Jump to content

Hentetråd Stocholm til Oslo - Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

pipe skrev for 2 timer siden:

Som vanelig er det ett høyt trykk på å bruke kortest mulig tid på hente oppdragene men hvorfor det bestandig haster så mye kommer ikke like klart frem....syntes jeg.
For meg hadde det vært totalt uaktuelt for knapper og glansbilder og ført båt fra tidelig om morgenen til seine kvelden dag etter dag  mens man jager forbi alle steder som er verdt å stoppe.

Det samme har slått meg, men samtidig må man jo også ha forståelse for at folk skal hjem og på jobb osv., ikke alle som går på nav... I tillegg er jo været noe uforutsigbart om dagen, så det innebærer jo også en ekstra risiko om å bli liggende værfast.

 

Ellers er det bare å gjenta klisjeene nok en gang; for en båt og for en tur! For ikke å snakke om for et mannskap :clap: Vi tar av oss hatten :sailing:

 

Det er egentlig helt utrolig moro å følge disse hentetrådene dine SAP, rå båter og rå turer! Samtidig er det veldig gøy å se hvordan dette fenger båtfolk fra både Norge, Sverige og Danmark :flag:  :flag_sw: :flag_da: Som mange har påpekt før, Baatplassen.no må jo være skandinavias beste båtforum? Det var veldig koselig å bli kjent med deg på Østfoldtreffet på Sand. Til året venter vi at Major Andy stiller, nå som han har fått seg så fin ny båt. Eller hva sier du Major :wink:

 

 

Så mange flotte bilder! Hvor mye drivstoff rekker motorene å slurpe i seg i timen?

200 liter. Det kom fram av et tidligere innlegg hvis du ser på plotterene :smiley:

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi lå utsatt til i innløpet til havna på dönsö og de store   cat fergene tar ikke spes mye hensyn.  Sp for å Berge liv og stolthet måtte vi dra litt før 9. 

 

Var i hver krok i havna i natt men aller plasser var litt eller mye for korte. Derfor longside i innløpet.

en stor katamaran ambulansebåt gikk ut for fulle mugger i det vi nærmer oss havna og peiste inn den trange mudrede renna  i 30 kn.  Han kom tilbake 1,5 t senere i ekspressfart med ambulansen på dekk, så det må ha vært en alvorlig syk pasient. 

 

Skal komme tilbake mer utfyllende senere, men kan si vi nå er glade vi gikk i går/ natt. I dag hadde det vært slitsomt å stampe seg oppover.  

 

Vinden begynnte å gå opp fra midnatt omtrent.  Vi gikk i 13-18 kn fra Varberg og oppover og samspillet mellom oss navigatører gikk veldig greit.

 

Det hjelper mye å sitte bak hver sin 26" skjerm og ha radar, AIS og 3 forskjellige zoom nivåer foran seg samt perfekt utsyn. 

 

Det ble ordentlig mørkt en periode pga skydekke som kom snikende, men fikk tilbake litt lys de siste 20 min inn til havna.  

Hadde god nytte av fyrsektorer og lykter som dobbeltbekreftet at vi var på rett vei, så stressnivået var veldig lavt, men konsentrasjonen var høy.  

 

Blåste godt over fjorden mot Hönö.  Snart på knippla nå. Kommer noen bilder etterhvert. 

IMG_0968.JPG

IMG_0969.JPG

IMG_0972.JPG

IMG_0977.JPG

IMG_0978.JPG

IMG_0979.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bilder fra i går/ natt

 

På siste cockpitbilde ser man ambulansebåten gå ut. Vi ble omerksom først på AIS at noe var på vei ut av havna og så da hva det var.  Vi dro av å lå nesten stille for å gi han fri vei da han ga jernet ut åpningen. Heftig kjørt av en så stor båt må jeg si :yesnod:

IMG_0949.PNG

IMG_0950.JPG

IMG_0954.JPG

IMG_0955.JPG

IMG_0956.JPG

IMG_0957.JPG

IMG_0958.PNG

IMG_0960.JPG

IMG_0963.JPG

IMG_0964.JPG

IMG_0966.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kattegat er rimelig barskt ved 8-10 ms. Jeg har selv kastet mig ud i det med en 30-fods en gang og gør det derfor aldrig mere. Men heldigvis er stykket fra Helsingør til Donsö ret ukompliceret med hensyn til navigation. 

 

God tur videre. Kan godt blive Oslo i dag, men igen en hård dag her og der, tænker jeg?

 

 

Link to post
Share on other sites

21 minutes ago, matsemann said:

Rå tur! Men har dere husket å lukke skrogvinduene? :)

 

Satt opp lappen før vi dro. Har ikke vært åpnet. 

 

20 minutes ago, pipe said:

Ja dette fenger det er det liiten tvil om.
Etter en sen natt så er det første man gjør om morgenen er å logge seg på BP for å sjekke ståa.....frokosten kan vente.

 

Takk for bekymringen, men her antar du veldig mye igjen. 

Mette og gode nå :thumbsup:

 

Noen bilder

 

 

IMG_0982.JPG

IMG_0984.JPG

IMG_0985.JPG

IMG_0986.JPG

IMG_0988.JPG

IMG_0989.JPG

IMG_0990.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Lavere snittfart enn forventet. Hvilken fart holdt dere syd for Sverige? Eller var det så humpete at dere ikke kunne kjøre på høy marsfart? 

 

Ser at nord star reklamerer med bildene dine. Men de valgte bilder med flatt vann. Noen av bildene dine i høy sjø var tøffere. Reklameverdien av tråden her er også betydelig. Veldig bra skrevet og fine bilder. 

Link to post
Share on other sites

Lutter kendte steder ❤️?

 

Nord West parade på Ringens Varv. Og gennem Jungfruhålet. 

 

Det må føles godt at rusle stille af sted. Men  god vind over Marstrandsfjorden, ser det ud til. 

 

Tak for at du har overskud til at forsyne os med tekst og billeder. God reklame for dig og også for Nord Star! Ekstra honorar...? ?

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder. story.... ja i grunn alt med denne turen er helt fantasisk har blitt maaange timer fulgt dere det meste av veien Ble sent i natt tok igjen litt på morgenen idag :rolleyes:
Friskt på fjorden kjenner nesten sjøsprøyten (i fantasien) blåser friskt her og i dag .
Følger med en annen hentetråd (Vegar Flo og co) og i Fjæseboka de er ikke så heldige de har dieselproblemer en motor som stoppet etc.
La oss holde oss til denne tråden her og fjæsa i fjæsa så det ikke utvikler seg her ;-) bare litt info på litt forskjelligheter ..

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, sap_2000 said:

 

 

Takk for bekymringen, men her antar du veldig mye igjen. 

Mette og gode nå

 

Det var bra men her har det nok sneket seg inn en liten misforståelse da det var jeg som måtte logge meg på BP før frokost for å sjekke hvor langt dere kom i natt

Jeg hadde ikke tengt å bruke noe mere tid på kostholdet deres da alt annet dere holder på med opphever ulempen med å spise brødblingser flere ganger om dagen.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Møtte svenske RS i full utrykning isted. Helikopteret ble også sendt ut.   Hørte noe om en seilbåt som hadde gått i fjellveggen.

Håper det gikk bra for de ombord.. 

 

Ble räkmacka i smögen.  

Traff 3 kjente som lå og kloret seg fast i brygga. De fikk seg en visning ombord.  Blåser godt nå.  Noen som har observasjoner i området? 

 

Tanket litt på holmen i Kungshavn for sikkerhets skuld. 

Fiskhamnen var stengt...

 

Går videre norrut på E6'an nå. 

 

 

IMG_1038.JPG

IMG_1039.JPG

IMG_1042.JPG

IMG_1045.JPG

IMG_1046.JPG

IMG_1049.JPG

IMG_1051.JPG

IMG_1052.JPG

IMG_1054.JPG

IMG_1058.JPG

IMG_1060.JPG

IMG_1061.JPG

IMG_1062.JPG

IMG_1064.JPG

IMG_1065.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...