Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Her er en båtfører til med dårlig gangsyn https://www.f-b.no/nyheter/batliv/bat/denne-batforeren-fikk-nok-sjokk/s/5-59-792676 

 

Siden det er en + artikkel fra Fredrikstad Blad legger jeg inn to faximiler (håper det er ok moderator?)

5950e2a188cdb_ContainerskipiLpern.JPG.5616108ac725d89619916451fce662ae.JPG

 

5950e2aa10e5d_ContainerskipiLpern_2.JPG.2376a5d1dab4b72d426bfd18023ba9ea.JPG

 

Lenger opp i tråden har jeg spekulert litt på hva som skjer om man havner bak et slik monsterskip på et av de trange partiene i Løpern og velger taktikken med stabil og forutsebar kurs. Nå var ikke dette på det trangeste, langt i fra, og småbåtføreren hadde tydeligvis motor og ror og kunne komme seg helskinnet ut av situasjonen.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd noe tilsvarende i Göta Älv. Jeg lå foran en stor Stena ro ro ferge oppover. Jeg lå godt foran den - og den tok ikke innpå oss. Vi hadde en NordWest 420 - og den er vel å anse som relativt synlig i landskapet der.  Vår fart var 8-10 knop.  Plutselig gir den 5 korte støt i hornet. Skvatt som f..... jeg og kjøpte meg AIS sender og mottaker - ikke for å se - men for å bli sett....

 

Er det noen som vet om det gjelder regler tilsvarende norske regel 44 i Göta Älv?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Containerskipet vs lystbåten over.... det kan være et par fotgrafiske twister inne i bildet både mht brennvidde og faktisk fysiske posisjoner.

 

Her er et eksempel på hvordan dette kan fungere, flyet er ikke særlig nær båten i det hele tatt, ja ja jeg vet den er postet før men i en annen sammenheng... men det er akkurat slik det fungerer... vet alle som har fotografert litt....

 

En annen detalj relatert til dette klippet, en kunne aldri unngå å høre denne Catalinaen på vei ned, på flere kilometers avstand faktisk, en gang så jeg et slikt brannfly gå ned på Holsfjorden for å fylle vanntanken ved å touche vannoverflate. Det smalt og splattet og splutret og lagde et helt fenomenalt rabalder på vei ned så det så :)

 

 

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 13 timer siden:

Jeg har opplevd noe tilsvarende i Göta Älv. Jeg lå foran en stor Stena ro ro ferge oppover. Jeg lå godt foran den - og den tok ikke innpå oss. Vi hadde en NordWest 420 - og den er vel å anse som relativt synlig i landskapet der.  Vår fart var 8-10 knop.  Plutselig gir den 5 korte støt i hornet. Skvatt som f..... jeg og kjøpte meg AIS sender og mottaker - ikke for å se - men for å bli sett....

 

Er det noen som vet om det gjelder regler tilsvarende norske regel 44 i Göta Älv?

 

nei, noe motsvarende den norske reglen 44......da må du nok lete over hele Verden for å finne noe motsv....som endrer ansvar mellom fartøy og innfører nye definisjoner

 

i Sverige gjeller Colreg eller Int sjøveisregler fullt ut !

 

Dvs vi småbåter vi viker for store båter som har vanskelig å manøvrere i trange farvann...........det er regel 9b

 

seiler du og det kommer en liten 'nyttebåt' typ losbåt elle fiskebåt som kan vike.......så viker han......Int Sjøveisregler sier så.........

 

att Stena tuter 5 korte på deg.......betyr att han ikke forstår din intensjon eller din manøver..........

 

det finnes en spesial eller lokal regel som sier att du ikke får seile ost om Älvsborgsbron, dvs inre havnen.....

 

 

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Framtia said:

noen ganger tenker jeg at svenskene faktisk er litt smartere enn oss :giggle:

 

Som jeg har forstått det er vi nordmenn dummere enn alle andre for å bruke din terminologi.

 

En ny tråd som tar opp spørsmål om personbefordring mot betaling ved å bruke sin "vanlige" båt gir assoiasjoner til at den særnorske regelen kanskje kan være moden for revurdering?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

glemte å si,  nytt for i år er;

att man i Gøteborgs havn-innløp skapet en egen led for mindre båter...... for att disse ikke skal komme i konflikt med de store

den går parallelt med Bøttø-leden (South Channel)....se striplet gil linje......man har også lagt en led som korser fra Rivø huvud over mot Skalkorgarna

 

Karta över den nya farledens utmärkning

 

http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Ny-farled-for-fritidsbatar-i-Goteborg-invigd/

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dette kom uoppfordret fra en fyr som ikke er noe utpreget båtmenneske, men som har stort nettverk. Han forklarte at skipperen måtte stå skolerett fordi ferjene har alle ressurser og at han kjørte seg inn i situasjonen i stedet for å være defensiv i tide. Nå kom dette litt seint i natt så detaljene kan være litt diffuse... ;-) 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Nei. Gjelder denne saken. Det ble gjengitt så detaljert at det ikke var noen tvil ;-) Men passet ikke riktig å spørre hvem han hadde det fra. 

Det jeg mente var at ledelsen hadde denne tidligere saken såpass i minnet at de syntes én lignende episode var én for mye. Det virket som også den episoden i 2006 kunne vært løst på en smidigere måte.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Shore said:

 

" Til tross for at radarbildet viste at en nærsituasjon mellom fartøyene ville utvikle seg, unnlot Bastøskipperen å redusere farten, stoppe helt opp, eller navigere på en annen måte. Han lot, ifølge forelegget, fergen fortsette på vestlig kurs i cirka 13 knops fart. "

 

Hmm, han regnet sikkert med at det var en seilbåt ute på tur og burde derfor frifinnes.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 18 timer siden:

Det ble gjengitt så detaljert at det ikke var noen tvil

 

Det foregikk som følger:

 

HR-sjef: "Nå er jeg lei av dette, vi kan ikke ha det slik".

Fergeskipper: "Hva mener du"?

HR-sjef: "Vi har fått negativ omtale i avisene igjen. Det må opphøre".

Fergeskipper: "Jamen, episoden med de tre fritidsfartøyene i tåka gikk jo bra. Helt etter boka".

HR-sjef: "Hvilke fritidsfartøy? Det er snakk om grove brudd på bestemmelser".

Fergeskipper: "Hvilke bestemmelser"?

HR-sjef: "Dere får ikke under noen omstendigheter lov til å seile med Dagbla' journalister. Dere har fått beskjed om at dersom det oppdages Dagbla' journalister ombord skal dere øyeblikkelig kansellere seilingen og henvise til tekniske årsaker".

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

På vei hjem fra ferie. Seiler i 9-10 knop med vinden bakfra i 12 m/s. Ser på AIS-en at Bastø I er på vei ut fra Moss og Bastø V fra Horten. Jeg har også AIS-sender. Følger spesielt med på Bastø I, som har kurs like bak meg. Så legger han plutselig om kursen så vi har sammenstøt om ett minutt. (Ingen lyd på VHF-en.) Jeg tar en kjapp jibb (med litt forfjamsede unger, kone og unger) og ungår greit en potensielt farlig situasjon, men jeg syns den manøveren av fergen var temmelig unødvendig. 

Link to post
Share on other sites

Uansett. Slik jeg oppfatter fergetrafikken er det spesielt ferger ut fra Moss som er vanskeligst å takle. Når man kommer sydfra, og ikke ligger i nord/syd separasonssone, oppfattes kursendringen til vestgående ferge brå og uberegnelig. Og, som tidligere bemerket, de har til meg aldri gitt tilbakemelding på K 16. Og med den farten de holder, skal de ikke drøye mange minuttene med svar før svar uansett er bortkastet. Når Hulda ikke kan gå mer enn 5- til 7 knop føler jeg meg som 'a sitting duck'. Jeg har rett og slett ikke mulighet til å manøvrere unna. Slik sett er separasonssonene i Kattegatt og Skagerrak enklere å takle.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev tidlig i tråden at fergeskipperen gjorde alt feil. Jeg har ikke endret mening. De som mener noe annet og som helliggjør kommersiell trafikk har rett og slett ikke nok kunnskap om temaet. (Litt hovent sagt men det mener jeg faktisk ?)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme opplevelse mef Bastø III da jeg gikk nordover for noen uker siden. Kalte dem opp for å høre om jeg kunne fortsette med samme kurs og fart men ingen respons. 

Er det noen måte vi her på Båtplassen kan få dem i tale og få en forklaring på hvorfor de velger å ikke svare? Det virker merkelig og forkastelig at de nedprioriter sikkerheten på denne måten, spesielt etter hendelsen ifm. Skagen Race i år.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kommunikasjon for å forhindre kollisjon ble tatt opp i en tråd på den danske seil og seilsport gruppa på FB. Der kom det frem at gjeldende praksis i dk var å unngå kommunkasjon pr. vhf fordi det ofte førte til større misforståelser. Var vel også en henvisning til britiske forhold hvor det var gjeldende regel at man ikke gikk inn i vhf kommunikasjon for å unngå "situasjoner". 

 

Kan jo til en viss grad forstå det. Gjeldende regler bør vel være klare nok uten at en må drøfte det muntlig med det andre fartøyet. 

---

Så kan jo godt hende at vhf taushet rett og slett er en god begrunnet policy host Bastøfergene? Jeg gjetter at det er sånn ;-)

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

. Og, som tidligere bemerket, de har til meg aldri gitt tilbakemelding på K 16. Og med den farten de holder, skal de ikke drøye mange minuttene med svar før svar uansett er bortkastet. Når Hulda ikke kan gå mer enn 5- til 7 knop føler jeg meg som 'a sitting duck'. Jeg

de bruker k19 Ifht Horten VTS. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...