Jump to content

Båt rent i senk av annen båt


Gudrun

Recommended Posts

Needless to say, Worse sverger naturligvis til papirkart, også, for de kan det skrives, strekes og tegnes med blyant på!!  Prøv det med en lcd-skjerm på en fancy plotter ...

Blyant-tegnete båter er best!!  :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette ble jo veldig O.T. men jeg vil bare få foreslå tusjer beregnet til gode gamle overhead-maskiner. Disse er uovertruffne til å kladde ned lcd-skjermer med :crazy:

 

Ellers går jeg ut fra at gamle Worse er en prinsippfast mann, og derfor kun holder seg med blyanttegnede biler, hus, etc. og ellers kjører rundt på velociped...

Link to post
Share on other sites

Dagens "Skipper Worse" har noe å leve opp til:

 

"Vi kommer sent; hr. Kunsel! Men vi kommer godt!" roper skipper Worse fra rekken på briggen "Familiens Håb" når han vender tilbake til Sandsgaard etter en spennende tur til Rio de Janeiro. Med det utbruddet sikrer han sin plass i litteraturhistorien.

 

.... og han hadde også bare papirkart å seile etter :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja og da må han se seg rundt for å finne ut hvor på kartet han befinner seg, istedenfor at kartplotteren forteller han hvor han er. Og når man ser seg rundt; så ser man forhåpentligvis hindringer som ligger rett framom også.

<{POST_SNAPBACK}>

Skipperen som Poseidon refererer til hadde nok for det meste lite land å orientere seg etter. Så i stedet for å se i kartplotteren måtte han nok bruke mye tid på å se i sekstanten. :smiley:

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Ellers går jeg ut fra at gamle Worse er en prinsippfast mann, og derfor kun holder seg med blyanttegnede biler, hus, etc. og ellers kjører rundt på velociped...

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol:

Stemmer sånn omtrentlig, det!! Rent bortsett fra at pedalkraft er erstattet med beste sort Yamaha rekkefirer. Hadde faktisk en velociped i huset tidligere, det var gamlingen sin, en prydgjenstand fra 1800-tallet. Den har jeg faktisk syklet på. Lett var det ikke.

 

 

Dagens "Skipper Worse" har noe å leve opp til:

Ja, jeg prøver så godt jeg kan!! Siterer det utsagnet der ganske ofte, når jeg kommer meget for sent til middag, og det olme QB står klar med kjevlen... :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Må være samme rederiet som Bastø II og Bastø III.

<{POST_SNAPBACK}>

Bastø Fosen har en lei tendens til å komme for fort - i hvertfall til kai. Bastø I og Bastø II går som de skal - men Bastø III er visst litt kilen å manøvrere til kai. Problemet er jo at rederiet ikke hadde regnet med innkjøringstid på den nye ferga - så samtidig som de satt III'ern i drift sendte de I'ern og II'ern til service. De hadde nok trengt en av disse nymotens computere som Worse har hørt snakk om at de bruker på den smukke siden av Fløyen (dvs. Øst) til støtte i sine beslutninger.
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Løfter denne tråden - for her er det penger i potten :wink: Noen som har hørt utfall?

<{POST_SNAPBACK}>

... og hjemme fra en aldeles herlig ferietur svenskekyst/Danmark und zurück løfter jeg også tråden for å høre om kanskje noen lokale vet hva resultatet ble.

Det er jo litt spennende da om det skal tilflyte baatplassen 2 høvdinger (fra meg) eller 5 fra

annerledes tenkende .....

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Og siden da åpenbart ingen vet har jeg idag forsøkt å finne ut av ståa. Politijuristen nevnt i oppslaget har ferie til 31/7 - så hva hun kan/vil si får jeg (eller noen andre) komme tilbake til.

Den ene ungguttens navn som ble nevnt har jeg nettopp snakket med per telefon. Ifølge ham ble skaden på Jeepen dekket av forsikringen - ingen bot eller annet "ugreit" utdelt til de som var i jeepen fra myndighetene.

Jeg ville gjerne ha snakket med eier av jeepen - men det hadde den unge herren ikke større lyst til å opplyse hvem var - forståelig nok kanskje.

 

Vi får nok vente på en endelig konklusjon før vi utroper taper/vinner i vår lille juss/sunt bondevett disput.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Hvems forsikring dekket skadene på Jeepen? Jeepens kaskoforsikring?

 

Geir

 

PS! Du ble observert på Hirsholm, men forsvant plutselig... før jeg rakk å komme bort med jolla.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

 

Vet ikke hvilken forsikring som dekket jeepens skader, men jeg håper det eventuelt til slutt

vil bli P'ens (regress?) - gjerne med en betydelig avkortning som eier selv må dekke.

 

Ang. Hirsholm. Lå i grunnen i Rønnerhavn - var bare en liten kveldstur til øya med venner for grilling på akterdekk samt jordbærmedfløtespising! Burde sett den brede baken din der!! (mener båtens altså!)

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er interessert i å komme i kontakt med eieren av denne jeepen som ble rent i senk, men vet ikke riktig hvordan jeg skal finne ham.

 

En slik hendelse kan da neppe gå upåaktet hen i lokalmiljøet - massevis av folk vet sikkert hvem det er. Her blant baatplassens mange medlemmer må det nesten være noen som vet hvem som eier jeepen - det kan uansett neppe være noen stor hemmelighet.

 

Jeg tar svært gjerne mot tips om hvem som er eier - på IM helst kanskje?

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber i et sikkerhetsrelatert yrke, hvor vi er opptatt av å opptre på en måte som kan hindre at ulykker oppstår. Av hvert 10. tilløp til uhell, oppstår det et uhell. Av hvert 10. uhell oppstår det en ulykke. Av hver 10. ulykke oppstår det en større ulykke som tar liv.

 

For å unngå tilløp til det som skjedde her, bør en ikke legge seg i skipsleia å fiske.

 

Det er mange større lastebåter med flere som trafikkere leia, og de vil kunne anta at en mindre båt holder av veien, selv om de har et håndsnøre ute.

 

Om vi hadde hadde et system for å samle opplysninger om nestenuhell på sjøen, vil nok flertallet vise at det er størst fare for sammenstøt i de store skipsleiene, og derfor er ikke å anbefale å ligge og fiske der.

 

Selv om man er pliktig til å hold utkikk, så hadde de ikke sett den minste båten, og slike ting må en ta i betraktning, og ikke stole blindt på at andre gjør det de skal etter sjøveisreglene.

 

Det er i ettertid ikke så viktig å avgjøre hvem som hadde skyld eller ikke, når ulykken er et faktum. Vi må da lære hvordan vi må opptre, slik at vi kan eliminere tilløp til og ulykker på sjøen.

 

For et par år siden rente en lastebåt ned en seilbåt i Oslofjorden. Lastebåten hold sin kurs og gikk ut fra at seilbåten holdt av veien. De miste seilbåten av synet rett før sammenstøtet pga av dødvinkelen som baugen skaper. Seilbåten lå i ro og hadde pick-nick ombord.

 

En hutigbåt, katamaran, i Nordland kjørte en kveld over en robåt som fisket i leia. Robåten hevdet at hutigbåten ikke fulgte leia. Kartplotteren på hurtigbåten viste at de fulgte sin vanlige lei. Ikke lurt å legge seg i kveldningen i hurtigbåtleia å fiske.

 

Jeg oppfordrer all som ferdes på sjøen å tenke forebyggende, slik at tilløp til og ulykker unngås.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Vet ikke hvilken forsikring som dekket jeepens skader, men jeg håper det eventuelt til slutt 

vil bli P'ens (regress?) - gjerne med en betydelig  avkortning som eier selv må dekke.

 

Ang. Hirsholm. Lå i grunnen i Rønnerhavn - var bare en liten kveldstur til øya med venner for grilling på akterdekk samt  jordbærmedfløtespising!  Burde sett den brede baken din der!! (mener båtens altså!)

 

mvh

 

FredT

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har det jo seg slik da at det , med mindre det er snakk om grov uaktsomhet, er ens egen kaskoforsikring som betaler herligheten. Din egenandel får du eventuelt refundert fra motpart ( eller motparts selskap). Ditt kaskoselskap har imidlertid sjelden rett til å kjøre regress for sine utlegg i saken.

 

Sån er det bare i flg. rettspraksis i saker som omhandler kaskoforsikrede båter.

:cool:

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har det jo seg slik da at det , med mindre det er snakk om grov uaktsomhet, er ens egen kaskoforsikring som betaler herligheten. Din egenandel får du eventuelt refundert fra motpart ( eller motparts selskap).  Ditt kaskoselskap har imidlertid sjelden rett til å kjøre regress for sine utlegg i saken. 

 

Sån er det bare i flg. rettspraksis i saker som omhandler kaskoforsikrede båter.

:cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan da umulig være noen som mener at P'en her har opptrådt noe som helst mindre enn nettopp grovt uaktsomt. 50 fot - tyve knob - sikkert med autopilot (ellers hadde den vel drevet ut av den perfekte "treffkursen") - og uten å holde behørig utkikk (det kan han bare ikke ha gjort når han ikke ser en 18 fots Uttern ved fult dagslys - kl. 19.00 på kvelden på årets lyseste dag).

 

Jeg tror neppe noe selskap unnlater å kreve regress i slikt et tilfelle. Men det er min mening - det har faktisk hendt jeg har tatt feil før......

 

Forøvrig vet jeg nå hvem som eier den båten som ble rendt i senk.

 

mvh

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Er litt uenig med deg, FredT. Fra en saktegående båt har du all verdens tid til å oppdage andre saktegående eller stilleliggende båter. Men i 20 knober kan det fort bli annerledes. På ferieturen som ble avsluttet i dag opplevde jeg gang på gang å ikke se de små idiotfiskemaniacs som lå spredd rundt midt i leden diverse steder. Ikke fordi jeg ikke holdt god nok utkikk, men fordi de er små og ligger i ro. I 20 knober kan du ikek nøye deg med å observere de nærmeste deler av farvanent, det må planlegges forover og tas hensyn til trafikk forut (og akterut) og hva som kan komme sigende rundt neste nes. DERFOR er det rimelig logisk at det går an å misse en liten tass på atten fot. (QB kunne sikkert fortalt noen røverhistorier om dette emnet, men ikke hør på henne hvis hun begynner).

 

I alle høve, de skulle være artig å høre en offisiell konklusjon om ansvarsforholdene i denne konkrete affæren.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er litt uenig med deg, FredT.  Fra en saktegående båt har du all verdens tid til å oppdage andre saktegående eller stilleliggende båter.  Men i 20 knober kan det fort bli annerledes.  På ferieturen som ble avsluttet i dag opplevde jeg gang på gang å ikke se de små idiotfiskemaniacs som lå spredd rundt midt i leden diverse steder. Ikke fordi jeg ikke holdt god nok utkikk, men fordi de er små og ligger i ro.  I 20 knober kan du ikek nøye deg med å observere de nærmeste deler av farvanent, det må planlegges forover og tas hensyn til trafikk forut (og akterut) og hva som kan komme sigende rundt neste nes.  DERFOR er det rimelig logisk at det går an å misse en liten tass på atten fot.  (QB kunne sikkert fortalt noen røverhistorier om dette emnet, men ikke hør på henne hvis hun begynner).

 

I alle høve, de skulle være artig å høre en offisiell konklusjon om ansvarsforholdene i denne konkrete affæren.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt i orden med uenigheten Skipper. Som tilhørende de saktekjørende - og etter ferieturen enda mindre mildt stemt på de hurtigkjørende pga. de formidable hekksjøene de genererer - og deres manglende hensynstagen til andre - tillater jeg meg å mene at om du ikke klarer å se båter som ligger i kurslinjen din når du går i 20 knob - ja så får du pinadø dra av på gassen til du har en fart som gjør at du kan ferdes på sjøen uten å være en fare for dine omgivelser. Jeg vil uten tvil beskrive det som grovt uaktsomt å ferdes i 20 knob når du selv er klar over at du da har vanskelig for å se små båter som ligger stille foran deg.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Jaja, FredT, vanskelig egentlig å være uenig i og for seg. Men det er noe med disse små landstedsbåtene, som ofte har fribord lavere enn aktuell bølgehøyde, og som sagt ligger i ro. Litt motlys da, så skal du jammen ha gode øine for å se dem. For min del bruker jeg kikkerten ofte og radaren så sant det er praktisk mulig (regel 5, vet De). Har ikke forårsaket noen katastrofe ... ennå!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Man avpasser farten etter forholdene. Er forholdene slik at man ikke rekker å registrere små joller foran seg før man har kræsjet med dem, vil jeg si at det er på tide å slakke av på farten. :smiley:

 

Tilsvarende: Hvis farten er akseptabel, men man ikke konsentrerer seg om å se forover, kan det også gå galt. Hvis man ikke ser det man burde ha sett, er det ingen annen å skylde på enn seg selv.

 

Burde vel snart bli en avklaring i denne saken?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

men når småjollene blir usynlige er det sannelig ikke lett å avpasse farten etter dem; dvs. når man ikek vet at de er der, uansett hvor godt man ser etter ...

<{POST_SNAPBACK}>

Oj - da er jeg jammen glad jeg er på andre siden av Langfjella og ikke har HangarSkibet rekende her i fjæra. Hvordan var dette med skikkethet til å føre båt i forhold til lover og regler igjen? Kanskje du kan repetere? Jeg visste ikke at solen skinte så skarpt på FlyBridgen av man ble blendet fra å se allmuen der nede langs havoverflaten Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...