Jump to content

FNM 250, ryker svart over 80% pådrag, lavt turbotrykk?


MichaelI

Recommended Posts

tedd skrev for 4 timer siden:

Hei du skriver i et  tidligere innlegg at du har 0,2 bar mottrykk på eksossiden  dette høres høgt ut hvilket turtall var dette på?

Min motor har maks mottrykk på 0,1 bar

Hvis det var i det området det begynner å bli svart røyk vil jo dette bli enda høyere på fullt turtall.

De trykkene som står i manualen Ladetrykk kontra turtall vil avvike hvis du kjører med lett utveksling(da vil du ha lavere ladettrykk  i forhold til rpm.)

Eg lurer på om eksosløpet ditt kan være for lite i drevet ditt.

 

Hei,

 

Ligger mellom 0,1-0,2. (Dette er på maks turtall av det jeg får, 3400 o/min ca) Litt vanskelig å se da det vibrerer litt muligens pga væsken som passerer. Er bare et analogt manometer. Dette er ikke høyt og skulle ikke være noe problem slik jeg har forstått det :) Noe lavere ladetrykk kunne jeg akseptert, men ikke 50% lavere på så lavt turtall!

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis den motoren du hadde var 123 hk. på 3800 n/min å du har samme utveksling ennå  så trenger den nye motoren å jobbe mindre enn 123 hk

på 3400 n/min som du sier du får. Hvis du ser på kurvene til motoren der du leser av ladetrykket  så står vell og hk eller KW/t der og hva det var på i forhold til N/min. De kurvene viser nok en hel del mer kraft enn du tar ut  med din utveksling.

 

For og forklare enkelt du kjører bilen din med  1700 n/min i motbakke den begynner å miste turtall. der har du høgt ladetryk  Du kjører bilen din med 1700 n/min på en flat vei eller slakk nedover da vil du ha et mye lavere ladetrykk på samme turtall. Kanskje over 50% lavere.

 

I boka til den gamle motoren din står maks  mottrykk på eksosen som 0,1 bar hvis eg husker rett. Eg har en lik denne og har 90mm eksos. og har i overkant av o,1.

Hadde eg satt 250 hk. i min båt uten å forandre eksosen hadde eg hatt svartrøyk.

 

Vet ikke hvor stort utløpet ditt er ,men siden du har sjekka alt på luftsiden å turboen er ny å ser det ut til  etter mitt maskinisthode at dette

er for stor motstand på eksosen.

Enten pga. feil dim. eller noe som blokkerer.

  

 

Link to post
Share on other sites

tedd skrev for 7 timer siden:

Hvis den motoren du hadde var 123 hk. på 3800 n/min å du har samme utveksling ennå  så trenger den nye motoren å jobbe mindre enn 123 hk

på 3400 n/min som du sier du får. Hvis du ser på kurvene til motoren der du leser av ladetrykket  så står vell og hk eller KW/t der og hva det var på i forhold til N/min. De kurvene viser nok en hel del mer kraft enn du tar ut  med din utveksling.

 

For og forklare enkelt du kjører bilen din med  1700 n/min i motbakke den begynner å miste turtall. der har du høgt ladetryk  Du kjører bilen din med 1700 n/min på en flat vei eller slakk nedover da vil du ha et mye lavere ladetrykk på samme turtall. Kanskje over 50% lavere.

 

I boka til den gamle motoren din står maks  mottrykk på eksosen som 0,1 bar hvis eg husker rett. Eg har en lik denne og har 90mm eksos. og har i overkant av o,1.

Hadde eg satt 250 hk. i min båt uten å forandre eksosen hadde eg hatt svartrøyk.

 

Vet ikke hvor stort utløpet ditt er ,men siden du har sjekka alt på luftsiden å turboen er ny å ser det ut til  etter mitt maskinisthode at dette

er for stor motstand på eksosen.

Enten pga. feil dim. eller noe som blokkerer.

  

 

Er enig med oppsummeringen din, men om jeg hadde gitt flat pedal med den bilen på flat mark, så hadde jeg nådd maks turtall/hastighet! Det gjør jeg ikke med båten, her når jeg bare 3400 som nevnt. Båten er ikke i plan så motoren har med andre ord nok å jobbe med skulle man tro. Eksosrøret og adapterplaten er byttet i den dimensjonen motoren ble levert med. Motoren blir også levert til volvo DP drev, så tror ikke det er her problemet ligger. Hverken italia (produsent) eller Arild (importør) har sagt noe om dette når jeg har snakket med dem.

 

Hvem vet, er takknemlig for alle synspunkter. Får det bare ikke til å stemme at denne skal gå dårligere enn den gamle motoren under akkurat samme forutsetninger.

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei ser du sliter fortsatt. Har du sjekket hvordan ladetrykks styringen skal virke? Dette skal fabrikanten vite. Disse vtg ene er styrt på ulike måter. Noen er styrt eletrisk noen av overtrykk og noen av vakuum(undertrykk). Har du vacumpumpe på motoren? Har du prøvd å se om actuator beveger seg med undertrykk?

 

tviler på om dårlige dyser gir lavt ladetrykk. Vil tippe de er helt ok som common rail flest.

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev for 8 timer siden:

Hei ser du sliter fortsatt. Har du sjekket hvordan ladetrykks styringen skal virke? Dette skal fabrikanten vite. Disse vtg ene er styrt på ulike måter. Noen er styrt eletrisk noen av overtrykk og noen av vakuum(undertrykk). Har du vacumpumpe på motoren? Har du prøvd å se om actuator beveger seg med undertrykk?

 

tviler på om dårlige dyser gir lavt ladetrykk. Vil tippe de er helt ok som common rail flest.

 

VGT er styrt av overtrykket hentet rett fra innsugsmanifolden. Aktuatoren går ikke på vakuum, det er testet :)

Link to post
Share on other sites

Synser litt igjen.

Motoren yter så mange hester som du henger på belastning, altså gir og propell, inntil maks effekt. Du belaster den nå med den gamle motorens belastning, som jo er ugunstig liten. Sammenlignet med bil, blir vel det lavt gir i motbakke,= lett drift, lite turbotrykk.

Hvor mange liter diesel er forbruket på når du kjører slik med svartrøyk?

burde være langt under maks, og under det som er oppgitt ved aktuelt turtall. Svartrøyk=for lite luft i forhold til diesel, men ikke nødvendigvis maks dieselmengde. Venter den med å øke dieselmengde, til lufttilførselen er høyere=turbotrykk, og mangler denne økningen fordi last er for lav til å få fart på turbo? Kan MAP manipuleres med trykk for å gi mere diesel???

Motor og turbo virker jo være frisk ellers, så kanskje å utelukke lav last ved å få testet en tyngre propell kan være lurt??? Belastningen, er slik jeg ser det, det eneste du med sikkerhet vet er feil pr idag.

Eller så vil jeg gjerne lære hvorfor det ikke kan være sånn?

Link to post
Share on other sites

Kjøper noe av det du sier Gullfisk, men hvis belastningen er så lav så skulle det ikke ha vært svartrøyk. Da burde motoren ha kommet på maks turtall lett som bare det. Jeg sitter med en følelse at han ikke kommer til å finne problemet uten å ha fått testet hvor mange HK motoren egentlig produserer med oppsettet den har nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd å kjørt båten helt på hekken med flapps, brøyter sjø som en tverrstilt fjøl da. Ble ikke noe mer ladetrykk da i alle fall. Så at det er motstanden som er problemet her tror jeg faktisk ikke. Nå har jeg sendt ECU ens ærend ned til italia for å få sjekket og eventuelt lagt inn korrekt map. Dette gjorde jeg etter tips fra Arild uten at dette hjalp i det hele tatt. Kostet meg over 10.000,-. Om motor enda produserer bare 90hk, som jeg forsåvidt kan være enig i ut i fra hva den presterer i dag, så må de ha satt en mekanisk sperre noe jeg også tviler på. Aner rett og slett ikke lengre og gir snart opp. Flett ny motor som ikke fungerer. Føler så og si alt er prøvd. Kan ikke begynne å skru motoren i biter for å sjekke åpning på ventiler og justere timing osv. Det har jeg hverken kunnskap eller tid til. Leverandør i Italia er ikke villige til å foreta seg noe før importør i Norge har konkludert med noe. Har vært i kontakt med Arild så mange ganger, og de siste gangene har jeg ikke en gang fått tak i han så den veien har jeg dessverre gitt opp.

Link to post
Share on other sites

Men belastningen er et parameter som ikke er ideelt, og burde være enkelt og rimelig å forsøke, hvis det holder med større stigning på propell. Burde være mulig å få lånt en propell på denne tiden av året. Kan du lese dieselforbruk i l/t på instrumenter når du har spaken i bunn?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke vanlig, nei, men forklar gjerne hvorfor det er helt utelukket i dette tilfellet. Kan godt ta feil jeg:yesnod:, men synes det er verdt et forsøk å utelukke. Og hvordan forklarer du at den ikke har eksos/varme nok til å drive turbo til riktig trykk?

-Map sensor er ny

-Turbo er ny, og sjekket.

-Mapping er sjekket

-Nosslene er forsøkt kjørt manuellt, så den ikke struper for tidlig.

-Lufttilførsel og ladeluftkjøler sjekket for restriksjon.

-Eksos mottrykk er ok,

++

 

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 9 minutter siden:

Om jeg har skumlest rett mangler motoren ca 800 rpm. Første bud er da og få en mindre propell slik at rett turtall oppnåes. Virker ikke som motoren har nok moment for å få båten over planingsterskelen med den gamle propellen/ utveksling, derav svartrøyk og lavt turbotrykk.

Kan du forklare meg hvordan en volvo på 123hk klarte dette med samme utveksling og propeller ? :)

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Men belastningen er et parameter som ikke er ideelt, og burde være enkelt og rimelig å forsøke, hvis det holder med større stigning på propell. Burde være mulig å få lånt en propell på denne tiden av året. Kan du lese dieselforbruk i l/t på instrumenter når du har spaken i bunn?

Kan ikke lese av dieselforbruket dessverre. Angående større propeller så har jeg liten tro på at det skal løse problemet. Planen er å gå ned fra 2.30 til 1.78 i utveksling, men det koster meg 20.000,- så hadde vært greit å funnet ut litt mer om motoren først :) 

Link to post
Share on other sites

Motoren får belastningen for langt nede på momentkurven. At den ryker svart begynner sikkert tidligere en 3400? Det vil si at motoren er "ute og sykle" og i realiteten mangler kanskje 1000 rpm. & Dvs langt utenfor optimal belastningskurve.

Mange har fått seg en aha opplevelse når man bytter motor til ny hurtigløper og beholder gear/propell arr. 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 2 minutter siden:

Motoren får belastningen for langt nede på momentkurven. At den ryker svart begynner sikkert tidligere en 3400? Det vil si at motoren er "ute og sykle" og i realiteten mangler kanskje 1000 rpm. & Dvs langt utenfor optimal belastningskurve.

Mange har fått seg en aha opplevelse når man bytter motor til ny hurtigløper og beholder gear/propell arr. 

I det jeg når 3400 rpm, så er det enda ca. 15-20% gasspådrag igjen, det er først når jeg drar hendelen videre at røyken kommer. Motoren når som sagt 3400 rpm uten å ryke svart. Men igjen mangler jeg turbotrykk hele veien.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev Just now:

Jobber motoren for tungt vil du mangle både turbotrykk og turtall.

Det er en billig og enkel løsning å få lånt en mindre propell, får du båten over planingskneika så vil motoren få omsatt flere hk.

Ja den ser jeg. Men hvordan i all verden kan denne motoren jobbe så tungt at den ikke klarer å levere det samme som motoren nevnt over her ? Det er i mine øyne teknisk umulig med mindre det er noe galt en plass. Anbefalt utveksling på denne motoren er jo type 1.78 og nå kjører jeg 2.30 som var det volvoen hadde. Da må jeg jaggu ha en miniatyr propell på drevet når jeg går ned til 1.78 for at denne motoren skal klar å gjøre stort. 

Link to post
Share on other sites

Har du diagnose utstyr?

hvis ikke må du kjøpe deg eller låne det sånn at du ser hva Ecu'en gjør. Du kan sannsynligvis måle spenningen rett på railtrykk sensor, mapsensor og evt luftmassemåler hvis slikt utstyr er vrient å få tak i. 

Uansett er jeg fortsatt temmelig sikker på at problemet ligger i mangel på luft. 

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev 3 minutter siden:

Har du diagnose utstyr?

hvis ikke må du kjøpe deg eller låne det sånn at du ser hva Ecu'en gjør. Du kan sannsynligvis måle spenningen rett på railtrykk sensor, mapsensor og evt luftmassemåler hvis slikt utstyr er vrient å få tak i. 

Uansett er jeg fortsatt temmelig sikker på at problemet ligger i mangel på luft. 

 

Har lånt meg diagnoseutstyr å lest av blandt annet railtrykk og sjekket verdiene på map sensor opp mot en ekstern måler. Alt så greit ut. Motoren har ikke luftmassemåler. Hva hindrer luften da :( merkelige greier!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er enig med DieselDahl. Det er ikke nok å bare lese av trykk og temperarurer, men du må også analysere verdiene på dei forskjellige sensorene for å se om dei er innenfor sine områder i forhold til turtall, temperatur og trykk.

Ved 3400rpm så burde jo turboen ha spunnet seg ganske bra opp i fart og begynt å produsere bra med trykk. Jeg klarer dessverre ikke å komme med noe forslag utifra det som er nevnt her, men at motoren får for liten belastning, er det jeg tror minst på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...