Jump to content

Vikeplikt motorbåt - seilbåt: Stø kurs


Seilersnobben

Recommended Posts

Husk blinklys da dere, så går det fint....

Observerer at det er mange som er unødvendig opptatt av å finne ut sin 'rett', og stå på denne (mye likt den mer regulerte biltraffikken). Hva skjedde med godvilje og hensyn over for sine medbåtfolk? Mulig det er blitt for mye landkrabber på sjøen nå?

Link to post
Miranda2 skrev for 10 timer siden:

Jeg opplevde forrige helg en situasjon som forskriftmessig kan ligne litt på det trådstarter beskriver:

Jeg er rormann i seilbåt for motor i Hankøsundet, på vei sydover mot søndre åpning i 12-14 m/s motvind og bølger. Flere båter på vei inn og ut av åpningen i 5 knops fart. Vi ligger 5-6 båter på rad og rekke på vei ut, og det kommer 4-5 på vei inn. 2 stk med seil, men i medvind så har turseilbåter i prinsipp samme bevegelsesmønster som motorbåt i 5-6 knop. Foran meg ligger en 30 fots Cabin Cruiser med masse folk ombord og kalesjen helt lukket, og følgelig dårlig sikt. Denne båten ligger i grei "kø fart" men bølgene begynner tydeligvis å påvirke mannskapet/gjestene på denne CC'en's motivasjon for å ture ut i høy sjø, for båten slakker av til kun styrefart for å holde seg mot vinden. Dette er et trangt sund og det passerer en motgående seilbåt idet dette skjer. Jeg slakker av til 3 knop, men det er ikke holdbart å bli liggende stille fordi da tar vinden oss og kontrollen på båten forsvinner. Det ville vært uheldig i et slikt sund. Jeg velger da å gå på CC'ens babord side med ca. 1,5 båtlengdes klaring fordi det var det som jeg bedømte som akseptabel avstand til motgående og den CC'en jeg passerer. I tillegg var det en stake på styrbord side av CC'en. Idet jeg er longside, 1,5 båtlengder ifra denne CC'en, så legger han over 90 grader mot babord og får plutselig øye på meg rett foran sin baug. Han blir åpenbart overrasket, og det var tydelig at han ikke så seg omkring før han "svingte til venstre".

 

Var dere her?

5941c51c96dde_Kllen.JPG.22af9b255cf2a654e2040bd11f84d782.JPG

Link to post
Seilersnobben skrev for 8 timer siden:

For maaange år siden lå vi for seil i renna NØ for Hasselösund. Vi var på vei sørover og p gr a vindforholdene (kryss, men vi sto strekket) lå vi i østre del av leden, nesten helt inntil land og seilte langs land sørover. Leden er her drøyt 100 m bred. Vi lå altså i det som for oss var BB del av leden og seilte helt opp i fjæresteinene.  Det var så å si ingen trafikk, men mot oss kom en motorbåt (seilbåt for motor) som insisterte på å holde seg til sin SB del av leden, til tross for at det ikke var annen trafikk i leden, og presset seg mellom land og oss. Da de innså at en kollisjon av et eller annet slag var uunngåelig, (og for sent til å gi oss noe handlingsrom) valgte de, heller enn å gå på land, å treffe oss.

 

 

Seilersnobben skrev for 8 timer siden:

Tja. Jeg mener at den andre båten, siden det var 100 m fri led å spille på, skulle ha tatt oss i sin SB. Dessuten at det var svært dårlig sjømannskap, for ikke å si grovt uaktsomt, å velge å treffe oss, med mulighet for personskade, heller enn å risikere en grunnkjenning.

 

 

Seilersnobben skrev for 8 timer siden:

De mente, at siden det var "trangt farvann" skulle vi uansett ha holdt i vår SB.

 

Hvorfor lå du ikke styrbord i leia?

 

Med fare for å provosere litt (men ikke bli sinna da :giggle:): Du er ute å kjører på en landevei en dag det er veldig lite trafikk. Av en eller annen grunn finner du det for godt å legge deg i venstre kjørebane. Langt der fremme på sletta dukker det så opp en bil. Dere kjører sakte begge to, så dere har god tid til å iaktta hverandre. Hvis du fortsetter å holde venstre fil, forventer du da at den møtende bilen til slutt skal passere deg på din høyre side? (Ps: Sjekk også signaturen...)

Link to post

Jeg skal ikke svare for trådstarter, men hovedgrunnen for at man legger seg på "feil" side er at man trenger vind av en viss retning og styrke for å kunne seile. Så dette handler litt om det skal la seg gjøre å seile eller om alle må gå for motor. Jeg seiler så lenge det ikke blir for trangt og mange slike situasjoner, mens i høysesongen går jeg heller litt lengre ut.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Komodo skrev for 6 timer siden:

 

 

 

 

 

Hvorfor lå du ikke styrbord i leia?

 

Med fare for å provosere litt (men ikke bli sinna da :giggle:): Du er ute å kjører på en landevei en dag det er veldig lite trafikk. Av en eller annen grunn finner du det for godt å legge deg i venstre kjørebane. Langt der fremme på sletta dukker det så opp en bil. Dere kjører sakte begge to, så dere har god tid til å iaktta hverandre. Hvis du fortsetter å holde venstre fil, forventer du da at den møtende bilen til slutt skal passere deg på din høyre side? (Ps: Sjekk også signaturen...)

 

Vi lå til BB i leia, for det var det eneste stedet det var vind nok til å seile. Vi seilte så langsomt, at vi for den møtende båten nærmest må ha sett stillestående ut.

 

Til din sammenlikning: Hvis jeg kjører svært langsomt, så langsomt at jeg nesten stopper, langs venstre kant av en 100 m bred øde parkeringsplass og det dukker opp en møtende bil, vil nok den ha en tendens å passere meg på min høyre side, med god margin.

Link to post

Historien til Seilersnobben viser egentlig ganske tydelig det jeg mener er et viktig prinsipp på sjøen: Alle må ta ansvar for å unngå farlige situasjoner eller sammenstøt og grunnen er at man aldri kan ta for gitt at motparten vil gjøre det. Gjør man det selv, så vet man at det blir gjort. Etter at sammenstøtet er et faktum, kan det godt tenkes at man gir den ene parten skylden ut fra vikeplikt osv, men det kommer kanskje litt an på øyet som ser hva man konkluderer med. Jeg mener uansett at det er dårlig sjømannskap å styre rett inn i en møtende båt. Det er vel og bra med vikeplikt fra styrbord eller at motorbåter må vike for seilbåter, men hvis to båter kolliderer på sjøen hvor det generelt er svært god plass, er det vanskelig for noen av parten å hevde etterpå at man har gjort alt riktig.

 

Nå mener jeg ikke dette som kritikk av Seilersnobben, men hvis det er vanskelige vindforhold og man seiler med begrenset evne til å manøvrere, er det kanskje grunn til å tenke seg om før man velger å gå på babord side av en trang led og så la det være opp til den som kommer imot å holde av veien for deg. Nå har jeg motorbåt og står fritt til å kontrollere hvilken kurs jeg skal ha og jeg har også akselerasjons- og fartsressurser til å komme meg unna de fleste tenkelige situasjoner, så hvis noen seilere er uenige, la meg bare påpeke at dette er mitt perspektiv: Jeg setter meg aldri i en situasjon hvor jeg er avhengig av at andre skal vike for meg, mens jeg selv ikke kan gjøre noe for å unngå sammenstøt når jeg er underveis. Jeg tror det er viktig for alle, både profesjonelle fergekapteiner og amatører på ferie, å erkjenne at noen av dem som ferdes på sjøen har svært begrenset med kompetanse. De som er født før 1980 trenger ikke en gang båtførerprøven og kan potensielt ha svært lite eller ingen kunnskaper om sjøveisreglene. Så når du møter en annen båt i et trangt sund, kan den i verste fall være ført av en hensynsløs person som verken har båtførerprøven eller de kunnskapene man normalt forventer av en båtfører kanskje han nettopp har overtatt båten og aldri har ført båt før også og er iferd med å finne ut at han har tatt seg vann over hodet. Burde man legge sitt og sin families liv og helse i hendene på en slik person? Eller er det bedre å selv ta sine forholdsregler og sørge for at man ikke lar en fremmed (som i verste fall er en slik person) få en slik innflytelse over deg?

Link to post

Hensikten - og den eneste hensikten - med sjøveisreglene er å unngå sammenstøt på sjøen.

 

ALLE båtførere har PLIKT til å gjøre alt som er mulig for å unngå sammenstøt. Det er IKKE slik at den ene har forkjørsrett og at da den andre har mer ansvar for å unngå sammenstøtet.

 

Vikereglene er der for å skape forutsigbarhet og gjøre det enklere for alle parter å gjøre det rette. Regelen om at båt som skal bli veket for skal holde fart og kurs fraskriver IKKE fører plikten til å foreta nødvendige manøvre for å unngå sammenstøt dersom det skulle oppstå fare for dette.

 

Denne viktige forskjellen til trafikkregler på vei er det viktig at alle som fører båt på sjøen har klart for seg.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Indy skrev 52 minutes ago:

ALLE båtførere har PLIKT til å gjøre alt som er mulig for å unngå sammenstøt. Det er IKKE slik at den ene har forkjørsrett og at da den andre har mer ansvar for å unngå sammenstøtet.

 

Her virker det som om vi skal samarbeide for å unngå skader på liv og båtene våre. Motorbåter og seilbåter liksom? Det er utrolig at det skal være sånn at vi må ta hensyn til hverandre...

 

Over til alvoret, når jeg seiler ut av fjorden på kryss og tvers siden vinden kommer fra der jeg skal, anser jeg meg selv til å holde stø kurs. Nesten som en skøyteløper som svinger fra side til side, men det er lett å skjønne at det er nødvendig for å komme seg frem.

 

Av og til seiler jeg kun halve fjorden ut for så å sette kurs inn til havna igjen er jeg veldig var på å ha god plass rundt meg, både i tid og rom da jeg skifter kurs. Synes skjelden det er problemer og de fleste holder fin avstand, mulig pga vett i skallen.

 

Jeg seiler ofte alene, og tenker at om dere i motorbåt ser en som er alene, kan det være greit å tenke på at denne båten kanskje slår tregere enn andre, og kanskje ikke går så langt inn mot land som båter med fullt mannskap.

 

Har vært i en skummel situasjon en gang, men da var vi to seilbåter som krysset hverandre, tror den andre båten ikke hadde styr på hvilken hals som hadde retten på sin side. Jeg fikk en finger i været fra han, men det var nok avstand mellom oss til at det er uklart om det var en tommel eller langfinger.

Link to post
Guest Avmønstret#

Tror også at dette er mer et teoretisk enn praktisk problem. 

 

Har også en del aleneturer i Singlefjorden, som har mer en god nok plass, men samtidig ofte er ganske full av motorbåter som skal lengre inn-ut på fine dager. Mao motorbåter i god "marshastighet" på rett kurs til en eller annen plass et godt stykke unna. 

 

Har krysset, lenset, sløret alene midt i denne "strømmen av motorbåter" uten å oppleve noe ubehag noen gang. Men på sånne turer så styrer jeg selvsagt alltid unna i god tid om jeg ser at det potensielt kan bli kryssende kurs, eller at jeg på noen måte kan "bli til plage" for andre. Men noen ganger må faktisk motorbåtene justere litt på kursen de ligger på, og det gjør de jo, som regel i mer en god nok tid, andre ganger litt nært, men sånn er det.  

--

Ofte må jeg ha på autopiloten og gå sakte for motor mot vinden og opp på dekk for å heise/ta ned seil, ta opp eller henge på fendere osv. Mao så står jeg på dekk og driver med noe, båten styrer seg selv og når jeg driver med det så er det mange ganger båten har kommet på kryssende kurs for andre motorbåter, hvor jeg helt klart har vikeplikt. Men folk har jo både øyne og vett og ser at der står det en gubbe på dekk, ganske langt vekk fra å kunne styre båten, han driver med noe han bør få gjort, det tar kanskje et minutt eller tre, vi styrer unna med god margin. Det er vel en situasjon der godt vett og fornuft langt på vei fungerer like godt, om ikke bedre, enn allverdens regler. 

--

Har flere ganger også krysset ut fjorden alene i denne "strømmen av motorbåter". Jeg har babystag og det å slå kan noen ganger ta sin tid, har til og med opplevd å bomme på slag, bli liggende i vindøyet å knote osv ;-) Men igjen, selv om jeg har krysset og kommet på kryssende kurs med flere motorbåter så har jeg aldri opplevd noen konflikt. Har opplevd at motorbåter ikke helt har skjønt hvor jeg er på vei, at de kanskje har sakket litt, svingen ene veien, for å så svinge andre veien osv, men det er da helt greit. 

--

Jeg tror kanskje motorbåter i området er vant med seilbåtene siden det er et veldig aktivt seilmiljø der, og "alltid" har vært det. Seilbåter er noe de må forholde seg til så og si hver gang de skal på tur. Og vi ligger også på samme opplagsplass om vinteren, langs de samme bryggene om sommeren og har det hyggelig i sammen, "vi" er de samme folka i båt, med og uten mast. Jeg tror motor- og seilbåtfolk i Singlefjorden er godt integrert og har god gjensidig respekt og forståelse for hverandre ;-) 

 

Når jeg seiler i Singlefjorden kan jeg i så og si all hovedsak forholde meg til at alle motorbåter holder seg unna og viker uten noen dikkedarier. En kan så og si seile uten å tenke noe særlig på at det faktisk er ganske mange motorbåter der i perioder. Det er veldig fint at det er sånn, særlig når man seiler alene av og til. 

--

Men i løpet av en sesong så opplever en jo som regel noen episoder, ikke i Singlefjorden men hvor som helst egentlig.. at noen går alt for nært, at de viker på en måte som helt klart ikke er etter boka, at noen ikke viser tegn til å skulle vike i det hele tatt (og en lurer på om de har på autopilot og har gått på do eller noe) osv. 

 

Men egentlig, det som gjentar seg oftest, syns jeg, er at noen motorbåter kliner seg så inn i granskauen nært når det ikke er noen som helst grunn til det. Noen ganger så nært at en faktisk får sprut fra båten på egen båt, og- eller en real husketur av hekkebølger osv. Jeg har sagt til meg selv at det vel er fordi de så gjerne vil se en seilbåt på nært hold da.. og det er jo litt fint egentlig. Jeg gidder ikke å tolke det som noe negativt og det skjer ikke sååå ofte. Bare å vinke og smile så går det så fint så :-)

Link to post

 

I forhold til trådstarters spørsmål mener jeg du (som seilbåt) ikke kan endre kurs og fortsatt være båtsom ikke skal holde av veien, med mindre du må endre kurs for ikke å gå på land eller andre hindringer du må holde av veien for.
 

For å være mer konkret: 

  • Motorbåt og seilbåt er på kolisjonskurs
  • Motorbåt endrer kurs for å unngå sammenstøt
  • Seilbåt skal da ikke endre kurs slik at båtene på nytt er på kollisjonskurs, med mindre den må endre kurs for å unngå sammenstøt med land eller andre båter.
  • Men dette burde motorbåten ha tatt i betraktnig når den i første omgang endret kurs for å unngå sammenstøt. 

 

Et interesant spørsmål er hva som skjer dersom vinden dør og seilbåter reduserer fart slik at du på nytt er på kollisjonskurs.

Link to post
Lett match skrev 1 time siden:

Et interesant spørsmål er hva som skjer dersom vinden dør og seilbåter reduserer fart slik at du på nytt er på kollisjonskurs.

 

Hvis vinden løyer så seilbåten mister fart har fremdeles motorbåten vikeplikt. Det samme skjer om vinden tar seg opp og seilbåten skyter fart.

 

Nettopp fordi man ikke kan kontrollere vinden (og dermed ikke kan garantere noen jevn og forutsigbar båtfart på en seilbåt) så kan det være greit å ta litt ekstra margin når man legger om kurs for å kjøre rundt seilbåten. Man må fortløpende følge med og ved behov foreta nye kursendringer - det holder ikke med én enkelt korreksjon og så har man gjort sitt.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Lett match skrev 1 time siden:

For å være mer konkret: 

  • Motorbåt og seilbåt er på kolisjonskurs
  • Motorbåt endrer kurs for å unngå sammenstøt
  • Seilbåt skal da ikke endre kurs slik at båtene på nytt er på kollisjonskurs, med mindre den må endre kurs for å unngå sammenstøt med land eller andre båter.
  • Men dette burde motorbåten ha tatt i betraktnig når den i første omgang endret kurs for å unngå sammenstøt. 

 

Dette synes jeg var en god oppsummering.

Link to post
Guest Avmønstret#

Det mest skremmende er at det virker som en god del motorbåtførere på Norges største gruppe for båtfolk på FB seriøst mener at de skal kunne sitte i sine båter og på et tidspunkt mene at de ikke lengre skal vike for seilbåten fordi "ett eller annet ifht kurs seilbåten har holdt/ikke holdt". 

 

Får håpe en ikke møter for mange av de i løpet av sommeren :-)

 

Link to post
Pinkvin skrev 13 minutes ago:

Det mest skremmende er at det virker som en god del motorbåtførere på Norges største gruppe for båtfolk på FB seriøst mener at de skal kunne sitte i sine båter og på et tidspunkt mene at de ikke lengre skal vike for seilbåten fordi "ett eller annet ifht kurs seilbåten har holdt/ikke holdt". 

 

Får håpe en ikke møter for mange av de i løpet av sommeren :-)

 

 

Helt enig. Det var vel det som satte meg på tanken.

Sammen med det inntrykk man får  at en høy andel motorbåtførere ikke har satt seg inn i det mest grunnleggende for å kunne forstå hvordan en båt under seil oppfører seg. 

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#
Seilersnobben skrev 15 minutes ago:

 

Dette synes jeg var en god oppsummering.

 

 

  • Seilbåt skal da ikke endre kurs slik at båtene på nytt er på kollisjonskurs, med mindre den må endre kurs for å unngå sammenstøt med land eller andre båter.

--

 

Er ikke det en tolkning på ville veier? En seilbåt vil jo endre kurs i hytt og pine basert på vindskift, da vindskift både i retning og styrke som gjør at en rett og slett må endre kurs. Og også basert på seilføring, noen typer seilføring gjør at en er tvunget til å følge vindskift osv i større grad enn andre seilføringer. Og også i forhold til halser, på noen halser kan en lett manøvrere mye pga vindskift uten at det gjør noe, dvs at en også kan "ignorere" vindskift på noen halser, på andre ikke.

 

Feks om man seiler kryss og vinden dreier mer i mot så må en falle av for å kunne seile videre, ellers vil en bli liggende i vindøyet. Alternativt kan en slå andre veien. Begge deler vil bryte med ditt krav til å "ikke endre kurs slik at båtene på nytt er på kollisjonskurs". Det samme kan skje om en seiler "på grensa til jibb" i unnavind osv. 

 

Tolkningen din holder ikke rent praktisk sånn jeg ser det. Egentlig er den ikke i nærheten av å holde engang. 

--

Min tolkning er at om motorbåten holder tilstrekkelig avstand så vil ikke "situasjon 2 oppstå". Og neste punkt er at det ikke er en sammenhengende situasjon. Motorbåten får vikeplikt en gang, som den overholder. Så får motorbåten vikeplikt en gang til, situasjon 2, som den også må overholde. Og hadde motorbåten overholdt vikeplikten med tilstrekkelig margin første gang så ville ikke situasjon 2 oppstått. 

 

Jeg tror det er en feiltolkning å prøve å lenke i sammen en kjede av hendelser og påstå at situasjon 1 gjør at reglene plutselig er stikk motsatt i situasjon 2. 

--

Til slutt, om det faktisk var sånn så ville det vært alment kjent de siste x tiårene blant alle som ferdes på sjøen. 

 

Personlig har jeg aldri hørt en slik tolkning før i våres. 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
pacuare skrev 41 minutes ago:

Hvis en motorbåt får problemer på grunn av en vinddreining, eller endring i vindhastighet for seilbåten holder den ikke av veien. Snittkjøring er ikke å holde av veien, er avstand grei vil ikke små justeringer ha noen konsekvens.

 

Enig i det, men samtidig finnes det jo en del trange sund og passasjer i norges skjærgård, samt at seilbåter som slår ikke akkurat gjør noen "små" justeringer.

Er det ikke plass til å holde lengre unna seilbåten, uansett hva årsaken måtte være, å seilbåten slår, hvordan går det da med motorfartøyets plikt til å holde unna ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
adeneo skrev 7 minutes ago:

 

Enig i det, men samtidig finnes det jo en del trange sund og passasjer i norges skjærgård, samt at seilbåter som slår ikke akkurat gjør noen "små" justeringer.

Er det ikke plass til å holde lengre unna seilbåten, uansett hva årsaken måtte være, å seilbåten slår, hvordan går det da med motorfartøyets plikt til å holde unna ?

 

Godt spørsmål. Jeg vil antyde at en seilbåt utstyrt med motor da plikter, eller bør, benytte denne. Hva en seiljolle bør, må eller skal er litt mere uklart, men noen vil sikkert hevde at slike "fartøy" fpr holde seg unna trange leder og norsk skjærgård.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
adeneo skrev 10 minutes ago:

 

Enig i det, men samtidig finnes det jo en del trange sund og passasjer i norges skjærgård, samt at seilbåter som slår ikke akkurat gjør noen "små" justeringer.

Er det ikke plass til å holde lengre unna seilbåten, uansett hva årsaken måtte være, å seilbåten slår, hvordan går det da med motorfartøyets plikt til å holde unna ?

 

Motorbåtføreren får slakke litt av på gassen og ligge bak seilbåten i 3 minutter hvis han/hun ikke er komfortabel med tilgjengelig plass for å kjøre forbi på en trygg måte.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Popeye70 skrev 2 minutes ago:

Motorbåtføreren får slakke litt av på gassen og ligge bak seilbåten i 3 minutter hvis han/hun ikke er komfortabel med tilgjengelig plass for å kjøre forbi på en trygg måte.

 

Hva hvis seilbåten krysser, å driver å slår frem og tilbake i et trangt sund. Skal man da som motorbåt ligge bak i 3 knop i noen timer fordi man må holde seg så langt unna at seilbåten har hele sundet til rådighet ?

Link to post
adeneo skrev 26 minutes ago:

 

Enig i det, men samtidig finnes det jo en del trange sund og passasjer i norges skjærgård, samt at seilbåter som slår ikke akkurat gjør noen "små" justeringer.

Er det ikke plass til å holde lengre unna seilbåten, uansett hva årsaken måtte være, å seilbåten slår, hvordan går det da med motorfartøyets plikt til å holde unna ?

 

Mange trange passasjer/sund, ja. Har man medvind, kan man i prinsippet holde like godt av veien som med motor, unntatt bråstopp. Har man motvind og det er trafikk gjennom sundet på mer enn en båt per time, er man en dust.

Har man med motorisert båt kurs for en seilbåt som krysser, hold nær land. Det vil aldri slå feil, for ingen seilbåt går med vilje rett på land. Og ikke mange motorbåter stikker dypere enn seilbåter.

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post
adeneo skrev 13 minutes ago:

 

Hva hvis seilbåten krysser, å driver å slår frem og tilbake i et trangt sund. Skal man da som motorbåt ligge bak i 3 knop i noen timer fordi man må holde seg så langt unna at seilbåten har hele sundet til rådighet ?

Vet ikke om noen så trange sund som er mange nautiske mil lange (bortesett fra Blindleia?  Kan godt hende de finnes, men jeg har ikke seilt der og ville heller ikke seilt der).  Som regel dreier det seg om 3 - 4 tette slag for å komme gjennom på det trangeste, og det må vel være greit så lenge det ikke er veldig mye trafikk?  Og med litt forståelse og smidighet, skal det vel la seg gjøre å komme forbi likevel?

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...