Jump to content

Båt rent i senk av annen båt


Gudrun

Recommended Posts

PS. Igjen ute på tur i dag, og ble innhentet av to fartsmaskiner som passerte meg med 10 meters avstand i godt og vel 20 knop midt i Vrengensundet med hjemvendende båter på alle kanter.

<{POST_SNAPBACK}>

Kansje de samme som jeg møtte i Vestfjorden? To "bælsvære" balkong-båter i 20 knop +. En ting var hekk bølgene, men noen minutter etter at de hadde passert, så bare reiste sjøen seg rett opp med 1 meters bølger ut fra intet :eek:

Tror ikke de som har båtplass langs fjorden var så spesiellt happy heller...

 

Mvh Ketil

Link to post
Share on other sites

Kansje de samme som jeg møtte i Vestfjorden? To "bælsvære" balkong-båter i 20 knop +. En ting var hekk bølgene, men noen minutter etter at de hadde passert, så bare reiste sjøen seg rett opp med 1 meters bølger ut fra intet  :eek:

Tror ikke de som har båtplass langs fjorden var så spesiellt happy heller...

 

Mvh Ketil

<{POST_SNAPBACK}>

Nope, "mine" to var ikke verandatypen, mer Hydrolift, eller noe i den dur. Men bøljer blei det...

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg tuslet i bedagelig marsfart (8 knop) og på skrå forfra fra styrbord side kommer en Hydrolift i et unevnelig anntall knop, den passerer foran min skute med ca 30 meter, og forsvinner bakover på min babord side. Det er da vi oppdager to små grå rib'er med småunger i på min babord side. Hadde denne hydroliften kommet noen sekunder senere, eller jollene noen sekunder tidligere hadde dette blitt nest store oppslag i nyhetene. De små grå var vanskelige å få øye på, både fysisk og i overført betydning. Det var bare ren skjær flaks at dette ikke ble mos. Resten av turen var det bare småplukk som en i 30 knop som måtte passere meg på 10 meters avstand, og en hekksjøgeneral som plutselig endret kurs foran meg, og med ett flyttet vikeplikten fra seg selv til meg. I mine 8 knop var ikke dette noe problem.

Samme opplevde jeg i dag - og i dag var jeg i jolla. Var ute og testet vår lille 2,5 meter lange gummibåt med 4 hk på. Fikk den i plan på tross (eller på grunn av?) tyngden fra skipperen. Gjorde vel 12-13 knop. Nåvel. I Bevøysundet (sundet mellom Jeløya og Bevøya på nordspissen av Jeløya - tvers overfor Son) - som på det smaleste er rundt 50 meter kom det en hvit Scan Dynamic 9200 i ca 25 knop. Passerte meg med 10 meter. Han kom sydfra - på vei mot Son. Utgangen av dette sundet er delvis skjult fra der jeg ropte ØY!!! . ER DU DUM I HUE ELLER?? Med høyre arm signaliserte jeg tydelig at han kjørte alt for fort. Da slakket han av gitt. Takk for det!. Rundt odden han ikke ser ved utgangen av sundet - ca 5 sekunder etter at han slakket av - kom det to padlere i kajakk :eek: Det hadde blitt veldig nesten ulykke om han ikke hadde slakket av.

 

Nå gikk det bra denne gangen - og jeg tok en rolig tur hjem i plan (!) med jolla med god samvittighet for at jeg for første gang på lang lang tid reagerte på andres adferd på sjøen. Er ikke ofte jeg skriker til noen på sjøen - men han her fortjente det.

 

Det er ingen fartsbegrensning i det farvannet det gjelder. Men en viktig egenskap for oss alle på sjøen som fører hurtiggående båter er å planlegge og tenke på hva som kan skje lenger fremme. En ting er at vi føler vi har kontroll over egen båt. Men det kan være at det er noen foran som ikke er forberedt på at vi kommer - eller som kanskje ikke har kontroll. Han som førte Scand Dynamicen i Bevøysundet i dag tenkte åpenbart ikke på hva som kunne skje lenger fremme.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde nesten samme følingen i dag i sundet mellomBrønnøya og Ostøya ostøy sundet der kom det en såkalt terrassebåt med driv hus på akter plattformen med to eldre mennesker på takterrassen i sundet i plog det lå noen inne på Ostøya som fikk merke at denne fjordflytteren kom bølge høyden var vel rundt 1 m .

er dette nødvendig? er enkelte hevet over andre :cool: i så fall så kan de bruke flagg :flag: på båten sin :headbang::sailing:

Link to post
Share on other sites

Etter/under en fantastisk helgetur til Koster ha jeg gjort meg noen tanker om temaet i denne tråden.

Tror jeg må erkjenne at jeg er blitt for gammel og utgått på dato.... til de grader at selv ikke 30 års erfaring fra praktisk båtliv kompenserer godt nok. Kystskippersertifikat erhvervet jeg meg faktisk også i yngre dager.

 

Registrerer at flere i tråden her definerer det som toskete å legge seg til å drive/fiske i en beferdet lei med motoren avslått. Vel - det kan det kanskje være - avhengig av leien vil jeg si. Jeg kjenner ikke den aktuelle og trafikkmønstreret der, men mange leier trafikkeres stort sett kun av lystfartøyer og i disse kan jeg ikke på noen måte se det toskete i å fiske der.

 

Motor avslått - ekstra uforsvarlig? Nå har jeg aldri eid en slik Jeep - men jeg skulle tippe at forskjellen i reaksjonstid mellom motor av-/på kanskje dreier seg om et sekund eller to - en bagatell spør du meg.

 

 

Men vel - som båtadvokaten sier - de ligger midt i en lei - 400m bred på det smalleste (var det akkurat der de lå?) med separasjonssone blir det forholdsvis lite slingringsmonn igjen til en

50-foter i 20 knob. Kan så være - men om de nå ligger midt i leia da. Hva f.... gjør da P'en der?

I tillegg til ikke å holde utkikk negliserer han også separasjonssonene - han skulle jo gå på sin side av leia ikkesant?

 

Utkikk. Selvsagt skal man holde utkikk - og i utstrakt grad rimeligvis om man ligger og fisker i en lei.

Guttene gjorde det. De så P'en, men antok jo at den ville vike for dem. "da vi skønte at han ville kjøre på oss var det for sent å komme unna - så vi hoppet" (etter hukommelsen).

Selv om Skipper Worse bedyrer at sjøveisreglene nærmest er ferdigtolket forholder det seg heldigvis ikke slik - her er det rom for tolkning i massevis.

Guttene har etter min mening forholdt seg også til sjøveisreglene her - da de - når de skjønte ting gikk galt - begrenset skadene formidabelt ved å hoppe overbord. Ett par mulige døde kan vel utvilsomt kalles en mye større ulykke.

 

Det med utkikken igjen - og toskeskapet ved å fiske der de gjorde. Om de i stedet hadde lunket avsted i 3 knobs fart da. Vil de da også betegnes som toskete. Jeg mener - hvem holder til enhver tid utkikk akterover? Og er umiddelbar klar til å vike om en stor hel/halvplaner skulle komme akterfra i stor fart? Ikke mange av oss skulle jeg tro.

På min tur hjem til Skjebergkilen i går (kan utvilsomt betegnes som en lei) - ble jeg vel passert av kanskje 50 det slaget. Noen på 15 meters hold - noen lengre unna. Jeg tør påstå at det er umulig å gardere seg mot dustekjøring fra mange av disse. Skulle en av disse som passerte på 15 meters hold vært litt uoppmerksom si 100 eller 50 meter aktenfor meg og ha kommet litt ut av kurs så han hadde kommet på koll. kurs med meg i stedet for de 15 meters klaring - hvilken mulighet haddde jeg da hatt til å unngå en kollisjon? - Null mener jeg - med mine 5 - 6 knob sitter jeg ikke kontinuerlig å vurderer farer som kommer opp aktenfra. Jeg har nok med det som foregår foren for tvers + ett par streker aktenfor, og så tar jeg for gitt at de aktenfra i større fart gjør som de skal. Og jeg vil ikke være med på at det etter sjøveisreglene skal være nødvendig for meg i slike situasjoner å foreta unnamanøvrer i "god tid" fordi dusten som kommer aktenfra kanskje gjør noe dumt. Men - selvsagt - om jeg skjønner at det holder på å gå galt gjør jeg selvsagt det som er i min makt for å unngå/begrense ulykke.

Og akkurat det mener jeg guttene i den pårente jeepen også gjorde - når de skkønte det kom til å gå galt.

Om de har utvist det beste sjømannskap kan kanskje diskuteres. Det er ikke alle gitt å være like flinke og snartenkte og erfarne.

Jeg mener også at sjøveisreglene et sted har (hadde?) noe om at om en skipsfører i en "ulykkestilbudssituasjon" på kort tid tvinges til å ta en avgjørelse for hvordan han velger å reagere - og han kanskje ikke valgte den optimalt beste reaksjonen - så kan han ikke lastes for det senere.

 

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Her får vi høre om en skremmende ulykke som helt sikkert vil forfølge alle involverte parter som et mareritt resten av livet, ......og så er hylekoret i gang:

 

-----------------------------

 

Gunga Din:

”Han hade vel fullt opp med o finne vegen i kartplottern.......

(man kan ju ikke göra to saker samtidigt!)

egentligen er det ju märkligt att ikke 18' fotarn var med i det digitalekartet.........  ”

 

-----------------------------

 

Jeg er fryktelig nysgjerrig på hva det er som får dere til å tillegge ”alle” førere av store Princesser et intelligensnivå på linje med en lavpannet amøbe. Tror dere ikke at føreren av Princessen takker høyere makter for at ungdommene slapp fra ulykken uten fysiske skader, og tror dere ikke at han er føler at han har all skyld og er fryktelig lei seg? Tror dere virkelig ikke at han reagerer som folk flest, selv om han har en stor Princess?

 

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Bern !

 

Jag har aldrig någonsin kommenterat intelligensnivån hos Princess-ägare............

 

min kommentar (som jag kanske borde skrivet enn mer tydligt!)

 

var att något tog bort uppmärksamheteten från han som stod til rors i Princessen, det kan ha

varit en kartplotter, vilket er den 'dupeditt' som svarar för en ökad inblandning i fritidsolykker!

 

hur som helst ngt var det som gjorde att 'utkikken' försvann !

 

(på stora båtar/ fartyg är det krav på at utkiken ikke har någon annan uppgift ombord, han får inte

deltaga i navigasjon eller ngt annat, endast utkik!)

 

 

Og jag tror definivt att han er fryktlig lei seg idag ! og alla er vel lika glada att det inte blev värre

skador enn det blev..

 

Jag tror samtidigt att denne Princess-ägaren kommer att vara mer uppmärksam i framtiden,

både vad gäller utkik og sikker fart.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke kommentere rundt P-eiere eller deres intelligens. Men jeg har observert at svært mange større båter for tiden utstyres med radar. Nå definerer ikke jeg min båt i den kategorien - men jeg har radar. Den bruker jeg alltid - uansett om det er fint vær eller dårlig vær. Jeg ser på den som en ekstra utkikkshjelp - og den er fantastisk bra å bruke når det er mye trafikk på fjorden.

 

Derfor er min oppfordring til alle som har radar ombord - bruk den så ofte som mulig. Da er man vant til å tolke radarbildet og bruke apparaturen effektivt - også den dagen man virkelig trenger pga dårlig vær. Dessuten er det veldig fint med en ekstra utkikkshjelp når man navigerer i 20 knop +

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du putrer avgårde i 3 knop også plutselig så blir du pårent bakfra av seilbåten. Hvem har skylden?

<{POST_SNAPBACK}>

Nå vet jeg ikke om dette er et nytt forsøk på fyre opp under "ansvarlig mann i motorbåt/idiot i seilbåt" polariseringen, men seilbåten har uomtvistelig skylden som innhentende fartøy.

Gjelder også dersom du blir pårodd bakfra av en i pram.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe forsøk på fyre oppunder noen debatt angående motorbåt/seilbåt konflikter.

Men jeg var for noen år siden utsatt for denne artige saken. Politijuristen gav meg i første omgang bot for ikke å ha holdt av veien for et seilfartøy-han anså at hekkbølgemonstret skulle holdt av veien.

Veien til advokat var rimelig kort og boten ble nektet vedtatt.

Via advokaten ble det ingitt anmeldelse og skader på egen båt ble krevd dekket. De var ikke så store egentlig. Etter litt brevskriving og diskusjoner så ble saken avgjort med 80% skyld på seilbåten og 20% på motorbåten(meg). Begge parter måtte dekke egne skader og min motpart måtte betale mine

advokat utgifter.

Hovedankepunktet mot meg var at jeg hadde sett og notert meg at seilbåten innhentet meg,også ble den halve hjernecella parkert og seilbåten var glemt til det smalt. Hovedankepunktet mot seilbåten var at han ikke hadde holdt av veien for et fartøy som ble innhentet.

Hvem som var den kloke her vet ikke jeg noe om , men det som er sikkert er vel at ingen av oss tenkte noe særlig før det var for sent. Og jeg er helt enig i at jeg hadde skyld i uhellet ved å unnlate å kikke over skuldra og se hva som foregikk bak egen båt. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Dette blir noe O.T.

 

men jeg kan ikke la være å nevne at jeg i helga ble pårent av Redningsselskapet sin nye båt her sør, mens jeg lå fortøyd og fylte bensin :eek:

 

De innrømte fadesen og unnskyldte seg. Det gikk bra med min båt, mest fordi Redningsselskapet sin båt har en 'gummipølse' rundt relinga.

 

Men jeg fikk en støkk. Moralen er, man kan ikke være trygg for noen som helst båt, eller noe sted :sad:

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din

 

Synspunktene som du gir uttrykk for i innlegg nr. 132 er jeg helt enig i, og jeg beklager hvis jeg tok meg litt friheter da jeg kommenterte ditt tidligere innlegg. Men jeg er ikke 100% enig når du sier: ” Jag har aldrig någonsin kommenterat intelligensnivån hos Princess-ägare............”

 

Sitat fra innlegget jeg kommenterte:

”Han hade vel fullt opp med o finne vegen i kartplottern.......

(man kan ju ikke göra to saker samtidigt!)

egentligen er det ju märkligt att ikke 18' fotarn var med i det digitalekartet......... ”

 

Her sier du at han ikke kan gjøre to ting samtidig, og videre ligger det vel i siste setningen at han forventet å finne 18 foteren i det digitale kartet. Hvis du ikke har større forventninger til ham enn som så, så er vel det et uttrykk for at du anser ham for å ha lav intelligens.

 

Men, men Gunga Din. Jeg forstår godt at denne unødvendige ulykken kan provosere frem slike spontane uttalelser, så jeg burde vel ha avstått fra å kommentere det.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Hej igen Bern !

 

det med o finne 18'fotarn i det digitale kartet skrev jag med bare litt ironi..... :smiley:

 

tekniken finns allredan idag og används på alla fartyg större enn 300 BRT !

 

med tiden kommer den sikket oxo till oss fritidsbåter eftersom teknikken er relativt billig....

 

hade 18'fotarn synts på det digitala kartet så kansje olyckan inte hade hänt, om det nu var

kartplottern som gjorde att rorsman var upptagen av annet enn att kika framåt !!!

(det her med kartplottern er bare en spekulasjon fra min sida!)

 

 

Ingen av oss kan göra to ting samtidigt.....möjligtsvis damerna. :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det burde være forskjell i krav til kunnskaper til kapteinen av en 50' som kan gjøre 20 knop, og til kapteinen i en snekke på 23' som gjør maksimalt 6 knop. Årsaken til dette er kanskje åpenbar, men nevner her fart kombinert med vekt.

<{POST_SNAPBACK}>

50 fot princess er over 15 meter med pulpit, rett under 15 meter utan. Her er det vel krav om fritidsskippersertifikat?
Link to post
Share on other sites

50 fot princess er over 15 meter med pulpit, rett under 15 meter utan.  Her er det vel krav om fritidsskippersertifikat?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nei, den er akkurat 2 cm. for kort til at sertifikatkravet gjelder. Den er 14,98 m. lang ekskl. pulpit, som ikke skal regnes med i lengden.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Avhenger ikke  "sertifikatplikten" også av BRT? Og det er vel ikke helt uten grunn at Princesse er 14,98 meter...

<{POST_SNAPBACK}>

P 50 er nok for liten til å overstige 25 brt. Som regel er det lengden det står på, ikke tonnasjen.

 

P50 veier 17 tonn. Bare 7 tonn mer enn Hangarskibet i fullbunkret tilstand ... :rolleyes: Skrale papirtynne greier, antakelig. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

P 50 er nok for liten til å overstige 25 brt.  Som regel er det lengden det står på, ikke tonnasjen.

 

P50 veier 17 tonn.  Bare 7 tonn mer enn Hangarskibet i fullbunkret tilstand ...  :rolleyes:   Skrale papirtynne greier, antakelig.   :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig jeg misforstår deg her - men for å være korrekt. BRT og tonnasje er ikke det samme så vidt jeg vet. brutto registertonn brt eng. gross register ton rominnholdet av alle benyttede

rom i et skip der ett brt= The unit of measurement for the capacity of a vessel whereby one register ton equals 100 cubic feet (2.83 cubic meters)

Om jeg har forstått rett er BRT ett eller annet form for volum mål

 

P50 veier 17 tonn.  Bare 7 tonn mer enn Hangarskibet i fullbunkret tilstand ...  :rolleyes:   Skrale papirtynne greier, antakelig.   :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Verden går videre vet De. I motsetning til i de vestlige deler av Norge har man på det sentrale Østlandet fått slike datamaskiner (eng.computere) som kan beregne bruddstyrken på materialet. Denne kompetansen er også overført lenger Vest enn til VestNorge - men ikke til VestNorge. Og med lenger Vest tenker jeg da på The Great Brittain. Verden går videre vet De. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg misforstår deg her -

 

Du gjorde nok det. Men det er min feil. I mitt grenseløse enfold gikk jeg ut fra at et avsnitt ville være nok til å markere at jeg fra å omtale brt gikk over til deplasement. Som altså er noget ganske andet enn brt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Verden går videre vet De. I motsetning til i de vestlige deler av Norge har man på det sentrale Østlandet fått slike datamaskiner (eng.computere) som kan beregne bruddstyrken på materialet. Denne kompetansen er også overført lenger Vest enn til VestNorge - men ikke til VestNorge. Og med lenger Vest tenker jeg da på The Great Brittain. Verden går videre vet De.

<{POST_SNAPBACK}>

:eek::eek::eek:

(venter i spenning på svar fra worse :lol::lol: )

Link to post
Share on other sites

Verden går videre vet De.

venter i spenning på svar fra worse

Hadde egentlig tenkt å la denne ligge ... :eek:

 

Det er jo noe aldeles søtt, nærmest barnaktig, i den sterke troen på computernes fantastiske egenskaper og evner til å redde verdensfreden. For ikke å snakke om båtdesign ... Og da snakker vi om de samme j**la maskinene som crasher en gang i timen/dagen/uken, minst ... (stryk det som ikke passer) :confused:

 

Takke meg til en båt designet av levende mennesker som vet hvilken ende de skal holde blyanten i... Og som lager båter som skal vare litt lenger enn til neste stortingsvalg. :rolleyes:

 

Needless to say, Worse sverger naturligvis til papirkart, også, for de kan det skrives, strekes og tegnes med blyant på!! Prøv det med en lcd-skjerm på en fancy plotter ...

Blyant-tegnete båter er best!! :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...