Jump to content

Hentetråd Stocholm til Oslo - Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

For en video, skulle ønske dere har follow-me drone hele veien med live video innenifra. Duverden for en kjøredoning! Om jeg skulle ønsket meg noe måtte det være en kjapp måte å legge ned / ta opp kalesjetaket på flyen. Er ikke spesielt glad i slike "amerikanske" kalesjetak. De er dog veldig praktiske, det er det nok ikke noe tvil om. Blir fort mye steking på flyen, men tenk så fint det hadde vært om den kunne pakkes vekk på sekunder slik som akterkalesjen på de nye Marexene f.eks. Det der er en "sånn må jeg ha før jeg dør" båt. :D :D :D Tenke seg til at det var noen finner som måtte til... 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja - Falsterbokanalen er closing time 22.00. Med de resourcer du har til rådighed under dørken er der dog ikke nogen problemer i at sejle udenom Falsterbo sammen med storskibene :-)

Lige en note vedr Diesel på Margreteholm tror jeg nok der er en limit på 1000kr, så du får trække credit card flere gange :-). Men det er frisk diesel. Iøvrigt GTL diesel http://www.lynetten.dk/j25/index.php/163-nyheder/604-nyt-braendstof

 

Link to post
Share on other sites

Takk @BMF  

kunne tenk meg å få falsterbrokanalen for opplevelsens skyld samt for å få et avbrekk fra en lang etappe utaskjærs. Men kommer vi utenfor åpningstidene, så får det bli å kjøre rundt odden.  

 

Ang GTL dieselen, så fulgte jeg linken og klikket meg videre til produsentens hjemmeside.  Dette produktet var nytt for meg. 

Det ser jo meget lovende ut, men jeg så ikke noe om at den tilfredsstilte EN590 standarden som jeg tror de fleste motorproduseter foreskriver, så tar ikke koen sjanser der med mindr ende enten kan fremskaffe EN590 eller VP godkjenning.  

 

Er GTL vanlig på marinaer i DK nå?

Link to post
Share on other sites

Hei SAP! Hvordan "tagger" jeg slik du gjør? Blå og fine ? Sitter bare med iPad jeg ombord nå...

 

Navigering ut fra Stockholm mot Mem gikk kjempegreit. Litt uvant at "havet" har så lite dybde, men både leder og kart er godt merket. 

Det åpne strekket ned er veldig rotete, men etterhvert som jeg ble komfortabel med at 8m er helt "vanlig" utpå roet jeg meg litt ned ?

Ingen eller få merker uti der, bare GPS og kompass.

 

Uansett, godt å høre at kanalen ikke er et valg for dere denne gangen. Speller ny båt og....ja, du leser tråden min ?

Link to post
Share on other sites

Ser ut som ting begynner å flaske seg.  Båten ble sjøsatt i går. Den ble kjørt noe etter sjøsetting, og 40 knuter ble nevnt....:cool:  Noe arbeid, kalibrering og testing gjenstår.  

 

Ang nav utstyret så det en Garminpakke med bl.a  2 stk 24" ploterere nede og åpen radar. På denne årstiden håper jeg vi kan sitte litt oppe også, men jeg jeg ikke sikker på plotterstørelse der annet enn at det er 1 stk .  Jeg og Garmin er ikke bestevenner, men med iPad'en som supplement så fungerer samarbeidet greit.  

 

Båten har Humphree stabiliseringssystem med interceptorer.  Blir en ny erfaring for meg det også. Autopiloten er nok integrert i EVC med interface fra Garmin panelet.  Er visstnok en ny type VP display også. 

Mye nytt å sette seg inn i.

 

Jeg er oppsatt på å komme bort i god tid dagen før avreise for å knotte meg inn og bli kjent med utstyr og funksjoner, sette opp visninger med ønsket info etc.  Føler det er viktig å ha kontroll på utstyret før man setter avgårde i ukjent farvann. Ellers kan fort alle hjelpemidlene bli mer distraksjon enn hjelp.  

 

Tankapasiteten er 1500 liter. Det ble nevnt i hamnen.se videoen at byggenummer 1 med 2 x IPS 600 brukte ca 4,7 L/nm i 26 knop. Forventer noe tilsvarernde her på tross av større motorer (poddene/ propeller er også større som kan slå positivt inn. 

I så fall bør vi ha en trygg rekkevidde på godt over 200 nm i marsjfart under greie forhold.  

 

Kjenner det begynner å krible ordentlig i magen nå :crazy:

 

 

 

 

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 37 minutes ago:

Tankapasiteten er 1500 liter. Det ble nevnt i hamnen.se videoen at byggenummer 1 med 2 x IPS 600 brukte ca 4,7 L/nm i 26 knop. Forventer noe tilsvarernde her på tross av større motorer (poddene/ propeller er også større som kan slå positivt inn. 

I så fall bør vi ha en trygg rekkevidde på godt over 200 nm i marsjfart under greie forhold.  

 

Og det betyr vel pitstop i Borgholm eller Kalmar det?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...