Jump to content

Hentetråd Stocholm til Oslo - Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

11 hours ago, Zitt said:

Nei du, Zitt kan du stole på!

 

Hmm, har fortsatt mine tvil når jeg ser på windytv, mr Zitt :lipseal:

 

Båten gikk fra Kokkola i går kveld, og ETA Stockholm hos svenske dealeren ved Saltsjöbaden var torsdag. 

Værmessig så er det fløteforhold i Bottenviken i dag, så regner med de tar et godt jafs i løpet av dagen.  Har sett etter de på AIS, men ikke funnet noe. 

Sparsomt med info, så vet ikke noe mer pr nå. Om det ikke kommer noe kontrameldinger booker vi billetter i dag og reiser over i morgen. Krysser fingrene for at alt går på skinner for finnene.  

 

Men dette været ser ikke så gunstig ut i forhold til timeplanen vår som er avreise STH fredag morgen.  Håper virkelig det endrer seg til det bedre, ellers blir det en bumpy ride :sailing:

Hørte noe om en journalist som ville kikke før avreise STH. Håper det skjer torsdag kveld, ellers bør han stå opp veldig tidlig på fredagen og ta med seg sjøsyketabletter :giggle:

 

Kuling fra øst på østkysten på fredag , kuling fra SV langs sydkysten på lørdag og vestlig opp mot kuling i Kattegat på søndagen er det jeg ser pr nå. Kunne vel nesten ikke vært mer ugunstig, så nå får trollmannen fra Os virkelig ta frem de edleste oljer og smøre opp bongotrommene :pray:

 

har et håp om at værsituasjonen vil bedre seg, ellers får vi revurdere timeplan eller rute.  

 

 Kokkola

IMG_4847.JPG.6501822f454ec2c106e40227e01bdbca.JPG

 

fredag

IMG_4016.PNG.34d49cffdd35042f7e60d04a9591a2c2.PNG

 

lørdagIMG_4017.PNG.621ac4f918ffc7a771a94aee78e10b55.PNG

 

søndag

IMG_4018.PNG.5be43f7dff4508452aa7821c79ecd1fb.PNG

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Snakk med lokale om du finner noen SAP, tror de farvannene der kan få krapp sjø med høy frekvens.

Ellers må vel importør kunne tåle noen utsettelse på turen. "Bedre sent enn aldri" :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Forstår at dette ligger an til en super tur og dette er sikkert å banne i kirka.

Men er det ikke for eier like lønnsomt å frakte den på spesialtransport tvers over? 

Tenker på fuelkostnader, motortimer, risiko for skader osv.

Antar det har blitt regnet på/vurdert?

 

Link to post
Share on other sites

Synd at I ikke kom af sted i går. Perfekte forhold med svage vinde i går og opfriskede i dag men fra øst.

 

Nå, men skal ikke græde over spildt mælk. Her er fcoo's bølgeprognoser for samme tider. Ser IKKE godt ud...3 meter signifikant om fredagen...

 

595396dd1e75e_Skrmbillede2017-06-2813_45_06.png.f3df9ea69dcaacf6abf9eccb1dc08928.png

 

 

595396e7d968c_Skrmbillede2017-06-2813_45_14.png.5140d25d928a8fad99c7227651390b83.png

 

595396e8c5e27_Skrmbillede2017-06-2813_45_26.png.4543eee16ce7f3060c2a6ba8ef21e5e6.png

 

  

Link to post
Share on other sites

Takk for info @BMF :smiley: Notert i kartet. 

 

Det er et naturlig spørsmål @dixie 27  

Alt er vurdert opp og ned i mente og mange faktorer spiller inn. Det korte svaret er at med denne båten, så ble frakt på egen kjøl totalt sett det beste alternativet.  

Båten er over 4 m bred og høy.  Transport i norge hadd vært dyrt og komplisert så det hadde nok måttet bli lastet av i Sverige.  

Videre hadde IPS drev måtte demonteres, alt på FB inkl rekker, vindskjerm, stoler, bardisk, dash, targa (med alle antenner og kabler) osv også måtte ribbes. 

 

Alt dette måtte da monteres av utenforstående ved sjøsetting. Dette koster også penger. Om noe ikke virker eller noen glemmer en dash med sika i et hull og vannet pipler ned gjennom takplatene er balletten igang. 

Hvem skal rydde opp og betale samt blidgjøre kunden i andre enden som har betalt >10 mill for sin nye båt som da blir borte i ukesvis på rep? 

Fabrikken bygger båtene best og har de beste forutsetninger for å rydde opp i evt snag før den forlater fabrikken. 

 

Selvfølgelig er det en risiko med å kjøre på egen kjøl. Jeg kan ta en feil avgjørelse å kjøre på grunn, noe kan flyte under vannflaten eller noe teknisk kan gå til helv. Alle er inneforstått med det og båten er forsikret etter alle kunstens regler. 

 

Frakt på båt er heller ikke billig og viste seg ikke å være lett fra der fabrikken holder til. Hadde antagelig innebært at båten uansett måtte kjøres noen hundre nm i hver ende, krybbe måtte ordnes etc. 

 

Så totalt sett ble dette heldigvis for meg det beste alternativet.  Jeg håper å få gjennomført turen på en forsvarlig og kostnadseffektiv måte i håp om at det kan bli flere turer senere.  

 

Jeg tror det er en god grunn til at f.eks Princess i alle år har gjort en greie ut av hentekonvoiene sine fra Plymouth. Eierene synes disse turene er artige og man lærer mye om sin nye båt på kort tid. Dessuten betaler da i praksis kunden frakten og tar risikoen. Båtene er betalt og levert ved verftet. 

Hadde vært kult å fått til noe tilsvarende med tiden. 

 

Edit: Ser svaret ikke ble så kort likevel :giggle: 

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

dixie 27 skrev 56 minutes ago:

Men er det ikke for eier like lønnsomt å frakte den på spesialtransport tvers over?

Ut fra bilder ser den forstor ut. 4,15 bred går i Sverige (ikke så lett i Norge). Men den ser ut til å være over 4,5 meter høy. Prøvde å google, uten å finne noen tall.

Ville ha ventet til litt mer fordelaktig vær.

Hastigheten er imponerende, med seilbåt regner jeg 4-5 døgn, med denne kan en klare det med en litt lang dag. Pluss tiden det tar for å fylle diesel da, må jo legge inn noen timer til det og.

 

Edit, ser at SAP har svart at høyden er problemet.

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten nærmet seg Stockholms ytre skjærgård for et par timer siden, så de har slukt en god porsjon med mil i dag :yesnod:

Har ikke hørt noe mer, så regner med at båten har funket og ting er på stell.  

 

Ble dog litt varm i toppen i sted når det ikke var flybilletter å oppdrive. Selv ikke med mellomlandinger.  Dvs, jeg fant én mulighet med norwegian via Malaga og ankomst Fredag som ikke var særlig aktuelt.  Selv toget var fullt.  

 

Løsningen ble ènveis leiebil. Egentlig en grei løsning da vi nå står fritt til å ta med endel mer utstyr og pikk pakk.

er en tur innom Karma og river med meg verktøykassa og endel utstyr. Litt vaskeutstyr må også bli med :saint:

Jeg satt olje, frostvæske, filtre og impeller på lista tidligere, så det er med fra Finland. 

 

Håper været endrer seg til bedre innen vi er klare for avgang :pray: 

Kjenner sommerfuglene formerer seg kraftig i magen nå :crazy:

 

 

 

 

IMG_4851.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takker @Tom Rør :smiley: kjenner på at det godt kunne vært litt mindre spennende mtp vinden. 

 Vi får satse at trollmannen fra Os ( @Zitt ) leverer varene nok en gang og legger havet flatt(ere) innen fredag @oberst1 :pray: 

 

skal kjøre så pent vi kan @LALUNA II. Målet er jo å levere båten i 1 del :giggle:

 

Begynte å tenke på at det var kjekt med flåte om noe skulle skje. Har en 6 manns Offshore  i bag fra Airmar i Karma.

 

I og med at vi kjører bil bortover, så kan vi jo ta med litt.  Ringte kompis som sa omtrent som @Bitteliten pleier å si; "er du i tvil, å er du ikke i tvil", så dro og henta flåta :yesnod:

 

IMG_0602.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dette blir en fin tur :-). Var for øvrig innom verftet sist jeg var i Kokkola og det var vel nesten noe av det ryddigste verftet jeg har sett. Der var alt på stell.

Hva kommer det av at dere ikke hentet den der?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Flott at det er relay link på Læsø som forsterker bongosignalene fra Os @Flid :thumbsup:

 

 

 

@Fru Jacobsen betryggende å høre at ting var på stell på verftet :wink: har ikke vært der selv (ennå :pray:).  

Grunnen til at det dessverre ikke ble Kokkola på oss er prøving og testing fra verftets side iom at dette er båt #2. er nok bare en unnskyldning for å kose seg glugg ihjel på tur i en rå kjøremaskin, tror nå jeg :giggle:

 

Du som har fartet endel på de trakter, hva tror du man kan forvente av sjø og forhold med 12-14 m/sek fra øst vil være fra Landsort og sydover tvers over bukta i morgen? Eller holde seg innaskjærs?

 

har fått noen PM med ønske om videoer. Er knotete å laste opp på YouTube og Facebook har jeg ikke. 

 

Noen som vet om man kan legge til noen kanal eller gruppe på Snapchat som man kan poste til?

f.eks en båtplassen gruppe?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 7 minutes ago:

Flott at det er relay link på Læsø som forsterker bongosignalene fra Os @Flid :thumbsup:

 

 

Nå er nabovarsel, som gjelder for hele kommunen, sendt ut! Her skal det trommes det neste døgnet.

Oppfordring om intensiv tromming er sendt til alle bongoavdelinger i hele landet.

Lensmenn er orientert og prester har innkalt hele menigheten til bønnemøte.

Hæren vil overvåke det hele, og har satt en øvre grense for lydnivået til 145 decibel. Vi har imidlertid fått signaler om at vi kan få tillatelse til å øke på ved behov.

President Putin har blitt orientert om det forstående spetakkelet, og blitt rådet til å ha en flaske Vodka stående klar.

Sykehus og legevakter er satt i full beredskap, og lagrene av beroligende midler er fyllt opp til randen.

Som dere ser så blir dette sett på med største alvor, og vi føler oss trygg på at båt og mannskap når målet, uten uhell og skader.

Link to post
Share on other sites

Har en følelse av at det blir plenty med høytrykksspyling, men vaskesakene er med sånn tilfelle @Marida :giggle:

 

15 mil igjen til Stockholm.  Kjenner hyr-Galaxyen har begynt å vagge litt i vinden her i ca 70 knop på E20an.  

 

Stoppet i over grensa og bunkret nødvendig livsmedel for turen.  Tror ikke vi kommer til å lide noe vekttap før vi er hjemme :tongue:

 

 

IMG_0605.JPG

IMG_0606.JPG

IMG_0609.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kors på halsen, bare én vogn pr butikk :saint:

 

Finnene er reist tilbake og dessverre var svenskene forhindret fra og møte oss i kveld, så vi må pønske ut båten på egenhånd. Håper vi får på strømmen... 

 

Liker ikke det jeg ser på Windy nå ang morgendagen.  Tror ikke vi skal ut i 3 meter sign med en bølgeperiode på 6 sek :nonod:

 

Får sjekke litt andre værkanaler i kveldingen.  

 

 

IMG_0613.JPG

IMG_0610.PNG

IMG_0612.PNG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...