og tvilsomt noe igjen på forsikringen for skader på egen båt. Jeg har selv vært vitne til og godt innvolvert i 2 separate episoder der båt har uaktsomt kjørt inn i annen båt som ligger stille. Begge resulterte i erstatningskrav og ingen forsikringsutbetaling. I den ene episoden var føreren overstadig beruset og fikk derfor i tillegg straff av politiet.
Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til å betvile dine erfaring Klikk. Og jeg er ikke helt uenig med de meninger som er fremsatt,med unntak av den om fotgjenger overgangen :lol: Men selv om du fisker med avslått motor så er du etter sjøveisreglene under kommando. Ergo så er småbåt som fisker ikke fritatt fra å følge sjøveisreglene. På det grunnlaget mener jeg den som fisket også skal tildeles skyld.

Kan veldig vanskelig å forstå noe annet enn at begge båtene ikke har holdt forsvarlig utkikk. Og etter dine erfaringer å dømme,kommer jeg i samme situvasjon som føreren av Princessen noen gang så blir det en tur til en advokat uten opphold.

Det skulle vært interessant å høre Båtadvokatens mening om skyldeling i en sak som denne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...