Jump to content

Båt rent i senk av annen båt


Gudrun

Recommended Posts

Og så kom dommen, sitat frå Bergens Tidende som lyder slik:

 

Det var under stille vær og god sikt i slutten av juni i år at dei fire kameratane frå Florø var på fisketur i Nekkøyosen utanfor kystbyen. Dei låg i ro midt i fjorden, og såg den store Princess-cruisaren nærme seg i stor fart. Heilt til det siste trudde dei han ville svinge unna. Så hoppa dei på sjøen.

 

- Det var utruleg nær, sa Mats Igland, ein av dei fire ungdommane, til Bergens Tidende den gongen.

 

No har sunnmøringen som stod til rors fått straffa for den aktlause båtføringa som lett kunne kosta

 

Mats og kameratane livet.

 

- At ein person nesten tar livet av fire menneske berre får åtte tusen i bot, er ganske tragisk, seier Mats Igland i dag.

 

Alle fire kameratane reagerer på straffa. Sunnmøringen har overfor politiet erkjent at han ikkje følgde godt nok med. Dei fire har ikkje høyrt eit ord frå mannen i etterkant.

 

Båten dei sat i, ein 18 fots skjærgardsjeep, vart treft skrått bakfrå av den 50 fot store cruisaren. Skadane var så omfattande at både båt og motor måtte kondemnerast. Skjærgardsjeepen var eitt år gammal og hadde kosta 220.000 kroner.

 

Saka har vore vurdert av Sjøfartsinspektøren i Bergen, som kom med forslaget til bøtestraff som politiet deretter følgde opp.

 

 

 

Denne dommen seier ingen ting om skuld. "Advokaten" og andre har i tidlegare innlegg hevda at det ville bli ei prosentvis skulddeling mellom dei to involverte båtførarane. Er det nokon som endå er av den oppfatning at det er rimeleg?

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Denne tråden handler som kjent om en Princess som rente i senk en skjærgårdsjeep. Tråden ble på hele 12 sider før den døde hen. Hvorfor har ikke denne saken avstedkommet samme reaksjon??

 

http://www.nettavisen.no/innenriks/article740629.ece

 

Jeg har grublet fælt, men kan det være at det er mer interessant når en Princess 50 er involvert enn når det er en NB 870?

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Man kan jo undres hva folk holder på med på sjøen. Det er lav sol og sikten er dårlig. Så da ser man på GPS'en (jeg regner med at det er en kartplotter) for å finne ut hvor man er :eek: . Håper ikke for båtførerens del han hadde radar som ikke var i bruk. Jeg ville nå ha redusert farten og lagt om kursen for å få bedre sikt. Solbriller er standardutstyr ombord hos oss også

 

Det var jo flaks denne gangen også - at det gikk så bra som det gjorde altså.

Link to post
Share on other sites

Ifølge Tønsberg blad så sakk båten. Den flyter fortsatt her.

 

Fører av NB'n sier han gikk i ca 19 knop. på vei ut vestfjorden. Ble blendet av ettermiddagssola så han så ikke snekka.

 

Ungdommene gikk sakte fra Stauper mot Skjellvika satt under kalesja og hørte på musikk. Tydligvis dårlig med utkikk.

 

Hvis de var under fart så var det de som hadde vikeplikt. Selv om NB'n skulle sakket ned hvis han hadde problemer med utkikken.

 

 

http://www.sandefjords-blad.no/apps/pbcs.d...80080/1052/LDIV

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Mener på ingen måte at han hadde påkjørselsplikt.

 

Klart han skulle sakket ned hvis han hadde dårlig sikt, gitt noen støt i hornet som du skriver, eller på annen måte uungått sammenstøtet.

Det jeg ville frem til var at det var 2 båter og at det fakriskt var den andre båten som i utgangspunktet skulle vike. Og disse hadde tydligvis heller ingen form for utkikk.

 

Så jeg mener at det er feil å kun skyte på fører av NB'n

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jr og Lillefrøken var ute og rodde med en venninne og min mor for 3 år siden. Da kom det en

båt og kjørte over båten til jr.(en GH10 uten motor).

 

GH veltet, farmor/lillefrøken havnet under båten. Mens jr/venninne ble slunget ut, begge fikk

baugen fra den andre båten i hodet.

 

Resultat. Venninne fikk nakkesleng(12 år gammel) jr fikk skrekken samt hjernerystelse og

redsel for sjø. Datter fikk lite fysiske skader, men stor redsel for sjø. Farmor har vel ikke rodd

siden.

 

Politiet kjørte saken, båten som traff var uregistrert/uforsikret. Min kone og jeg jobbet, ble ringt

opp av politiet som kjørte saken fullt ut. Kan love att de har tatt dette alvorlig.

 

Pr. dags dato har jeg 2 forsiktige barn når det gjelder sjøliv. Sælig vår datter er engstlig ved vind

og bølger. Derfor tok jeg båten hjem alene fra Strømstad i sommer.

 

Båten som traff dem var en GH14 i halvplan i 5 knop-sone

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Politiet var tidlig på stedet, samt 3 ambulanser. Politiet ble tilkalt av en hyttenabo som så ulykken.

Forklarte seg og politiet kjørte saken videre. Båtfører fikk en stor bot for uvettig kjøring, måtte selv

dekke båten som ble ødelagt, klær osv.

 

Men det værste er jo jenta som fikk nakkesleng, måtte slutte med idrett og fikk konsentrasjonsvansker. Det er jo en egen sak som jeg ikke kjenner spesifikk. Våre barn, fikk

"båtskrekk" som var ille den sesongen. Men det ligger der den dag i dag latent hos min datter.

JR sier ikke så mye om det, men man merker litt på han av og til.

 

Tiltak: Annskaffelse av 2 joller. Dette for å finne gleden tilbake. Men det kjøres ikke hvor det er

tett trafikk. Bruker radiokomm mellom båtene.

 

Snakket med båtfører i en senere annledning, som dessverre synes litt mer synd på seg selv.

Måtte selv ta kontakt, båtfører viste att 3 havnet på sykehus!.

 

Annledningen var att båtfører hadde med barnebarn som fikk oppmerksomhet, båt i halvplan og så

ikke båten til jr.

 

Det var faktisk kun de 2 båtene ute, inne i kilen. Men halvplan inne i en kil.

 

 

Men som sagt, Politiet kjørte selv saken. De tok det alvorlig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...