Jump to content

Kjøp av ny motor til Gamla


jorhei

Recommended Posts

Da var motorinstalasjonen gjort og i morgen klokka halv ni er det både julaften, nyttårsaften og bursdag på en gang for da henter vi Gamla på Rød båtbyggeri for å kjøre henne hjem. Gleder meg som ett barn til å endelig kunne bruke båten uten å måtte skru motor.

 

Bilder kommer vel i morgen eller søndag tenker jeg.

 

Og hvis det er flere som tenker på det å kjøpe ny motor så anbefales Rød Båtbyggeri på det sterkeste. Vi er hvertfall så langt veldig fornøyde.

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Og da var vi tilbake etter en lang og hærlig dag på sjøen. Dro fra Rød båtbyggeri halv ti og kom inn til Nesset ca halv syv. Dette er vel den beste båtturen hittil. Ingen problemer i det hele tatt med motoren eller noe annet( hadde glemt hvordan det føltes). Så til uka så skal det lages ny midlertidig dørk og en ny motorkasse i mahogny som skal lydisoleres.

 

Ser også framover til å kunne bruke litt penger på båten og ikke bare på å fikse diverse med motoren.

 

 

Hvis det er flere som vurderer å bytte fra en eldre motor til en ny en så kan det absolutt anbefales. Båtlivet blir noe helt annet når man kan stole på motoren.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har vi kjørt med den nye motoren i ca 40 timer og tenkte jeg da kunne komme med våre erfaringer hittil:

 

Som sagt tidligere i tråden gikk turen hjem fra Gressvik problemfritt. Jeg synes tempraturen på motoren var litt lav (72-74 grader), men etter en prat med Bolga (importøren) var dette en helt normal temperatur som vi ikke skulle bekymre oss for.

 

Siden turen hjem når vi hentet båten med den nye motoren har det blit veldig mange turer, og ikke et eneste problem hittil (det er en helt ny opplevelse for oss :yesnod: )

 

Temperaturen holder seg på akuratt 73 grader uansett hvordan turtall vi holder. Maks turtall på motoren er 3600 o/min, og vi pleier å ligge mellom 1500 og 3000. Vi fryktet at båten ville grave seg ned med såpass stor motor, men det gjorde den på langt nær så mye som vi fryktet. Vi har ikke målt farten, men regner med at den kommer opp i 8-9 knop på full fart.

 

Motoren starter lett som bare det, men bråker ganske mye. Det kan jo ha noe med at vi har masse hull i motorkassen. Grunnen til at vi har det er fordi med den gamle motoren hadde vi instrumentpanelet i motorkassa, og vi har ikke fått rotet oss til å lage ny motorkasse med lydisolerende materiale.

 

Ellers har vi registrert at ved turtall fra 2700 o/min og oppover vibrerer propellakselen annenhvert sekund, men vi kan vel ikke forvente så mye annet.

 

Dieselforbruket er også mye mindre en hva vi forventet. Vi tipper rundt 1,5 liter i timen, og det er jo nesten ingenting.

 

Må si jeg er imponert over hvor fort Rød båtbyggeri gjorde jobben og hvor bra han gjordet det. All honnør til han! Hvis noen vurderer ny motor vil vi anbefale Solè dieles på det sterkeste!

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Lagde han nytt fundament til motor?

Hvordan ser i så fall det ut (bilder)?

 

Skal i gang med dette selv nå så jeg lurer fælt

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, han lagde ikke nytt fundament, men han støttet opp det som var der fra før av med furuplanker.

 

Vi spurte om han kunne ta en titt på båtens stand slik at vi ikke investerte 90000 kroner i en båt som vi måtte ha andre store reperasjoner på, og han sa at den var i veldig god stand.

Link to post
Share on other sites

Nei, han lagde ikke nytt fundament, men han støttet opp det som var der fra før av med furuplanker.

 

Vi spurte om han kunne ta en titt på båtens stand slik at vi ikke investerte 90000 kroner i en båt som vi måtte ha andre store reperasjoner på, og han sa at den var i veldig god stand.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, bare lurte!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...