Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

quantumduck skrev for 6 timer siden:

Det fremgår sånn omtrent av ais-trackene som er postet hvor god plass det er til å vike mot møtende ferge, og hvor store "vinduer" det er imellom møtende ferger hvor dette i det heletatt er et alternativ. 

 

Så disse fergene har ikke mulighet for å avvike sin kurs, kun panikkbremse? Nå tøyser du fælt! Lurer fortsatt på hvordan disse fergne skal forholde seg til nyttetrafikk som charterbåter, taxier osv av beskjeden størrelse! Er liksom ingen som liker dette spørsmålet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Prøver å kutte ned mitt tidligere innlegg da det åpenbart ble for fristende med copy paste av uvesentligheter i innlegget...

 

 

Men - istedenfor å bevise at man er istand til både copy og paste av det utvalget av sjøveisregler man har funnet som passer med eget syn på saken, hvorfor ikke sjekke utfallet av rettssaker istedenfor?

Tror dere vil bli overrasket over hvor lite lystbåter har å tjene på å "stå på sin rett".

Først og fremst fordi det er åpenbart hvem som taper i en kollisjon, dernest taper man i retten også om man skulle overleve kollisjonen..

 

Ganske normalt vil det bli skylddeling 50%-50%, og da tar hver av partene hånd om egne utgifter.

Bastøyferga vil neppe få skader i lakken, og fortsetter akkurat som før. Lystbåten derimot - den setter kursen rett ned, og vi alle håper den turen blir uten passasjerer.

 

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Sitat

Det ser ut til at dette må repeteres.

Fritidsfartøyene visste ikke at de lå i veien for Bastøyferga.

Bastøyferga så tre blipp som de svingte unna for.

Det var tjukk tåke.

Det ble utløst en alarm i en bil.

Også var det en Dagbla' journalist ombord i ferga.

Hvorfor må dette repeteres?

Fordi seilbåtene ikke visste at de befant seg i leia til Bastøfergene?

Fordi det var Dagblad journalist ombord?

Fordi en bilalarm ble utløst?

Fordi det var tåke?

 

 

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Imponerende at denne diskusjonen fortsatt går :yesnod:

Ja, ikke sant :rolleyes:

 

Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Kan en tanke være at det tas en felles studietur på Bastøferga? Det er gratis for passasjerer uten bil - og det er en fin tur over fjorden :smiley: Den kan nok også bringe lys over mange av de tingene dere diskuterer her

Godt forslag. Foreslår at alle som er engasjert i diskusjonen møtes på fergeleiet og tar ferga over tre-fire ganger og observerer. Innlagt foredrag om sjøveisreglene, tolkninger, og vurderinger av observasjoner legges inn underveis. Evaluering på kaia til slutt :thumbsup: Noen som melder seg til foredraget?

 

adeneo skrev 1 time siden:

, og en sjømil er 1852 meter, ...

Bare for å pirke litt i terminologien adeneo. Sjømil er et utgått begrep og tilsvarer 4 nautiske mil. 1852m er en nautisk mil.

Link to post
Mulligan skrev 32 minutes ago:

Det ser ut til at dette må repeteres.

Fritidsfartøyene visste ikke at de lå i veien for Bastøyferga.

Bastøyferga så tre blipp som de svingte unna for.

 

Hvordan vet du hva fritidsbåtene visste eller ikke visste?

Bastøfergen svingte vel ikke unna, det er vel nettopp problemet, de ventet til de måtte slå bakk i stedet.

 

Komodo skrev 21 minutes ago:

Bare for å pirke litt i terminologien adeneo. Sjømil er et utgått begrep og tilsvarer 4 nautiske mil. 1852m er en nautisk mil.

 

Det var sånn det var. Sjømil var fire nautiske, å en kvartmil var omtrent en nautisk. Går litt i surr dizzysmiley-1.gif

Link to post
Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 9 timer siden:

 

En strekning på ti kilometer, totalt fem ferger og disse bruker vel "noe" tid på å legge til, slippe i land folk og fe, ta ombord folk og fe, legge fra så lurer til tider på om folk her har vært i området og sett ved selvsyn hvor god plass det er?

 

Har krysset der flere ganger med grodd båt i vindstilla for motor. Det oppleves ikke som god plass i det hele tatt i 5 knop, selv med god sikt. Jeg anser meg selv som sånn passe flink til å beregne foran/bak andre, men med den bua kursen de holder osv så er de i tillegg vanskelig å forholde seg til av de grunnene også.

 

Om det er den reduserte sikten som "trumfer" og da gjør at en mener det er uforsvarlig å i det hele tatt krysse  der om en går med et saktegående fartøy, ja da er det i praksis et ferdselsforbud ved redusert sikt for saktegående båter der da...

--

 

 

Link to post

Og diskusjonen ruller videre. Er det så vanskelig å krysse dette strekket, slik noen påpeker over, selv med klar sikt, hvorfor gjøre det i tåke? Jeg krysset selv over fra Koster til Tjøme på denne dagen, og det var ikke for pyser uten utstyret iorden. Er det tvil, så er det ikke tvil.

 

Faktum er at det er god plass der. Fergene lyner liksom ikke forbi i ett sett liksom. Det er gode muligheter for å styre klar. Fyr opp motoren da vel? Motorseile, har dere hørt om det?

 

Det er seilbåtkapteiner som hever seg over Gud som er problemet. Dere er bare farlige med regelrytteriet deres, blottlagt for pragmatisk sans, og "safe journey". Skjerp dere.

 

Dere er jo fanken meg verre enn syklister som tror dere "vinner kampen" mot biler når det smeller!

 

:lol::giggle:

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Pinkvin skrev for 15 timer siden:

 

Har krysset der flere ganger med grodd båt i vindstilla for motor. Det oppleves ikke som god plass i det hele tatt i 5 knop, selv med god sikt.

 

 

 

Kjenner den følelsen, men mitt poeng er at det er underlig hvor trangt det er for disse fergene, ja er de egentlig sjødyktige? Til sammenligning sitter jeg her og ser utover Souda-bukten på Kreta og på den andre siden av fjorden er det en sjømilitær base hvor det til stadighet dukker opp større krigsskip, ubåter og sågar nokså jevnlig et hangarskip (sist var det Geroge W.Bush to ganger), og selv disse hangarskipene har ikke noe problem med å manøvrere gjennom sundet/fjorden og inn til kai. Sundet/fjorden er vel bare en fjerdedel så bredt som sundet mellom Moss og Horten. Helt utrolig at det går så bra til tross for annen trafikk som charterbåter, selbåter, store cruiseskip og fritidsbåter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Guest Avmønstret#

Når det er så "trangt" mellom ferjene som det er for saktegående båter som skal krysse så må ferjene vise hensyn. Noe annet er i praksis ferdselsforbud for saktegående båter. 

 

I forhold til saktegående fartøy som må krysse så er på mange måter "ballen" hos de som fører ferjene ifht å få dette til å fungere godt. 

 

Om ferjene sine "policy" blir å brøyte seg vei og stå på krava så vil ikke dette fungere. Etter mitt ringe skjønn kan ferjene vise hensyn og holde seg innenfor reglene uten problemer. 

--

Dennrick: Ok, det er ingen selvfølge kanskje at noen uten seilbåterfaring skal skjønne det, men om du ser på filmen så har seilbåtene veldig nær toppfart/skrogfart. Å starte motor vil ikke endre noe særlig på noe, de vil ikke kunne gå fortere. Vi vet ikke hvilke motorer disse båtene har men mange seilbåter har relativt små motorer og det er ikke sikkert de vil klare å gjøre særlig fremdrift mot 12-14 m/s og kvapsesjø for motor. Så å starte motor i den situasjonen endrer lite utover at en kanskje kunne ta ned seilet, snu opp mot vinden og ligge sånn ca stille midt i skuddlinja for ferja, eller neste ferje. Mao ville det være, i mine øyne, en særdeles dårlig plan å prøve å komme seg ut av "skuddlinja" i motsatt retning av det de seiler. 

 

Fyre på for fulle mugger i den retningen de allerede har  er raskeste måte å komme seg ut av situasjonen. 

Link to post
dennrick skrev for 8 timer siden:

Og diskusjonen ruller videre. Er det så vanskelig å krysse dette strekket, slik noen påpeker over, selv med klar sikt, hvorfor gjøre det i tåke? Jeg krysset selv over fra Koster til Tjøme på denne dagen, og det var ikke for pyser uten utstyret iorden. Er det tvil, så er det ikke tvil.

 

Faktum er at det er god plass der. Fergene lyner liksom ikke forbi i ett sett liksom. Det er gode muligheter for å styre klar. Fyr opp motoren da vel? Motorseile, har dere hørt om det?

 

Det er seilbåtkapteiner som hever seg over Gud som er problemet. Dere er bare farlige med regelrytteriet deres, blottlagt for pragmatisk sans, og "safe journey". Skjerp dere.

 

Dere er jo fanken meg verre enn syklister som tror dere "vinner kampen" mot biler når det smeller!

 

:lol::giggle:

 

Et av hovedpoengene her er at det ikke er så lett å styre klar av noe man ikke kan se. Har du glemt det, eller bare ikke fått det med deg? Så var det dette med trafikken; joda, fergene kommer relativt tett og raskt. Det er et av de andre hovedpoengene her. Og så var det dét med motorseiling; hvordan vet du at ikke motoren var i gang, egentlig? 

 

Jaja, det ble kanskje mange ufrivillige seilferier på deg i barndommen dennrick? 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

 Finner det utvilsomt at #44 gjelder i dette tilfelle. Fergen er definitivt nyttetrafikk og leia er sterkt beferdet. 

Blandt seilbåtene burde det ikke herske tvil om noe av dette.

Har de da holdt mest mulig av veien for ferga?

Ut fra videoen mener jeg det er en del å gå på her.

Vi hører det er gitt lydsignal. Vi tror det er gjort forsøk på å oppnå VHF kontakt.

At de beveger seg på radarbildet er ytterligere en indikasjon på at de er manøvreringdyktige.

Vil tro at de også var oppmerksom på ferga en stund før de ble synlige på videoen, og at det rom for å passere aktenfor.

Fergeskipperen har altså berettiget forventning om at lystfartøyene holder mest mulig holder unna. Han skal da holde stø kurs og fart. I tillegg har han gjort mye for gi seg til kjenne, slik at seilbåtene gis anledning til å agere.

Jeg mener lista for 'holde mest mulig av veien for' henger en god del høyere enn det som er utvist fra seilbåtenes side i dette tilfelle.

Fergeskipperen har fått i fanget en situasjon som han skulle vært spart for, som han på en mer eller mindre elegant måte har håndtert, men han har gjort det han skal for å avverge sammenstøt når først det er klart at seilbåtene likevel ikke vil holde av veien.

Seilbåtførerene som mener de har retten til veien i dette tilfelle, viser at begrepet WAFI har et berettiget opphav. Det finnes sikkert også et utrykk for motorbåter som passerer tett foran store fartøy, og skaper fare sammenstøt under marginalt endrede forutsetninger.

 

Jeg oppfordrer alle lystbåtførere uansett fremdriftsmåte å gi nyttetrafikken plass slik at den kan utøve sin samfunnoppdrag uten slike unødvendige konfrontasjoner.

 

Ift lovteksten hadde det vært nyttig om nyttefartøy hadde en mer presis identifikasjon/definisjon for de grensetilfeller hvor det levner tvil. Eller at nyttefartøy erstattes av fartøy over 50m.

 

 

Link to post

Hei forulempede seilbåtkapteiner,

 

Dennrick var sent oppe igår, faktisk langt over leggetid, og forsøkte seg på humor, med en liten snert til seilbåtkapteiner. Han visste ingenting om selve saken, og var bare en tastaturkriger. Han hilser til @Pinkvin som tok det sporty og benyttet sjansen til å drive litt voksenopplæring.

 

Han lover bedring heretter og beklager tiraden som etter min mening var altfor generaliserende overfor seilbåtkapteinene.

 

Hilsen Mammaen til Dennrick

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Havarita skrev for 11 timer siden:

 Finner det utvilsomt at #44 gjelder i dette tilfelle. Fergen er definitivt nyttetrafikk og leia er sterkt beferdet. 

Blandt seilbåtene burde det ikke herske tvil om noe av dette.

Har de da holdt mest mulig av veien for ferga?

Ut fra videoen mener jeg det er en del å gå på her.

Vi hører det er gitt lydsignal. Vi tror det er gjort forsøk på å oppnå VHF kontakt.

At de beveger seg på radarbildet er ytterligere en indikasjon på at de er manøvreringdyktige.

Vil tro at de også var oppmerksom på ferga en stund før de ble synlige på videoen, og at det rom for å passere aktenfor.

Fergeskipperen har altså berettiget forventning om at lystfartøyene holder mest mulig holder unna. Han skal da holde stø kurs og fart. I tillegg har han gjort mye for gi seg til kjenne, slik at seilbåtene gis anledning til å agere.

Jeg mener lista for 'holde mest mulig av veien for' henger en god del høyere enn det som er utvist fra seilbåtenes side i dette tilfelle.

Fergeskipperen har fått i fanget en situasjon som han skulle vært spart for, som han på en mer eller mindre elegant måte har håndtert, men han har gjort det han skal for å avverge sammenstøt når først det er klart at seilbåtene likevel ikke vil holde av veien.

Seilbåtførerene som mener de har retten til veien i dette tilfelle, viser at begrepet WAFI har et berettiget opphav. Det finnes sikkert også et utrykk for motorbåter som passerer tett foran store fartøy, og skaper fare sammenstøt under marginalt endrede forutsetninger.

 

Jeg oppfordrer alle lystbåtførere uansett fremdriftsmåte å gi nyttetrafikken plass slik at den kan utøve sin samfunnoppdrag uten slike unødvendige konfrontasjoner.

 

Ift lovteksten hadde det vært nyttig om nyttefartøy hadde en mer presis identifikasjon/definisjon for de grensetilfeller hvor det levner tvil. Eller at nyttefartøy erstattes av fartøy over 50m.

 

 

 

Har du vært ute i tåke ? det er rimelig vanskelig å vite hvem som er hvem når en haug med forskjellige tåkelurer gir signal fra diverse kanter...

 

Fergeskipperen vet ingenting om dette er lystbåter, før han får visuell kontakt. Det kan være andre nyttefartøy, det kan en ikke se på radar..

 

Fergeskipperen har ikke fått noe i fanget, men som den åpenbare tulling han er, har han oppsøkt situasjonen, for å muligens imponere/skremme en journalist ...

Link to post
Ida Marie III skrev 50 minutes ago:

Fergeskipperen har ikke fått noe i fanget, men som den åpenbare tulling han er, har han oppsøkt situasjonen, for å muligens imponere/skremme en journalist ...

Dette er med respekt å melde å snu saken helt på hodet!

Fergeskipperene har faktisk en jobb å gjøre, og det er å føre en ferge mellom Horten og Moss. Han har sine rutetider å følge, og går en forutsigbar led med ferga. Dette vet alle som seiler i området. Hvis det er noen som oppsøker en situasjon her, så er det i aller høyeste grad seilerne.

Jeg mistenker at journalisten har lagd en fjær til fem høns i denne saken. Jeg tror fergesipperen har grei kontroll på situasjonen. Men vi vet ikke om seilerne har gjort noen rare manøvrer rett foran ferga, og på den måten roter det til. Fergene trafikerer denne leden nesten kontinuerlig, og det er ikke ofte at slike situasjoner oppstår. Men det står av og til artikler i lokalavisa om fritidsbåter som prøver seg. Og da spesielt seilere som ikke vil vike. Det går stort sett bra det også. Det tutes ganske friskt fra fergene innimellom her, og da er det som regel noen som er i veien for dem, slik at de ikke får manøvrert som de skal. Jeg har forøvrig lagt merke til at fergene nå bruker mye lengre tid på å posisjonere seg for tillegging til kaia. Og de kommer i en del lavere hastighet enn før. Mistenker at de nye fergene er litt tregere å manøvrere. De er betydelig større enn de gamle.

Link to post
GeirFrode skrev 57 minutes ago:

Jeg har forøvrig lagt merke til at fergene nå bruker mye lengre tid på å posisjonere seg for tillegging til kaia. Og de kommer i en del lavere hastighet enn før. Mistenker at de nye fergene er litt tregere å manøvrere. De er betydelig større enn de gamle.

 

det leser man jo om i flere samband , i miljøets navn kuttes det ned på motorene, da blir det mindre krefter å manøvrere med. 

Det merkes nok ekstra godt på de strekningene det er gassferjer , gassmotorer responderer ikke like raskt som diesel ved endring i pådrag 

 

Sitat

En fornøyd administrerende direktør, Øyvind Lund, forteller at miljøutslippene fra den nye fergen vil være betydelig lavere enn hos de eksisterende og at drivstofforbruket trolig vil reduseres med 25-30% på grunn av formen på skroget.

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...