Jump to content

Stort flertall for lavere promillegrense til sjøs. (Nå med meningsmåling om saken)


Guest Avmønstret#

Lavere promillegrense?  

321 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Strengen burde kanskje ha het: "Kampen FOR alkohol på sjøen"?

Med endringen som er skjedd i båtparken de siste 50 årene,

synes jeg det er naturlig at dette spørsmålet kom opp.

Med vannskuterens inntog og frislepp, øker kravet til aktpågivenhet,

og senker kravet til reaksjonstid betraktelig f.eks. Myndighetenes krav

til gradvis innføring av sertefisering, bunner også i endring i båtparken.

(Ikke lett å stille krav til eldre som har ferdes og kanskje arbeidet

i små båter i en mannsalder..(ref. Redningsvestpåbudet).)

Min mening? Innfør sertefisering for alle alle, senk alkogrensen til 0,2

for den som fører båt, fjern vegavgiften på båtbensin og få båtlivet inn

i ordnede forhold! MÅ du drikke alkoholholdig for å kose deg i båt, vent 

til du er fortøyd...

Om mitt innlegg vil vekke forargelse? Sikkert! (Sett i relasjon til mengden

innlegg med støtte til alkohol på sjøen, på kort tid.)

Jeg tar gjerne en øl eller det som er sterkere, men ikke underveis mens

jeg har ansvaret.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev for 2 timer siden:

Min mening? Innfør sertefisering for alle alle, senk alkogrensen til 0,2

for den som fører båt, fjern vegavgiften på båtbensin og få båtlivet inn

i ordnede forhold! MÅ du drikke alkoholholdig for å kose deg i båt, vent 

til du er fortøyd...

 

 

:thumbsup:

 

Jeg forstår gleden ved å nyte en god drikk (med eller uten alkohol) og jeg forstår gleden ved å føle en lett rus etter å ha i inntatt mindre mengder alkoholholdig drikke.

Men, jeg har aldri forstått gleden ved å innta rusmiddel mens man er under veis i båt og har ansvar for å føre "skuta" og eventuelle passasjerer.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Pinkvin said:

 

Litt uenig i siste pkt, det skulle da ikke koste noe mer å måle 0,2 neste sommer enn 0,8 i sommer.. 

 

 

Neida du er ikke uenig, men du legger til grunn at dagens promillegrense faktisk håndheves. Og det gjør den jo ikke. Å ikke måle 0,2 er gratis, akkurat som det er å ikke måle 0,8 ;-) Og da "smeller" det, som du sier.

Link to post
Share on other sites

22 minutes ago, Jens_P said:

 

Men, jeg har aldri forstått gleden ved å innta rusmiddel mens man er under veis i båt og har ansvar for å føre "skuta" og eventuelle passasjerer.

 

 

Det er ikke noe stort mysterium; Omtrent samme som gleden ved å innta rusmiddel (alkohol, formoder jeg? heroin og sånt er jo uansett ulovlig) mens man er underveis og ikke har ansvar for å føre "skuta" og eventuelle passasjerer. Som igjen er omtrent samme glede som når man f.eks. ligger på svai med reker og hvitvin, og eventuelle passasjerer ønsker seg hjem til kvelds. Rare greier. Forøvrig mener jeg reker og majones er et større problem enn en øl når man fører en båt. Tar all oppmerksomhet og blir bare klin.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 8 minutes ago:

 

Rare greier. 

 

Eneste gleden jeg ser ved dette er spenning ved om man er over eller under tillatt grense og om man risikerer å bli kontrollert eller tatt for å være over grense.

Den spenning har jeg vokst fra. Var noe "vi" drev med i ungdommen når promillegrensen for bil var 0,5.

 

Sitat

 Forøvrig mener jeg reker og majones er et større problem enn en øl når man fører en båt. Tar all oppmerksomhet og blir bare klin.

 

Om situasjonen krever det så kan du dumpe rekene og majonesen over ripa. Problem løst!

Det kan du ikke med promillen!!!

 

Fri og bevare meg fra å oppleve skipper med 0,8 i promille som skal finmanøvrere i trang havn og sterk vind. Er en situasjon som er krevende nok om man er uten promille. 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Marwin said:

Strengen burde kanskje ha het: "Kampen FOR alkohol på sjøen"?

 

 

Jeg tror egentlig ikke grunnen til at f.eks. NSF er i mot å senke grensen er at de på død og liv skal ha en rormann kan stå og lepje i seg hvitvin under Færdern uten å føle seg utafor, men mere om å unngå et regelverk som treffer for bredt, ikke har noen dokumentert effekt, og ikke blir håndhevet. Fordi det bidrar lite til økt sikkerhet på sjøen. Så, nei, dårlig navneforslag der. 

 

Dagens regelverk stiller jo ingen krav til at seilere skal ha noen som helst form for kunnskap om hva de driver med under seil. Så en kunne jo tenke seg obligatorisk seil-sertifisering for alle båtførere. Pr. utseilt distanse, er det flest kraniebrudd som følge av alkohol eller vind, tror du? Føres det ingen statistikk, sier du? Nei, da må vi nok innføre slik sertifisering for sikkerhetsskyld. 

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Jens_P said:

 

Eneste gleden jeg ser ved dette er spenning ved om man er over eller under tillatt grense og om man risikerer å bli kontrollert eller tatt for å være over grense.

Den spenning har jeg vokst fra. Var noe "vi" drev med i ungdommen når promillegrensen for bil var 0,5.

 

 

Om situasjonen krever det så kan du dumpe rekene og majonesen over ripa. Problem løst!

Det kan du ikke med promillen!!!

 

Fri og bevare meg fra å oppleve skipper med 0,8 i promille som skal finmanøvrere i trang havn og sterk vind. Er en situasjon som er krevende nok om man er uten promille. 

 

Hva du ser og ikke ser bryr jeg meg ikke om. Det synes jeg ikke andre skal gjøre heller.

 

Med promillen min kan jeg reagere umiddelbart uten å måtte kvitte meg med noe som helst, noe jeg har god tid til, siden jeg ikke har hatt oppmerksomheten i majonestuben og ikke oppdaget problemet tidsnok. Joda, med 0,0 kunne jeg kanskje reagert enda noen hundredeler raskere, men poenget mitt er; absolutt alle de andre faktorene som reduserer reaksjonstid og oppmerksomhet er det ingen interesse rundt. For der har man ikke noe moralistisk fundament å bygge på. Det er ikke umoralsk i å koke kaffe eller spise reker. Men i å drikke alkohol er det dét. 

 

Og å seile seg inn i en situasjon man ikke skulle vært i er dumt, gjort mange ganger i edru tilstand. Ikke alene om dét. 

Link to post
Share on other sites

I England gjorde de for mange år siden en undersøkelse av bilkjøring med lav promille dagen derpå. Har dessverre ikke link til denne.

Resultatet viste at en over middels god bilfører var også over middels god dagen derpå med promille. Helt til det skjedde noe uventet!

I det øyeblikket denne kategorien bilførere ble utsatt for en uventet hendelse som krevet rask beslutning og rask reaksjon ble de til førere som var langt under middels gode.

Så adferd når alt går på rutine og vane er greit med lav promille. Men håndtering av uventede situasjoner når hurtige reaksjoner kreves er faktisk ikke greit med lav promille.

Og det negative er at om man gjør feil med andre rundt seg så er det ofte uskyldig tredjepart som det går ut over!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Jens_P said:

Resultatet viste at en over middels god bilfører var også over middels god dagen derpå med promille. Helt til det skjedde noe uventet!

 

 

Det hadde vært interessant om du hadde link til undersøkelsen, så kunne man sett hva som egentlig ble undersøkt. Jeg er mest overrasket over at man forventet at sjåførene skulle fortsette å være over middels gode med promille. Hvilket grunnlag hadde man for den forventningen? Siden det var en vitenskapelig undersøkelse (får vi anta) må de ha hatt et vitenskapelig grunnlag? 

 

Det hadde også vært interessant om myndighetene hadde giddet å føre statistikk så vi kunne mene noe om alkohol og ulykker til sjøs også. Men det har de ikke giddet. Det eneste vi vet er at ulykkestallene ikke gikk ned da man innførte 0,8-grensen (og heller ikke i veitrafikken da man innførte 0,2-grense, ref. link til TOI i tidligere innlegg her). Vi vet en hel del om hvordan alkohol påvirker oss, men ikke hvordan lavere promille påvirker ulykkesstatistikken. Det er jo ikke akkurat en veldig kontroversiell hypotese at lavere alkoholpåvirkning i trafikken vil føre til lavere ulykkesfrekvens. Men å undersøke den nærmere, det gidder man visst ikke. Konspirasjonsteoretikerne kan jo pønske på om det kommer av at de ikke tror de vil finne den sammenhengen de ønsker...

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev for 4 timer siden:

Strengen burde kanskje ha het: "Kampen FOR alkohol på sjøen"?

 

 

Ser dessverre ut som @Marwin har rett i sin påstand! :nonod:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Mouche said:

 

Nei, disse er nok ikke undersøkelsen Jens_P hadde i tankene, de handler om fyllesyke og ikke promille, der står ingen ting om at en over middels god bilfører var også over middels god dagen derpå med promille, så da er det liten grunn til å lete etter forklaring på forventningen om at disse sjåførene skulle fortsette å være over middels gode med promille der.

 

Fyllesyke kan ikke måles med alkometer. Det er krav om å være opplagt og uthvilt. Men det er litt vanskelig med bevisene hvis man ikke lenger har promille, sier UP-sjefen.

 

  

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
quantumduck skrev for 2 timer siden:

 

Neida du er ikke uenig, men du legger til grunn at dagens promillegrense faktisk håndheves. Og det gjør den jo ikke. Å ikke måle 0,2 er gratis, akkurat som det er å ikke måle 0,8 ;-) Og da "smeller" det, som du sier.

 

Det handler vel da om hva du legger i å "håndheve". Som jeg sier, ingen ønsker vel mer politi og flere promillekontroller på sjøen, eller? I all hovedsak håndhever vi jo lovene våre selv, ved å følge loven. Noen få stikk-kontroller og testing ved ulykker, med påfølgende straff hvis loven er brutt bør da være håndheving god nok. 

 

Syns det grenser til umyndiggjøring av båtfolk å antyde at vi trenger politi på nakken for å klare å forholde oss til lover og regler. Jeg er temmelig sikker på at 0,2 vil føre til færre båter som blir ført med høy promille på sjøen uten at politiet trenger å endre noe som helst. 

 

Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, quantumduck said:

 

Nei, disse er nok ikke undersøkelsen Jens_P hadde i tankene, ......

 

  

 

 

 

Les en gang til hva du skriver og prøve igjen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 3 minutes ago:

 

Syns det grenser til umyndiggjøring av båtfolk å antyde at vi trenger politi på nakken for å klare å forholde oss til lover og regler. Jeg er temmelig sikker på at 0,2 vil føre til færre båter som blir ført med høy promille på sjøen uten at politiet trenger å endre noe som helst. 

 

 

Og der tror jeg du tar feil..

De som gir seg faen i politi og lovverk og omgivelser, forandrer ikke oppførsel/promille om en senker det til 0,2 ,

for de er allerede langt over 0,8 og bryr seg lite om annet en seg selv og sin egen " morro "..

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 2 minutes ago:

 

Og der tror jeg du tar feil..

De som gir seg faen i politi og lovverk og omgivelser, forandrer ikke oppførsel/promille om en senker det til 0,2 ,

for de er allerede langt over 0,8 og bryr seg lite om annet en seg selv og sin egen " morro "..

 

 

Som sagt, finnes alltid utskudd som alltid gir faen. Men jeg vil tro færre "vanlige" glir over i en situasjon hvor rus gjør at de gjør dårlige vurderinger som fører til skade osv. 

 

For å snu på det. Ville det ikke spille noen rolle om en fjerna promillegrensa på sjøen, eller gikk fra 0,2 til 0,8 for bilkjøring? Jeg tror det ville ført til flere drepte og skadde. Jeg sliter med å tro at det vil være positivt, eller at ingenting endrer seg. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 2 minutes ago:

 

Som sagt, finnes alltid utskudd som alltid gir faen. Men jeg vil tro færre "vanlige" glir over i en situasjon hvor rus gjør at de gjør dårlige vurderinger som fører til skade osv. 

 

For å snu på det. Ville det ikke spille noen rolle om en fjerna promillegrensa på sjøen, eller gikk fra 0,2 til 0,8 for bilkjøring? Jeg tror det ville ført til flere drepte og skadde. Jeg sliter med å tro at det vil være positivt, eller at ingenting endrer seg. 

 

Er vel ikke lenge siden det var 0,5 på bil, tviler på noen kan bevise at det er mindre fyllekjøring etter 0,2 er innført..

De som drikker og kjører, gjør dette uansett, slik er det bare...

Disse individene vil du aldri fange opp uansett hvordan du lager promille grensen..

Båtkjøring kan overhode ikke sammenlignes med bil, der farten er himmel høy i forhold til de fleste båter, og marginene mellom

motgående fartøy er noen cm på vestlandsveier..

Jeg er motstander av lover som ikke har noen hensikt, det skaper bare respektløshet for loven...

 

 

Link to post
Share on other sites

42 minutes ago, Pinkvin said:

 

Det handler vel da om hva du legger i å "håndheve". Som jeg sier, ingen ønsker vel mer politi og flere promillekontroller på sjøen, eller? 

<...>

Syns det grenser til umyndiggjøring av båtfolk å antyde at vi trenger politi på nakken for å klare å forholde oss til lover og regler. Jeg er temmelig sikker på at 0,2 vil føre til færre båter som blir ført med høy promille på sjøen uten at politiet trenger å endre noe som helst. 

 

 

Mnei, uenig i det meste her. Fint med promillekontroller så de reglene vi har faktisk blir håndhevet. Når man kjører bil er det en reell "fare" for å bli kontrollert. Tror det er langt mer effektivt overfor de som fører båt med godt over 0,8 (dvs. "høy"), enn å senke grensen til 0,2. Utifra en antagelse om at de som fører båt med høy promille gir blaffen i grensene. Syns ikke det er en urimelig antagelse. 

 

 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

24 minutes ago, Pinkvin said:

 

For å snu på det. Ville det ikke spille noen rolle om en fjerna promillegrensa på sjøen, eller gikk fra 0,2 til 0,8 for bilkjøring? Jeg tror det ville ført til flere drepte og skadde. Jeg sliter med å tro at det vil være positivt, eller at ingenting endrer seg. 

 

Man påviste ingen nedgang i ulykkestallene da man innførte 0,8-grensen på sjøen, eller da man gikk fra 0,5 til 0,2 på veien. I motsetning til hva sikkert veldig mange, meg inklusive, "ville tro" i forkant av disse innskjerpingene. Hva jeg syns om dette har jeg forklart tidligere.

Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, quantumduck said:

 

Ja, det var jo litt uklart hva lenkene dine var ment å dokumentere...

 

2 hours ago, Jens_P said:

I England gjorde de for mange år siden en undersøkelse av bilkjøring med lav promille dagen derpå.

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi tok en test en gang…. Vi var en gjeng på 10-12 mann som holdt på med trening til sertefikat i morse;

Noe som krever 100% konsentrasjon!! Vi hadde pause, fant ei halv flaske pils, som vi delte på tre mann...

15 minutter senere var vi tilbake på morsetreningen og gjorde en oppdagelse: Vi som hadde drukket 1/3 av

ei halv flaske pils mottok 60 bokstaver/min FØR pausen, og klarte bare 30 tegn/min. rett ETTER pausen...

Ingen av oss følte at vi var beruset, hadde sikkert kunne kjøre bil etter dagens grenseverdi (dengang ,5%%)

men gav oss en klar indikasjon på nedsatt reaksjonsevne!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Marwin said:

Vi tok en test en gang….

 

En veldokumentert effekt av alkoholinntak er at diverse funksjoner blir nedsatt. Det er vel en av de få tingene alle i denne tråden er enige om, tror jeg? 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...