Jump to content

Hentetråd Stocholm til Oslo - Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

En fornøyelse å følge dere også denne gangen, flotte bilder. 

 

På et av bildene fremkommer det at samlet distanse er knappe 700 nm. Og dette har dere gjort unna på tre døgn eller noe slikt. Til sammenligning så er min tur til Oslo beregnet til 650 nm, og jeg planlegger å bruke drøye tre uker på turen. Dette setter det hele i et perspektiv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dette har vært moro å følge SAP, i alle "kanaler" ? Båten trenger vel ingen test av noe båtblad nå, de kan bare ta et intervju med deg og låne noen bilder ?

Regner med at du snart skal av gårde med Karma i litt mer bedagelig tempo, selv er vi på vei ned mot Bolærne i dag på vei til noe som skal utgjøre årets 4 ukers ferie. Skulle du forville deg nedover Sørlandet så gi ett pip, så krysses kanskje kursene ??

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Herlig tråd å følge. Morgenkaffe, Reiseradio og SAP-reiseskildring. Uslåelig kombinasjon. 

 

SAP - av nysgjerrighet: tilbyr ikke Garmin natt-palett på kartskjermen? La merke til bilde(r) med "hvitt hav" i kartet fra kvelds-/nattseilas. 

 

Ellers... ring dersom det trengs mannskap i fremtiden. 

 

Igjen takk for flotte bidrag. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Imponerende tråd av hente-/leveringstur igjen, krydret med dokumentasjon i form av tekst og bilder! Actionbildene av høy sjø og sjøsprøyt er i en klasse for seg.

Det er ikke så mange nm jeg har gått glipp av, men jeg ble allikevel overrasket da så at dere har holdt en gjennomsnittfart 3 ganger maxfarten vår.

Det er ingen tvil om at fabrikken fant riktig hentemannskap, ingen kunne gjort det bedre. Jeg tror jeg måtte hatt en lang treningsleir pluss et høydeopphold for å kunne klart å holde følge.

Jeg takker så mye for turen, og bøyer hatten i støvet!

 

Link to post
Share on other sites

For å dra denne tråden videre foreslår jeg de 10 beste bildene skal plukkes ut til en avstemning. Var noen med sjøsprøyt rundt Vestervik som er mine favoritter.

 

For å være ekstra kravstor vil jeg også sette pris på en sluttrapport. Satt stor pris på tråden.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

 

51 minutes ago, TB22 said:

10.000L used?? :sweat:

 

Det er feil info. Riktig info er den fra VP panelet på ene bildet.  Ca 3700 liter på 700 nm.

Har ikke hatt tid til å gå gjennom oppsettet ennå, men den teller alt for fort i visningen på tripdata. Mulig den tar dataene for begge motorer som kommer fra EVC og så er det lagt inn at det er 2 motorer i plotter og tallet blir ganget med 2 en gang til? 

Er garanter bare feil i oppsettet et sted.  

---

 

Tusen takk for gode ord. Det har vært særdeles hyggelig å være på endre siden av postingene også. Vi har jo egentlig bare kjørt en båt langs en kyst som mange ferdes på ferieturer hvert år, tatt noen bilder og skrevet noen linjer. .  Ingen bragd, eller måneferd akkurat i forhold til andre her på forumet som seiler verden rundt og ikke ser land på ukesvis i all slags vær. 

 

For en båtnerd som meg er det mekka å få lov til å gjøre dette. Jeg vil faktisk strekke det så langt å si at det er den beste blåresepten som finnes, og at det øker livskvaliteten min mange hakk.   

Jeg er også utrolig takknemlig for tilliten jeg har fått fra de som lar meg kjøre disse båtene.

 

Fra jeg for første gang hørte at fabrikken skulle lage en 47 foter for nesten 2 år siden, og spes da det ble klart at båt #2 skulle til Norge, ba jeg til høyere makter om at jeg skulle få lov til å kjøre den. Faktisk har jeg i flere måneder i fullt alvor spurt om hvor mye DE skal ha for at jeg kan få lov å hente den :lol: 

Håper jeg ikke blir tatt på ordet, og at det ramler ned en faktura i postkassa for leie og diesel :lipseal:

 

appropos; Det blir veldig snart liv i en annen tråd her på BP, så Zitt må forte seg å smøre opp trommene sine  :wink:

 

Når ting roer seg om noen dager, skal jeg lese gjennom tråden og komme tilbake med noen tanker om båt og tur, samt svare på endel spørsmål som ble stilt underveis.

 

igjen, tusen takk for interessen og hyggelige ord :smiley:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Ble dårlig med båtferie på meg i år. Måtte omprioritere litt samt frøken strils vaktplan endret seg.  

Men ser ut som det blir ny luftetur med 47'en vestover, så nordover og litt øst og antagelig retur til hovedstaden et par uker senere. Har en intensjon om og ikke la denne turen bli stress og mas så jeg forhåpentligvis kan kalle det en slags ferie også. 

 

Avreise er planlagt til midten av neste uke. Har vært ferieavvikling for de forskjellige aktørene som skulle rydde opp noen snags, men noe har vi fått orden på. Bl.a så funker baugpropellen nå som den skal med 2 stk optima rødtopp batterier 50cm unna.  Skal si det ble fres. Dette var veldig nødvendig og gjør at man kan gå inn trange steder i mye vind uten å ha hjertet i halsen.  

 

Har vært noen turer ute med skuta de siste ukene. Sist i dag med Garmin Norge ombord. 

Har fåt kalibrert IPS systemet til langt bedre enn det var, men systemet har noen klar fysiske begrensinger i en båt med stort vindfang langt fremme, så thrusteren er nødvendig.  

 

Tror jeg fyrer opp en ny tråd med riktig tittel en av dagene.  Strekningen etter Ålesund er ny for meg, så vil gjerne ha tips på veivalg i forhold til vær og vind.  

Krysser fingrene for at det kan bli godt vær og lite vind på denne turen.  Er lei av sjø og sprut 

 

 

IMG_2324.JPG

IMG_2355.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Så moro da SAP, da blir det litt "ferie" på deg i år også :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når trebarnsfamilien Eriksson legger ut på bilferie i Europa gjør de ikke som folk flest. Familien sender nemlig hele turen fra familiebilen Direkte I Livestream. http://dujegoss.no/live-cam/

 

Satt hele tiden og tenkte.....fanden, en slik gave må jo båtfolket og kunne få en gang  :-))

 

Du har gitt oss mye glede denne sommeren "sap_2000" Gi oss litt til :-)

 

Det skal bli kjekt å følge deg på enda en tur.

 

 

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til denne turen :yesnod: og håper den kan bli litt annerledes og mer avslappende.  

 

Video har vært nevnt tidligere.  Jeg har ikke Facebook.  Jeg tar endel video på Snapchat, men det er jo vanskelig å dele.  

Ellers har jeg Instagram som jeg ikke bruker mye.  

 

Noen som har et forslag til hvordan man enkelt kan laste opp og dele videoer på rappen utenom FB?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

YouTube støtter live strekning, også fra mobil. Filmene blir da også tilgjengelig etter at streamingen er over :)

 

https://livestream.com/producer/mobile for eksempel (husker ikke om YouTube-appen tillot streaming)

 

Ellers var det vel et båtmagasin som kjørte en askeladden langs hele norskekysten med streaming, husker ikke hvilken tjeneste de benyttet seg av - men den var ikke stabil, og de ombord hadde dårlig dekning ofte...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

@sap_2000  Baatplassen.no har egen side på FB. Der er nivået helt topp og det er kjente fjes herfra som poster der.

Ser ikke helt grunnen til skepsisen. Tom Rør poster veldig mye bra der(selvfølgelig mye av det samme som her, men ikke så mye teknisk).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 9 timer siden:

YouTube støtter live strekning, også fra mobil. Filmene blir da også tilgjengelig etter at streamingen er over :)

 

https://livestream.com/producer/mobile for eksempel (husker ikke om YouTube-appen tillot streaming)

 

Ellers var det vel et båtmagasin som kjørte en askeladden langs hele norskekysten med streaming, husker ikke hvilken tjeneste de benyttet seg av - men den var ikke stabil, og de ombord hadde dårlig dekning ofte...

Nesten hele hentetråden min i 2014 ligger på youtube, da vi streamet underveis. Funket bra det. Litt tamt uten lyd, men det bestemmer man selv??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...