Jump to content

Kjøp av ny motor til Gamla


jorhei

Recommended Posts

Hei!

Her er nokre motorer med priser.

 

Er helt enige med dere at en ny motor er det som skal til! Liker selv ikke å drive å mekke hele sesongen. Båtlivet skal nytes, og da uten problemer!

Dersom det blir noe Viksund prosjekt på meg, vil eg nok satset på en Sabb motor. Det er riktignok ikke de som har laget motoren, men Sabb har marinisert den. Tror dette er bra motorer til en grei pris. Sats uansett på en ferskvannskjølt motor.

 

Og hadde eg vert dere, ville eg satset på en 3-eller en 4sylindret motor. (Sole har en liten 4-sylindret). 2-sylindret motorer synes eg lager en fryktelig travel lyd.

 

Lykke til med motorskifte!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det?

 

Rart ikke de fleste kjører rundt med marna da, istedenfor yanmar eller volvo :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Veel, marna er jo en liten fabrikk, ikke store produksjonskapasiteten. Dessuten har de alltid hatt fokus på lokal virksomhet med god og personlig service.. (var det noen som sa vp eller yanmar service :lol: )

 

Det som er sikkert iallefall er at marna motorene sviver videre lenge etter at volvo motorene er døde pågrunn av tæring osv. Ikke mange Md6, md7, md2b osv. som er i orginal stand lenger, de fleste har byttet vitale deler som topper og eksos manifolder. Samme med Yanmar..

Men hovedsaken er at vp og Yanmar liksom ikke hører hjemme i en fin tresnekke, det er noe for plastbåter heller..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Når du har ei så gammal tresnekke er ikke livet helt det samme uten tøff, tøff, tøff.......

Når du først skal kjøpe ny så syntes jeg nesten en marna ville vært topp.

 

ps: av en eller annen merkelig grunn får jeg dårlige vibber av å tenke på volvo, yanmaren er mye mye deiligere

Link to post
Share on other sites

Når du har ei så gammal tresnekke er ikke livet helt det samme uten tøff, tøff, tøff.......

Når du først skal kjøpe ny så syntes jeg nesten en marna ville vært topp.

 

ps: av en eller annen merkelig grunn får jeg dårlige vibber av å tenke på volvo, yanmaren er mye mye deiligere

<{POST_SNAPBACK}>

 

Er mulig at det ikke blir det samme uten tøff, tøff, tøff, men har ikke blitt så mye hittil heller for den har kun gått i kortere perioder og nå har vi fått nok av det.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Personlig kommentar:

setter dere inn en sprillans ny motor, i den gamle snekka fra 1949, tror jeg årets baatplassen entusiast 2005 er vunnet på Walk-over...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette, men du synes sikkert vi er gale som legger så mye penger i en ny motor, i en så gammel båt. Sannheten er bare at vi er gale etter å komme oss på sjøen og på turer som varer lenger enn to timer :yesnod:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette, men du synes sikkert vi er gale som legger så mye penger i en ny motor, i en så gammel båt. Sannheten er bare at vi er gale etter å komme oss på sjøen og på turer som varer lenger enn to timer :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekk opp den Volvoen på som jeg linket til lenger opp.

Denne er komplett med alt for 55 lapper.

Link to post
Share on other sites

Men hovedsaken er at vp og Yanmar liksom ikke hører hjemme i en fin tresnekke, det er noe for plastbåter heller..

 

JOH

Poenget her var vel å komme fram til noe som er driftssikkert, og ikke hva man synes hører hjemme i ei snekke. Slik jeg oppfatter det er rederne nå dritt lei av å skru på gamle sære ting, og kunne tenke seg å få noe i båten som gjør at de også kan bruke den. Da mener jeg man bør satse på "state of the art" og ikke rote med nisjeprodukter - som sikkert er bra, men som egner seg best for spesielle entusiaster. Dagens motorer (volvo, yanmar osv) kan ikke sammenlignes med tidligere saltvannskjølte konstruksjoner når det gjelder tæring.

l

Link to post
Share on other sites

Sjekk opp den Volvoen på som jeg linket til lenger opp.

Denne er komplett med alt for 55 lapper.

<{POST_SNAPBACK}>

Så den annonsen og det er litt interessant, men er redd 10 hk kan være litt lite.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Dagens motorer (volvo, yanmar osv) kan ikke sammenlignes med tidligere saltvannskjølte konstruksjoner når det gjelder tæring.

Nei. Og ikke når det gjelder innhold av superømfindlig elektronikk heller. Som det sikkert kreves en CRAY for å diagnostisere på.

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Poenget her var vel å komme fram til noe som er driftssikkert, og ikke hva man synes hører hjemme i ei snekke. Slik jeg oppfatter det er rederne nå dritt lei av å skru på gamle sære ting, og kunne tenke seg å få noe i båten som gjør at de også kan bruke den. Da mener jeg man bør satse på "state of the art" og ikke rote med nisjeprodukter - som sikkert er bra, men som egner seg best for spesielle  entusiaster. Dagens motorer (volvo, yanmar osv) kan ikke sammenlignes med tidligere saltvannskjølte konstruksjoner når det gjelder tæring.

l

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nei, nei,nei, mye feil her :yesnod:

 

En ny marna er meget driftsikker, den har både fordeler tenning og skikkelig dynamo. Den er ikke spesielt gammeldags heller sett i forhold til smådieslene som volvo og yanmar produserer. Marna'en er ikke noe nisjeprodukt, er omtrent like enkel å bruke som tilsvarende diesel. Det blir ikke behov for noe skruing på denne motoren. Elektisk start og godlyd, hva mer kan man ønske seg :yesnod:

 

Tæringen vil ta evigheter så den motoren vandrer nok ikke heden mens Jorhei har den.

Å kalle yanmar smådieslene state of the art er overdrevet, ikke gløding, vanlig forkammer osv. Ingenting avansert her.. Men det fungerer bra fordi det er såpass enkelt.

Tenk på at båten skal selges senere også, en trebåt entusiast har som regel et forhold til hva slags motor en slik båt skal ha, og det er ihvertfall ikke de som du foreslår..

 

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Her er nokre motorer med priser.

 

Er helt enige med dere at en ny motor er det som skal til! Liker selv ikke å drive å mekke hele sesongen. Båtlivet skal nytes, og da uten problemer!  Sats uansett på en ferskvannskjølt motor.

 

Og hadde eg vert dere, ville eg satset på en 3-eller en 4sylindret motor. (Sole har en liten 4-sylindret). 2-sylindret motorer synes eg lager en fryktelig travel lyd.

 

Lykke til med motorskifte!

<{POST_SNAPBACK}>

Heisann

 

Må bare si meg hjertens enig med dette innlegget .

 

Sikkert en stor invistering med sprett ny motor i

båten deres men jeg tror ikke dere kommer til å angre et sekund når sola skinner og sjøen er flat. :cool:

 

(kan lykken da måles i penger?)

 

Lykke til :flag:

 

mvh

sveno

Link to post
Share on other sites

Nå er dere på bærtur, tenk dere litt om. Bruke mellom 50-70000 kr for at motoren fusker litt, det er galskap. Få et verksted til å ha service på motoren og en diagnose på hva som er feil. Disse gamle FM motorene er noe av det enkleste som er laget av motorer, og jeg nekter å tro at det ikke er noen som kan finne ut hva som er feil med deres motor. Kjør på med den gamle motoren.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært dere (Jorhei & broder) ville jeg tatt en tlf. til Rød båtbyggeri i Fredrikstad (tror jeg det ligger).

 

De satte inn en splitter ny (den gang; 2001mod.) Solè 17hk diesel motor i den gamle tresnekka mi for ca. 45.000,-! Inkl. arbeide!

Snekka var 25 fot og gjorde opp i 8 knop med den motoren. Aldri et feilslag på motoren så lenge jeg hadde den!. :smash:

 

Han jeg kjøpte båten av hadde fått nok av problemene med sin gamle motor, og satte derfor inn ny.

Jeg fikk med papirer på utført jobb og kvittering på motoren, så jeg vet at prisen stemmer.

 

Vet ikke om de klarer det til samme pris i dag, men verdt å sjekke opp. Billigere blir det ikke! :smiley:

 

NB!

Tror motoren heter Solè Mini...laget av Mitsubishi.

Link to post
Share on other sites

Nå er dere på bærtur, tenk dere litt om. Bruke mellom 50-70000 kr for at motoren fusker litt, det er galskap. Få et verksted til å ha service på motoren og en diagnose på hva som er feil. Disse gamle FM motorene er noe av det enkleste som er laget av motorer, og jeg nekter å tro at det ikke er noen som kan finne ut hva som er feil med deres motor. Kjør på med den gamle motoren.

Og hvor lenge går den da før det dukker opp et nytt problem? Jeg har full forståelse for at de nå ønsker å bli kvitt motorproblemer en gang for alle. Få en båt der man ikke behøver å tenke på motoren, men kan konsentrere seg om andre ting - ikke minst det å bruke båten. Det har de nesten ikke fått gjort til tross for iherdig innsats og mange mange arbeidstimer på grunn av denne hersens gamle motoren som stadig steller til et er annet problem.

 

Kjøp dere ny motor, og kom dere på sjøen, og dersom dere velger et kjent merke er det ikke noe problem å selge motoren igjen, dersom gamla skulle bli for gammel til å seile. Det stor rift etter nyere brukte små dieselmotorer, og det vil det helt sikkert være også i årene framover.

Link to post
Share on other sites

i tilde står det en 1997 yanmar 3jh2e:

 

Bilde

 

da vi overtok skuta hadde den stått på land i to år.

vi sjekka over, vrei om nøkkelen og motoren startet

etter et par omdreininger.

 

sånn er det hver gang. den starter momentant,

og går til du trykker på stoppknappen... deilig.

 

om dokker kjøper yanmar, volvo etc er nett det

samme tror eg - unasett blir det turer uten

problem - hver gang [1]!

 

barx

 

[1] forutsatt godt tilsyn og vedlikehold, selvfølgelig!

Redigert av barx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Jorhei

 

Jeg trodde dere hadde en FM som var blitt veldig bra etter overhaling.? Hva er problemet?

 

Byttet selv fra en Volvo Penta MD5A (7,5Hk) til en FM L5 (6-8 Hk). Volvo motoren gikk greit den, men turtallet på en slik motor var altfor høyt i forhold til min båt. Det ble til at den trebladede propellen pisket vannet veldig bak båten,uten at det resulterte i noe fart. Når jeg da byttet til FM, med 2 bladet vridbar propell, fikk jeg en løsning som skar vannet mye penere, og som resulterte i større hastighet på mye mindre pådrag. Vel har jeg måtte gjøre noen reperasjoner på FM'en selv også som bytte av råde, avretting/sliping av toppen pga rusttæring, bytte av stempelfjærer og kryssbolter til stemplene. Men nå har jeg en motor som (nesten) er helt iorden.

 

Så ta i betraktning propellstørrelse/utveksling/turtall når dere vurdere ny motor

 

MVH

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...