Jump to content

Kjøp av ny motor til Gamla


jorhei

Recommended Posts

Er det noen som har en formening om hvor stor fartsøkningen fra den gamle 12 hester'n og til den nye 25 hester'n vil være? Vi regner med litt fartsøkning, men er usikkre på hvor mye vi kan forvente oss.

 

Med den gamle motoren hadde vi vel en marsfart på ca. 5 knop!

Tipper dere vil komme opp i rundt 7 knop.

7 knop blir det nok, men kanskje ve dokke finne ut

at 5-6 e mykje kjekkare sånn lydmessig... blir

spennande å høre om erfaringene!

 

grattis med snart ny motor!

 

barx

Link to post
Share on other sites

Det står i manualen til motor!

 

Men vanligvis løsner man på lufteskrue® på dieselpumpen, og så pumper man manuelt på fødepumpe

til til ikke bobler mere eller du ser ren diesel.

 

Luft skal ikke komme av seg selv bortsett fra om man kjører tanken tom.

Pass på og få tak i tank med svalpeskott, det kan være lurt.

Link to post
Share on other sites

De fleste moderne dieseler i dag er selvluftende. Det var noen år siden at luft laget trøbbel. Antar at deres moter er selvluftende.

Hvis du går tom for diesel med en slik motor er det bare å fylle tanken å vri på nøkkelen i motsetning til de gamle hvor all luft måtte fjernes.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

celzeron:

> Fartsøkningen vil vel ikke bli det dere ville merke best, men muligheten til å holde marsjfart i motstrøm vil vel være mer gjeldende..

 

poseidon:

> Jeg håper at du mener motvind.....

 

er motorstørrelse uten betydning i tilfelle motstrøm?

 

barx

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er vel på tide med en oppdatering. På mandag som var, mottok Rød båtbyggeri motoren. Etter all sannsynlighet blir båten fraktet til han på lastebil neste mandag. Han som setter den inn sier at han trenger ca en uke på å få montert inn motoren og vi regner med å få kjørt båten hjem til bunnefjorden søndag 6 august.

 

Vi gleder oss som barn! :smiley::smiley::smiley:

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

.....Etter all sannsynlighet blir båten fraktet til han på lastebil neste mandag.

Hvis "Gamla" går på lastebil, så anbefaler jeg deg / dere IKKE å følge med ned til Rød båtbyggeri! Da får du garantert "hetta"!!

 

Det fører nemlig en kjempebratt bakke (..og jeg mener VIRKELIG bratt) ned til selve verkstedet når du kommer landeveien. Rød båtbyggeri (han som driver - énmannsforetak) er et meget habil og driftig mann, så "Gamla" kommer i gode hender! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for advarselen Walter_S. Tanken var jo å bli med en tur, men etter din advarsel så ble vi litt usikre her.

 

Er jo bra at båten er i gode hender da..... Gleder oss noe helt sinnsykt til å få den nye motoren ferdig instalert.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Lykke til!

 

Måtte hente inn igjenn en del borte tid fra forumet etter ferien, og ble umiddelbart interessert i denne tråden.

Jeg støtter helt og holdent deres vurderinger om kjøp av ny motor. Bare tull å trekke inn eventualiteter som "hva om båten skal selges" osv når det gjelder noe så følelsesladet som båt.

 

Byttet selv motor i min snekke fra 1968 sist sommer (riktig nok glassfiber men men...) uten betenkeligheter. Med en båt bygget av min bestefar på fars-siden og senere overtatt av min bestefar på mors-siden og nå megselv har jeg et følelsesmessig forhold til båten som er mer verdt enn de pengene jeg brukte på byttet.

 

At konemor var helt enig var selvsagt heller ingen ulempe. Hennes krav var soleklare; "gjør som du føler for men sørg for at installasjonen blir gjort med brukskomfort i fremste rekke"

 

Dette medførte

- lett "overmotorisering" for å marsje på moderat turtall

- Ekstra myke motorlabber og separat thrust-lager for å fjerne viberasjonsstøy

- Motor som var liten nok fysisk til å kunne foreta god motorisolering uten å heve dørken

- Motor som var forberedt for varmtvannsuttak til varmtvann og defroster (dersom dette monteres)

- Motor med god kapasitet og kvalitet på lader og regulator

- Ny installasjon av alle eksterne komponenter som eksosledning/demper, diselfiltre, vannfiltre osv for å gjøre alt så smidig, service vennlig og driftssikkert som mulig.

 

I tillegg fokus på oppfølging fra leverandør og pris. Bosatt i Bergen ble SABB førstevalget på de fleste punkter, ikke minst pris og kundeoppfølging.

 

Verdt pengene? Helt klart! Tror ikke frustrasjonen til en båteiger som lukter motorolje og disel/bensin etter hver eneste tur på havet kan beskrives slik at den er til å forstå. Riktig nok var det en del andre momenter som spilte en stor rolle for meg når jeg byttet og ikke nødvendigvis gamlemotoren. (Hadde et nært og kjært forhold til denne) Brukte rundt et år på å finne en pent brukt motor som dekket mine krav, men gav dette opp etter å ha besiktiget et par tre motorer som var aktuelle. Angrer ikke ett sekund på at det ble ny motor i steden for brukt. I alle fall ikke når jeg ser hvilken oppfølging SABB'en gir meg i alle henvendelser. Har nå fått et forhold til en seriøs leverandør, og tviler ikke et sekund på hvor jeg henvender meg med spørsmål eller behov for rekvisita.

 

Tilsvarende hyggelig å se at dere derfor har funnet et verksted som det virker kan gi en kundeoppfølging som er til å stole på.

Oso

Link to post
Share on other sites

På mandag ble Gamla hentet og kjørt avgårde til Rød båtbyggeri - uten oss som følge!

 

Når sjåføren kom og vi spurte om den bratte bakken ned til båtbyggeriet sa han: "Bakken er like bratt som underrennet i Holmenkollen, men det går som regel bra". Båten skulle bli ferdig på mellom 1-2 uker, så det nærmer seg nå :yesnod::yesnod::yesnod:

 

Prisen på frakten er 800 kroner timen. Er det billig?

 

Har også et annet spørsmål angående motoren. Den har sjøvannskjølt eksos, men hva kjøler varmeveksleren? Er det sjøvannet til eksosen?

 

mvh

M/B Gamla

 

Edit: Gikk vist litt kjapt. Jeg mente 800 kroner timen!

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....... bakken ned til båtbyggeriet sa han: "Bakken er like bratt som underrennet i Holmenkollen, men det går som regel bra".

:yesnod: Nokså bra sammenligning.... :o)

 

........ Den har sjøvannskjølt eksos, men hva kjøler varmeveksleren? Er det sjøvannet til eksosen?

Kan prøve å gi deg litt amatør-info (uten å kjenne din nye motor i detalj) kanskje du får noe bedre tak på det da.

 

Forestill deg "ferskvannskretsen" som en lukket "sløyfe": Altså ferskvann, blandet med glycol, pumpes - som regel av en impellerpumpe - rundt i motorens kjøleganger. Dette vannet blir jo selvfølgelig oppvarmet av motorens forbrenning og må da kjøles ned igjen til foreskreven temperatur.

 

Denne nedkjølingen av ferskvannskretsen (varmeveksling) skjer i kontakt med saltvannskretsen.

 

Då har du saltvannskretsen som en åpen "sløyfe": Sjøvann suges inn gjennom inntaket i skroget, pumpes - som regel med en mekanisk (remdreven?) pumpe - gjennom varmeveksler (tenk deg et kar med mange tynne kobberrør med ferskvann på innsiden). Karet, og ferskvannet i de tynne kobberrørene, blir kjølt ned av det kalde sjøvannet. Det er her VARMEVEKSLINGEN foregår.

 

Sjøvannet pumpes etter varmeveksleren ut av båten gjennom eksosen. Dermed oppnår man 2 ting samtidig.

1 - kjøler ned ferskvannet i den lukkede kretsen

2 - kjøler ned eksosslangen på vei ut

 

Litt vanskelig å forklare når man mangler de rette ord / uttrykk!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Bra forklaring Walther_s :yesnod:

 

Itillegg har man en termostat som i begynnelsen bare lar ferskvannet sirkulerer rundt i motoren, når riktig temperatur er oppnådd +- 85 grader så begynner den å åpne seg og lar vannet komme ut i varmeveksleren for nedkjøling, deretter tar vannet en ny runde i motoren..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Prisen på frakten er 800 kroner timen. Er det billig?

 

mvh

M/B Gamla

 

Edit: Gikk vist litt kjapt. Jeg mente 800 kroner timen!

<{POST_SNAPBACK}>

800 kr timen er ikke uvanlig, men billig er det ikke. Jeg leide kranbil tidligere i uka fra Kristiansand-Grimstad-Kristiansand hele turen tok med løft av og på tok ca 3 timer og jeg betalte 1350 kr. Det er akseptabel pris. Faktisk billigere å leie kranbil enn Taxi. Når jeg satt ut snekka mi i vår brukte jeg en annen kranbil og betalte 800 krfor en time.
Link to post
Share on other sites

800 kr timen er ikke uvanlig, men billig er det ikke. Jeg leide kranbil tidligere i uka fra Kristiansand-Grimstad-Kristiansand hele turen tok med løft av og på tok ca 3 timer og jeg betalte 1350 kr. Det er akseptabel pris. Faktisk billigere å leie kranbil enn Taxi. Når jeg satt ut snekka mi i vår brukte jeg en annen kranbil og betalte 800 krfor en time.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det må være et kupp :smiley:

Med dieselutgifter på tja. 300 kr og 3 timer arbeid blir det jo bare litt over 300 kr i timen på sjåføren.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har pratet litt med båtbyggeren i det siste og på tidlig lørdag drar til Fredrikstad for å kjøre båten hjem. Håper på kjempevær

 

I morgen tar vi en tur til Fredrikstad for å se litt på hvor langt han har kommet. Skal ta bilder som jeg kan legge ut her.

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder, fra i går når vi var i fredrikstad å så på båten:

 

Motoren fortsatt paakket i plast:

Bilde

 

Propellaksling:

Bilde

 

Panelet:

Bilde

 

Pratet en halvtimes tid med båtbyggeren og fikk vite at propellen er 17". Bak i poppen skal han også legge bek for å tette igjen propellakslingen, men hva er egentlig bek?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...