Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Når det gjelder VHF melding til fergene må en vel forutsette at de "er på" kanal 16 slik at selier1-eller-hvem-det-måtte-være som kaller de opp blir hørt, feks om Sejler1 får motor / Sejl havari eller noe, det siste innlysende kanskje? MAO at de hører selv om de er beordret til ikke å svare.

 

Alternativt at de mener regelverket er så soleklart at en tut i fløyta holder....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 28 minutes ago:

Det trengs ikke noen avklaring om bruken av regel 44 Pinkvin. I oppdaterte kart er hele området Bastøferga seiler rute i havneområde. Da trenger man ikke lure på om det er trangt farvann eller ikke. Se regel 44 under

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde

 

 

 

Jammen da er jo "Saken er biff, saken er karbonade, saken er ertesuppe" iflg Bjørge lillelien.....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Xtian skrev for 2 timer siden:

 

Kan du forklare nærmere?  Når man kommer innover for seil,  er enten betingelsene i regel 44 oppfylt, og da må man beregne fergene fra begge sider, eller så er de ikke oppfylt, og da skulle man ikke trenge å beregne noen.  (Selv om man selvsagt alltid må være årvåken og gjøre sitt for å unnga sammenstøt...)

 

Jo, riktig jeg tenkte motorbåt.. da holder min praksis..:wink:

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 28 minutes ago:

Eh - ja den har vært avklart på dette området ganske lenge egentlig. Helt siden Orakelet svarte på mitt spørsmål om dette med havnområde for noen uker siden...

Men man skal jo være forsiktig med å ta livet av en god krangel med fakta :wink:

 

Ååå, hva med båter i tåke der en ikke ser (verifiserer) det andre fartøyet....

 

Hva med båter som ser ut som lystbåter, men er i charter ...

 

Hva med båter i mørke, tett snødrev bla bla....

 

Hva med...... ...uendelige situasjoner der regel 44 faller helt igjennom, og er totalt ubrukelig...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bay_liner skrev 58 minutes ago:

Bra! Da stilner ved denne tråden av etterhvert siden Facit er opplest, forelagt og vedtatt :)

 

Eller....?.....?

 

skulle gjerne sett svaret fra Sjøfartsdirektoratet før tråden parkeres

 

(SD har etter mitt syn et noe svakt rettslig grep om hva Sjøveisreglene egentlig er, er derfor spent på hvordan de velger å ordlegge seg)

At Redningsselskapet er i tåka med det rettslige er nå så sin sak, men Sjøfartsdirektoratet er et forvaltningsorgan og bør være

meget stødige på det rettslige.

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Interessant og følge diskusjonene i denne tråden. Sjøveisreglene kan ikke leses som en og en regel, de må gjerne kombineres. I regel nr 2 ansvar står det ganske enkelt at man har krav på seg til å følge reglene, men også tolke reglene og til tider avvike fra disse reglene.

 

I denne situasjonen her (som jeg ikke har lest alt av) er det flere regler som kommer til anvendelse. Regel nr 2 (gjelder uansett og er den aller viktigste), regel 6: Sikker fart, i denne sammenhengen veldig viktig (Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold. Punkt (iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold.) Her beviste fergen at den hadde sikker fart, regelen gjelder jo også for seilbåtene. Man skal bruke ALLE tilgjengelige midler og utstyr, Dvs er du usikker skal motor startes HVIS det forbedrer dine muligheter til og vike eller unngå sammenstøt på en bedre måte.

 

Regel 10 Trafikk Trafikkseparasjonssystemer (c)

Et fartøy skal så langt det lar seg gjøre unngå å krysse en seilingslei, men hvis det er nødt til det, skal det krysse på en kurs så nær som praktisk mulig tvers på den generelle retning for skipstrafikken. (Her er det krav til seilings plan for fergen og hvordan den skal krysse)

 

 

h) Et fartøy som ikke bruker et trafikkseparasjonssystem skal unngå det med så stor margin som praktisk mulig. I) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei. (Her er det krav til seilbåten)

 

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 (c) eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Hvis man kombinerer disse reglene og tenker tilbake til regel nr 2 og tolker reglene samtidlig, er det overhodet ingen tvil om hvem som har retten på sin side i denne saken. Men, det er alltid et men. Alle har rett til å ferdes på sjøen, noe jeg alltid har i mine tanker når jeg møter fritidsbåter langs norskekysten. Har seilt i den norske handelsflåte i straks 20 år og har viket for utallige lystbåter uansett om jeg har hatt retten på min side. Prøver alltid og gjøre alle sin seilas tryggere uten å stå på min rett, men kan ikke si at jeg nyter samme behandling fra alle lystbåter. Det er vanskelig og forstå, men en 40 fots seilbåt med fulle seil i litt regnvær er ufattelig vanskelig å se, for jo, den er bitte liten uansett hvor stor du synes båten din er. Du må ha i tankene at ikke alle båter stanser på 100 eller 200 meter, og en nødstopp tærer så hardt på motor og gear at det er kun en håndfull ganger man kan utføre en slik operasjon. Vi bruker aktivt radar, men en plastbåt med seil er ikke akkurat det som gir best utslag og forsvinner gjerne i ekko av sjø og eventuelt regn.

 

Tenk på at disse reglene ble skrevet for veeeeldig lenge siden, og når de beskrev seilbåt var det nok ikke en 40 fots Bavaria som sto i tankene deres, men heller typen +20m

 

Vær grei, gjør som sjøveisreglene tilsier når du skal vike: Enhver forandring av kurs og/eller fart for å unngå sammenstøt skal, såfremt omstendighetene tillater det, være så stor at den er helt tydelig for et annet fartøy som ser den eller observerer den på radar. En rekke små forandringer av kurs og/eller fart bør unngås.

 

Vil tro at de fleste som jobber på båt følger det vi kaller godt sjømannskap, da hjelper vi og respekterer alle som ferdes på sjøen. Det er mindretallet som utgjør situasjoner som er beskrevet i dagblad artikkelen her, og hvis de blir gjort oppmerksom på hvor vanskelige situasjoner de lager, tror jeg de også lærer seg godt sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

 

Ååå, hva med båter i tåke der en ikke ser (verifiserer) det andre fartøyet....

 

Hva med båter som ser ut som lystbåter, men er i charter ...

 

Hva med båter i mørke, tett snødrev bla bla....

 

Hva med...... ...uendelige situasjoner der regel 44 faller helt igjennom, og er totalt ubrukelig...

 

 

 

Regel 19 går foran regel 44. Regel 2 går foran alle andre regler. 

 

alle de andre tingene ka du kose deg med for å holde liv i diskusjonen. :wink: Hva med å ta den med lovgiver?

 

SixPence har et godt innlegg :yesnod:

 

så en liten observasjon fra virkeligheten: i sommer har jeg observert at den ene av de nye fergene bruker hornet ganske aktivt. Det er ikke uvanlig med 5 korte støt om noen forviller seg foran baugen ved avgang Moss når lystbåtene er på vei ut kanalen. Men i sommer har jeg ganske mange ganger hørt et langt støt i hornet fra en av de nye fergene på høyde med sørspissen av Jeløya. Ofte forbunnet med at det er lystbåter i samme område. Dette har jeg ikke hørt før. Og det forundrer meg, for det er godt med rom til smidig trafikkavvikling her. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Eh - ja den har vært avklart på dette området ganske lenge egentlig. Helt siden Orakelet svarte på mitt spørsmål om dette med havnområde for noen uker siden...

 

Konkluderes det da med at Orakelet har rett, og at Regel 44 gjelder fordi hele Oslofjorden er havneområde i disse kommunene, men at det fremdeles er Bastøfergen som ene og alene har all skyld, fordi Orakelet mener seilbåtene har handlet korrekt ?

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 12 timer siden:

Bare å se i siste Navionics. Jeg sjekket senest i dag før jeg postet her :-) 

 

Det eneste jeg finner i Navionics sin webapp på nett er referanse til "Horten Municipality" og "Moss Municipality", men "municipality" tilsvarer det norske ordet "kommune". Hvor finner du markering av havneområdene?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

On 21.8.2017 at 11:14 PM, Orakel said:

Det har kommet svar fra Redningsselskapet som har erkjent at innholdet på deres nettside ikke er korrekt. De ønsker derimot å opprettholde teksten da de anser at den bidrar til en bedre forståelse av sjøveisreglene. Man kan vel trygt hevde at svaret er mer sjokkerende enn imponerende.

 

Er det mulig å legge ut spørsmål og svar så man får hele ordlyden etc.?

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er aldri sjokkerende å presentere faktaene riktig, så kan man heller oppfordre til en gitt praksis ved tolkning så det blir minst mulig konflikt og "skjær i sjøen" når man er ute og nyter sjølivet. 

Det er definitivt sjokkerende hvis man har faktaene feil i utgangspunktet, og derfor har landet på en praksis kontra overnevnte logikk.

Link to post
Share on other sites

I dag var det en annen hendelse/nærpassering. Sikkert noen som overhørte det bedre enn det jeg gjorde, og kan gjengi situasjonen mer korrekt. Seilbåt og en av Oslofjordens mindre lastebåt-travere som ble litt for intime. Avstedkom diverse på kanal 16 og senere på kanal 19. Kudos til den aktuelle seilbåten for å legge frem sin klage på stødig engelsk. Noe man neppe kan kalle svaret fra den som betjente radioen i den aktuelle lastebåten. 

 

Dog: "er det bare sånn", uten noe system for å kartlegge hendelser som oppleves som dramatiske, og muligens også er helt unødvendige? I andre deler av transportsektoren finnes rapporteringssystemer for de minste avvik, slik at trender og gjentagende problemstillinger kan adresseres. Ikke slik i maritim sektor? 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...