Jump to content

Hentetråd Stocholm til Oslo - Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

 

sap_2000 skrev for 1 time siden:

Tankapasiteten er 1500 liter. Det ble nevnt i hamnen.se videoen at byggenummer 1 med 2 x IPS 600 brukte ca 4,7 L/nm i 26 knop.

 

 

 

 

Humphree interceptorene virker helt rått, bare sett de i auto og kjør! :-) Men jeg tror nesten ikke du kommer under 5-5,2 på mila men kom gjerne med fasiten.

God Tur :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

Jeg har funnet et par tre forblåste plasser å sjekke været på tur sørover. Ser ut som mellom 10 og 11 ms fra vest mandag og tirsdag neste uke. Det kan jo da være en indikasjon  på en rute nokså nær kysten. 

 

Blir det det, så bør vi nok holde oss i skjærgården ned mot Kalmar ja. Men mye kan skje innen den tid, så vi får krysse fingrene så lenge.  

 

6 hours ago, Zitt said:

Og det betyr vel pitstop i Borgholm eller Kalmar det?

 

Noe rundt der kanskje.  Tror karlskrona blir for drøyt i én smell

 

6 hours ago, BMF said:

 

Ja. Den er blitt fin den. Ser ut som bumpy ride neste uke som bjørn sier, men håper det skje noe positivt innen den tid

 

5 hours ago, Fru Jacobsen said:

 

Humphree interceptorene virker helt rått, bare sett de i auto og kjør! :-) Men jeg tror nesten ikke du kommer under 5-5,2 på mila men kom gjerne med fasiten.

God Tur :-)

 

Har prøvd noen andre autosystemer før, men har stort sett skrudd de av på annet enn nesten flatt vann. 

Humphree har jo en drøy prislapp, så godt å høre at de leverer. 

Du vet ikke om noen steder for grønn tanking på øst eller sydkysten, fru J?

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Snakket med en kar jeg kjenner i Rs.  Fra Malmø. Han har ikke vært på baksiden med annet en lastebåt. Men han mente at nå påvente tiden av sesongen var det så stor omsetning på drivstoff at det meste var rent. Så jeg tenker kanskje hvis vi fyller i nærheten av en større by, tettsted så er vi kanskje innefor sikkerhetsgrenser med tanke på vann og dritt på tankene.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til dere kommer i gang med denne turen, skal bli morsomt å følge :smiley:

 

Det ble nevnt overnatting i området Västervik-Kalmar.  Vil nevne Oskarshamn, 35-40nm nord for Kalmar.  Hadde en tur innom der for en del år siden, og det er et passe sted å bare stoppe.  Ikke så severdig at man vil bli liggende lenge, men med en bra havn og gangavstand til spisesteder og vannhull så har man det man trenger.  De har drivstoff (som jeg dessverre ikke vet noe mer om).  Hjemmesiden for gjestehavna finner dere her.

Link to post
Share on other sites

@Nærsnes ja, har stort sett alltid endt opp med å trimme manuelt, men Humphree skal jo visstnok ha lagt lista (og prisen) høyere, så blir spennende å se hvordan den er programmert og takler forskjellige forhold.  Intereceptorene skal visstnok være raske.  

F.eks i skrå motsjø liker jeg å trimme baugen endel ned samt å holde den siden sjøen kommer fra høyere for å forhindre chine-smell og la kniven gjøre jobben.  Det er slike scenarioer jeg ikke har vært fornøyd med samt at systemene er for trege så kompensasjonen i realiteten blir en forverring.  

Selve elektronikken og sensorene er ikke rocket sience i dag.  En kontroller til drone til et par lapper har gyroer, akselerometere og attitudesensorer i 3 asker og gir flere hundre korreksjoner til motorene i sekunder.  Uten det hadde man ikke greid å holde en drone i lufta et halvt sekund en gang.  

 

@Stor Stas og @Bitteliten takk for tips.  Har lagt de inn i navionicsen som mulige pit stop. 

 

Egentlig litt synd å ta kysten rundt når man leser  den flotte reisebeskrivelsen til @oberst1 & co gjennom kanalen.  Blir dessverre ikke tid denne gangen, men én gang SKAL jeg oppleve Göta kanal :smash:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 13 timer siden:

Du vet ikke om noen steder for grønn tanking på øst eller sydkysten, fru J?

 

 

Grattis med tøff båt SAP !!!

 

Kalmar har...........  http://www.kalmarbatmack.se/

men sjekk vad de skriver om vem som får fylle.......ta en tlf dit og spør om det gjeller utenlandske båter også......aners blir det byråkrati å kreve penger tilbake

 

 

synd du ikke har tid til kanalen......!!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Så er det vist tid til lidt vejranalyse her:

 

Situationen som den ser ud nu:

 

mandag: Et lavtryksområde ligger over nordlige Skandinavien. Regn og kraftig vind fra V og SV i Østersøen og Kattegat . Op til kuling 

 

IMG_0091.PNG.61aa2e4231e9fd8182d50d3b48b5f334.PNGIMG_0092.PNG.12b954b5dc7d154212c0d88dd5eca654.PNGIMG_0099.PNG.63d27d7b09d48155a469fee15a4a4586.PNG

 

 

 

Tirsdag: Lavtrykket forskubbes østpå og en svag højtryksryg stabiliserer vejret noget. Vinden aftager og bliver svag til jævn fra skiftende retninger. 

 

IMG_0094.PNG.8a1f63e21391a5d2130ca4e3849de8f1.PNGIMG_0100.PNG.6cd390b927166a68373359192b20cf82.PNG

 

Onsdag: Et nyt lavtryk nærmer sig fra vest. Det tager en lidt sydligere rute. Vinden bliver op til hård i Østersøen, men svag til jævn i Kattegat.

 

IMG_0096.PNG.ca51d266dd0a4ef08f1cfe8a0ff8d6bd.PNGIMG_0101.PNG.38012b1eb22781d536b56a5ee464241d.PNG

 

 

 

IMG_0093.PNG

IMG_0095.PNG

IMG_0098.PNG

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært noen hektiske dager, men på tide med en liten oppdatering.  

Båten ble sjøsatt forrige uke noen dager forsinket. Den har vært ute og kjørt noen runder og ting virker å være på stell.  

 

Pga forinskelsen ser det dessverre ut som det må bli omrokkering på mannskapet. Ikke lett å holde åpent i kalenderen når man ikke har hatt en sikker dato å forholde seg til. Vi får ta det igjen, Bjørn og MA :yesnod:

 

Slik det ser ut nå, kommer båten til Stockholm i slutten av uka/ helgen. Planen er å reise over og møte båten så snart den ankommer.  Har veldig lyst til å prate ned de som kjører den de første 350 nm fra Kokkola for å slippe å utrede ut alt ombord på egehånd.  

 

Har bare kjapt kikket på været for helgen og håper det blir mindre vind enn det ser ut pr nå.  

 

Slenger ut 2 bilder.  Ett fra før sjøsetting og det andre på midtsommerafton ved siden av byggenumner 1 på en øy utenfor Kokkola.  

 

 

IMG_0521.JPG

IMG_0574.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@ sap_2000 Om opdragsgiveren betaler transport hopper jeg gerne på hel- eller deltransport som mandskab.,,,,,under forudsætning jeg får tage mig en røk ude agter ind imellem.

Jeg har sejlet siden jeg blev født (1953). Vedr hente/bringetur på CV'et var det mig der var skipper på leveringen af Major Andy's båt fra Helsingør til Lysekil for snart 2 år siden.

Du kan evt tjekke kvaliteten af mit job med MA :-)

Redigert av BMF (see edit history)

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke vred. Jeg er skuffet...:wink:

 

Nå, syden kalder. Og så skal jeg lige se om jeg skal få købt mig en båd, selv...:saint:

 

jeg håber bare der kommer en ny tur. Og ja, BMF sejlede trygt Nord Westen til Lysekil for mig. Det var en stor hjælp i en trængt situation! Men mit største ønske er dog, at turen bliver udsat en uge. Så er vejret også MEGET bedre...

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 4 minutes ago:

Jeg er ikke vred. Jeg er skuffet...:wink:

 

Men mit største ønske er dog, at turen bliver udsat en uge. Så er vejret også MEGET bedre...

 

 

 

 

Jeg kunne ikke vært mere enig med deg Major Andy.  

Hvis du ikke sier det til noen, så har jeg bestilt dårlig vær en hel uke.. slik at vi rekker denne turen. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hmm. Håper ikke Zitt er med på disse sabotasjeplanene :lipseal: Begynner nesten å lure når jeg ser prognosene fremover :sailing:

Vi har jo pratet og drømt oss bort om denne turen siden før jul, så var ergerlig at det ikke klaffet for deg og Majoren denne gangen.  

Vel vel, det nytter jo ikke å gråte over spilt melk, så jeg får gråte meg gjennom denne lidelsen uten deres nærvær i 30 knop på luftdempet recarostol med med mine to nye D8 venner under dørken...  blir sikkert fælt :tongue:

 

 

@BMF tusen takk for tilbudet :smiley:, men Co pilotsetet som sørlendingen opprinnelig skulle ha er nå besatt av en god kamerat og nordlending.

men det er godt mulig vi sees likevel om det blir pit stop i Margaretheholm/ KBH . Husker godt du kjørte Last Boat (IV ?) på dens siste tur (og ranet meg for fornøyelsen, hehe) :lol:

Hva er prisen Margretheholm?  Evt, vet du hvor man finner gode diesel rimligst i Øresundområdet?

 

Ser ut som vi reiser over på torsdagen. Båten skal etter planen gå fra Kokkola enten i kveld eller i morgen tidlig. Det er rundt 350/ 400 nm ned til Stockholm avh av rute.  

 

Med værutsiktene i bakhodet har jeg begynt å knotte opp en rute til den første etappen ned til Kalmar som er rundt 200 nm. Blir en blanding av utaskjærs, og inn i le der hvor jeg tror det kan være hensiktsmessig.  Grumsete farvann, samt  her er vi ukjente, så har tenkt til å ha et par alternativer i bakhånd.  

 

Tok et lite utdrag fra skjærgården S av Västervik

 

 

 

IMG_4013.PNG

IMG_4014.PNG

IMG_4015.PNG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

He he SAP_2K " (og ranet meg for fornøyelsen, hehe) " - you cannot win them all, niether can I :-). Priset på diesel er her i Margreteholm 10.00 Dkr - frisk denne aften. Andre muligheder er Svanemøllen og Tuborg Havn samt Skovhoved, og det skulle da undre mig om de ikke sælger diesel både i Vedbæk & Rungsted,,,,,

Support tilbudet står stadig ved magt. Ingen tvivl om at både skipper og supplerende mandskab trænger til rest efter at have fået banket nyrene op under armhulerne rundt syd Sverige vejrmeldingerne taget i betragtning. Jeg tænker mig København til Helsingør eller København til Varberg kunne være en mulighed. Hvordan dere vil reste med 2 x D8 under dørken er ikke mit problem :-). Vi har også supply services her i Margreteholm. Dere får vel ikke sejle forbi Danmark uten mindst 2 flasker Gammel Dansk og en ramme Dansk øl med hjem til Norge,,,vel ?

Ser der er en anden tråd Southamton 2 Bergen. Den er jeg også frisk på, dog undtaget vor ferie medio Juli og 1st uge August. Oversender kontaktinfo via PB.

 

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Hmm. Håper ikke Zitt er med på disse sabotasjeplanene :lipseal: Begynner nesten å lure når jeg ser prognosene fremover :sailing:

Nei du, Zitt kan du stole på!

En sørlending og en danske er ikke det største problemet. Her er det helt andre krefter i sving, men dere er langt vekke må jeg si.

Håpet lever!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...