Jump to content

FNM 250, ryker svart over 80% pådrag, lavt turbotrykk?


MichaelI

Recommended Posts

Svart røyk peker mot lite luft i forhold til innsprøytet dieselmengde.

Om vi antar at innsprøytningstidspunktet er korrekt, så er det grovt sett disse feilkildene jeg har mest tro på siden motoren er ny og :

  • Ladetrykksensor gir feil verdi
  • Luftlekkasje etter luftmengdemåler
  • Restriksjon i lufttilførsel
  • Luftmengdemåler gir feil verdi
  • Feil dysestørrelse

Håper noen vil være med på å drøfte punktene :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Svart røyk peker mot lite luft i forhold til innsprøytet dieselmengde.

........

  • Restriksjon i lufttilførsel

Dette slo også meg dieselfan.

 

Har du forsikret deg om at du får nok tilført luftmengde til motorrommet? Altså at kanaler for lufttilførsel er store nok. Hvis ikke risikerer du at det dannes et svakt undertrykk i motorrommet med ovenfor nevnte konsekvens.

 

Link to post
Share on other sites

Det verifiserer vel kun fem til luftfilterboksen Bitteliten?  Dersom han har knekk på slange, pakning som ligger feil og delvis tetter en port, veske i ladeluftkjøler +++ så vil det fortsatt kunne redusere muligheten for full strømning av luft.

Min har ikke feilet så jeg har ikke satt meg inn i hvor smart denne FNM'n er og hvor mange parameter den tar med i kalkulasjonene av drivstoffmengde.

Eksosanalyse tror jeg ikke den gjør og dermed vet kanskje ikke motoren at den "soter" og dermed heller ingen feilmelding ??

 

Michaell har prøvd det meste og jeg blir ikke forundra om det er en ordentlig "Murphy lov" problemstilling som krøller det til (skal bli spennede å høre når motoren går pent igjen)

Link to post
Share on other sites

:lol: 

Jeg har hatt ladetrykkstrøbbel på D6 435. Da var det et spjell i luftfilteboksen som styrer luft mellom kompressor og turbo som hang seg opp. 

 

jeg vet ikke om det er noe slikt på denne motoren - men det burde jo være rimelig greit å sjekke lufttilførsel systemet hele veien fra filterboksen

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 25.6.2017 at 22.27:

Svart røyk peker mot lite luft i forhold til innsprøytet dieselmengde.

Om vi antar at innsprøytningstidspunktet er korrekt, så er det grovt sett disse feilkildene jeg har mest tro på siden motoren er ny og :

  • Ladetrykksensor gir feil verdi
  • Luftlekkasje etter luftmengdemåler
  • Restriksjon i lufttilførsel
  • Luftmengdemåler gir feil verdi
  • Feil dysestørrelse

Håper noen vil være med på å drøfte punktene :thumbsup:

 

 

Ladetrykksensoren viser samme verdi som et analogt manometer jeg testet for en stund siden, så tror denne er riktig.

 

Skyt meg om jeg tar feil, men tror ikke denne har luftmengdemåler ? Har i allefall ikke sett denne. Er ingen luftfilterboks eller noe. Luftfilteret står rett på turbo.

 

Om dysestørrelsen er riktig må jeg bare gå ut i fra i og med at motoren er helt ny.

 

Det jeg ikke skjønner er hva som regulerer trykket på topp. Aktuatoren til VGT er jo 100% mekanisk og styres ene og alene av trykket i innsuget. Har få/ingen erfaringer med VGT turbo og regulering av trykk på disse. Det er liksom bare slaglengden på aktuator stangen og sett skruen.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 26.6.2017 at 2.26:

Dette slo også meg dieselfan.

 

Har du forsikret deg om at du får nok tilført luftmengde til motorrommet? Altså at kanaler for lufttilførsel er store nok. Hvis ikke risikerer du at det dannes et svakt undertrykk i motorrommet med ovenfor nevnte konsekvens.

 

Har kjørt med luken åpen og uten luftfilter uten noen forbedring.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 26.6.2017 at 10.10:

Det verifiserer vel kun fem til luftfilterboksen Bitteliten?  Dersom han har knekk på slange, pakning som ligger feil og delvis tetter en port, veske i ladeluftkjøler +++ så vil det fortsatt kunne redusere muligheten for full strømning av luft.

Min har ikke feilet så jeg har ikke satt meg inn i hvor smart denne FNM'n er og hvor mange parameter den tar med i kalkulasjonene av drivstoffmengde.

Eksosanalyse tror jeg ikke den gjør og dermed vet kanskje ikke motoren at den "soter" og dermed heller ingen feilmelding ??

 

Michaell har prøvd det meste og jeg blir ikke forundra om det er en ordentlig "Murphy lov" problemstilling som krøller det til (skal bli spennede å høre når motoren går pent igjen)

 

Ingen luftfilterboks. Har ikke sjekket noen pakninger på innsuget eller noe sånt. Ingen olje eller lignene i intercooleren. Når jeg var ute å logget med FNM sitt diagnoseverktøy, kunne jeg ikke finne noen lambdaverdier/drivstoff verdier. Sitter ingen sensorer på eksos siden.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 26.6.2017 at 10.35:

Min feil Bitteliten.

Min "rareste" til nå når det gjelder luftrestriksjon var en gjenglemt pussefille i innsuget på en 4 syl diesel etter turbohavari...  den gikk utrolig mye bedre etter at filla ble tatt ut...

Kan jo hende italienerne har glemt noe pizzapapir igjen i innsuget ! :lol:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 18 minutes ago:

Om det er mekanisk styring av turbotrykk så har du en waste gate som åpner ved for høyt trykk. Kan denne slippe ut for tidlig?

Er ingen wastgate. Er VGT turbo på denne. Kun VGT aktuator som regulerer. Det er trykket i innsuget som driver aktuatoren. ingen elektrisk tilkobling eller noe annet.

Link to post
Share on other sites

tb55 skrev 6 minutes ago:

Men gikk ikke Volvo'en med et lavere turtall ? Med den nye motoren skal du vel opp i 4000 omdr. for å få ut full effekt. Da er det vel å prøve med en lettere propell ?:confused:

Volvoen hadde maks effekt på 123 hk.

 

FNM skal yte mer effekt på 2000 o/min enn volvoen gjorde på 3700 o/min. Så propeller og utveksling har dessverre ingenting med dette å gjøre :)

 

PDD får jeg nesten 3500 o/min på FNM`en. Da skal motoren yte 210hk. Dette skal være meeeer en nok til å propellere denne båten avgårde.

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da ville jeg koblet fra aktuator og satt på en løs choke kabel fra jula/BT/... for å kunne regulere fra førerplass.

Dette for å kunne se om du blir kvitt sotinga uten å miste turtall.

VGT har intern bypass, når du kobler fra aktuator for testtur bør du ha manometer for kontroll av ladetrykk.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 3 minutes ago:

Da ville jeg koblet fra aktuator og satt på en løs choke kabel fra jula/BT/... for å kunne regulere fra førerplass.

Dette for å kunne se om du blir kvitt sotinga uten å miste turtall.

VGT har intern bypass, når du kobler fra aktuator for testtur bør du ha manometer for kontroll av ladetrykk.

 

Jeg prøvde å koble av aktuator og styre VGT med en håndpumpe, men det var på den gamle turboen. Har ikke prøvd dette med den nye enda.

 

Link to post
Share on other sites

Ville kjørt den mekanisk for å finne ut om du kan finne en "vane" vinkel som får svartrøyken til å gi seg.

Massiv svartrøyk på denne motoren er jo tegn på at noe er helt ko-ko....

Får du tilnærmet full fres uten svartrøyk med mekanisk vane justering så er det mange komponenter du kan friskmelde... derfor ville jeg prøvd det som neste steg:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Trykklokken som opererer de variable nozzlene fungerer på samme måten som en wastegate. Den har to justeringer: lengden på staget og stoppskruen som begrenser hvor "stengt" nozzlene står ved lavt trykk. Det anbefales ikke å tukle med disse justeringene da det er svært få som kan justere disse riktig. 

Jeg kjenner ikke denne motoren spesifikt men det er ikke vanlig med luftmassemålere på båtmotorer både fordi den tåler dårlig saltholdig luft og fordi båtmotorer går med jevn høy belastning og har liten nytte av en sånn føler. 

Nå skal vel denne motoren ha en innretning for røykbegrensing som får signal fra map sensoren og skal regulere dieselmengde. 

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 11 timer siden:

Trykklokken som opererer de variable nozzlene fungerer på samme måten som en wastegate. Den har to justeringer: lengden på staget og stoppskruen som begrenser hvor "stengt" nozzlene står ved lavt trykk. Det anbefales ikke å tukle med disse justeringene da det er svært få som kan justere disse riktig. 

Jeg kjenner ikke denne motoren spesifikt men det er ikke vanlig med luftmassemålere på båtmotorer både fordi den tåler dårlig saltholdig luft og fordi båtmotorer går med jevn høy belastning og har liten nytte av en sånn føler. 

Nå skal vel denne motoren ha en innretning for røykbegrensing som får signal fra map sensoren og skal regulere dieselmengde. 

 

Ser den. Men hvis jeg er ute å tester og prøver å kjøre staget litt manuelt, så bør jeg fort merke om det er store forskjeller. Manglet tross alt 0.7 bar trykk. Kommer selvfølgelig til å logge trykket samtidig slik at jeg har full oversikt.

 

Hvis denne motoren har røykbegrensing, så vil jeg påstå at denne fungerer dårlig! :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...