Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

GeirFrode skrev for 3 timer siden:

Dette er med respekt å melde å snu saken helt på hodet!

Fergeskipperene har faktisk en jobb å gjøre, og det er å føre en ferge mellom Horten og Moss. Han har sine rutetider å følge, og går en forutsigbar led med ferga. Dette vet alle som seiler i området. Hvis det er noen som oppsøker en situasjon her, så er det i aller høyeste grad seilerne.

Jeg mistenker at journalisten har lagd en fjær til fem høns i denne saken. Jeg tror fergesipperen har grei kontroll på situasjonen. Men vi vet ikke om seilerne har gjort noen rare manøvrer rett foran ferga, og på den måten roter det til. Fergene trafikerer denne leden nesten kontinuerlig, og det er ikke ofte at slike situasjoner oppstår. Men det står av og til artikler i lokalavisa om fritidsbåter som prøver seg. Og da spesielt seilere som ikke vil vike. Det går stort sett bra det også. Det tutes ganske friskt fra fergene innimellom her, og da er det som regel noen som er i veien for dem, slik at de ikke får manøvrert som de skal. Jeg har forøvrig lagt merke til at fergene nå bruker mye lengre tid på å posisjonere seg for tillegging til kaia. Og de kommer i en del lavere hastighet enn før. Mistenker at de nye fergene er litt tregere å manøvrere. De er betydelig større enn de gamle.

 

Vist du tror at fergesambandet til Bastøyferga  er enestående i Norsk sammenheng så må jeg skuffe deg..

Jobben til skipperen er blant annet å ikke oppsøke situasjoner som kan satte passasjerer eller andre sjøfarende i en farlig sitasjon, selv bruker han uttrykket "farlig situasjon" om hendelsen..

Vill minne deg om hvem som hadde radar og det beste utstyret, og at det ikke er forbudt å krysse en ferge led, det må faktisk gjørers rett som det er...

Den som har det beste utstyret må faktisk bruke det, men det krever selvfølgelig en viss mengde sosial intelligens...

 

Link to post
Share on other sites

Så det er den siste versjonen av tolking av reglene? 

 

Den med best utstyr skal vike til enhver tid? Eller er det en grense for sikt før det blir utstyret som bestemmer? Hvor mye sikt er det før man er fritatt pliktene våre og det kun er utstyret som er avgjørende?  Hvordan måles dette? Får man 10 poeng for radar og 5 for ais (3 hvis du kun har mottaker) 

 

Hvor mye er vhf verdt? Er verdien uavhengig av bruken da? Man trenger ikke lytte på vhf så lenge man har ombord? Må man koble den til? 

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 12 minutes ago:

Hvor mye er vhf verdt? Er verdien uavhengig av bruken da? Man trenger ikke lytte på vhf så lenge man har ombord? Må man koble den til? 

 

Jo, med VHF (ikke snylterne uten registrering og sertifikat) skal VHF'n være PÅ! Tenk deg at en annen båt rundt odden skreik MAYDAY da han holdt på å gå ned med 3 små barn og du var den eneste mulige hjelpen og kun var 5 min unna uten å se ham og du ikke hadde giddet å slå på VHF'n?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke tar feil, så står det ingen ting i de internasjonale sjøveisreglene om at lystbåter bør vike for nyttetrafikk. Jeg mener at det er en norsk eller nordisk "regel", om at lystbåter bør vike for nyttetrafikk.

 

I dette tilfellet observerer ferja tre fartøy på sin styrbord siden med kryssende kurs på sin radar. Det betyr i utgangspunktet at ferja har vikeplikt. Ut fra radarekko og erfaring, så skjønner skipperen at dette er små fartøy, lystbåter, som bør vike. Han bruker tåkelur for å få de til å holde av veien, noe de ikke gjør. Skipperen opptrer, som den gode sjømann han er, han bakker for å unngå å komme i konflikt med de andre fartøy. Ingen skade har skade har skjedd. (Dessverre var det med en nyhetshungrende journalist.)

 

Har du VHF og tillatelse til å bruke den, så skal den være påslått, når du er på sjøen (underveis). Volumet skal være justert så høyt, at du som førere av båten hører hva som blir sagt. For egen del har jeg også på VHF, om jeg ligger fortøyd. Det kan være at kameratbåten vi venter på har fått problemer rett ut for der vi ligger.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev for 5 timer siden:

Dette er med respekt å melde å snu saken helt på hodet!

Fergeskipperene har faktisk en jobb å gjøre, og det er å føre en ferge mellom Horten og Moss. Han har sine rutetider å følge, og går en forutsigbar led med ferga. Dette vet alle som seiler i området. Hvis det er noen som oppsøker en situasjon her, så er det i aller høyeste grad seilerne.

Støtter GeirFrode i dette :yesnod:

 

Til dere som ynder å kalle fergeskipperen for trikkefører og tar disse seilbåtene i forsvar. Hva om de drev og virret rundt i ei virkelig trang lei uten å se hva de drev med? Og hva om de i en slik situasjon traff på et skip som virkelig har begrenset manøvreringsevne? I slike situasjoner skal jo skipet vise lanterneføring eller dagsignaler som viser at det har begrenset manøvreringsevne, men det ville de jo ikke sett. De duret jo bare på til tross for dårlig sikt og lydsignaler.

 

Her er et kartutsnitt fra mitt hjemområde som er hovedinnseilingen til Borg Havn og Øra. Her kommer de største båtene som skal inn til kai. 

593d6ff09758c_Lpern01.JPG.df24b9e1338a2689b019bf24eaba668f.JPG

 

Her et et utsnitt fra innseilingen til Løperen, syd i enden av utsnittet over. Det var der Godafos rant på grunn for en den år tilbake

593d700f4eabe_Lpern02.JPG.82efd6e0c4d909310d44edeebc68b640.JPG

 

Og her er et utsnitt rett utenfor havna vår. Dette er litt lenger nord i det øverste utsnittet

593d7016348bf_Lpern03.JPG.d57012a5aa51e9804b1297cb13d22c76.JPG

 

Og her er avstanden på det trangeste

593d7021cdd63_Lpern04.JPG.40741d1de5eaf74957ebd0aae69f80a8.JPG

 

 

Da lurer jeg på om dere fremdeles mener det er mest riktig å lukke øynene og gi jernet for å komme forbi om man kommer seilende her og hører noe man ikke ser...

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 1 time siden:

Så det er den siste versjonen av tolking av reglene? 

 

Den med best utstyr skal vike til enhver tid? Eller er det en grense for sikt før det blir utstyret som bestemmer? Hvor mye sikt er det før man er fritatt pliktene våre og det kun er utstyret som er avgjørende?  Hvordan måles dette? Får man 10 poeng for radar og 5 for ais (3 hvis du kun har mottaker) 

 

Hvor mye er vhf verdt? Er verdien uavhengig av bruken da? Man trenger ikke lytte på vhf så lenge man har ombord? Må man koble den til? 

Noen velger visst å tolke det dithen, ja.

Det spiller liten rolle å henvise til internasjonale regler, så lenge regel 44 gjelder i norske farvann. Man har bare å forholde seg til den også! Så enkelt er det. Selv om jeg vet at det sitter veldig langt inne hos enkelte, og spesielt seilere.

Ellers oppsummerer Arkmarin situasjonen på en fin måte. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 1 time siden:

Så det er den siste versjonen av tolking av reglene? 

 

Den med best utstyr skal vike til enhver tid? Eller er det en grense for sikt før det blir utstyret som bestemmer? Hvor mye sikt er det før man er fritatt pliktene våre og det kun er utstyret som er avgjørende?  Hvordan måles dette? Får man 10 poeng for radar og 5 for ais (3 hvis du kun har mottaker) 

 

Hvor mye er vhf verdt? Er verdien uavhengig av bruken da? Man trenger ikke lytte på vhf så lenge man har ombord? Må man koble den til? 

 

Tror du skal ta det bryet med å lese regelverket først... 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg forstår dette nå.

Blir et fritidsfartøy overrasket av tåke, skal det begynne å vike.

Og fortsette med å vike og vike og vike.

Inntil tåka letter og man igjen kan se og man kan fortsette seilasen.

Og skulle en fergeskipper gi opp å finne ut hvor du skal og i vanvare kjører på deg, så kan du si.

"Jeg overholdt vikeplikten".

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 1 time siden:

Jeg tror jeg forstår dette nå.

Blir et fritidsfartøy overrasket av tåke, skal det begynne å vike.

Og fortsette med å vike og vike og vike.

Inntil tåka letter og man igjen kan se og man kan fortsette seilasen.

Og skulle en fergeskipper gi opp å finne ut hvor du skal og i vanvare kjører på deg, så kan du si.

"Jeg overholdt vikeplikten".

Denne MÅ inn i Sjøveisreglene, helst med en gang! Kanskje med en presisering om at man starter å vike en halv time før og fortsetter en halv time etter at tåka har lettet. Bare for å være på den sikre siden.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 1 time siden:

Jeg tror jeg forstår dette nå.

Blir et fritidsfartøy overrasket av tåke, skal det begynne å vike.

Og fortsette med å vike og vike og vike.

Inntil tåka letter og man igjen kan se og man kan fortsette seilasen.

Og skulle en fergeskipper gi opp å finne ut hvor du skal og i vanvare kjører på deg, så kan du si.

"Jeg overholdt vikeplikten".

 

Ja, vil tro fergeskipperen, samt disiplene her inne ikke ville være fremmed for en slik løsning :giggle:

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Jeg tror jeg forstår dette nå.

Blir et fritidsfartøy overrasket av tåke, skal det begynne å vike.

Og fortsette med å vike og vike og vike.

 

Kanskje du skulle snu på det. 

 

Blir et fritidsfartøy overrasket av tåke, så kan det ikke slutte å vike, det må fremdeles overholde reglene for ferdsel på sjøen.

Kjører fritidsfartøyet rett i siden på en bastøferge, kan ikke seilbåtføreren bare si "jeg så den ikke", å være fritatt fra alle gjeldende regler.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 13 minutes ago:

 

Kanskje du skulle snu på det. 

 

Blir et fritidsfartøy overrasket av tåke, så kan det ikke slutte å vike, det må fremdeles overholde reglene for ferdsel på sjøen.

Kjører fritidsfartøyet rett i siden på en bastøferge, kan ikke seilbåtføreren bare si "jeg så den ikke", å være fritatt fra alle gjeldende regler.

 

Eller: at ferger også overholder sjøveisreglene og bruker radar, holder sikker fart og gjør det de kan for å unngå sammenstøt. I regel 2,6,7 og 19 står det ALLE FARTØY skal. I regel 44 medt mulig

Link to post
Share on other sites

Oppdaget denne diskusjonen først nå, men har lyst til å komme med absolutt relevant brukererfaring. For jeg var nemlig tilstede på akkurat samme sted på samme tidspunkt, og med en tilsvarende situasjon. (Nei, jeg er ikke en av de tre seilbåtene).

Men jeg kom altså seilende nordover. Det var frisk bris, og tåka var tykk som graut. Jeg seilte på utsiden av Bastøya, men utenfor trafikksonen. Rett nord for Bastøy ser jeg på AIS' en min at en av fergene legger ut fra Moss. Når den er ute av Mossebassenget viser AIS-vektoren at den kommer til gå aktenom meg, med 300 meter som nærmeste punkt (CPA). Det stolte jeg ikke særlig på, fordi jeg ikke var langt nord for Bastøy, og jeg forventet at den skulle endre kursen mer i retning av Horten, og da kunne jeg fort komme i konflikt med den. Men CPA lå konstant på 280-300 meter aktenfor meg. Den begynte å nærme seg, og jeg var helt sikker på at den snart måtte endre kurs, for nå seilte den veldig i retning nordspissen av Bastøy. Tilslutt holdt ikke nervene mer og jeg bestemte meg for å starte motoren og snu og gå sørover.  Men DA ble det liv, for CPA minket faretruende, og ferga begynte å bruke hornet intenst. Like etter så jeg såvidt i tåka den massive veggen av skutesida til ferga, og den gikk like aktenom meg (eller heller forut, siden jeg hadde snudd). Det var skremmende.

Jeg kan ikke trekke annen konklusjon enn at fergeskipperen bevisst valgte å gå aktenom meg, og at dette ville gått bra dersom jeg beholdt kurs og fart. AIS'en min er både sender og mottaker, så han visste trolig at jeg hadde ham på AISen min. Men jeg stolte ikke på den, så alle problemer er ikke løst selv om man har det rette tekniske utstyret.

Jeg vet ikke om det er muiig å trekke noen konklusjon, for fergeskippere kan vel reagere forskjellig. Men en konklusjon trakk jeg, og det var at jeg skulle ikke før komme på land før det ble å bestille en ny VHF, med håndsett oppe i cockpit.

 

Så har jeg tenkt litt på denne diskusjonen. Vikeplikt eller ikke. Nyttefartøy eller ikke. I den situasjonen - med så tykk tåke som det var da - det eneste fergeskipperen kan være sikker på er at han har sett seil/fritidsbåtene. Han kan ikke gå ut fra at de har sett ham - det var umulig denne dagen. Så den eneste som kan gjøre noe med situasjonen når den først er der er ham. De andre kan ikke vike unna noe de ikke ser. Jeg går ut fra det var slik han tenkte, og dermed ville gå aktenom meg, selv om det medførte at han havnet veldig langt sør mot Bastøy.

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

Interessante betraktninger rdalen!

 

Siden du var på det aktuelle stedet kan du kanskje også fortelle oss om dere ble overrasket av tåka eller om den lå der da dere seilte inn i området?

 

rdalen skrev 1 time siden:

I den situasjonen - med så tykk tåke som det var da - det eneste fergeskipperen kan være sikker på er at han har sett seil/fritidsbåtene. Han kan ikke gå ut fra at de har sett ham - det var umulig denne dagen. Så den eneste som kan gjøre noe med situasjonen når den først er der er ham. De andre kan ikke vike unna noe de ikke ser. 

Og det gjør egentlig problemstillingen jeg lufter i mitt forrige innlegg enda mer aktuelt. Hva om fartøyet de møter ikke er i stand til å vike ? 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Hva om de drev og virret rundt i ei virkelig trang lei uten å se hva de drev med? Og hva om de i en slik situasjon traff på et skip som virkelig har begrenset manøvreringsevne? I slike situasjoner skal jo skipet vise lanterneføring eller dagsignaler som viser at det har begrenset manøvreringsevne, men det ville de jo ikke sett. De duret jo bare på til tross for dårlig sikt og lydsignaler.

 

det finnes lydsignaler for det også  lang +2 korte........her kommer en rekke fartøys typer inn...notere att seilfartøy er inkludert i denne gruppen

(Bastø i det aktuelle fallet gir bare lange signaler vilket betyr att hun kan manøvrere.)

 

Regel 35. Lydsignaler under nedsatt sikt
c) Et fartøy som ikke er under kommando, et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, et fartøy som er hemmet av sitt dypgående, et seilfartøy, et fartøy som holder på med å fiske og et fartøy som sleper eller skyver et annet fartøy skal, istedenfor de signalene som er foreskrevet i punktene (a) eller (b) i denne regel, minst hvert annet minutt gi tre støt etter hverandre, nemlig et langt etterfulgt av to korte.

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Akkademmikra rider igjen ser jeg......

 

En må jo først og fremst gjøre alt for å unngå å havne i slike situasjoner fremfor å diskutere påkjørsrett.

 

Et rimelig og fenomenalt hjelpemiddel for krybbeseilere i tåke er appen OnCourse. Den vil vise de "store gutta" med AIS i menasjeriet... med denne er det med all sannsynlighet mulig å unngå konflikter av denne typen. Vi ufordrer vel ikke tonnasje vil vi....?....

 

"Alle" har jo smartphones eller nettbrett i dag og dette er et bra alternativ-

 

Egen båt/pos markeres slik

IMG_0029.PNG.6552c82fa4e1536b72400a897bc4bc99.PNG

 

Alle båter/fartøy med AIS kommer opp med deres avstand til egen pos.En kan klikke på hver enkelt skip for å lese av deres data.

IMG_0031.PNG.d8cff7eeaf0c69cd695e0ede27db2a5d.PNG

 

Zoom inn å se hvor de/du er...

IMG_0032.PNG.bd43edc41f6fe6de844183903cba69a4.PNG

 

IMG_0030.PNG

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

den her er vass og umiddelbar på iphone.. aldri opplevet lag men det er stort sett bare å touche skjermen om en ønsker å verifisere. Vi snakker i dette om innaskjærs trafikk med god dekning i alle bauger og kanter.

 

dessuten er den kun et hjelpemiddel, en driver jo ikke snittkjøring mot store skip i tåka basert på OnCourse og er det tett tåke holder en seg jo ute på brua og lytter... og for slike sofaseilere med seilsofakrybber burde det jo være enkelt som bare det å lytte også....

 

OC kan være et bra hjelpemiddel til å "time" mot trafikken for å finne et passende "vindu".

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...