Jump to content

Kjøp av ny motor til Gamla


jorhei

Recommended Posts

Vi har nå sett oss mektig lei på alle problemene med FM`en og bestemt oss for å bytte motor. Vi kommer til å kjøpe en splitter ny, men trenger hjelp til følgende:

 

1. Hvilket merke ville du valgt og hvorfor (hovedsaklig med tanke på driftsikkerhet)?

2. Hvilken størrelse trengs på en 28 fot stor tresnekke?

3. Hvilke kriterier ville du satt for ny motor?

4. Noe man bør være spesielt klar over ved bytte av motor med tanke på at båten er fra 1949 eller andre ting?

5. Noe annet man bør tenke på?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Vi har nå sett oss mektig lei på alle problemene med FM`en og bestemt oss for å bytte motor. Vi kommer til å kjøpe en splitter ny, men trenger hjelp til følgende:

 

1. Hvilket merke ville du valgt og hvorfor (hovedsaklig med tanke på driftsikkerhet)?

2. Hvilken størrelse trengs på en 28 fot stor tresnekke?

3. Hvilke kriterier ville du satt for ny motor?

4. Noe man bør være spesielt klar over ved bytte av motor med tanke på at båten er fra 1949 eller andre ting?

5. Noe annet man bør tenke på?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

 

ny motor ja, du vet hva det koster ?? fort 60.000 kr.

 

1. Du skal selvsagt ha en Marna, fordi det er den beste motoren til en trebåt (fm er fin den også)

http://www.marna.no/products.htm. Marna har enormt bra service, dessuten masse deler til motorene sine selv om de er gamle. T12 og MB10a lages faktisk nye ennå :smiley: De er riktignok saltvannskjølte, med ferskvann som opsjon.

Dessuten er det skikkelig dynamo og ikke den sløve dynastarteren som nesten ikke produserer strøm.

Kjekt hvis dere vil ha med en kjøleboks o.l. på tur.

 

 

2. T12 burde vel passe bra.

 

3. Elektronisk tenning, så må du velge om du vil fortsatt ha bensin, eller gå over til diesel.

 

4. Tror ikke det, kobling og aksling må sikkert kjøpes nytt. Det må sjekkes med produsent.

 

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville ha valgt en liten Yanmar diesel på 20-30 hk. Enkelt, velprøvd og pålitelig.

Men om det står i forhold til verdien på båten, det er vel en annen sak. Dette kan fort bli dyrt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

ny motor ja, du vet hva det koster ?? fort 60.000 kr.

 

1. Du skal selvsagt ha en Marna, fordi det er den beste motoren til en trebåt (fm er fin den også)

http://www.marna.no/products.htm. Marna har enormt bra service, dessuten masse deler til motorene sine selv om de er gamle. T12 og MB10a lages faktisk nye ennå  :smiley:

 

2. T12 burde vel passe bra.

 

3. Elektronisk tenning, så må du velge om du vil fortsatt ha bensin, eller gå over til diesel.

 

4. Tror ikke det, kobling og aksling må sikkert kjøpes nytt. Det må sjekkes med produsent.

 

Jon

<{POST_SNAPBACK}>

Men er marna noe bedre enn de andre merkene? For å være helt ærlig så er det driftsikkerhet som er viktigst for oss, selv om det vil bli på bekostning av den gode snekkelyden.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville ha valgt en liten Yanmar diesel på 20-30 hk. Enkelt, velprøvd og pålitelig.

Men om det står i forhold til verdien på båten, det er vel en annen sak. Dette kan fort bli dyrt...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Om det lønner seg i forhold til verdien på båten? Nei, helt sikkert ikke, men om vi kunne får noen fine sesonger på fjorden de kommende årene, hvor vi slapp å bekymre oss for motoren, så betaler det seg fort. Er klar over at dette vil koste en 60 000 - 70 000 kr, men vi er altfor glad i båten til å selge, og velger derfor å innvestere i ny motor.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Men er marna noe bedre enn de andre merkene? For å være helt ærlig så er det driftsikkerhet som er viktigst for oss, selv om det vil bli på bekostning av den gode snekkelyden.

<{POST_SNAPBACK}>

veel, marna er jo ekstremt driftsikre, akkurat som Yanmar.

Men siden du skal ha diesel kan vi jo utelukke marna da..

Tror ikke det er noen nye diesel som har snekke godlyden. Min yanmar på rundt 20 HK lager nesten ikke lyd i det hele tatt.

Men det er i det hele tatt mange å velge mellom, du kan jo forespørre et tilbud hos hver enkelt.

 

Sole Diesel http://www.bolgamaritime.com

Vetus http://www.vetus.com ,norsk forhandler der

Yanmar http://www.yanmar.no

Sabb http://www.sabb.no/ (lister petter motorer)

Nogva nanni http://www.nogva.no/

 

Personlig syns jeg en Yanmar blir helt feil i din båt, noe av sjarmen forsvinner liksom. Du burde hatt en ny marna eller fm :wink:

 

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.nogva.no/Produkter/Nanni/Nanni_10.pdf

 

Fin motor basert på Kubota.

 

Skulle være nok til din båt som har linjer og er tenkt å gli gjennom vannet, i motsetning til moderne snekker som er blitt helt firkanta for å gi plass til innredningen fra en hotelsuite.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Men de har vel ingen forhandlere på Østlandet ?

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Hva med volvo penta?

 

Jeg tror ikke poenget her er er å være nostalgisk, men å få noe som virker. En ny dieselmotor vil garantert gi dere den driftssikkerheten dere trenger uensett hvilket merke dere velger.

<{POST_SNAPBACK}>

Vil du si at det egentlig er ett fett hvilken ny motor vi velger med tanke på driftsikkerhet???

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Dere kan som jeg nevnte på treffet få en cd plate med motorlyder :lol: spille denne med moderat volum så hjelper det på humøret. Om dere bytter til en stillegående diesel

 

dere vil ikke først se om dere får tak i en billig brukt Fm maken til den dere har da?

Link to post
Share on other sites

Dere kan som jeg nevnte på treffet få en cd plate med motorlyder :lol:  spille denne med moderat volum så hjelper det på humøret. Om dere bytter til en stillegående diesel

 

dere vil ikke først se om dere får tak i en billig brukt Fm maken til den dere har da?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Beklager til alle som sverger til FM men den har vi fått mer enn nok av!!!!

Er 3 sesong med problemer og nå er det nok

 

 

Skal i morgen ta en ringerunde og hente inn tilbud, men det som er spørsmålet er jo hva som har best holdbarhet i lengden?

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hva med volvo penta?

 

Jeg tror ikke poenget her er er å være nostalgisk, men å få noe som virker. En ny dieselmotor vil garantert gi dere den driftssikkerheten dere trenger uensett hvilket merke dere velger.

<{POST_SNAPBACK}>

 

hmm, tror jeg ville valgt en Marna langt fremfor en volvo :yesnod:

Mb10a er jo en marnamotor produsert for volvo, har den rette sjarmen også.

 

Marna fungerer og er driftsikkert, ingen tvil om det. Masse marna fra 60 tallet som fungerer fint ennå.

en kollega har en slik motor fra 1957, pålitelig og startvillig.

På de motorene som blir levert nå er det dynamo på ca. 50-60 Amp. og tenning med coil (altså ikke magnet). pålitelig som banken :yesnod:

 

Ellers er det greit nok å bytte til diesel, men må da kanskje bytte tank, vannutskiller osv. osv.

Det baller på seg ..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

hmm, tror jeg ville valgt en Marna langt fremfor en volvo  :yesnod:

Mb10a er jo en marnamotor produsert for volvo, har den rette sjarmen også.

 

Marna fungerer og er driftsikkert, ingen tvil om det. Masse marna fra 60 tallet som fungerer fint ennå.

en kollega har en slik motor fra 1957, pålitelig og startvillig.

På de motorene som blir levert nå er det dynamo på ca. 50-60 Amp. og tenning med coil (altså ikke magnet). pålitelig som banken  :yesnod:

 

Ellers er det greit nok å bytte til diesel, men må da kanskje bytte tank, vannutskiller osv. osv.

Det baller på seg ..

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

 

Er klar over at det fort blir en del ekstra kr her ja.

 

Er det noen som nylig har kjøpt ny yanmar motor her og som har en ca pris?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville bestemt meg for et par motorer inkludert aksling proppel, tank, filter og så fått en pakkepris.

Pakkeprisen henter du inn fra flere leverandører.

Det er jo mulig dere kan bruke det anlegget dere allrede har. der sitter vel den vribare koblingen adskilt fra motor/gearkasse

Lidderlig kjekt med vribart i tilleg til gear da :smiley:

 

Båtsenteret i Holmestrand leverer Yanmar. da har du en ihvertfal.

Link to post
Share on other sites

Kan dere ikke lete etter en pent brukt da, får en bra motor for halvparten av det som er nevnt tidligere. Det er noen som bytter til større motorer.

<{POST_SNAPBACK}>

Har tenkt tanken men har bestemt oss for å kjøpe nytt, da vet vi at vi får noe som virker.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...