Jump to content

FNM 250, ryker svart over 80% pådrag, lavt turbotrykk?


MichaelI

Recommended Posts

Får ikke brukt båten før 3 aug så tenkte å tilby deg å låne innsugsmanifold med turbo og grunninnstillinger inntakt slik at du kunne prøvd mitt setup på din motor. Men når jeg ser hva du mener om oss så tror jeg heller jeg bare legger meg flat og beklager at jeg har brukt såpass mye tid på å kødde det til for deg. Du skal slippe mer synsing fra meg. Spørs om ikke du passer best til å løse dine egne problemer selv. God sommer.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Får ikke brukt båten før 3 aug så tenkte å tilby deg å låne innsugsmanifold med turbo og grunninnstillinger inntakt slik at du kunne prøvd mitt setup på din motor. Men når jeg ser hva du mener om oss så tror jeg heller jeg bare legger meg flat og beklager at jeg har brukt såpass mye tid på å kødde det til for deg. Du skal slippe mer synsing fra meg. Spørs om ikke du passer best til å løse dine egne problemer selv. God sommer.

 

Hei!:) Hehe, det var absolutt ikke ment til deg eller noen i denne posten. Har fått mange konstruktive tilbakemeldinger her, og har fått sjekket det meste. Ingen her som har køddet til noe som helst. Bare presiserte det i og med at jeg andre plasser har blitt spammet med mange synsinger og rare ting.

 

var ute å logget samtidige som jeg prøvde å justere litt på klokken på turbo uten noe resultat. Motoren gikk vel heller dårligere til slutt, så har justert tilbake igjen!

 

Har du samme motor som meg? Det hadde jo vært helt fantastisk ! Står helt fast nå, føler alt er sjekket. Igjen, det var ikke myntet på noen her inne :)

Link to post
Share on other sites

MichaelI skrev for 3 timer siden:

Noen her som har seriøs kunnskap om oppsett av VGT/VNT turbo ? Tenker da på justering av aktuatoren og stopp skruen for å optimalisere trykket ! Alle synsere og Google eksperter trenger ikke å kommentere!! :)

Ser i etterkant at dette innlegget kan bli misforstått, så vil bare presisere at det ikke var myntet på noen av dere som har prøvd å hjelpe meg her inne! :) Har bare fått hørt og møtt mange veldig påståelige andre plasser. Beklager om noen følte seg tråkket på tærne, var ikke intensjonen!

Link to post
Share on other sites

MichaelI skrev for 1 time siden:

 

 

 

var ute å logget samtidige som jeg prøvde å justere litt på klokken på turbo uten noe resultat. Motoren gikk vel heller dårligere til slutt, så har justert tilbake igjen!

 

Du skriver at du har logget. Vil du dele dette med oss?

 

Link to post
Share on other sites

Må si jeg tenkte det samme som dieselfan når jeg leste dette

MichaelI skrev for 5 timer siden:

Alle synsere og Google eksperter trenger ikke å kommentere!! :)

 

Husk at dette er et diskusjonsforum, det er ingen som får betalt for å sitte her og skrive tips og hjelp til deg. Det innebærer også at du må tåle at mindre kvalifiserte meninger enn det du selv ønsker kommer opp, så må du heller sile selv hva du mener. Det er mange her inne som bruker mye tid på å hjelpe andre, men det er også (særlig på denne tiden av året) mange som trenger hjelp og roper ut med store bokstaver, uten å nødvendigvis bidra noe selv til andre som trenger hjelp. 

 

Med den linja jeg har sitert fra innlegget ditt har du langt på vei signalisert at det er viktig at du får den hjelpen du trenger uten at det er åpent for noe diskusjon, og det på en lite ydmyk måte. Hvis du kun er ute etter profesjonell hjelp er det fullt mulig å henvende seg til et verksted og betale 1150,- kr timen + moms, men jeg tviler på om du nødvendigvis får noen bedre tips enn det du får av dieselfan og DieselDahl. Jeg kom med et tips tidligere i tråden, men så jo i etterkant at den informasjonen allerede hadde blitt lagt fram, så jeg beklager den forurensningen. Ellers virker det som om du har vært noe sparsommelig med opplysninger samt svar på de spørsmål som har kommet underveis. Husk at dette er et forum som går begge veier. Slike tråder handler ikke bare om at du skal få hjelp, men også at andre skal kunne få nytte av å lese denne tråden på et senere tidspunkt.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Komodo skrev On 5.7.2017 at 19.37:

Må si jeg tenkte det samme som dieselfan når jeg leste dette

 

Husk at dette er et diskusjonsforum, det er ingen som får betalt for å sitte her og skrive tips og hjelp til deg. Det innebærer også at du må tåle at mindre kvalifiserte meninger enn det du selv ønsker kommer opp, så må du heller sile selv hva du mener. Det er mange her inne som bruker mye tid på å hjelpe andre, men det er også (særlig på denne tiden av året) mange som trenger hjelp og roper ut med store bokstaver, uten å nødvendigvis bidra noe selv til andre som trenger hjelp. 

 

Med den linja jeg har sitert fra innlegget ditt har du langt på vei signalisert at det er viktig at du får den hjelpen du trenger uten at det er åpent for noe diskusjon, og det på en lite ydmyk måte. Hvis du kun er ute etter profesjonell hjelp er det fullt mulig å henvende seg til et verksted og betale 1150,- kr timen + moms, men jeg tviler på om du nødvendigvis får noen bedre tips enn det du får av dieselfan og DieselDahl. Jeg kom med et tips tidligere i tråden, men så jo i etterkant at den informasjonen allerede hadde blitt lagt fram, så jeg beklager den forurensningen. Ellers virker det som om du har vært noe sparsommelig med opplysninger samt svar på de spørsmål som har kommet underveis. Husk at dette er et forum som går begge veier. Slike tråder handler ikke bare om at du skal få hjelp, men også at andre skal kunne få nytte av å lese denne tråden på et senere tidspunkt.

 

 

Enig med deg. Har korrigert posten og beklaget som du kan lese over :)

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 19.7.2017 at 13.46:

Hei Michaell,

 

Hvordan går det med motoren din?

Det er ikke så mange som har slik motor og derfor er din sak ekstra verdifull for Forumet.

Håper du kommer med en oppdatering og at du får god hjelp videre :thumbsup:

Hei,

 

Nei det går ikke noe særlig mye bedre.

 

Som jeg nevnte så har vi fått og montert ny turbo.

 

Etter at vi har vært ute å testet så oppfører motoren seg så og si 100% likt som før. Ryker forsatt bare svart fra 75% pådrag og oppover.

 

Kjørte også en ny runde logging. Har ser jeg, som tidligere, at vi mangler 0,7 bar trykk på topp. Mangler også mye trykk på lavere turtall. 0.3 bar ved 2400 o/min mot 1.05 bar som er oppgitt i motorens spesifikasjoner.

 

Har prøvd å justert litt på slaglengden på stempelet på turboen, uten at dette ga noe bedre resultat. Ga rimelig fort opp siden dette er noe jeg absolutt ikke har kunnskap om.

 

Turboen ble kjøpt og justert av turboservice, men vet ikke helt hva de har justert den opp etter. De har ingen kjennskap eller informasjon over hvilken motor denne skal stå på. Uten at jeg vet noe om saken, så kan jeg ikke se for meg at litt justering på den stempelstangen skal gi så store utslag på trykket ? Han som tok seg av turboen hos turboservice er på ferie, så må vente til han er tilbake før jeg får noen flere svar derfra.

 

Hvis noen har lignende motor i nærheten, så gjerne rop ut! Hadde vært meget interessant å f.eks prøvd en annen ECU. 

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev On 5.7.2017 at 18.18:

 

 

Hei, begklager sent svar!

 

-Logget diesel trykket, og det var på target/noe over target hele veien.

-Turbotrykket er for lavt hele veien. Det resulterer jo at effektmangelen er så stor at motoren ikke klarer å oppnå maks turtall.

uten om det er det ikke så mye interessant å logge med FNM verktøyet.

- Pådraget følger fint med fra 0-100%, men fra 75% og oppover er det kun svart røyk.

- Ingen aktive feilkoder.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg jobbet med vtg turboer i over 20 år og dette er ikke rakett teknikk.

 

det er to posisjoner der du har minimalt og en for maks dyseareal. Kobl i fra hele actuatoren( går utifra at du har koblet vekk slange fra manifoild som test) kjør motoren på ca 2000 rpm å få noen til å bevege på armen som skal være tilkoblet actuator. Den posisjon som gir høyest ladetrykk er den med minst turbin areal. Merk posisjon og monter på actuator slik at den står med minimalt areal. Har du en liten pumpe kan du påføre Trykkog se om den beveger seg mot åpen posisjon. Trykket må være ca maks ladetrykk. Åpner den for tidlig  har du enten for stort areal på klokka eller for svak fjær på actuator. Beveger den seg ikke. Er det feil på membran eller at den virker feil vei. 

 

Virker dette som det skal er det noe feil på turboen. Feil montert eller feil spesifikasjon.

dette er enkle og billige tester du kan gjøre selv med en sykkelpumpe el.

 

 

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev 13 minutes ago:

Nå har jeg jobbet med vtg turboer i over 20 år og dette er ikke rakett teknikk.

 

det er to posisjoner der du har minimalt og en for maks dyseareal. Kobl i fra hele actuatoren( går utifra at du har koblet vekk slange fra manifoild som test) kjør motoren på ca 2000 rpm å få noen til å bevege på armen som skal være tilkoblet actuator. Den posisjon som gir høyest ladetrykk er den med minst turbin areal. Merk posisjon og monter på actuator slik at den står med minimalt areal. Har du en liten pumpe kan du påføre Trykkog se om den beveger seg mot åpen posisjon. Trykket må være ca maks ladetrykk. Åpner den for tidlig  har du enten for stort areal på klokka eller for svak fjær på actuator. Beveger den seg ikke. Er det feil på membran eller at den virker feil vei. 

 

Virker dette som det skal er det noe feil på turboen. Feil montert eller feil spesifikasjon.

dette er enkle og billige tester du kan gjøre selv med en sykkelpumpe el.

 

 

Hei,

 

Takk for tips.

 

Prøvde dette med den gamle turboen. Jeg koblet slangen av manifolden og rett på en håndpumpe. Jeg pumpet helt opp og igjen under drift, et par ganger. Ikke ved noen omstendigheter gikk motoren noe bedre, snarere tvert imot! Jeg sjekket også at slaglengden var tilstrekkelig til å nå over hele åpne/lukke registeret.

 

Har ikke gjentatt dette forsøkt med den nye turboen, men vil anta at dette ikke vil hjelpe nå heller. Den nye turboen er helt identisk som den gamle. Motoren er en 2016 modell gått 15 timer, så dette er original turbo.

 

Når motoren står på tomgang, så går jeg ut ifra at "spjeldene" er så og si lukket, for deretter å åpne etterhvert som trykket begynner å bygge seg opp ? Jeg ser at actuatoren beveger seg under pådrag.

 

Når skal actuatoren stå på minmalt areal ? Har ingen erfaring med VGT turboer.

 

Slik jeg beskrev det over her, at vi mangler såpass mye trykk på lavt turtall samt på topp, tror du dette ene og alene _kan_ være bare justering på turboen ?

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 2 minutes ago:

Er det ikke garanti/reklamasjonsrett på denne motoren?

 

Jeg kjøpte denne hos en privatperson som hadde planlagt å putte denne i en selvbygd båt. Prosjektet ble lagt vekk og derfor ble motoren solgt videre til meg.

 

Har prøvd å kontakte importør og leverandør (italia), men virker ikke som det er noe å hente der dessverre. Importør holder også til i bergen, mens jeg bor i Bodø. Så vanskelig å få noe direkte assistanse dessverre.

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fullt mulig det.

 

Men så tok det litt tid før vi monterte motoren. (3 måneder). Så er jeg skrudd sammen slik at jeg prøver å løse problemet først, sikkert ikke alltid like lurt.

 

Men når du har demontert gammelt, montert nytt, og tilpasset å fått båten på sjøen, så sitter det langt inne å begynne å krangle med selger, for så å demontere motoren for å sende den tilbake.

 

Ser helt din tanke oppi det hele, men det er ofte en kamp å skal få gjennomført noe slikt hos privatpersoner.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

at motoren går dårligere når du øker vtg areal er korrekt. 

 

Det jeg frykter er at actuatoren din åpner for tidlig. Derfor må du neste gang bruke en pumpe du kan lese trykket av på. Åpner den ved 1 barg er den åpenbart feil.

 

den kan også stå i for åpen posisjon ved null ladetrykk. Det er viktig at den står i posisjon som gir maksimalt ladetrykk og minimalt dyseareal

Link to post
Share on other sites

 

[Når skal actuatoren stå på minmalt areal ? Har ingen erfaring med VGT turboer.]

Minimalt areal kan sammenlignes med stengt wastegate. 

Vanligvis vil fjæren i klokka dytte nozzlene til minimalt areal og når det er høyt nok ladetrykk vil aktuatoren balansere ved å åpne nozzlene. 

Sjekk at aktuatoren virker riktig vei. 

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev 3 minutes ago:

Hei

 

at motoren går dårligere når du øker vtg areal er korrekt. 

 

Det jeg frykter er at actuatoren din åpner for tidlig. Derfor må du neste gang bruke en pumpe du kan lese trykket av på. Åpner den ved 1 barg er den åpenbart feil.

 

den kan også stå i for åpen posisjon ved null ladetrykk. Det er viktig at den står i posisjon som gir maksimalt ladetrykk og minimalt dyseareal

 

Så jeg skal lese av trykket i det aktuatoren begynner å åpne ? Ideelt sett skal ikke den begynne å åpne før på 1.4 bar da ? (1.4 bar ved 4000 o/min skal maks trykk være)

 

Åpningen ved null ladetrykk justerer jeg på den lille sett skruen tenker jeg ?

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev 2 minutes ago:

 

[Når skal actuatoren stå på minmalt areal ? Har ingen erfaring med VGT turboer.]

Minimalt areal kan sammenlignes med stengt wastegate. 

Vanligvis vil fjæren i klokka dytte nozzlene til minimalt areal og når det er høyt nok ladetrykk vil aktuatoren balansere ved å åpne nozzlene. 

Sjekk at aktuatoren virker riktig vei. 

 

Hei,

 

I see. Det er slik jeg har forstått det også, tror jeg :P 

 

Så nozzlene bør være lukket sålenge som mulig da ? Nå har vi som sagt maks 0,7 bar trykk, å aktuatoren begynner å gå allerede før 0.7 bar.

Link to post
Share on other sites

Da har du feil på actuator. Den går for tidlig. Kan du justere den ev montere en fjær som gjør det vanskeligere å åpne opp dyseringen? ( slik at større trykk behøves)

 

det er mulig du har en bil actuator som skal reguleres med en elektronisk trykk begrenser

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev 1 minute ago:

Da har du feil på actuator. Den går for tidlig. Kan du justere den ev montere en fjær som gjør det vanskeligere å åpne opp dyseringen? ( slik at større trykk behøves)

 

det er mulig du har en bil actuator som skal reguleres med en elektronisk trykk begrenser

 

Hm.

 

Disse turboene/motorene brukes jo også i noen biler. Min erfaring er jo at biler ofte er vakuum/el.styrt. FNM bruker hverken vakuum eller el.styring, men trykket i innsuget ene og alene.

 

Dette er jo noe som er levert originalt fra FNM, så merkelig om jeg må begynne å modifisere aktuatoren ?

 

Det at den åpner for tidlig er ingen justeringssak altså ? Hva om jeg kobler vekk stangen som du nevnte, å holder igjen spjeldene mens vi kjører, da bør vel trykket komme ganske kjapt ?

Link to post
Share on other sites

MichaelI skrev 1 time siden:

Nei det går ikke noe særlig mye bedre

Etter at vi har vært ute å testet så oppfører motoren seg så og si 100% likt som før. Ryker forsatt bare svart fra 75% pådrag og oppover.

 

Kjørte også en ny runde logging. Har ser jeg, som tidligere, at vi mangler 0,7 bar trykk på topp. Mangler også mye trykk på lavere turtall. 0.3 bar ved 2400 o/min mot 1.05 bar som er oppgitt i motorens spesifikasjoner.

 

Har prøvd å justert litt på slaglengden på stempelet på turboen, uten at dette ga noe bedre resultat. Ga rimelig fort opp siden dette er noe jeg absolutt ikke har kunnskap om.

Hvis noen har lignende motor i nærheten, så gjerne rop ut! Hadde vært meget interessant å f.eks prøvd en annen ECU. 

 

Det var skikkelig trist at du fortsatt har samme problemet.

"ulyden" sitt forslag til test er vel identisk med det jeg har forsøkt å beskrive tidligere med unntak av jeg ville kjørt vingene/dysene mekanisk for hånd med manometer på innsugsmanifolden for å ikke produsere for høyt ladetrykk.

 

Du har to muligheter videre i mine øyne:

1. Jobbe med finjustering av actuator, noe som er krevende og vel egentlig ikke så viktig nå?

2. Prøve å finne ut om du kan få motoren til å brenne reint ved tilnærmet max effekt

 

Hva med å holde motor på 3300 og så justere dysene for å se om du i det hale tatt har en dyseposisjon hvor motoren brenner reint..  "ulyden" hva mener du om en slik test. Kan man ødelegg noe ved å gjøre det på den måten?

 

Husk at mange av disse motorene er tatt inn som sw 90hk og dagen etter så blir de til 250hk. Det er mer enn din beskrivelse av effekten som peker mot at din kun yter 90...  

 

Kommer meg hjem ila helgen og starter ferie mandag men vil vurdere å ta en tur til Bodø med min motorstyring under armen for å se om den kan vekke liv i din motor... 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...