mons Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Artig at kystverket kunne gi såpass klare uttalelser som sitert lenger opp når jeg bare fikk et svevende svar fra sjøfartsdir. Hadde vært fint med både spørsmålet som ble sendt og hele svaret inklusiv hvem i kystverket som har svart. Blir litt mer brukende for å finne det endelige svaret da. Regner med at vi etterhvert kan presse lovgiver til å gi et eksakt svar i denne saken. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mouche Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 47 minutes ago, adeneo said: Selvfølgelig, men nå er vel min kompetanse irrelevant, i og med at det faktisk er Kystverket som svarer, ikke meg ? Nja, med så sterke meninger som du har her i denne tråden, også om andres kompetanse, så synes jeg faktisk at din egen kompetanse har en viss interesse. Hvordan vil du forresten definere "trangt farvann" uten å ta hensyn til det aktuelle skipet med hensyn til stærrelse, dypgående osv? For meg er et farvann som er trangt for en ULCC ikke nødvendigvis trangt for en liten ferge for 20 passasjerer så ja, det er naturlig å måtte gjøre noen egne vurderinger til sjøs. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Joltus Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Kanskje snart på tide å innse at hva du definerer som trangt er revnende likegyldig for denne diskusjonen? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Mouche skrev 6 minutter siden: Nja, med så sterke meninger som du har her i denne tråden, også om andres kompetanse, så synes jeg faktisk at din egen kompetanse har en viss interesse. Hvordan vil du forresten definere "trangt farvann" uten å ta hensyn til det aktuelle skipet med hensyn til stærrelse, dypgående osv? For meg er et farvann som er trangt for en ULCC ikke nødvendigvis trangt for en liten ferge for 20 passasjerer så ja, det er naturlig å måtte gjøre noen egne vurderinger til sjøs. Min kompetanse er jo helt irrelevant, eller må man nå sende en komplett CV til deg for å få lov til å delta i debatten? Det er jo ikke jeg som definerer "trangt farvann", det får være opp til myndighetene, men nå var det vel "sterkt beferdet lei" vi diskuterte. Det er jo i for seg greit at det som ikke er å anse som trangt for en fiskeskøyte på 30 fot, kan være svært trangt for et containerskip. Det kan vel likevel ikke være meg, som totalt amatør, som skal kunne vite hvorvidt det er trangt for en ULCC eller ikke? Hvordan skal jeg vite hvor dypt dette skipet stikker, eller hvor dypt farvannet er, eller hvilke andre båter som befinner seg i nærheten, når jeg tøffer rundt i min 20 fots daycruiser? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Har du også purret opp SJøfartsdirektrøen og minnet ham på hans frist for svar? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
janet Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 mons skrev for 11 timer siden: Artig at kystverket kunne gi såpass klare uttalelser som sitert lenger opp når jeg bare fikk et svevende svar fra sjøfartsdir. Hadde vært fint med både spørsmålet som ble sendt og hele svaret inklusiv hvem i kystverket som har svart. Blir litt mer brukende for å finne det endelige svaret da. Regner med at vi etterhvert kan presse lovgiver til å gi et eksakt svar i denne saken. ja, hadde vært veldig fint med henvendelse/svar in extensio ikke verst av Kystverket å komme opp med dette, særlig tatt i betraktning at det er Sjøfartsdirektoratet som er tillagt det rettslige forvaltningsansvaret for denne forskriften og dermed også sitter på tolkningskompetansen kikket kjapt på forskriften i dag, så mest på fanene, kunne ikke senoe om sanksjoner i farta, kunne også vært klarere def av virkeområde. (så ellers at omsider har SD klart å rette opp feil i oversettelse fra engelsk som jeg gjorde dem oppmerksom på for ca 10 år siden tok sin tid, men men) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 mons skrev On 8.9.2017 at 18.31: Artig at kystverket kunne gi såpass klare uttalelser som sitert lenger opp når jeg bare fikk et svevende svar fra sjøfartsdir. Hadde vært fint med både spørsmålet som ble sendt og hele svaret inklusiv hvem i kystverket som har svart. Blir litt mer brukende for å finne det endelige svaret da. Regner med at vi etterhvert kan presse lovgiver til å gi et eksakt svar i denne saken. ja, hadde vært veldig fint med henvendelse/svar in extensio ikke verst av Kystverket å komme opp med dette, særlig tatt i betraktning at det er Sjøfartsdirektoratet som er tillagt det rettslige forvaltningsansvaret for denne forskriften og dermed også sitter på tolkningskompetansen kikket kjapt på forskriften i dag, så mest på fanene, kunne ikke senoe om sanksjoner i farta, kunne også vært klarere def av virkeområde. (så ellers at omsider har SD klart å rette opp feil i oversettelse fra engelsk som jeg gjorde dem oppmerksom på for ca 10 år siden tok sin tid, men men) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Gunga Din Svart 23.November.2017 Link til dette innlegget Svart 23.November.2017 janet skrev On 2017-08-02 at 5.28: Tilsvarende i amerikansk marine; om man kommer/forventer å komme nærmere andre skip enn ca 3.6 km skal øverstkommanderende tilkalles. Står litt om dette i den amerikanske rapporten http://pakryss.se/skrammande-rapport-om-bristande-sjomanskap/ http://s3.amazonaws.com/CHINFO/USS+Fitzgerald+and+USS+John+S+McCain+Collision+Reports.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
janet Svart 24.November.2017 Link til dette innlegget Svart 24.November.2017 ja og den rapporten er ganske lesverdig jeg fikk utrolig mye pepper for noen måneder siden på et par engelskspråklige fora da jeg lanserte at marineoffiserer ikke er gode sjåfører, de er dårlige på navigering og dårlige på shiphandling og kan ikke parkere, for lite praksis og for lite trening i rapporten fra US Navy står det jo side opp og side ned om at de ikke kan kjøre båt og har vesentlige hull i sine navigasjonskunnskaper US Navy (og andre mariner) har utfordringer så det holder for å rette opp i dette Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Kjetil1 Svart 24.November.2017 Link til dette innlegget Svart 24.November.2017 janet skrev for 9 timer siden: ja og den rapporten er ganske lesverdig jeg fikk utrolig mye pepper for noen måneder siden på et par engelskspråklige fora da jeg lanserte at marineoffiserer ikke er gode sjåfører, de er dårlige på navigering og dårlige på shiphandling og kan ikke parkere, for lite praksis og for lite trening i rapporten fra US Navy står det jo side opp og side ned om at de ikke kan kjøre båt og har vesentlige hull i sine navigasjonskunnskaper US Navy (og andre mariner) har utfordringer så det holder for å rette opp i dette Er man sjåfør ombord i et skip? Kjører man det før det parkeres? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Faxen Svart 24.November.2017 Link til dette innlegget Svart 24.November.2017 Hjelpe meg, så mye svada på en gang fra personer som ikke har hvert i farvannet. Hvordan i himmelens navn skal disse skipene komme igjennom Drøbaksundet? Eg bærre spyr, eg. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
dennrick Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 Utrolig at denne tråden fortsatt "lever". Må være pga seilbåtkapteiner som føler seg truffet. Mulig tråden lever pga slike innlegg som jeg akkurat postet nå Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Mouche Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 Men det er vel fortsatt ikke satt to streker under riktig svar i denne tråden? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Framtia Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 to streker skal vel litt til... men at fergeskipperen opptrådte klanderverdig, det er i hvertfall min klare oppfatning! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mouche Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 Men venter vi ikke fortsatt på at Sjøfartsdirektoratet skal komme på banen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 Og hva skal SD gjøre? De har nok kommet til samme konklusjon som alle andre. Det eneste som skjedde her var at en såkalt "journalist" fra vrøvleavisa Dagbladet tok ferge fra Moss til Horten. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 1 hour ago, Mulligan said: Og hva skal SD gjøre? Komme med riktig svar som det kan settes to streker under og at vi alle, også de som er uenig, aksepterer svaret? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 Riktig reaksjon fra SD her må jo være enda en norsk særregel. Forbud mot å ha "journalister" fra Dagbladet med på norske ferger. Alternativt at det kommer en regel til på Vær varsom plakaten. "Ikke trykk fake news". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 SD er på lederutviklingskurs i Amsterdam for å få frem en holdningsendring: De har utarbeidet et mantra som de messer på mens de røyker "brennesle" og nyter utsikten: - "Moss- Horten er..... er.........er.............rr.r....IKKE...... tett trafikkert farvann". En gang til: - "Moss- Horten rrrr .... *Host!* tett... faen!... IKKE tett trafikkert farvann" - "Olav! Skjerpings! Vi tar det en gang til: Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 Framtia skrev for 9 timer siden: men at fergeskipperen opptrådte klanderverdig, det er i hvertfall min klare oppfatning! Ikke alltid vi er enig Fremtia, men her er vi enig... Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 I følge Sysla Maritim, skal det bli tryggere på sjøen for oss som ikke ferdes i + 30 knop. Fjord 1 bygger nye ferger, som skal være med i to test områder for såkalt autonom ferdsel. Da er det nok ikke lenge før de er hel automatisk. Linken er til en betalingsside, men hvor man kan lese noen gratisartikler. https://sysla.no/maritim/na-skal-fergene-krysse-fjorden-automatisk/ Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Lurer på hvordan slike autonome systemer skal greie å skille nyttetrafikken fra unyttig trafikk når systemet skal finne ut om regel 44 kommer til anvendelse. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Maika skrev On 22.8.2017 at 11.56: Kanskje kommer autopilot nivå 5 for båter samtidig som for biler.. Kan du snart få rett i. Selvkjørende ferge. Denne blir ikke god å diskutere med. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Åh faen, og jeg som for lengst har tom for popcorn.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.