Jump to content

Hentetråd Stocholm til Oslo - Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

Imponerende tråd! Godt at det er høyt kvalifisert personell ombord til å rette opp I alt rælet... :giggle:

Tenker det blir godt å få kastet loss å komme seg avgårde.

Særdeles glad og fornøyd for at dere legger så mye energy I å holde oss I hjemmehavnene oppdaterte underveis! Inspirerende! :thumbsup:

Ha en god og trygg seilas etterhvert. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig at ikke alt er funksjonstestet og kvalitetssikret lenge før den forlot Kokkola. Enda godt det ikke er kunden selv som er der for å hente båten sin. Etter å ha dratt kortet på et mer enn middels beløp.......

 

Lykke til med feilsøkingen, og turen videre. Jeg følger med!

 

Tipper vi møtes et sted i Oslofjorden når vi er på vei utover.

Link to post
Share on other sites

Det er nesten så det flaut å si det, men du ser hvor fineværet holder seg. Egoismen har ingen grenser lenger, eller kanskje vi fortjener litt godsaker vi også.

Det kan ikke bli snakk om å gå kanalene likevel da?

Håper det ordner seg for dere, og at det finnes noen hull gjennom elendigheten!

Vind.jpg.184a65fa3ff6734be62c736263d2d260.jpg

Link to post
Share on other sites

Begynner å komme litt mer ovenpå nå. Har knottet en rute så langt inn det går fra Landsort og sydover.  Myyye staker der heldigvis. 

 

Vi må uansett ut å kjøre litt for å sette opp pilot og div.  Om alt får bra så tusler vi hvertfall litt sydover i Stockholmsskjærgården.  

Skal få på AIS = SAP

 

Om det blåste katter i natt, så er mer som bikkjer nå.  Tipper kast opp mot 16/18. Kom inn en seilbåt til fuelbrygga i sted som slet noe jæ*** men gikk godt til slutt. 

 

Glemte frokosten, så gikk rett til lunsj

 

IMG_0662.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nu er det ikke fordi jeg vil lokke dig på havet, men der sejler da pinnebåte ret uden for Stockholm netop nu iflg AIS,

MMSI: 211387230 fx. (kom fra Findland under natten)- MT melder 30 knob wind fra NE :-) - anyways er det medløbende sjø. Vinden kan hurtigt drje med W & NW.
 
God tur

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Er bare kjedelige latexhansker, @pacuare  

har alltid med, tilfelle. Mest for å ikke grise til resten av båten etterpå. 

Denne gangen har jeg også med et skift klær som kan ofres. Som regel blir det endel kjeft fra generalen ang nye t skjorter etc med rift eller flekker :lipseal:

 

@Ben Sin

Det har blitt travelt på slutten av mange årsaker.  Dette var vi klare over, og jeg tilbød meg også å ta en endel IT setup underveis eller hjemme.  Men de prekære systemene skulle vært kjørt opp og testet ordentlig, ja. 

Men, på en halv dag har vi fått gjort ganske mye, så det er jo ikke så gale.  Er litt gøy og veldig lærerikt også.  

 

nærmer seg testtur nå. Kompis knotter rute på garmin mens jeg skal sende en faks :giggle:

 

Fingers crossed :pray:

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Godt å høre dere får litt IT tid viktig det ..
Skal følge med
Flott vær her i dag omtrent flatt på Jæren fikk jeg rapport om for et par timer siden men det er ikke der du er
De svenskene har noe spesielt problemfarvann og problemvind ...men det løser seg
Lykke til med calibrering :thumbsup:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Du er nok en av de mer "våkne og dyktige" båtførere jeg kan tenke med SAP, men du må få kjøpt deg slike hvite engangs-kjeledresser slik at du ikke gnir møkka utover i skinnsofaen :giggle:

Skjønt, det er vel ikke så mye møkk å dra med seg opp fra den kjelleren der...

God tur !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 27 minutes ago:

Du er nok en av de mer "våkne og dyktige" båtførere jeg kan tenke med SAP, men du må få kjøpt deg slike hvite engangs-kjeledresser slik at du ikke gnir møkka utover i skinnsofaen :giggle:

Skjønt, det er vel ikke så mye møkk å dra med seg opp fra den kjelleren der...

God tur !

I ett skikkelig motorrom er det bomullshansker for ikke å sette fingeravtrykk. Skal kunne gå inn i motorrommet i hvit lindress, ikke engangsdress.

 

Litt mye elektronikk i moderne båter, mitt drømmeoppsett er en plotter som ikke er koblet til annet enn GPS antenne, ett ekkolodd frittstående, autopilot som styres via kompass, VHF som ikke er koblet til noe. (AIS er eneste unntaket fra regelen min). Av og på brytere på alt annet. Flytter timer fra mekking til båtbruk. Gøy å ha alt på båten elektronisk, men ser hvor mye jobb det er for å få det til å spille, og noe går litt for ofte feil.

Link to post
Share on other sites

Passerte Dalarö nå.  Brukte litt tid inne fjorden og har fått satt opp AP ganske greit. Ser sikkert ut som fyllekjøring på AIS lol. 

 

Ellers dukker det stadig opp mer utstyr og funksjoner.  Nå sitter vi å trykker på radaroppsett og leker med sonarene. Første gang jeg prøver front view.  

 

Vi får trykke litt videre mens vi tusler oss litt sydover i skjærgården.  Her inne virker det som vinden har dreiet noe mer mot NE.  Vi får vel en prøvesmak ved Landsort etterpå tenker jeg.  

 

Hva sier værprofetene om resten av dagen i dag? 

 

 

IMG_0667.JPG

IMG_0668.JPG

IMG_0669.JPG

IMG_0670.JPG

IMG_0672.JPG

IMG_0676.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

God gammel Nord opp enda SAP ...godt å se ting begynner å samarbeide ...fikk du skikk på baugtrøsten ?
Iflg. windy roer vinden seg litt i morgen hvordan sjøen oppfører seg i området ditt har jeg null peiling på kanskje bare føle på det
båten bør tåle liten kuling greit men de lokale forholdene kan jo si noe annet


 

jau-2017-jun-30-015.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på Windyty ville jeg prøvd å gått langt i dag. Det er mye vind frem til Øland, men det føler dere på med en gang dere kommer utaskjærs. Fylle diesel i Kalmar, forstette i natt helt til Malmø. Denne strekningen kan kjøres med en som sover. Vind ser ut til å være en OK natt.  Lørdag ettermiddag ser ok ut (ikke bra, men ok) til Marstrand. Dere må egentlig være i Marstrand lørdag kl 18, søndag ser ikke trivelig ut, men fra Marstrand er det jo greit i mye vind innaskjærs. Ut fra Windyty ser jeg få alternativer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...