Jump to content

Hentetråd Stocholm til Oslo - Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

50 minutes ago, LALUNA II said:

hehe er nok noe stein som må rundes

 

 

Litt er understatement. Stakejungel i steinsamling vil jeg si.

 Hektisk til tider og mye sjø inn de trange åpningene fra havgapet, men vi føler vi har greit koll. 

 

Stopper i Västervik.  Kommer mer senere. 

 

 

IMG_0714.JPG

IMG_0727.JPG

IMG_0731.JPG

IMG_0733.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det ble bare 145 nm i dag.  

 

@MajorAndy det du skriver om vinden kan stemme. Da vi dreide inn mot Arkösund så var det en periode  sjødriv i lufta. Vet ikke hvor mye det blåste, men det var mer enn nok for oss. 

 

Var smekkfullt i en av de større gjestehavnene jeg har sett.

Dvs lå masse båter longside der det var bøyer utafor.  Var inne i hver krok, men båsene var for trange.  Ikke én av de vi så som satt i båtene sine tilbød at vi kunne ligge utenpå, så dro over havnebassenget og la oss på fuelbrygga. 

Får hele 44 liter ad gangen, så vi ga oss på 6 runder. Orket ikke mer.  

15,99 for literen. 

 

Har vasket båten, fått oss noen blingser og en øl/ cider.  Er bra sigen nå. Har vært høykons i hele dag så må få oss litt søvn.  

Gjør et forsøk på å sjekke litt vær og snekre en rute ut fra det.  

 

Hiver ut noen bilder uten tekst, men zoom inn på et par av hekksjøbildene ute i steinrøysa ytterst i skjærgården :saint:

 

takk for følget så langt :smiley:

 

 

IMG_0709.JPG

IMG_0717.JPG

IMG_0725.JPG

IMG_0727.JPG

IMG_0728.JPG

IMG_0729.JPG

IMG_0730.JPG

IMG_0731.JPG

IMG_0734.JPG

IMG_0737.JPG

IMG_0743.JPG

IMG_0744.JPG

IMG_0746.PNG

IMG_0747.JPG

IMG_0749.PNG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Gikk etterhvert ut i Kalmarsundet. Passerer den Blå Jungfrun nå (lurer på hvor det navnet kommer fra).  

 

 ca 2,5 meter grei sjø skrått inn aktenfra. Og vi går 23-25 kn uten et knirk eller slag.  Er som å kjøre gjennom snøskavler -med godstog :clap:

 

planen er å toppe opp tankene i Kalmar og så gå videre. 

Har lyst til å se Utklippan (Google for de som ikke vet hva det er) på veien. Hadde vært kult å kjørt gjennom bassenget og ut andre siden.  Kartet er ikke veldig detaljert der, så om @Gunga Din eller noen andre kunne veiledet litt hadde det vært Flotters :yesnod:

IMG_0758.JPG

IMG_0759.JPG

IMG_0761.JPG

IMG_0766.JPG

IMG_0772.JPG

IMG_0771.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

fra Kalmar går du direkte ned på Utklippan..........hvis dere ikke skall innom Blekinge skjærgård...

men sen fra Utklippan så kan dere gå direkte over Hanøbukten  til eksempelvis Simrishamn

 

her er Utklippan med fyrer så dere kommer inn både natt o dag

 15.jpg

 

UTK.gif

utklippan.png

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tusen takk @Gunga Din :thumbsup:

 

er det uproblematisk å gå inn der med båten "vår" gunga? Hvor brede er portene?

 

Ellers synes ikke IPS stikka er veldig presis på de båtene jeg har prøvd inkl denne.  For tregt, flytter for mye vann så man blir drivende avgårde når man setter fri og skal ta tampene.  

Så, det blir the old school way i havnene og andre trange steder.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har du en meter på hver side av gunga når du går inn? 

I så fall er det trangt.  Om det ikke er noenlunde stille så tør jeg nok ikke. 

 

Tusen takk for hjelpen @Gunga Din :thumbsup:

 

Så såvidt Borgholm isted på BB side.  begynner snart på renna inn mot Kalmar nå. 

 

 

IMG_0777.JPG

IMG_0779.JPG

IMG_0780.PNG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 33 minutes ago:

... Ellers synes ikke IPS stikka er veldig presis på de båtene jeg har prøvd inkl denne.  For tregt, flytter for mye vann ...

 

Sikker på at ikke stikka står i "High power" mode? I tidlige IPS versjoner var det to power modi; low og high. High flyttet veldig mye vann ...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Må ha high mode i de forholdene vi har hatt, og jeg har vært redd for å miste baugen flere ganger.  Flytter djevelsk mengder vann rundt aktern når man er "bestemt" med stikka. 

 

Mener helt klart at om man kan kjøre båt, så manøvrer man med mye større presisjon i krevende forhold med 2 spaker og baugthruster. Tror ikke jeg hadde brukt stikka i det hele tatt om det ikke var for thrusteren som får lav volt alarm og gir seg når man trenger den som mest. 

 

Men gøy er det lell :yesnod:

IMG_0781.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...