barx Svart 5.Juli.2005 Del på Facebook Svart 5.Juli.2005 Er det noen som har en formening om hvor stor fartsøkningen fra den gamle 12 hester'n og til den nye 25 hester'n vil være? Vi regner med litt fartsøkning, men er usikkre på hvor mye vi kan forvente oss. Med den gamle motoren hadde vi vel en marsfart på ca. 5 knop! Tipper dere vil komme opp i rundt 7 knop. 7 knop blir det nok, men kanskje ve dokke finne ut at 5-6 e mykje kjekkare sånn lydmessig... blir spennande å høre om erfaringene! grattis med snart ny motor! barx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 5.Juli.2005 Del på Facebook Svart 5.Juli.2005 Fartsøkningen vil vel ikke bli det dere ville merke best, men muligheten til å holde marsjfart i motstrøm vil vel være mer gjeldende.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 5.Juli.2005 Del på Facebook Svart 5.Juli.2005 Har noen spm. angående det med diesel og lufting: 1. Hvordan lufter man en dieselmotor, når det har kommet luft i systemet? 2. Hvordan kommer det luft i systemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 5.Juli.2005 Del på Facebook Svart 5.Juli.2005 Fartsøkningen vil vel ikke bli det dere ville merke best, men muligheten til å holde marsjfart i motstrøm vil vel være mer gjeldende.. <{POST_SNAPBACK}> Jeg håper at du mener motvind..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 5.Juli.2005 Del på Facebook Svart 5.Juli.2005 Det står i manualen til motor! Men vanligvis løsner man på lufteskrue® på dieselpumpen, og så pumper man manuelt på fødepumpe til til ikke bobler mere eller du ser ren diesel. Luft skal ikke komme av seg selv bortsett fra om man kjører tanken tom. Pass på og få tak i tank med svalpeskott, det kan være lurt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 5.Juli.2005 Del på Facebook Svart 5.Juli.2005 Jeg håper at du mener motvind..... <{POST_SNAPBACK}> Hehe.. gjerne det.. Ihvertfall så skjønner du hva jeg mener.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 5.Juli.2005 Del på Facebook Svart 5.Juli.2005 (redigert) De fleste moderne dieseler i dag er selvluftende. Det var noen år siden at luft laget trøbbel. Antar at deres moter er selvluftende. Hvis du går tom for diesel med en slik motor er det bare å fylle tanken å vri på nøkkelen i motsetning til de gamle hvor all luft måtte fjernes. Redigert 5.Juli.2005 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
barx Svart 5.Juli.2005 Del på Facebook Svart 5.Juli.2005 celzeron: > Fartsøkningen vil vel ikke bli det dere ville merke best, men muligheten til å holde marsjfart i motstrøm vil vel være mer gjeldende.. poseidon: > Jeg håper at du mener motvind..... er motorstørrelse uten betydning i tilfelle motstrøm? barx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 5.Juli.2005 Del på Facebook Svart 5.Juli.2005 Båten vil altid bevege seg i forhold til vannet, om vannet har strøm mot deg så vil den gå saktere i forhold til verden rundt deg, men like fort relativt til vannet, som altså strømmer mot deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
barx Svart 5.Juli.2005 Del på Facebook Svart 5.Juli.2005 Båten vil altid bevege seg i forhold til vannet (...) aaah... takk for hjelp med opprydding i mitt varme hode! går & finner meg et glass vann, eg... barx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 21.Juli.2005 Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 Er vel på tide med en oppdatering. På mandag som var, mottok Rød båtbyggeri motoren. Etter all sannsynlighet blir båten fraktet til han på lastebil neste mandag. Han som setter den inn sier at han trenger ca en uke på å få montert inn motoren og vi regner med å få kjørt båten hjem til bunnefjorden søndag 6 august. Vi gleder oss som barn! M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 21.Juli.2005 Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 Dette blir spennende ja... Gleder dere nå tipper jeg, gleder meg til og sette inn motor sjøl. Det er ikke så lenge til heller Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 21.Juli.2005 Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 .....Etter all sannsynlighet blir båten fraktet til han på lastebil neste mandag.Hvis "Gamla" går på lastebil, så anbefaler jeg deg / dere IKKE å følge med ned til Rød båtbyggeri! Da får du garantert "hetta"!! Det fører nemlig en kjempebratt bakke (..og jeg mener VIRKELIG bratt) ned til selve verkstedet når du kommer landeveien. Rød båtbyggeri (han som driver - énmannsforetak) er et meget habil og driftig mann, så "Gamla" kommer i gode hender! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhei Svart 21.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 Takk for advarselen Walter_S. Tanken var jo å bli med en tur, men etter din advarsel så ble vi litt usikre her. Er jo bra at båten er i gode hender da..... Gleder oss noe helt sinnsykt til å få den nye motoren ferdig instalert. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 21.Juli.2005 Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 Lykke til med motormonteringen! Båten min holder også på å få ny motor. Er igrunn litt fustrert over at det tar så lang tid. Båten skulle vere ferdig for 2 uker siden. Satser på at den er klar rett over helgen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ooma Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Lykke til! Måtte hente inn igjenn en del borte tid fra forumet etter ferien, og ble umiddelbart interessert i denne tråden. Jeg støtter helt og holdent deres vurderinger om kjøp av ny motor. Bare tull å trekke inn eventualiteter som "hva om båten skal selges" osv når det gjelder noe så følelsesladet som båt. Byttet selv motor i min snekke fra 1968 sist sommer (riktig nok glassfiber men men...) uten betenkeligheter. Med en båt bygget av min bestefar på fars-siden og senere overtatt av min bestefar på mors-siden og nå megselv har jeg et følelsesmessig forhold til båten som er mer verdt enn de pengene jeg brukte på byttet. At konemor var helt enig var selvsagt heller ingen ulempe. Hennes krav var soleklare; "gjør som du føler for men sørg for at installasjonen blir gjort med brukskomfort i fremste rekke" Dette medførte - lett "overmotorisering" for å marsje på moderat turtall - Ekstra myke motorlabber og separat thrust-lager for å fjerne viberasjonsstøy - Motor som var liten nok fysisk til å kunne foreta god motorisolering uten å heve dørken - Motor som var forberedt for varmtvannsuttak til varmtvann og defroster (dersom dette monteres) - Motor med god kapasitet og kvalitet på lader og regulator - Ny installasjon av alle eksterne komponenter som eksosledning/demper, diselfiltre, vannfiltre osv for å gjøre alt så smidig, service vennlig og driftssikkert som mulig. I tillegg fokus på oppfølging fra leverandør og pris. Bosatt i Bergen ble SABB førstevalget på de fleste punkter, ikke minst pris og kundeoppfølging. Verdt pengene? Helt klart! Tror ikke frustrasjonen til en båteiger som lukter motorolje og disel/bensin etter hver eneste tur på havet kan beskrives slik at den er til å forstå. Riktig nok var det en del andre momenter som spilte en stor rolle for meg når jeg byttet og ikke nødvendigvis gamlemotoren. (Hadde et nært og kjært forhold til denne) Brukte rundt et år på å finne en pent brukt motor som dekket mine krav, men gav dette opp etter å ha besiktiget et par tre motorer som var aktuelle. Angrer ikke ett sekund på at det ble ny motor i steden for brukt. I alle fall ikke når jeg ser hvilken oppfølging SABB'en gir meg i alle henvendelser. Har nå fått et forhold til en seriøs leverandør, og tviler ikke et sekund på hvor jeg henvender meg med spørsmål eller behov for rekvisita. Tilsvarende hyggelig å se at dere derfor har funnet et verksted som det virker kan gi en kundeoppfølging som er til å stole på. Sitér dette innlegget Oso Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 (redigert) På mandag ble Gamla hentet og kjørt avgårde til Rød båtbyggeri - uten oss som følge! Når sjåføren kom og vi spurte om den bratte bakken ned til båtbyggeriet sa han: "Bakken er like bratt som underrennet i Holmenkollen, men det går som regel bra". Båten skulle bli ferdig på mellom 1-2 uker, så det nærmer seg nå Prisen på frakten er 800 kroner timen. Er det billig? Har også et annet spørsmål angående motoren. Den har sjøvannskjølt eksos, men hva kjøler varmeveksleren? Er det sjøvannet til eksosen? mvh M/B Gamla Edit: Gikk vist litt kjapt. Jeg mente 800 kroner timen! Redigert 31.Juli.2005 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 ....... bakken ned til båtbyggeriet sa han: "Bakken er like bratt som underrennet i Holmenkollen, men det går som regel bra". Nokså bra sammenligning.... :o) ........ Den har sjøvannskjølt eksos, men hva kjøler varmeveksleren? Er det sjøvannet til eksosen?Kan prøve å gi deg litt amatør-info (uten å kjenne din nye motor i detalj) kanskje du får noe bedre tak på det da. Forestill deg "ferskvannskretsen" som en lukket "sløyfe": Altså ferskvann, blandet med glycol, pumpes - som regel av en impellerpumpe - rundt i motorens kjøleganger. Dette vannet blir jo selvfølgelig oppvarmet av motorens forbrenning og må da kjøles ned igjen til foreskreven temperatur. Denne nedkjølingen av ferskvannskretsen (varmeveksling) skjer i kontakt med saltvannskretsen. Då har du saltvannskretsen som en åpen "sløyfe": Sjøvann suges inn gjennom inntaket i skroget, pumpes - som regel med en mekanisk (remdreven?) pumpe - gjennom varmeveksler (tenk deg et kar med mange tynne kobberrør med ferskvann på innsiden). Karet, og ferskvannet i de tynne kobberrørene, blir kjølt ned av det kalde sjøvannet. Det er her VARMEVEKSLINGEN foregår. Sjøvannet pumpes etter varmeveksleren ut av båten gjennom eksosen. Dermed oppnår man 2 ting samtidig. 1 - kjøler ned ferskvannet i den lukkede kretsen 2 - kjøler ned eksosslangen på vei ut Litt vanskelig å forklare når man mangler de rette ord / uttrykk! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 Bra forklaring Walther_s Itillegg har man en termostat som i begynnelsen bare lar ferskvannet sirkulerer rundt i motoren, når riktig temperatur er oppnådd +- 85 grader så begynner den å åpne seg og lar vannet komme ut i varmeveksleren for nedkjøling, deretter tar vannet en ny runde i motoren.. JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 Takk til Walter_S og Janoho! Det var slik jeg trodde det var og nå har jeg fått bekreftet det. M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Muhammed Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 Prisen på frakten er 800 kroner timen. Er det billig? mvh M/B Gamla Edit: Gikk vist litt kjapt. Jeg mente 800 kroner timen! <{POST_SNAPBACK}> 800 kr timen er ikke uvanlig, men billig er det ikke. Jeg leide kranbil tidligere i uka fra Kristiansand-Grimstad-Kristiansand hele turen tok med løft av og på tok ca 3 timer og jeg betalte 1350 kr. Det er akseptabel pris. Faktisk billigere å leie kranbil enn Taxi. Når jeg satt ut snekka mi i vår brukte jeg en annen kranbil og betalte 800 krfor en time. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 800 kr timen er ikke uvanlig, men billig er det ikke. Jeg leide kranbil tidligere i uka fra Kristiansand-Grimstad-Kristiansand hele turen tok med løft av og på tok ca 3 timer og jeg betalte 1350 kr. Det er akseptabel pris. Faktisk billigere å leie kranbil enn Taxi. Når jeg satt ut snekka mi i vår brukte jeg en annen kranbil og betalte 800 krfor en time. <{POST_SNAPBACK}> Det må være et kupp Med dieselutgifter på tja. 300 kr og 3 timer arbeid blir det jo bare litt over 300 kr i timen på sjåføren. JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 Har pratet litt med båtbyggeren i det siste og på tidlig lørdag drar til Fredrikstad for å kjøre båten hjem. Håper på kjempevær I morgen tar vi en tur til Fredrikstad for å se litt på hvor langt han har kommet. Skal ta bilder som jeg kan legge ut her. mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 10.August.2005 Del på Facebook Svart 10.August.2005 Her er noen bilder, fra i går når vi var i fredrikstad å så på båten: Motoren fortsatt paakket i plast: Propellaksling: Panelet: Pratet en halvtimes tid med båtbyggeren og fikk vite at propellen er 17". Bak i poppen skal han også legge bek for å tette igjen propellakslingen, men hva er egentlig bek? mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 10.August.2005 Del på Facebook Svart 10.August.2005 Bek er en slags tjære som stivner helt og blir ganske hard. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.