Jump to content

Hentetråd Stocholm til Oslo - Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

Da ser det endelig ut som ting faller på plass for en ny hentetur jeg har gledet med til en god stund. 

Båten er en Nord Star 47 med 2 x IPS 800 som er de nye D8 motorene til Volvo. Det var lenge usikkert hvilken måte båten skulle bli fraktet til Norge på, men det ble etter endel vurderinger kommet frem til at å ta den på egen kjøl var best i dette tilfellet.  Det er ikke endelig avgjort hvor jeg skal pliåukke opp båten, men mest sannsynlig i Stockholm i uke 26. 

båten sjøsettes etter planen i neste uke, og så skal noen av leverandørene kjøre opp Div systemer og båten skal testkjøres.  Fabrikken ligge ri Kokkola, Finland som er ganske langt opp i Bottenviken. Antagelig ender denne testuren i Stockholm hvor vi vil overta.  

 

Det er i hovedsak to alternative ruter hjem fra Stockholm.  Ned mot Mem ved Söderköping og ta kanalen til Väneren og Trollhätte kanal til Gtb, eller langs kysten rundt sydsverige.  

Kanalen vil ta for lang tid for oss (5 dager Fra Mem til Väneren) og ekspresspasset på 3 dager selges ikke i høysesong etter 12. juni.  Så dermed blir det etter all sannsynlighet kysten rundt som blir ca 650-700 nm.  

 

Dette er et område ingen av oss har vært i før, så vi studerer kart og mulige traseer og prøver å danne oss et bilde av hvor man bør gå (og ikke gå) i forskjellige forhold. Kysten mellom Stocholm og Karlskrona ser ganske pepret ut på kartet.  Området er også relativt grundt, så har en følelse av det kan bli ganske rotete i dårlig vær.  Vi vil svært gjerne ha tilbakemeldinger fra de som har kjørt hele eller deler av strekningen før.  

 

Samme med dieselfyllinger.  Hvor er det greiest og tanke? Kan jo hende vi kommer på litt odde tider, så kortautomater som tar utenlandske kort er gull.  Er det forresten noen utfordring i Sverige med norsk kort på automater? 

Ser for oss steder med mye trafikk hvor bl.a fiskeflåten tanker er ideelt. Vil ikke ha drit/ vann i tankene.  

 

Ang mannskap, så har jeg etter endel snoking funnet en viss sørlending som var klar, samt muligens en Major fra Danmark som hopper på det siste stykket.  

 

Kommer tilbake med mer info og spørsmål senere.   Nå venter det en kald en på brygga på Østfoldtreffet.  

 

Legger ut et bilde av NS 47 #1. Båten vi skal kjøre er hvit.  

IMG_4007.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ho Ho skal Majoren påmyndstre så bliver det da rigtigt hyggeligt. :-)

Margreteholm Havn 55.41.27 12.36.85 sælger meget diesel via døgnautomat. Det er så København (ingen omvej nordover fra Falstebo Kanalen). Vi har service også om det trænges. Hönö bugten Sverige SE bliver nok største udfordring dersom der er meget wind fra SW. God Tur /BMF 

 

Redigert av BMF (see edit history)

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Dette kommer til å bli gøy.

 Jeg må si at jeg føler meg beæret som får være med på slik en tur. Sap er blitt en meget god venn. Min respekt for han som båtmann er virkelig stor. Han er kort sagt dyktig. Dermed kan det ligge an til en god seilas. Jeg må også si at det hadde vært utrolig fint om vi kunne fått med oss en ærverdig major fra DK.  Vi som har vært på mange henteturer har merket oss hans grundighet og kunnskap om været. Det er gull verd. Å som en dansk kar sier her inne, så kan nok det bli riktig hyggelig. 

Jeg gleder meg. Men er også litt i ærefrykt for en lang strekning. Det er mye verdier på spill. Derfor setter hvertfall jeg stor pris på alle gode råd som kan dukke opp her .

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Der kom det spørsmål om den båten du hadde "kutta av deg armene" for å få hente ja :giggle:

Spennende, dette er jo en "vær-maskin" av de bedre og jammen er det litt "pulver" under dørken også.

Dette blir sikkert en tur som dere sent vil glemme :thumbsup:

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 17.6.2017 at 18.00:

Dette er et område ingen av oss har vært i før, så vi studerer kart og mulige traseer og prøver å danne oss et bilde av hvor man bør gå (og ikke gå) i forskjellige forhold. Kysten mellom Stocholm og Karlskrona ser ganske pepret ut på kartet.  Området er også relativt grundt, så har en følelse av det kan bli ganske rotete i dårlig vær.  Vi vil svært gjerne ha tilbakemeldinger fra de som har kjørt hele eller deler av strekningen før. 

Har vært noen turer i området, inkludert en tur fra Sandhamn (nord for Stockholm) til Kiel. Vi la inn en rute som så enkel ut, omtrent rett gjennom skjærgården. Det ble veldig mye knot. Fant igjen leden, og livet ble enkelt igjen. Utenom leden er det få sjømerker. I leden er det enktelt å navigere. Med en som styrer og en som navigerer går det nok i plan mesteparten av veient uten å være kjent. Har ikke samme problem i en seilbåt, går bare i 7 knop. Tilsamme har jeg seilt i området mellom Øland og Stokholm i 3 uker, og har aldri vært mye vind. Er mest værutsatt etter København. Resten minner mer om Oslofjorden på vind og bølger (med min erfaring).

Jeg ville valgt innerste led, utrolig fint og forskjellig fra Norge. Bruk heller noen timer ekstra. Gleder meg til å følge tråden.

Link to post
Share on other sites

Ja @VannTro, dette er så nær drømmebåten man kan komme for en slik tur. Denne båttypen erjo omtrent skapt for oppgaven til å kjøre langt på kort tid.  Armene mine trenger jeg til å kjøre (hvertfall den ene), men hadde nesten vurdert å selge venstrenyra mi for en slik tur :lol: 

 

Etter det jeg har hørt skal den på vannet nå en av de første dagene. Er mye ting og tang ombord som skal testes og kjøres opp, så håper alt funker og spiller slik at vi kan dra som planlagt.  Har etterlyst en utstyrsliste og tekniske data (tankkapasitetet osv) så jeg kan lese meg opp og prøve å planlegge bunkringer etc.  

Som bjørn skriver så kjenner jeg også på ærefrykten.  Alt er nytt for oss, og det er mye å sette seg inn i både med båt og område.  

 

@BMF tusen takk.  Margaretholm er notert. Det slike tips er meget nyttige.  Man kan se mange bunkringsmuligheter på et kart men man vet aldri størelsen og tilstanden på tankanlegget, priser etc.  Blir nok Falstebrokanalen ja. Så på Navionics at broen åpnet én gang i timen frem til 22:00?

 

@Terje_F jo, dette er rene mekka for meg. Holder været seg bra tror jeg dette blir en veldig flott tur. 

 

@MajorAndy Det hadde vært hyggelig :yesnod: . Vi bør vite litt mer mot slutten av denne uken. Når båten har gått fra Kokkola, så tror jeg vi kan regne ting for rimelig sikkert.  Vi holder kontakten.  Sender deg en IM etterpå  :thumbsup:

 

@kjeros det vet jeg ikke, men vi får håpe den ikke blir legendarisk av feil årsaker :giggle:

 

@oberst1 Ja dette blir gøy for oss båtnerder.  Har fulgt med på tråden din. Fantastisk flotte bilder og du skriver reisereportasje som en Gud :yesnod:

Hva synes du om strekket ned til Mem? Greit å navigere?  Skulle så gjerne også tatt kanalen. Har drømt om det hele livet, men blir ikke tid til det denne gangen.  Er forøvrig spent på hvor mange gangtimer som går med fra Mem til Gtb da det er en faktor på nye båter.  

 

@Key Freak takk for sist :) Hint dekodet. Tror du hadde digget en slik tur. Og jeg håper jo på flere om denne går glatt :wink:

 

@Landcrab Følgebåt hadde vært noe.  Noen får finne frem Visa-kortet og handle seg en båt som kan holde følget :tongue:

 

@Bjørn Løvjomås det er vel heller jeg som bør føle meg beæret. Skuldrene mine sank endel hakk når du hadde muligheten til å bli med.  Nå føler jeg vi har bedre kontroll på vær med MA forhåpentligvis ombord, og Zitt med trommene sine i vest som en Berlinmur mot lavtrykkene :pray:

Vi får skride ydmykt til verks og ta ting i komfortabelt tempo nedover, så får vi nok en fin tur vi vil huske en stund.  

 

@SVARTEN og @Sjøbliss takker.  Blir et stykke ja.   Ruta til Bjørn var på 650 nm og min noe lenger.  Ble vel omtrent samme distanse som hjem fra Nederland faktisk.

 

@Komodo takker.  Var hyggelig å endelig treffe mannen bak nicket jeg har lest mange gode innlegg fra i flere år. Denne er nok ikke fullt så rask som sargoen, men har stor tro på at den hevder seg om det blir litt sjøgang.  

 

@Zitt takker for at du tok på deg væransvaret. Bør jo være gode sjanser for at du ikke blir overarbeidet i juni hvor været ofte ikke er det værste.  men om jeg kan, så vil jeg legge inn bestilling på klarvær og maks 3 m/sek :pray: . 

 

Takk @Tom Rør  :) A-teamet er meg bekjent på vei mot Gouda, tresko og tulipaner (ikke propeller).  Hadde vært gøy å møtt dere på turen, men med den farten dere har hatt ut fra start så er dere nok kommet for langt innen vi runder hjørnet der nede.  Ha en riktig god tur og kos dere masse på veien.

 

@strawberry takker. Gleder meg veldig.  Viktig å kunne levere.  Hadde vært noe drit det motsatte, mener jeg :lol:

 

et par bilder fra kjelleren og plantegning.  Likte spesielt godt dobble filtre med vendekran og vakuumklokke. 

 

IMG_4008.JPG

018.jpg

040.jpg

005.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Denne båten skulle det ha vært interesant å sett nærmere på. Hvordan man har løst dette med tilskrekkelig høyde i midtkabin på et forholdsvis lavt skrog med walkaround løsning etc. Ellers synes jeg det så ganske trangt ut i motorrommet jamført med f.eks. siste Princess V48 (IPS) Der gikk man ned en leider og kunne nærmest spankulere rundt motorene. Enormt med plass. Men både nord star og Targa blir små båter fotstørrelsen tatt i betraktning. Der er jo derimot andre ting som er fordelaktig som f.eks. sjøegenskapene og fart/vekt/motoriseringsforholdet.

 

Ikke minst er dette veldig enkle båter å betjene mht. sidedørene og muligheten for å hope rett på kaia gjennom rekka, da er det nok en fordel at skroget er såpass lavt.

 

Hva er pris / marsjfart på denne?

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 2 timer siden:

Har vært noen turer i området, inkludert en tur fra Sandhamn (nord for Stockholm) til Kiel. Vi la inn en rute som så enkel ut, omtrent rett gjennom skjærgården. Det ble veldig mye knot. Fant igjen leden, og livet ble enkelt igjen. Utenom leden er det få sjømerker. I leden er det enktelt å navigere. Med en som styrer og en som navigerer går det nok i plan mesteparten av veient uten å være kjent. Har ikke samme problem i en seilbåt, går bare i 7 knop. Tilsamme har jeg seilt i området mellom Øland og Stokholm i 3 uker, og har aldri vært mye vind. Er mest værutsatt etter København. Resten minner mer om Oslofjorden på vind og bølger (med min erfaring).

Jeg ville valgt innerste led, utrolig fint og forskjellig fra Norge. Bruk heller noen timer ekstra. Gleder meg til å følge tråden.

 

Takk for informasjonen pacuare :smiley: Det som blir innaskjærs, blir garantert i lei. Godt å høre at de var greie å følge.  Vi skal jo langt på relativt kort tid så er avhengig av en grei snittfart. Det å navigere innaskjærs på nye steder synes jeg som du også skriver er greit i 7 knops fart slik som med trawleren. Er noe annet i 25kn, og man må være i forkant og være 100% sikker på hvor man skal. 

Innerste lei ser fin ut, men ser også noe komplisert ut for planingsfart, men kanskje det er bedre i virkeligheten? 

Har du noen anbefalinger til steder å stoppe for overnatting mellom Västervik og karlskrona. Tipper førsteetappen blir et sted mellom der.  

Vi håper på godt vær så vi får tatt noen jafs utaskjærs, men vil jo se noe på turen også.  Utklippan er blinket ut på kartet bl.a.  

 

 

 

 

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer

Er også spent på å se den live. Slike båter med relativt lav dørk får ikke det innvendige volum og takhøyde som de nyere cruiserene med høye dollbord har.  Tror området rundt styreplassen er bygget opp og det er det som gir takhøyde i senterkabinen. 

 

Har sett litt på videoen til Hamnen.se som som prøvde byggenummer 1 med IPS 600'er. Gir et inntrykk av størelse på kabiner etc.  

Pris på denne båten vet jeg ikke. Når den kommer hjem blir den nok liggende hos forhandler en tid tipper jeg, så det er nok muligheter for å se den der.   Den kommer sikkert på messen til høsten også.  

 

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Borgholm likte jeg meg (på Øland). Det er stedet jeg ville valgt å besøke igjen. Litt sossete feriested med hye historie. Selv om jeg har seilt runt Øland noen ganger har jeg ikke stoppet så mange steder. Kalmar overrasket med hyggelig sjøside, men det er litt for stor by for meg. Med seilbåt har vi lav marsfart, så når vi går langt stopper vi ikke (ellers bruker vi for lang tid). Fra Stockholm til Kiel hadde vi ingen overnattinger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...