Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Siden ingen andre ser ut til å få noe svar, så tok jeg kontakt med Kystverket direkte, og fikk følgende svar


 

Sitat

 

Jeg viser til dine spørsmål til Kystverket vedrørende en del diskusjoner som har pågått den senere tid etter at en av Bastøfergene nesten kjørte på tre seilbåter.

 

Uten å fokusere på de juridiske formuleringene i Regel 44, Regel 43, 40 og 39 så oppfattes nok disse særnorske reglene av mange loser og skipsførere, som ett særnorsk og veldig velkomment regelsett, som skal bidra til at fritidsbåttrafikk skal holde av veien for nyttetrafikk.

Denne oppfatningen må man ta høyde for, når man med sin fritidsbåt ferdes på sjøen.

Tar man med Regel 2 om ansvar, skal man som fritidsbåtskipper alltid gjøre sitt for å holde av veien.


Når det gjelder definisjon av Havneområde er nødvendigvis ikke Kystverkets definisjon, ment å speile sjøveisreglenes definisjon, her må nesten Sjøfarsdirektoratet utdype dette. Men Havneavgrensningen i Kystverkets forstand er satt for å avgrense hvor Staten ved Kystverkets ansvar for hoved og biled slutter, og lokal havnemyndighets ansvar starter.

Havnedistrikt er ikke bare havneområdet, men det innbefatter hele kommunens sjøområde, som er alle kommunens sjøarealer som ikke er hoved og biled.


Hva er så trangt farvann. Sett fra ett Nautiskfaglig Kystverk perspektiv, er dette områder i leia der fartøyer med stort dypgående har begrenset mulighet for å holde av veien. Som fritidsbåtbruker bør man ta med i vurderingen at det fartøyet man møter både kan stikke dypt, og ha begrenset mulighet for å styre unna uten å risikere grunnstøting, eller komme i påfølgende konflikt med andre skip og båter i området.


Når det gjelder sterkt beferdet lei i ett Kystverk Perspektiv så avgrenses definisjonen ikke av trafikken i området i det gitte øyeblikk.

Hoved og biled, og hoved og biled's arealavgrensning er på generelt grunnlag ansett som sterke beferdet lei.


Det bør ikke være noen som helst tvil om at Bastøfergene opererer i en sterkt beferdet lei.

 


Senest på mandag vår jeg i møte med skipsoffiserene på en av storfergene som går mellom Oslo og Danmark.

På dette møtet ble det utrykket sterk bekymring over at enkelte fritidsbåter ikke tar hensyn til storfergene og deres begrensede manøvreringsevne. Dette er en konstant bekymring for skipsoffiserer på store skip i sommer sesongen.


Kystverket skal i etterkant av det store Sjømerkeprosjekt Oslofjorden sammen med Oslo Havn se på mulighetene for å merke Oslofjorden bedre for fritidsbåter. Om dette også vil medføre at Kystverket vil anbefale fritidsbåtflåten å benytte definerte seilingsområder, er for tidlig å si, men dette vil i prosessen vurderes. 

 

 

Det vises også til Kystverkets egne kart -> https://kart.kystverket.no/

Hvor man på høyresiden kan velge "Temalag" -> "Farled og merker" og deretter krysse av for å se akkurat hvor hoved og biled, samt havneavgrensinger virkelig går.

 

Her er et utsnitt

 

kart.jpg.544bddbb137b6369c105e3f8a7864132.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Så et cruiseskip kan gjøre en unnamanøvre i Drabaksundet, men disse fergene går på skinner mellom Moss og Horten uten manøvreringsmuligheter? Merkeleig at de klarer å legge til/fra kai uten hjelp av slepebåt/er!

 

- Cruiseskipet var på vei ut fra Oslo med los. Da de nærmet seg Langebåt lå det ei skøyte midt i skipsleden. Der så losen om bord at fartøyet ikke vek unna, selv etter lydsignaler. Dermed måtte de gjøre en unnamanøver, og losen hadde full kontroll.

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/her-er-cruiseskipet-pa-vei-mot-skyta/2922361.html

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hva du babler om når du skriver 

 

Sitat

Så et cruiseskip kan gjøre en unnamanøvre i Drabaksundet, men disse fergene går på skinner mellom Moss og Horten uten manøvreringsmuligheter?

 

Det virker som du påstår at Bastøfergene ikke kan manøvrere, men det er jo aldri godt å vite ?

 

Biled og hovedled er merket på kartet jeg akkurat postet, samt er tilgjengelig på lenken jeg nettopp la ut, slik at dersom du tar på deg brillene så klarer du sikkert å finne ut hvor leden går selv.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, adeneo said:

Det virker som du påstår at Bastøfergene ikke kan manøvrere, men det er jo aldri godt å vite ?

 

 

Ja, det virker jo nesten slik siden det er så fryktelig trangt farvann mellom Moss og Horten mens losen på et cruiseskip (noe større enn fergene og litt trangere?) hadde full kontroll og ikke noe problem å gjøre en unnamanøvre. Men så er det jo dette med rutetidene da og da kan man jo drite i kryssende trafikk man har vikeplikt for i tåken!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

- Cruiseskipet var på vei ut fra Oslo med los. Da de nærmet seg Langebåt lå det ei skøyte midt i skipsleden. Der så losen om bord at fartøyet ikke vek unna, selv etter lydsignaler. Dermed måtte de gjøre en unnamanøver, og losen hadde full kontroll.

Skøyta hadde maskinhavari.

Jeg ville vært forsiktig med å bruke Stavrum som sannhetsvitne.

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 19 minutter siden:

Det er IKKE et trangt farvann, med 5,14 km på det smaleste.

 

Det er IRRELEVANT, det er uansett en sterkt beferdet lei, uavhengig av hvordan trafikken måtte være i akkurat det øyeblikket man krysser leien.

 

Det er forsåvidt irrelevant hvor langt det er over også, det kan være 100 kilometer, men dersom det fremdeles er slik at større fartøy har begrenset navigeringsmulighet, så kan det fremdeles være et trangt farvann.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 36 minutter siden:

 

Det er IRRELEVANT, det er uansett en sterkt beferdet lei, uavhengig av hvordan trafikken måtte være i akkurat det øyeblikket man krysser leien.

 

Det er forsåvidt irrelevant hvor langt det er over også, det kan være 100 kilometer, men dersom det fremdeles er slik at større fartøy har begrenset navigeringsmulighet, så kan det fremdeles være et trangt farvann.

 

Er redd endog Nordsjøen hadde blitt trangt farvann for de Bastøy baljene . Det blir faktisk flaut å høre på.

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, adeneo said:

 

Det er IRRELEVANT, det er uansett en sterkt beferdet lei, uavhengig av hvordan trafikken måtte være i akkurat det øyeblikket man krysser leien.

 

 

Var det ikke noen her i tråden som viste til en sak hvor det var høyst relevant hvor stor trafikk det var i "gjerningsøyeblikket". Et innlegg fra GungaDIn og trolig fra svensk rett? Joda, klar over at vi har noen svært så sære særnorske regler, men allikevel.

Link to post
Share on other sites

Skal vi da heve oss over disse såkalte sære reglene og forholde oss til at spesialistene her på baatplassen.no mener at ferjekapteinene ikke er gode nok til å føre båtene og at fritidsfartøyer på jolly er viktigere enn rutetider? 

 

Sånn utenom det er det vel 15 timer siden kart over led ble lagt ut her..... 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

Var det ikke noen her i tråden som viste til en sak hvor det var høyst relevant hvor stor trafikk det var i "gjerningsøyeblikket". Et innlegg fra GungaDIn og trolig fra svensk rett? Joda, klar over at vi har noen svært så sære særnorske regler, men allikevel.

 

Nja, det var vel saken om nyttefartøyene som kolliderte, dog ikke i sterkt beferdet lei, det var et vist Orakel som kom med disse merkelige påstandene om at "sterkt beferdet lei" beror på trafikken i det gitte øyeblikket, noe som hørtes ut som fullstendig vås for meg

 

Orakel skrev On 6.8.2017 at 22.13:

I alle disse reglene fremgår det mer enn klart at det er de "rådende omstendigheter og forhold" som skal legges til grunn ved tolkning av reglene. Man skal med andre ord legge til grunn hvor mye trafikk det er i området på det aktuelle tidspunktet. Er det kun et eller to fartøy i fjorden så kan man ikke si at den er sterkt beferdet.

 

Myndighetene er altså av en annen oppfatning

 

adeneo skrev for 17 timer siden:

Når det gjelder sterkt beferdet lei i ett Kystverk Perspektiv så avgrenses definisjonen ikke av trafikken i området i det gitte øyeblikk.
Hoved og biled, og hoved og biled's arealavgrensning er på generelt grunnlag ansett som sterke beferdet lei.

 

Det bør ikke være noen som helst tvil om at Bastøfergene opererer i en sterkt beferdet lei.

 

Link to post
Share on other sites

Det var tåke på fjorden men fremdeles god nok sikt til at det ikke var farlig å ferdes. 

Seilbåtene holdt sin kurs og etter bilder å dømme så god hastighet de kunne. 

 

Det er jo ikke som de kan oppløse seg inn i tynn luft når ferga kommer ut av tåka? 

 

Ferga som er et nyttefartøy og således bruker radar aktivt, spesielt på en dag som denne, hvorfor lot de situasjonen tilspisse seg slik at de måtte bakke opp?  

 

Uforståelig.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

 

Men uttrykt av en person med beviselig langt mere kompetanse på området enn deg, eller husker jeg feil her også?

 

Jeg aner ingenting om kompetansen til de som skriver her på forumet, og tar det meste med en klype salt, i det minste fra noen som aldri har skrevet et eneste ord her, før i denne tråden.

 

Man trenger dog ikke spesielt høy kompetanse for å forstå at det høres merkelig ut man selv er ansvarlig for å vite når en led er sterkt trafikkert, ut i fra trafikken på det gitte tidspunktet. Betyr det for eksempel at Horten-Moss vanligvis er sterkt trafikkert, men dersom det er søndag natt, eller to ferger er til reparasjon, så er det plutselig ikke sterkt trafikkert lengre?

 

Det virker mer logisk at en led er å anse som sterkt trafikkert dersom det generelt er mye trafikk der, punktum !

Link to post
Share on other sites

55 minutes ago, adeneo said:

 

Jeg aner ingenting om kompetansen til de som skriver her på forumet, og tar det meste med en klype salt, i det minste fra noen som aldri har skrevet et eneste ord her, før i denne tråden.

 

Men du har lest hva du selv har skrevet mht din egen kompetanse og hva det andre medlemmet har skrevet om sin kompetanse? 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 8 minutter siden:

Men du har lest hva du selv har skrevet mht din egen kompetanse og hva det andre medlemmet har skrevet om sin kompetanse? 

 

Selvfølgelig, men nå er vel min kompetanse irrelevant, i og med at det faktisk er Kystverket som svarer, ikke meg ?

 

Eller mener du at en anonym bruker på dette forumet vet bedre enn myndighetene?

 

Forøvrig kan vel hvem som helst hevde på internet, å være Flåteadmiral i den Pan-Amerikanske marinen, med doktorgrad i nautiskfaglige norske regelverk, samt proansvarlig for opplæring av norske loser, i og utenfor kystfarvannet nord om Stadt.

 

Hva andre skriver om sin fremragende  kompetanse her på forumet, blir også helt irrelevant, når de helt klart tar feil.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...