Jump to content

Kjøp av ny motor til Gamla


jorhei

Recommended Posts

Til de som mener vi ikke burde kvitte oss med FM`en:

Det er uaktuelt å beholde den for vår del, men hvis du ønsker den er den til salgs og det er alle delene også.

 

Det ser ut som om vi går for en sole 16 hk diesel. Grunnen til dette er blant annet prisen og at vi ennå ikke har hørt noe negativt om den motoren.

Både yanmar og VP blir fryktelig mye dyrere i forhold fordi vi skal/må ha med en del ekstra også som hylser, propell, eksosanlegg ++++ og sist men ikke minst monteringen.

 

Noen som har synspunkter på denne motoren før vi muligens kjøper den???

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Dette er svært interessant. Hva blir prisen på dette? Har selv en gammel snekke, 26 fot med en dårlig motor som i tillegg er altfor stor. Volvo B 18 bensin, sannsynligvis fra en gammel Amazon eller PV. Vurderer å bytte hele greia.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Prisen på en slik motor med alt utstyr og montering varierer veldig. Men fra 60 000 og oppover koster det. Den vi har sett på kommer på rundt 70 000 alt ettersom hvor mye som må gjøres med motorfundamentet.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Å sette inn en så kostbar motor i en snekke som tross alt ikke har så overveldende stor markedsverdi - med eller uten motor.....

 

Jeg vet iallefall hva min salige far ville ha sagt: "Å, skal de spandere perlebånd på grisen også?" :wink::wink:

 

Har dere vurdert muligheten av å selge hele "Gamla" til en som har litt mer sans for den motoren som står ombord, og så legge disse pengene sammen med de 60-70-80 store som dere er forberedt på å punge ut?

 

Man får litt av hvert av fine trebåter, med driftssikre dieselmotorer for den prisen - samtidig ville dere ha båt som kunne tas i bruk mens sommeren fortsatt ikke var blitt høst . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Å sette inn en så kostbar motor i en snekke som tross alt ikke har så overveldende stor markedsverdi - med eller uten motor.....

 

Jeg vet iallefall hva min salige far ville ha sagt: "Å, skal de spandere perlebånd på grisen også?"  :wink:  :wink:

dersom du er glad i grisen e vel det heilt ok?

 

jmf. alle som bruka sekkevis med penga hos dyrlegen

når hunden eller katten er sjuk - forstår det godt eg!

 

barx

Redigert av barx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke tilstanden på Gamla, men hvis båten ellers begynner å bli bra, og eiererne er glade i båten sin ser jeg ingen betenkligheter med å sette inn ny motor. Det er lagt ned mye arbeid i Gamla. Arbeid som sikkert har gjort Gamla til en bedre båt - et arbeid man selv ser resultatene av, og kan være stolte av.

 

Men en forutsetning må være at Gamla beholdes en del år framover, og at ikke 3 fotssyken ligger like rundt neste hjørne. Da vil det være nokså bortkastet med ny motor.

Link to post
Share on other sites

Men en forutsetning må være at Gamla beholdes en del år framover, og at ikke 3 fotssyken ligger like rundt neste hjørne. Da vil det være nokså bortkastet med ny motor.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nettopp der det ligger....

Og ett er ihvertfall sikkert, enten det er utstyr som kjøpes og monteres ombord, eller det er en ny motor - så får man ikke tilnærmelsesvis så meget igjen for det som det kostet i innkjøp.

Satt på spissen tør jeg påstå at om man setter inn en ny motor til 60' så stiger kanskje markedsverdien på båten med 30', det var derfor jeg kom med mine kjetterske tanker :wink:

 

For en som skal kjøpe båt har det motsatt fortegn; man kan få en båt med svært meget utstyr, uten at dette er fullt reflektert i båtens pris.

 

Et raskt og ukritisk søk på finn.no gav svært mange treff, som sikkert kunne være verdt en ettertanke før man gikk igang med "prosjekt ny-motor".

 

Bare som noen små tilfeldige eksempler:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...1&tot=82&page=3

 

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...0&tot=82&page=3

 

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...4&tot=82&page=2

 

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...2&tot=82&page=2

 

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...1&tot=82&page=2

 

Det finnes mange, mange flere, men for all del; det er rederne selv som må avgjøre, de oppfordret bare til kommentarer - og det har de fått i rikt monn fra mange kanter....

 

Lykke til med valgets kvaler :wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vi har tenkt tanken på å selge hele Gamla, men kom fram til noen ting som gjør at vi velger å ikke selge. Det ene er at det blir et nokså stort tap å selge båten sånn den er nå med den motoren, og for det andre må vi ut å kjøpe ny båt og motor og kan risikere å støte på fler motorproblmer. ( og jeg har ikke akkurat hell med meg når det gjelder moto på hverken båt eller bil). I tillegg er vi glad i båten og det er nokså uaktuelt å selge den de kommende 8 - 10 årene grunnet skolegang.

 

Motorbytte blir det nok helt sikkert. Spørsmålet er bare hvilken motor vi kommer til å velge.

 

Noen som har noen idè om størrelse, lurer på om hva som passer best av en 16 hk og en 25 hk?

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ok, siden dere er fast bestemt på og beholde båten!

 

Den volvoen jeg tipset om blir kanksje i snaueste laget. Nevnte den mest pga prisen.

Skulle jeg valgt motor, så ville jeg hatt lett par hester mere enn nødvendig.

 

Da har dere en motor som ikke sliter.

 

Men jeg ville kanskje prøvd og beholde den vribare proppelen i tilleg til gear.

Kan være kjekt med vribart anlegg.

Link to post
Share on other sites

Ett par hester mer sier du, 16 hk er over 4 hk mer enn tidligere, burde jo være nok, men 25 hk er fristende den og siden den er 3 sylindret mens 16 hk er 2 sylindret. Men igjen så kommer jo prisen inn i bildet da. Hvor stor forskjell vil det være på støynivået på en 2 sylindret motor og en 3 sylindret?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ett par hester mer sier du, 16 hk er over 4 hk mer enn tidligere, burde jo være nok, men 25 hk er fristende den og siden den er 3 sylindret mens 16 hk er 2 sylindret. Men igjen så kommer jo prisen inn i bildet da. Hvor stor forskjell vil det være på støynivået på en 2 sylindret motor og en 3 sylindret?

<{POST_SNAPBACK}>

Mnja, men dere må også huske på at dere nå har vribar 2 bladet proppell.

Skal dere ha fast proppell så er det jo snakk om stigning på den, og ikke minst utveksling på gear kasse og slikt som spiller inn.

 

Har dere fått noe konkret fra motorleverandører enda?

 

Støynivå er jeg ikke sikker på men det er roligere gange med 3 syl. i forhold til 2syl.

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ett par hester mer sier du, 16 hk er over 4 hk mer enn tidligere, burde jo være nok, men 25 hk er fristende den og siden den er 3 sylindret mens 16 hk er 2 sylindret. Men igjen så kommer jo prisen inn i bildet da. Hvor stor forskjell vil det være på støynivået på en 2 sylindret motor og en 3 sylindret?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor mye er det snakk om mellom 16 og 25hk? Eg ville nok satset på en 3sylindret motor. Har hatt en MD2 (2-syl.) og denne støyet mye mer og var mye travlere lyd på enn en Yanmar som er 3sylindret

Link to post
Share on other sites

Hvor mye er det snakk om mellom 16 og 25hk? Eg ville nok satset på en 3sylindret motor. Har hatt en MD2 (2-syl.) og denne støyet mye mer og var mye travlere lyd på enn en Yanmar som er 3sylindret

<{POST_SNAPBACK}>

Er snakk om 12 000 - 15 000 kr forskjell

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det var da fælt og vrange dere var også da :lol:

 

Innhent flere tilbud ink montering og alt klart, skal bli spennende og se pris.

 

Ps. Jeg ga 5 lapper for den nye bruktmotoren min :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Har hentet inn stort sett det jeg trenger.

Yanmar ville lett overstige 85 000 kr med alt og montering.

 

Volvo penta oversteg 100 000 uten montering og de ville heller ikke montere den i båten fordi de ikke garantere for instalasjonen i en tresnekke.

 

sole diesel vil komme på under 70 000 med 16 hk og mer nøyaktig tilbud kommer i posten på torsdag håper jeg. (for både 16hk og 25 hk)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Synes en Marna med tilleggststyr for ferskvannskjøling høres ut som det du har lyst på :yesnod:

Men et annet alternativ med diesel kan jo være en Bukh DV24 (24 hk). Det er jo en direkteinnsprøytet diesel. Mindre termisk belastning på toppen en forkammermotor. Motoren er vel mest vanlig i seilbåter, men går kanskje i snekke også? Men den er jo sjøvannskjølt og relativt tung (210kg). Det er Univa som er importør.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Synes en Marna med tilleggststyr for ferskvannskjøling høres ut som det du har lyst på :yesnod:

Men et annet alternativ med diesel kan jo være en Bukh DV24 (24 hk). Det er jo en direkteinnsprøytet diesel. Mindre termisk belastning på toppen en forkammermotor. Motoren er vel mest vanlig i seilbåter, men går kanskje i snekke også? Men den er jo sjøvannskjølt og relativt tung (210kg). Det er Univa som er importør.

 

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Brutus!

 

Marna og Bukh er nok dessverre utelukket, pga at marna er bensinmotor og bukh er sjøvannskjølte. Vi har vel bestemt oss for Solè 16 evt. 25 hk dieselmotor, så lenge tilbudet vi får er rimelig nok, og det regner vi med at det er...

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Hei Brutus!

 

Marna og Bukh er nok dessverre utelukket, pga at marna er bensinmotor og bukh er sjøvannskjølte. Vi har vel bestemt oss for Solè 16 evt. 25 hk dieselmotor, så lenge tilbudet vi får er rimelig nok, og det regner vi med at det er...

 

M/B Gamla

Hva får dere med i tilbudet? Er det bare motor eller hele greia med gear, aksling osv ferdig montert ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...