Jump to content

Kjøp av ny motor til Gamla


jorhei

Recommended Posts

Ser at dere har lagt FMen ut for salg. Problemer med at forgasser skyter etter noen timers gange, det skyldes ganske så sikkert at den ikke får nok bensin. Dette er et ganske vanlig problem når tanken står bak i båten. Det kan være massevis av bensin på tanken og alikevel får den ikke nok. Det er ikke uvanlig å ha en tank foran og en tank bak for å eleminere problemet. Dere kan enkelt sjekke det ved å ta en vanlig bensinkanne med slange i og sette den foran på bakken slik at forgasseren har bra trykk hele tiden.

Kunne jo være vært å prøve.

Link to post
Share on other sites

Har nå fått ett tilbud fra Rød båtbyggeri og det ser interesant ut, men er det noen mulighet for å prute på en ny motor???

 

Og mellomlegget mellom en 16 hk 2 sylindret motor og en 25 hk 3 sylindret er bare 10 000. Noen som har gode argumenter for å velge 25 hk??? ( de skal kunne klare åoverbevise mine foreldre også)

 

Vil 25 hk kanskje vare lenger fordi belastningen vil kunne bli mindre?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

....Vil 25 hk kanskje vare lenger fordi belastningen vil kunne bli mindre?

Ikke bare det, men en 3-sylindra motor går mye penere, stillere, mindre vibrasjoner, noe en trebåt vil sette pris på. Dessuten er nok 25hk en bedre "match" til en 28' tresnekke, uansett!

Du vil kunne gå på lavere turtall = mindre slitasje (selv om en ny Solé kommer [med godt stell] til å vare en liten "evighet".), og antageligvis gi mindre dieselforbruk. Du har krefter i reserve for å gå mot bølger og vind.

:o)

 

Dere er tøffe, Gamla & jorhei!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ikke bare det, men en 3-sylindra motor går mye penere, stillere, mindre vibrasjoner, noe en trebåt vil sette pris på. Dessuten er nok 25hk en bedre "match" til en 28' tresnekke, uansett!

Du vil kunne gå på lavere turtall = mindre slitasje (selv om en ny Solé kommer [med godt stell] til å vare en liten "evighet".), og antageligvis gi mindre dieselforbruk. Du har krefter i reserve for å gå mot bølger og vind.

:o)

 

Dere er tøffe, Gamla & jorhei!

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Walter_S!

 

Joda, jeg om broren min vil så gjerne ha 25-hesteren, men har ikke hørt med mor og far som betaler motoren. Vi må nok bruke de argumentene som du her har listet opp tror jeg. Hvis vi er heldig får vi litt for FM'en også, som vi kan bruke til den nye motoren.

 

mvh

M/B Gamla som gleder seg til å få feilfrie sommerer, for det har vi nemlig aldri opplevd med denne båten før!

Link to post
Share on other sites

Hei på dere.

 

Kjøp en ny, moderne, driftsikker motor og kom dere på sjøen og kos dere!

 

Det koster penger, men hva så? Kronene går da til dere selv? Glem alt pratet om hva dere kan få igjen for båten ved salg dersom dere i utgangspunktet ikke har pusset opp Gamla med tanke på salg og fortjeneste.

 

Vi kjøpte Trudelutt i -87 for 230.000 og kan sikkert få 250.000 for henne nå. Men selge? Nei, vi har båt for å ha båt til å bruke! Og ser en på kroneverdien, vil det ikke være særlig lurt å selge, spesielt ikke etter at vi har investert 160 - 180.000 i henne. Damer er kostbare i drift!

 

Så, få dere en PÅLITELIG motor og kom dere på sjøen og kos dere!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For de som ønsker en oppdatering om dette emnet så kommer den her.

Vi ble i dag enige om å kjøpe en kliss ny sole diesel 3 sylindret motor på 25 hk. Denne blir bestilt i morgen og kjøpes av Rød båtbyggeri (siden flere hadde så mye godt å si om dem).

 

Det eneste jeg lurer litt på er om en 25 hk kanskje er litt stort? Vil det føre til at båten kan komme til å grave seg ned en del bak, eller blir ikke dette noe problem?

 

Mvh jorhei (som gleder seg vanvittig til å dra på sjøen med en motor som han kan stole på :wink: )

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg lurer litt på er om en 25 hk kanskje er litt stort? Vil det føre til at båten kan komme til å grave seg ned en del bak, eller blir ikke dette noe problem?

 

Mvh jorhei (som gleder seg vanvittig til å dra på sjøen med en motor som han kan stole på :wink: )

<{POST_SNAPBACK}>

Den vil nok grave seg ned om dere henter ut all effekten av motoren, d.v.s. hvis dere prøver å presse båten over snekkefart. På den annen side vil dere oppnå samme marsjfart på et lavere turtall med 25hk enn 16hk. Lavere turtall = mindre støy.

 

Lykke til med ny motor! Var gjennom samme prosessen i fjor og angrer ikke.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ny motor bli satt inn i slutten av juli og begynnelsen av august. Alt av løse deler er tatt vekk fra Fm`en og bare selve "metallklumpen" står igjen. Den heises ut før ny blir satt inn.

 

Dette blir spennende :yesnod:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har på følelsen at dette er ein meget smart og gjennomtenkt strategi, jorhei..

 

:cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, ikke sant :wink:

 

Det som menes er at motoren tas ut av han som setter inn den nye.

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har en formening om hvor stor fartsøkningen fra den gamle 12 hester'n og til den nye 25 hester'n vil være? Vi regner med litt fartsøkning, men er usikkre på hvor mye vi kan forvente oss.

 

Med den gamle motoren hadde vi vel en marsfart på ca. 5 knop!

 

mvh

 

M/B Gamal

Link to post
Share on other sites

Tipper dere vil komme opp i rundt 7 knop.

Dette er jo litt avhengig av hva motorleverandør beregner av propell!

Avhenger vel også av utveksling på gearet.

 

Regner med at leverandøren skaffer det mest riktige for båttypen

<{POST_SNAPBACK}>

Vi vet ikke noe om propellen annet enn at den og aksling blir levert fra Sleipner. Giret har en utveksling på 3,05:1.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...