Jump to content

FNM 250, ryker svart over 80% pådrag, lavt turbotrykk?


MichaelI

Recommended Posts

Gullfisk skrev 8 minutter siden:

Jeg får ikke tanken om eksossiden av turbo ut av hodet, men det blir vel flere spørsmål enn tips:smiley:.

Hvis FNM skal yte mer effekt ved 2000 enn volvo ved 3700, så forutsetter vel det at den får en tung nok propell, ellers tar du vel ut akkurat det samme som volvoen ga ved 2000?

Ved 3500 kan den maksimalt yte 210, men med samme gir og propell som volvo, tar du vel bare ut 123hk?

Gir dette eksos og varme nok til å drive turbo fort nok til dieselmengden, dere som kan dette?

Hvis hele luftsiden og turbo er sjekket, og den fortsatt ikke gir trykk nok, snurrer den ikke for sakte da?

Samtidig får den jo diesel nok virker det som, men drivlinja vet du jo er feil til denne motoren. Skudd i blinde med større propell/annen utveksling for å se respons??

Uten at jeg har noe peiling på akkurat dette, så kan jeg være enig, kanskje :giggle: Men tenker at motoren bør ikke yte dårligere enn volvoen, å det gjør den jo! Båten er ikke en gang i plan, så noe motstand må den ha. Har jo ingen mulighet å "måle" belastningen på motoren heller. Blir fort dyrt å kjøpe annet undervannshus osv bare for å prøve. Ingen i mitt område som har sånt liggende som jeg kan låne heller dessverre :(

 

Hadde jeg f.eks tunet den gamle volvoen, så hadde det jo vært motstand nok til å hente ut mer effekt enn 123hk, det er 100% sikkert :) 

 

Hadde uansett vært veldig morro å testet ut, men blir litt vanskelig siden jeg ikke har tilgang på annen utveksling eller propeller.

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev 23 minutter siden:

Det som hadde vært interessant med å få prøvd en tyngre propell er om du hadde fått like mange rpm eller om det hadde gått ned. Må da være noen som kan låne deg en her. 

Sant. Det hadde kanskje vært noe å sjekket. Er også fort gjort hvis jeg får tak i en propell. :)

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lack of power:
*check real time intake manifold pressure while running car
it must be double @ when turbo kicks in .if not check turbo fins
and inter cooler and pipes for leaks
check compression .as per instructions in white smoke diagnosis.
* if compression is low in wet test, its rings and block.
you need also check rod bearings.

 

Black smoke under hard acceleration
* egr system blocked (needs to be cleaned)
* low fuel pressure (check fuel pressure in rail using obd
data , accordingly check pump and pressure regulator
* check air filter is clean and air mass sensor is clean
do a compression test, to make sure the injector seats
not leaking . also check and clean injectors as last step

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev Just now:

lack of power:
*check real time intake manifold pressure while running car
it must be double @ when turbo kicks in .if not check turbo fins
and inter cooler and pipes for leaks
check compression .as per instructions in white smoke diagnosis.
* if compression is low in wet test, its rings and block.
you need also check rod bearings.

 

Black smoke under hard acceleration
* egr system blocked (needs to be cleaned)
* low fuel pressure (check fuel pressure in rail using obd
data , accordingly check pump and pressure regulator
* check air filter is clean and air mass sensor is clean
do a compression test, to make sure the injector seats
not leaking . also check and clean injectors as last step

Lekkasjer er sjekket. Turbo er ny og sjekket. dieseltrykk er sjekket. EGR finnes ikke. Luftfilter er sjekket. MAP sensor er byttet. Skal kjøre leak test av injektorene når jeg kommer hjem.

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev 10 minutter siden:

For å belaste motoren kan du vel teste med båten godt fortøyd? Trekk av gassen så det ikke ryker svart og mål trykk i sneglehus, manifold samt før og etter turbinen. 

Hva tenker du at jeg finner ut av da ? Vil vel aldri klare å få opp turtall med båten fortøyd med mindre propellen slipper ?

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev 20 minutter siden:

Du får nok turtall til at turboen skal gi fullt trykk. Særlig med den utvekslingen/propelleren du har nå. 

 

Snakket med min far. Han hadde testet dette for 4 dager siden. Han hadde gitt seg på 2400 o/min. Da skal turboen ladde 1.05 bar, han hadde ikke mer en 0,7-8 bar da og den steg ikke noe mer. :rolleyes:  FIkk også målt DP over intercooleren samt. at han sjekket for lekkasjer igjen.

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres fremdeles ut som om reguleringen er feil. Tror du må konsentrere deg om turbo.

 

du har målt difftrykk over ladeluft kjøler kan du måle eksostrykk før og etter turbo?

 

er det en restriksjon i utløp kan dette gjøre at du mister difftrykk over laderen men fordi propellen er lett vil turtallet øke. Har du motorkyndige som kan hjelpe deg?

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev 23 minutter siden:

Det høres fremdeles ut som om reguleringen er feil. Tror du må konsentrere deg om turbo.

 

du har målt difftrykk over ladeluft kjøler kan du måle eksostrykk før og etter turbo?

 

er det en restriksjon i utløp kan dette gjøre at du mister difftrykk over laderen men fordi propellen er lett vil turtallet øke. Har du motorkyndige som kan hjelpe deg?

Har justert opp og ned i mente på den turboen, ikke en gang et lite tegn til forbedring uansett hvordan jeg justerte :( 

 

Har målt baktrykket ja. Det er 0.1 bar og aldri noe mer. Så er ingen trykk/restriksjon på eksos siden som jeg har funnet.

Link to post
Share on other sites

En ting jeg har tenkt litt på her... Er man sikker på at ECU funker som den skal? Vet du har sendt den inn osv, men syns dette ligner mer og mer på den ikke er riktig. Du finner jo ingen mekaniske feil. Kan det være slik at den faktisk ikke yter mer enn 90? Jeg tenker at denne motoren er en god del lettere enn en den gamle og samme sylindervolum. At du får 100 rpm mer er jo ikke usannsynlig. Kanskje hadde det vært en ide å fått prøvd en annen ECU? Det var vel en her som hadde samme motor?

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev 5 minutter siden:

En ting jeg har tenkt litt på her... Er man sikker på at ECU funker som den skal? Vet du har sendt den inn osv, men syns dette ligner mer og mer på den ikke er riktig. Du finner jo ingen mekaniske feil. Kan det være slik at den faktisk ikke yter mer enn 90? Jeg tenker at denne motoren er en god del lettere enn en den gamle og samme sylindervolum. At du får 100 rpm mer er jo ikke usannsynlig. Kanskje hadde det vært en ide å fått prøvd en annen ECU? Det var vel en her som hadde samme motor?

 

Hei,

 

Har tenkt på dette flere ganger. Men det er veldig rart om det skulle være ECU. Fikk til og med en utskrift med fra Italia etter de testet ECU`en i motorbenk der nede. Der sto det at den var testet ok, og power output var på 250,4 hk :giggle:

 

Hadde vært ypperlig å fått testet en annen ECU, men har pdd. ikke fått tak i noen med samme motor :(

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok kontakt med FNM i Italia en av de siste dagene i Juli for å ta rede på om pinning og protokoll for våre motorer var like nok til å kunne bytte om ECU. Svaret var hverken positivt eller avklarende. 

Mitt dilemma er at om vi blåser min ECU på en slik test så vil det koste meg ca verdien på motoren min....  så det er ikke bare for å være kjip at jeg ikke sender avgårde ECU'n min.

Om vi hadde dokumenterte fakta på at min ECU kan kommunisere med Michaell's motor ville det vært enklere.

Noen av dere har arbeid 8-16 i sykkelavstand. Jeg kunne telle fridagene på en hånd i år, jobber for et kontinent, har sjefen på et annet kontinent og familien på et tredje. Jeg kan ikke bare gå ned i båten til fredag... og jeg vet ikke hvor jeg er om 3 dager... beklager.

Link to post
Share on other sites

Om turboladeren er styrt av ladetrykk vil ikke ecu ha noen påvikning med unntak av at røykbegrensning er dårlig mappet. Har du mappet noen motorer så vet du at det skal mye til for å senke ladetrykk. Da må virkningsgrad i sylinder økes så mye at turbo mister energi. Det skal svært mye til og samtidig har store mengder røyk er usansynlig. Normalt skjer det motsatte. 

 

Tror at veien videre her er å få en beskrivelse av motorens virkemåte særlig med hensyn på ladetrykks styring. Er ladetrykk styrt aktivt kan selfølgelig motorstyringen finne på å redusere ladetrykk om verdier er satt for lavt eller feil range på sensor er valgt. Dette kan vel dieselfan finne ut av ved å studere hvor lufttrykket til actuator kommer fra. Actuator kan være vakuum styrt for det jeg vet. Videre kan foto av motoren være relevant. 

 

Husk også at dobbelfeil kan forekomme selv om det er sjeldent. To turboen kan være identiske å se på mens innmat er ulik. 

 

Tar man av actuator og tester med motoren på ca 2500 rpm innkoblet så vil man se og høre om ladetrykk endrer seg ved å bevege armen til vtg. At den ga bortimot et kilo ved sleping tyder på at turbo er noe lunde rett men at dysering åpner seg for tidlig. Kan eksostrykk åpne denne ved belastning? At actuator og vtg spjeld ikke har kontakt. Noe er knekt eller feilmontert?

 

å måle trykk før turbin kan også gi nyttig innformasjon. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
ulyden skrev On 7.9.2017 at 22.40:

Om turboladeren er styrt av ladetrykk vil ikke ecu ha noen påvikning med unntak av at røykbegrensning er dårlig mappet. Har du mappet noen motorer så vet du at det skal mye til for å senke ladetrykk. Da må virkningsgrad i sylinder økes så mye at turbo mister energi. Det skal svært mye til og samtidig har store mengder røyk er usansynlig. Normalt skjer det motsatte. 

 

Tror at veien videre her er å få en beskrivelse av motorens virkemåte særlig med hensyn på ladetrykks styring. Er ladetrykk styrt aktivt kan selfølgelig motorstyringen finne på å redusere ladetrykk om verdier er satt for lavt eller feil range på sensor er valgt. Dette kan vel dieselfan finne ut av ved å studere hvor lufttrykket til actuator kommer fra. Actuator kan være vakuum styrt for det jeg vet. Videre kan foto av motoren være relevant. 

 

Husk også at dobbelfeil kan forekomme selv om det er sjeldent. To turboen kan være identiske å se på mens innmat er ulik. 

 

Tar man av actuator og tester med motoren på ca 2500 rpm innkoblet så vil man se og høre om ladetrykk endrer seg ved å bevege armen til vtg. At den ga bortimot et kilo ved sleping tyder på at turbo er noe lunde rett men at dysering åpner seg for tidlig. Kan eksostrykk åpne denne ved belastning? At actuator og vtg spjeld ikke har kontakt. Noe er knekt eller feilmontert?

 

å måle trykk før turbin kan også gi nyttig innformasjon. 

 

Mulig du har rett. Som nevnt tidligere så styrers aktuatoren utelukkende av trykket som til en hver tid er i innsuget. Utover dette vet jeg ikke hva som regulerer turbo trykket. Står en MAP sensor på innsuget, denne er byttet bare for sikkerhets skyld.

 

Har også prøvd å kjørt med aktuatoren av og bevegd VGT manuelt uten noen store resultater. Har også prøvd å justere åpningen på VGT litt frem og tilbake uten noe forbedring, bare forverring. Som nevnt et turboen helt ny og testet hos turboservice. Har også brukt handpumpe på aktuatoren og sjekket at den fungerer. Har sjekket DP over ladeluftskjøleren, å denne er helt normal.

 

Nå har jeg tatt en leakdown test på alle dysene, legger ved et bilde så kan dere vurdere og komme med innspill på det dere ser.

 

Testen er gjort ved varm motor og ca. 7-8 minutter. Glasset til høyere er sylinder 1, så 2,3,4 og 5.

 

 

Leakdown test FNM.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei du skriver i et  tidligere innlegg at du har 0,2 bar mottrykk på eksossiden  dette høres høgt ut hvilket turtall var dette på?

Min motor har maks mottrykk på 0,1 bar

Hvis det var i det området det begynner å bli svart røyk vil jo dette bli enda høyere på fullt turtall.

De trykkene som står i manualen Ladetrykk kontra turtall vil avvike hvis du kjører med lett utveksling(da vil du ha lavere ladettrykk  i forhold til rpm.)

Eg lurer på om eksosløpet ditt kan være for lite i drevet ditt.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...