Jump to content

Hentetråd Stocholm til Oslo - Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

På enden av yttermolo?

 

har ikke bestemt oss for om vi tanker der eller Lenger nord med tanke på rekkevidden videre. 

Pr nå har vi 30% på hovedtank (900 l) og 100% i ekstratanken på 600L og bare 55 nm igjen til KBH. 

 

Skal kjøre over litt fuel snart. Panel i taket.  Sitter en pumpe som pumper over i hovedtank via et eget Racor filter.  Litt ekstra sikkerhet synes jeg da vann og bøss blir igjen i ekstratanken/ filter 

 

 

IMG_0869.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 1 time siden:

Drøy bukt må jeg si.  60 nm rett frem uten noe i sikte.  

 

............det blev en tur innom Utklippan ser jeg.....(er i California, så jeg ligger 9 tim bak her, kl er nå 9 'in the morning' !)

 

jepp en drøy bukt er det....... tar meg en hel dag :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sap: Ser fra bildene dine at dere av og til har et stort avvik mellom Heading og COG (GPS kurs).

Dette kan korrigeres ved å "angi nord" på kartplotteren:
Hjem -> Innstillinger -> Installasjonsoppsett for Autopilot -> Kompassinnstillinger -> Angi nord.

Bør holde i hvertfall rundt 5knop eller mer når dette utføres. (Kan utføres i plan også)

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 37 minutes ago:

God morron @Gunga Din og takk for hjelpen ? 

Fantastisk plass. 

 

Kanalen er forsert. Gøy det også :yesnod:

På vei over sundet nå. Så hverken Saga eller Martin på Bron... :wink:

 

ETA @BMF ca 18:50

Martin sitter vel fremdeles inne... :wink:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Alltid interresant med historie @Gunga Din  :yesnod:

 

@Trond123 Vi er klar over det. Kompasset må antagelig omplasseres.  Elektriske forbrukere bidrar til varierende avvik.

 

@Key Freak Den som lever får se. Kanskje han er borte fra cella i morgen... :wink:

 

Tusen hjertelig takk til @BMF for god hjelp. Var hyggelig å møte deg :smiley:

 

vi fikk en varm velkomst og ble guidet inn til fuelbrygga så båten fikk middag.  Fikk mange gode tips om trafikk og vær av herr BMF.  

 

Nå sitter vi på havnekroa og venter på litt meneskelig føde så tusler vi videre.  

 

Har lyst til å komme lengst mulig, men vær og form bestemmer til slutt :flag_bp:

 

noen bilder 

 

 

IMG_0893.JPG

IMG_0895.JPG

IMG_0896.JPG

IMG_0897.JPG

IMG_0900.JPG

IMG_0901.JPG

IMG_0902.JPG

IMG_0905.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I lige måde herfra. Mine råd herfra var: Hold midt Øresund - der er trods alt næsten altid medstrøm. Herefter tæt Sjælland op til Hellebæk derefter stik nord mod kullen. Så har man da vist at holde trafiksepereringen ved Helsingør sådan nogenlunde. (iøvrigt sjældent set). Anbefalede enten Donsø eller Ochkerø som mål. (om crew holder så langt). Noget af en monsterbåd at se live incl crew in good shape.

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi vinket som besatt @MajorAndy :flag_da:

 

krysser over mot Kullen nå. Dessverre slutt på vindstille, men vi håper på å få

det mest mulig i siden etterhvert. Pr nå er det ganske rett i nesa og vi holder mellom femten og tyve knop . 

 

Er litt signe nå, men vinden i morgen lenger nord frister ikke utaskjærs på svenskesiden. 

Vi får se.  Alle muligheter er fortsatt åpne 

 

noen bilder fra paradiset tidligere :cool:

 

 

IMG_0911.JPG

IMG_0912.JPG

IMG_0913.JPG

IMG_0917.JPG

IMG_0918.JPG

IMG_0932.JPG

IMG_0936.JPG

IMG_0937.JPG

IMG_0939.JPG

IMG_0940.JPG

IMG_0942.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

For en opplevelse og for en tur! Jammen meg mer stein og staker enn jeg var klar over på østsiden nedover fra Stockholm. Det nærmer seg vel kjent farvann nå, så bortsett fra værmeldingen, som melder en litt sur kuling fra vest, burde jo reisen videre by på mye moro. Får håpe 9-15 m/s (Pater Noster) i morgen ikke gjør det til en krevende jobbe-tur. God tur videre! Gøy å følge dere....

 

Link to post
Share on other sites

Fikk dekning igjen på svenskesiden. 

Var rotete sjø opp mot kullen. Var nede i 10-12 kn og måtte dra av for noen innimellom. 

 

Nå er det meget bedre og vi er tilbake til 18. Vinden har meldt sin ankomst. Foreløpig rundt 5 msek fra NE. Vi håper på dreining mer mot V.  

 

Vi fortsetter så lenge alt er moro, og etterhvert brekker vi inn til høyre ett sted mellom Varberg og .....?

 

tusen takk for følget og hyggelige kommentarer :blush:

 

 

IMG_0945.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Som vanelig er det ett høyt trykk på å bruke kortest mulig tid på hente oppdragene men hvorfor det bestandig haster så mye kommer ikke like klart frem....syntes jeg.
For meg hadde det vært totalt uaktuelt for knapper og glansbilder og ført båt fra tidelig om morgenen til seine kvelden dag etter dag  mens man jager forbi alle steder som er verdt å stoppe.
For all del så blir det noen fantastiske tråder å følge med på her inne så den saken er grei men det må da være hyggeligere for mannskapet med en litt slappere tidsplan der man har tid til å stoppe litt underveis,spise skikkelig mat og ta seg en ankerdram før solnedgang.
Rett og slett være litt på tur samtidig som man utfører oppdraget med å føre en båt i fra A til B.
Spørsmålet mitt er igrunn om det er dere som utfører oppdragene som hauser opp tidsjaget eller har oppdragsiverene kronisk dårlig tid?
Antagelig kom dette spørsmålet i fra feil munn da jeg også er fæl til å henge i ramma til the bitter end når jeg skal gjøre noe eller for flytte meg selv eller familien.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste har en jobb, dermed er tiden begrenset. Denne helgen er været langt fra optimalt, hvis en ikke skal vente til tirsdag ettermiddag bør en komme så nær Gøteborgsom mulig i natt. Blir humpete i morgen tidlig. 

Har selv svart belte i å seile forbi fine steder. De siste 5 turene på strekningen Oslo Kristiansand har jeg 4 ganger brukt mindre enn et døgn. Med seilbåt. Mange ombord som liker nattseilas. 

Ser de har god driv nordover. Blir spennende å se om de stopper i varberg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...