Jump to content

Stort flertall for lavere promillegrense til sjøs. (Nå med meningsmåling om saken)


Guest Avmønstret#

Lavere promillegrense?  

321 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Marwin skrev 42 minutes ago:

 Vi som hadde drukket 1/3 av

ei halv flaske pils mottok 60 bokstaver/min FØR pausen, og klarte bare 30 tegn/min. rett ETTER pausen...

 

Tror jeg ville holdt meg unna alkohol for resten av livet vist 2 slurker øl gav meg slike problemer..

Mulig noe kan forklares med placebo effekten.....:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Et lite apropos til debatten. I UK har redningsselskapet (RNLI) nå en kampanje mot drukning som følge av alkohol i båt. På ølglassene på pubbene står det "Every year around 190 persons die in British and Irish waters. Many of those deaths occur after drinking alcohol. If you fall into cold water, fight your instinct to swim hard. Float until you can control your breathing. Float to live."

Med norske øyne er det forbløffende at de kan gjennomføre en slik kampanje uten å nevne hverken flytevestpåbud eller alkoholforbud. Bare et tips om at "om du faller i vannet i fylla, er det lurt å ligge stille".

 

DSC_0029.JPG.fe1336d12c60f11678bcd7c111d2df22.JPG

Link to post
Share on other sites

Den er jo litt underholdende denne tråden. De to som ikke tåler Alkohol syns det er helt rimelig at resten av befolkninga i sympati med dem selv avstår fra dette. :lol:

Det minner litt om tråden hvor det ble diskutert hvorvidt man kunne senke aldersgrensen for å føre båt som gikk litt raskere en 10 knop, der var det en som hevdet at siden ungene hans ikke var skikket til dette, burde heller ingen andre få lov...

De fleste har såpass med selvinsikt/beherskelse at dette overhodet ikke er noe problem, de med alkoholproblemer bør heller oppsøke hjelp enn å forvente at resten av landet skal tilpasse seg dems problemer.

God ferie! :cheers:

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, quantumduck said:

Ja, de gjorde visst en slik undersøkelse. Føler ikke at poenget åpenbarte seg ved at det ble gjentatt ... 

 

Det er oppfattet, men hva er poenget ditt?

 

Forøvrig godt med en GT mens man griller, men nøkler til både biler og båter er lagt vekk for kvelden.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Tror jeg ville holdt meg unna alkohol for resten av livet vist 2 slurker øl gav meg slike problemer..

Mulig noe kan forklares med placebo effekten.....:rolleyes:

 

Klovn1 skrev for 4 timer siden:

Den er jo litt underholdende denne tråden. De to som ikke tåler Alkohol syns det er helt rimelig at resten av befolkninga i sympati med dem selv avstår fra dette. :lol:

.

Driv gjerne gjøn med det jeg skriver; Som nevnt tidligere så tar jeg svært gjerne både øl og dram (!!) Når det passer sånn.

IdaMarie: Hvis du gidder å lese, så handlet dette om en test med 100% konsentrasjon!

Klovn1: Jeg tåler godt alkohol uten å forandre vett og oppførsel i særlig grad. 

Skjønner at dere begge er FOR bruk av stimuli ved båtbruk. Jeg m.fl. deler ikke den oppfatningen. I ei snekke eller seilbåt med lav fart betyr det kanskje ikke så mye, men i en speedbåt o.l. KAN det ha noe å si. Og etter som alle motoriserte innretninger på sjøen nå skal gå under samme kam (regelverk) må reglene endres.Trur eg ?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev for 11 timer siden:

 I ei snekke eller seilbåt med lav fart betyr det kanskje ikke så mye, men i en speedbåt o.l. KAN det ha noe å si.

Dette trenger ikke være sant. Ulykkesstatistikken taler sitt klare fokusområde for forbedring: Lav fart, og fint vær.

 

Kanskje fordi man oppfatter dette som ufarlig, og har større tilbøyeligheter til å føre båt i sakte fart under beruselse, enn i stor fart. 

Hender kanskje oftere også at man finner på å pisse over ripa i liten fart enn i stor. 

 

Det har rett nok vært en del ulykker som følge av feilnavigering, beruselse og stor fart. Vi kunne godt vært dem foruten. 

Enda flere i lav fart, beruselse og fall over bord.

Disse skulle vi også vært foruten.

 

Det er derfor en farlig forenkling å ufarliggjøre beruselse i saktegående fartøy.

 

Uansett: Det er også ulovlig og straffbart etter dagens regelverk. Forsikringsselskapene avkortet gjerne erstatningen også.

Jeg ønsker også båtfylla bort. Men jeg mener dagens regelverk gir tilstrekkelig mulighet for å slå ned på uønsket adferd.

 

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev for 12 timer siden:

 

.

Driv gjerne gjøn med det jeg skriver; Som nevnt tidligere så tar jeg svært gjerne både øl og dram (!!) Når det passer sånn.

IdaMarie: Hvis du gidder å lese, så handlet dette om en test med 100% konsentrasjon!

Klovn1: Jeg tåler godt alkohol uten å forandre vett og oppførsel i særlig grad. 

Skjønner at dere begge er FOR bruk av stimuli ved båtbruk. Jeg m.fl. deler ikke den oppfatningen. I ei snekke eller seilbåt med lav fart betyr det kanskje ikke så mye, men i en speedbåt o.l. KAN det ha noe å si. Og etter som alle motoriserte innretninger på sjøen nå skal gå under samme kam (regelverk) må reglene endres.Trur eg ?

 

Nekter fortsatt å tro at 2 slurker øl gir deg slike konsentrasjons problemer...hva da med et lystig lag og 10 flasker øl ?

Blir muligens sittende i en krok som en Zombi, uten mulighet til en gang snu på hodet, eller lukke øynene ??

Vist så er tilfelle, vil jeg definitivt lagt langt unna all alkohol for resten av livet..

Placebo effekten er utrolig virkningsfull...bare en tanke..

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Marwin said:

Driv gjerne gjøn med det jeg skriver; Som nevnt tidligere så tar jeg svært gjerne både øl og dram (!!) Når det passer sånn.

 

For enhver definisjon av "passer sånn" som "passer sånn for deg".

 

Quote

IdaMarie: Hvis du gidder å lese, så handlet dette om en test med 100% konsentrasjon!

 

Det er uansett ikke en "test" man kan trekke konklusjoner av, når en kameratgjeng tar seg et fingerbøl øl. Du kan lett regne ut hvilken promille man får etter 1/6 øl, det blir ca en halv desiliter om vi snakker om pilsflasker fra dette århundre. Hvis du har rett er det sikkert ikke vanskelig å finne vitenskapelig dekning for at så lav promille har den innvirkningen du påstår på denne type oppgaver. Kanskje du kan poste referanse til en slik vitenskapelig undersøkelse? 

 

 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, Havarita said:

Dette trenger ikke være sant. Ulykkesstatistikken taler sitt klare fokusområde for forbedring: Lav fart, og fint vær.

Kanskje fordi man oppfatter dette som ufarlig, og har større tilbøyeligheter til å føre båt i sakte fart under beruselse, enn i stor fart. 

 

 

Kan det hende at ulykkesfrekvensen øker ettersom flere folk er på sjøen i fint vær? At de fleste ikke har det så travelt? Her virker det som du har tilgang på en statistikk våre myndigheter ikke kjenner til, har du en lenke?

Link to post
Share on other sites

20 minutes ago, Ida Marie III said:

 

Nekter fortsatt å tro at 2 slurker øl gir deg slike konsentrasjons problemer...

 

Skulle gi en promille på rundt 0,033 ... godt under det man får av et glass kulturmelk (https://www.aftenposten.no/norge/Drakk-surmelk---ble-promilletatt-429703b.html), og litt over det man får av en flaske alkoholfritt øl (https://www.aperitif.no/artikler/alkoholfrie-sannheter/177396)

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, Mouche said:

Ja, proteiner trenger du nok når du dokumenterer med en påstand mens jeg viser til en rettsavgjørelse, gode bedring!

 

Når man inntar veldig små mengder pils, og større mengder utvalgte meieriprodukter, eller alkoholfritt øl, kan man få en veldig lav promille. Det er ingen ting i den rettsavgjørelsen du viser til som bestrider dette, den sier bare at meieriprodukter sjelden oppnår et alkoholinnhold på 2% uten å bli "ufin" i konsistensen. Brygget bonden jeg linket til hadde drukket hadde visst ikke vært innom noe meieri, så det var sikkert litt mer potent. Det betyr ikke at ikke visse meieriprodukter, eller bakevarer for den saks skyld, inneholder en lav alkoholkonsentrasjon, som er poenget jeg ville ha fram. Hvilket poeng du vil ha fram, derimot, er litt mindre opplagt. Muligens at du har en jævlig kjedelig ferie, jeg vet ikke. Håper det går over, vær litt sprø, ta en GT, det er lov.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 6 timer siden:

Her virker det som du har tilgang på en statistikk våre myndigheter ikke kjenner til, har du en lenke?

Her er sjøfartsdirektoratets samling med omtaler av sin statistikk.

Etter mitt skjønn mangler det drøfting av hastighet og beruselse (>0.8)/ promille (0.2-0.8), men det kan se ut som dette er på vei inn i databasen.

https://www.sjofartsdir.no/sjofart/ulykker-og-sikkerhet/ulykkesstatistikk/

Jeg biter meg merke i to ting:

-Menn 50+ er overrepresentert.

-Antall omkomne er relativt stabilt over mange år.

 

Jeg beklager å ha vært bastant i tidligere innlegg.

Det er ikke hold for å hevde at hverken hastighet eller beruselse (Eller promille) er et økende problem. Eller et problem som avtar.

Det sier statistikken rett og slett ikke noe om.

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, quantumduck said:

 

Når man inntar veldig små mengder pils, og større mengder utvalgte meieriprodukter, eller alkoholfritt øl, kan man få en veldig lav promille.

 

" Retten utelukket at promillen kunne skyldes surmelksdrikking, og la i stedet til grunn at kvinna hadde drukket mer natta i forveien enn hun forklarte i retten."

 

Dette i sterk kontrast/strid med dine påstander og "dokumentasjon".

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev On 16.7.2017 at 16.52:

Vi tok en test en gang…. Vi var en gjeng på 10-12 mann som holdt på med trening til sertefikat i morse;

Noe som krever 100% konsentrasjon!! Vi hadde pause, fant ei halv flaske pils, som vi delte på tre mann...

15 minutter senere var vi tilbake på morsetreningen og gjorde en oppdagelse: Vi som hadde drukket 1/3 av

ei halv flaske pils mottok 60 bokstaver/min FØR pausen, og klarte bare 30 tegn/min. rett ETTER pausen...

Ingen av oss følte at vi var beruset, hadde sikkert kunne kjøre bil etter dagens grenseverdi (dengang ,5%%)

men gav oss en klar indikasjon på nedsatt reaksjonsevne!

 

Siden jeg har arbeidet med fremstilling av legemidler fikk jeg lyst til å trekke en sammenlikning til hvordan en folkegruppe reagerer på å få en pille som det blir opplyst skal virke slik og slik... det er jo selvfølgelig bare en som pastill som ikke har en dritt virkning men som får ca 50% av gruppen til å vise symptomer.

Alså svært likt som gruppen din....  Ikke mye til bevis med mindre man er interesert i hvor lett det er å manipulere

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Mouche said:

Dette i sterk kontrast/strid med dine påstander og "dokumentasjon".

 

 

Siden det er helt formålsløst å formulere et langt og velbegrunnet svar til deg gjør vi det kort isteden; Nei. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...