ok67 Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Personlig kommentar: setter dere inn en sprillans ny motor, i den gamle snekka fra 1949, tror jeg årets baatplassen entusiast 2005 er vunnet på Walk-over... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Hei! Her er nokre motorer med priser. Er helt enige med dere at en ny motor er det som skal til! Liker selv ikke å drive å mekke hele sesongen. Båtlivet skal nytes, og da uten problemer! Dersom det blir noe Viksund prosjekt på meg, vil eg nok satset på en Sabb motor. Det er riktignok ikke de som har laget motoren, men Sabb har marinisert den. Tror dette er bra motorer til en grei pris. Sats uansett på en ferskvannskjølt motor. Og hadde eg vert dere, ville eg satset på en 3-eller en 4sylindret motor. (Sole har en liten 4-sylindret). 2-sylindret motorer synes eg lager en fryktelig travel lyd. Lykke til med motorskifte! Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Hvorfor det? Rart ikke de fleste kjører rundt med marna da, istedenfor yanmar eller volvo <{POST_SNAPBACK}> Veel, marna er jo en liten fabrikk, ikke store produksjonskapasiteten. Dessuten har de alltid hatt fokus på lokal virksomhet med god og personlig service.. (var det noen som sa vp eller yanmar service ) Det som er sikkert iallefall er at marna motorene sviver videre lenge etter at volvo motorene er døde pågrunn av tæring osv. Ikke mange Md6, md7, md2b osv. som er i orginal stand lenger, de fleste har byttet vitale deler som topper og eksos manifolder. Samme med Yanmar.. Men hovedsaken er at vp og Yanmar liksom ikke hører hjemme i en fin tresnekke, det er noe for plastbåter heller.. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Når du har ei så gammal tresnekke er ikke livet helt det samme uten tøff, tøff, tøff....... Når du først skal kjøpe ny så syntes jeg nesten en marna ville vært topp. ps: av en eller annen merkelig grunn får jeg dårlige vibber av å tenke på volvo, yanmaren er mye mye deiligere Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 27.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Når du har ei så gammal tresnekke er ikke livet helt det samme uten tøff, tøff, tøff....... Når du først skal kjøpe ny så syntes jeg nesten en marna ville vært topp. ps: av en eller annen merkelig grunn får jeg dårlige vibber av å tenke på volvo, yanmaren er mye mye deiligere <{POST_SNAPBACK}> Er mulig at det ikke blir det samme uten tøff, tøff, tøff, men har ikke blitt så mye hittil heller for den har kun gått i kortere perioder og nå har vi fått nok av det. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Krapyl Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Men de har vel ingen forhandlere på Østlandet ? Jon <{POST_SNAPBACK}> Nei, men Nogva har en service som er et eksempel til etterfølgelse. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
jorhei Svart 27.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Personlig kommentar: setter dere inn en sprillans ny motor, i den gamle snekka fra 1949, tror jeg årets baatplassen entusiast 2005 er vunnet på Walk-over... Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette, men du synes sikkert vi er gale som legger så mye penger i en ny motor, i en så gammel båt. Sannheten er bare at vi er gale etter å komme oss på sjøen og på turer som varer lenger enn to timer Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
M/S Bastard Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette, men du synes sikkert vi er gale som legger så mye penger i en ny motor, i en så gammel båt. Sannheten er bare at vi er gale etter å komme oss på sjøen og på turer som varer lenger enn to timer <{POST_SNAPBACK}> Sjekk opp den Volvoen på som jeg linket til lenger opp. Denne er komplett med alt for 55 lapper. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 På båtmessen i Bergen hadde Nogva kampanje på Nanni 21 hk. Prisen lå på nivå med 10 -15 hestere fra andre merker etter hva jeg husker. Dette var heller ikke noen kortvarig kampanje, de annonserte for kampanjeprisen lenge etterpå. Kanskje verd å sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Men hovedsaken er at vp og Yanmar liksom ikke hører hjemme i en fin tresnekke, det er noe for plastbåter heller.. JOH Poenget her var vel å komme fram til noe som er driftssikkert, og ikke hva man synes hører hjemme i ei snekke. Slik jeg oppfatter det er rederne nå dritt lei av å skru på gamle sære ting, og kunne tenke seg å få noe i båten som gjør at de også kan bruke den. Da mener jeg man bør satse på "state of the art" og ikke rote med nisjeprodukter - som sikkert er bra, men som egner seg best for spesielle entusiaster. Dagens motorer (volvo, yanmar osv) kan ikke sammenlignes med tidligere saltvannskjølte konstruksjoner når det gjelder tæring.l Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 27.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Sjekk opp den Volvoen på som jeg linket til lenger opp. Denne er komplett med alt for 55 lapper. <{POST_SNAPBACK}> Så den annonsen og det er litt interessant, men er redd 10 hk kan være litt lite. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Krapyl Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 http://www.nogva.no/Produkter/Nanni/Nanni_14.pdf Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 (redigert) Dagens motorer (volvo, yanmar osv) kan ikke sammenlignes med tidligere saltvannskjølte konstruksjoner når det gjelder tæring. Nei. Og ikke når det gjelder innhold av superømfindlig elektronikk heller. Som det sikkert kreves en CRAY for å diagnostisere på. Suzuki Redigert 27.Juni.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Janoho Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 (redigert) Poenget her var vel å komme fram til noe som er driftssikkert, og ikke hva man synes hører hjemme i ei snekke. Slik jeg oppfatter det er rederne nå dritt lei av å skru på gamle sære ting, og kunne tenke seg å få noe i båten som gjør at de også kan bruke den. Da mener jeg man bør satse på "state of the art" og ikke rote med nisjeprodukter - som sikkert er bra, men som egner seg best for spesielle entusiaster. Dagens motorer (volvo, yanmar osv) kan ikke sammenlignes med tidligere saltvannskjølte konstruksjoner når det gjelder tæring. l <{POST_SNAPBACK}> Nei, nei,nei, mye feil her En ny marna er meget driftsikker, den har både fordeler tenning og skikkelig dynamo. Den er ikke spesielt gammeldags heller sett i forhold til smådieslene som volvo og yanmar produserer. Marna'en er ikke noe nisjeprodukt, er omtrent like enkel å bruke som tilsvarende diesel. Det blir ikke behov for noe skruing på denne motoren. Elektisk start og godlyd, hva mer kan man ønske seg Tæringen vil ta evigheter så den motoren vandrer nok ikke heden mens Jorhei har den. Å kalle yanmar smådieslene state of the art er overdrevet, ikke gløding, vanlig forkammer osv. Ingenting avansert her.. Men det fungerer bra fordi det er såpass enkelt. Tenk på at båten skal selges senere også, en trebåt entusiast har som regel et forhold til hva slags motor en slik båt skal ha, og det er ihvertfall ikke de som du foreslår.. JOH Redigert 27.Juni.2005 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sveno Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Hei! Her er nokre motorer med priser. Er helt enige med dere at en ny motor er det som skal til! Liker selv ikke å drive å mekke hele sesongen. Båtlivet skal nytes, og da uten problemer! Sats uansett på en ferskvannskjølt motor. Og hadde eg vert dere, ville eg satset på en 3-eller en 4sylindret motor. (Sole har en liten 4-sylindret). 2-sylindret motorer synes eg lager en fryktelig travel lyd. Lykke til med motorskifte! <{POST_SNAPBACK}> Heisann Må bare si meg hjertens enig med dette innlegget . Sikkert en stor invistering med sprett ny motor i båten deres men jeg tror ikke dere kommer til å angre et sekund når sola skinner og sjøen er flat. (kan lykken da måles i penger?) Lykke til mvh sveno Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Nei. Og ikke når det gjelder innhold av superømfindlig elektronikk heller. Som det sikkert kreves en CRAY for å diagnostisere på. Suzuki Njaa.. gjelder ikke det større motorer da? Trenger hvertfall ingen Cray for å diagnostisere min md2030 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Nei. Og ikke når det gjelder innhold av superømfindlig elektronikk heller. Som det sikkert kreves en CRAY for å diagnostisere på. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> En CRAY er vel litt drøyt kanskje. VP bruker en HP Palm (på størrelse med 2x små mobiltlfer) for å sjekke diagnosen på min D6 motor. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Så den annonsen og det er litt interessant, men er redd 10 hk kan være litt lite. <{POST_SNAPBACK}> Mnja, kanskje. Hva har dere nå da 8-11? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Trenger hvertfall ingen Cray for å diagnostisere min md2030 MD 2010/2020/2030/2040 selges ikke lengre. Nå heter de D1,D2,D3 & D4. Mer avanserte, og sikkert ikke mindre fulle av leamikk. Skal klare avgasskrav, må vite. Les mer hos våre venner i sørvest; DREVIA Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Muhammed Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Nå er dere på bærtur, tenk dere litt om. Bruke mellom 50-70000 kr for at motoren fusker litt, det er galskap. Få et verksted til å ha service på motoren og en diagnose på hva som er feil. Disse gamle FM motorene er noe av det enkleste som er laget av motorer, og jeg nekter å tro at det ikke er noen som kan finne ut hva som er feil med deres motor. Kjør på med den gamle motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Hadde jeg vært dere (Jorhei & broder) ville jeg tatt en tlf. til Rød båtbyggeri i Fredrikstad (tror jeg det ligger). De satte inn en splitter ny (den gang; 2001mod.) Solè 17hk diesel motor i den gamle tresnekka mi for ca. 45.000,-! Inkl. arbeide! Snekka var 25 fot og gjorde opp i 8 knop med den motoren. Aldri et feilslag på motoren så lenge jeg hadde den!. Han jeg kjøpte båten av hadde fått nok av problemene med sin gamle motor, og satte derfor inn ny. Jeg fikk med papirer på utført jobb og kvittering på motoren, så jeg vet at prisen stemmer. Vet ikke om de klarer det til samme pris i dag, men verdt å sjekke opp. Billigere blir det ikke! NB! Tror motoren heter Solè Mini...laget av Mitsubishi. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Nå er dere på bærtur, tenk dere litt om. Bruke mellom 50-70000 kr for at motoren fusker litt, det er galskap. Få et verksted til å ha service på motoren og en diagnose på hva som er feil. Disse gamle FM motorene er noe av det enkleste som er laget av motorer, og jeg nekter å tro at det ikke er noen som kan finne ut hva som er feil med deres motor. Kjør på med den gamle motoren. Og hvor lenge går den da før det dukker opp et nytt problem? Jeg har full forståelse for at de nå ønsker å bli kvitt motorproblemer en gang for alle. Få en båt der man ikke behøver å tenke på motoren, men kan konsentrere seg om andre ting - ikke minst det å bruke båten. Det har de nesten ikke fått gjort til tross for iherdig innsats og mange mange arbeidstimer på grunn av denne hersens gamle motoren som stadig steller til et er annet problem. Kjøp dere ny motor, og kom dere på sjøen, og dersom dere velger et kjent merke er det ikke noe problem å selge motoren igjen, dersom gamla skulle bli for gammel til å seile. Det stor rift etter nyere brukte små dieselmotorer, og det vil det helt sikkert være også i årene framover. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Og sats på diesel framfor bensin. En brukt dieselmotor er mye mer lettsolgt en en brukt bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 (redigert) i tilde står det en 1997 yanmar 3jh2e: da vi overtok skuta hadde den stått på land i to år. vi sjekka over, vrei om nøkkelen og motoren startet etter et par omdreininger. sånn er det hver gang. den starter momentant, og går til du trykker på stoppknappen... deilig. om dokker kjøper yanmar, volvo etc er nett det samme tror eg - unasett blir det turer uten problem - hver gang [1]! barx [1] forutsatt godt tilsyn og vedlikehold, selvfølgelig! Redigert 28.Juni.2005 av barx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Hei Jorhei Jeg trodde dere hadde en FM som var blitt veldig bra etter overhaling.? Hva er problemet? Byttet selv fra en Volvo Penta MD5A (7,5Hk) til en FM L5 (6-8 Hk). Volvo motoren gikk greit den, men turtallet på en slik motor var altfor høyt i forhold til min båt. Det ble til at den trebladede propellen pisket vannet veldig bak båten,uten at det resulterte i noe fart. Når jeg da byttet til FM, med 2 bladet vridbar propell, fikk jeg en løsning som skar vannet mye penere, og som resulterte i større hastighet på mye mindre pådrag. Vel har jeg måtte gjøre noen reperasjoner på FM'en selv også som bytte av råde, avretting/sliping av toppen pga rusttæring, bytte av stempelfjærer og kryssbolter til stemplene. Men nå har jeg en motor som (nesten) er helt iorden. Så ta i betraktning propellstørrelse/utveksling/turtall når dere vurdere ny motor MVH Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.