Jump to content

Stort flertall for lavere promillegrense til sjøs. (Nå med meningsmåling om saken)


Guest Avmønstret#

Lavere promillegrense?  

321 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Siden det har blitt synonymt å kjøre bil med å ferdes på sjøen, burde ikke VHF og mobiltelefon også forbys? I følge trygg trafikk er det å snakke i mobiltelefon, sende tekstmeldinger og surfing på nett mens en kjører bil, like farlig som lav til middels promille. Les selv https://www.tryggtrafikk.no/tema/bil-og-forerkort/mobilen-stjeler-oppmerksomhet/ 

 

Da må jo dette gjelde når en fører båt? Veit ikke om mange har installert "handsfree" for mobil ombord i båten? For VHF er det vel ikke mulig ? Rart at f.eks Trygg trafikk ikke har tatt fatt i dette og spurt et representativt utvalg av befolkningen om hva de mener, slik at de kan fremlegge et forslag til økt sikkerhet på sjøen.  

Syns også det er rart at VHF ses på som et sikkerhetstiltak på sjøen dette tatt i betraktning.

 

Må jo innrømme at jeg nok til tider har vært uansvarlig og fiklet med både VHF og mobiltelefon der jeg farer frem i mine 5-7 knop. Burde være såpass ansvarlig at det ikke var nødvendig med et forbud, men jeg ser at et forbud kunne nok være en hjelp å så måte.

 

Vel ideen er overbrakt, så håper jeg noen gidder å ta fatt i den.

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nomen skrev 7 minutes ago:

Det er klart, at hvis man blir så distrahert av å snakke i mobil/VHF at det tilsvarer 0,8 i promille, bør man nok la det være.

 

 

 

Helt enig, men klarer båtfolket å vurdere dette selv? Bør det ikke komme et forbud?

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 1 time siden:

 

La oss se på dette igjen: 

 

Dette tilsier etter Riksadvokatens syn at alkoholpåvirkede har et mer ukritisk syn på sikkerhet som kan lede til ulykker.

 

Ut fra den generelle kunnskap om promillens påvirkning på menneskers atferd og reaksjonsmønster, er det grunn til å tro at det er høyere promille over 0,8 som representerer en reell fare på sjøen.  

 

For den som klarer å lese dette i sammenheng, at alkoholpåvirkning er uheldig, men først og fremst når promillen overstiger 0,8, fremstår det som helt riktig det du skriver; nemlig at det etter din mening er gode grunner til å sette ned promillegrensen. Og det må du jo gjerne mene. 

 

Her er en interessant (gammel) artikkel om et forsøk gjort av UiB, som tar for seg litt om hvordan hjernen blir påvirket av 0,8.

http://forskning.no/alkohol-og-narkotika-hjernen/2008/05/hjernen-ikke-intakt-ved-08-promille

 

Men for å snu på det hele. Du vil beholde 0,8. Dette medfører i et worst case tilfelle nummenhet, mindre hemninger,reduserte reflekser,redusert tankegang,redusert dybdesyn,redusert avstandsbedømmelse. Alt dette mens du fører 2tonn båt, på et medium som er i bevegelse, mens den også blir påvirket av vind og vær. Du skal f.eks legge til utpå en annen båt i havnen, med alt dette som spiller inn. Jeg personlig synes det er vanskelig nok uten 0,8 i promille, og kunne ikke tenke meg å forverre mine forutsetninger for å ikke skade min og annen manns eiendom og helse ved å ikke være 100% tilstede. Det gjør ikke du. Hvorfor? 

 

(Merk; 100% tilstede betyr ikke 100% edru.Promille opp til 0,3 ikke merkbart på motorikk eller vurderingsevner)

Redigert av TorgeirH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes du overdramatiserer dette her nå. 0,8 I promille er ikke mye, og det er ikke hjernekirurgi vi driver med på sjøen. De aller fleste av oss beveger seg I sakte fart på sjøen, og har ingen problemer med unnamanøvre eller tillegging selv med 0,8. Jeg for min del setter pris på friheten denne grensen gir meg, da jeg er avhengig av egen båt for å komme meg til og fra hjemmet synes jeg det er greit å ha mulighet til å gjøre dette selv etter et glass vin eller to. En grense på 0,2 ville ellers I praksis gjort meg til avholdsmann, da man må holde seg helt fri I tilfelle man må ut I båt. Men så tusler jeg I 5 knop uansett da, og utgjør ikke store faren for noen som helst I nærheten.

 

Jeg tror det vil ha mye bedre effekt om man hadde satt større ressurser inn på å håndheve den promillegrensen man har nå, I stedet å sette en kunstig lav grense som ikke har noen nytteverdi. Det er ikke de under 0,8 som står for ulykkene til sjøs...

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

TorgeirH skrev 56 minutes ago:

(Merk; 100% tilstede betyr ikke 100% edru.Promille opp til 0,3 ikke merkbart på motorikk eller vurderingsevner)

 

 

Vil påstå følgende: 

100% edru betyr nødvengvis ikke 100% tilstede. Mangel på søvn, stress, sinnsstemning og medikamenter kan medføre dårligere vurderingsevne.

 

Her er en interessant (gammel) artikkel om hva mangel på søvn kan gjøre med deg.

 

http://www.dinside.no/motor/du-far-promille-av-trotthet/61625652

 

Kanskje du har vært "full" uten å vite det selv. Jeg har nok det.....

 

 

 

 

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Trykkern said:

 

Kan bare registere at du ikke at ikke bryr deg om hva ting smaker.

 

Det var en for meg ukjent påstand.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 13 minutes ago:

 

Det var en for meg ukjent påstand.

 

Du må gjerne overbevise meg om at jeg tar feil, men da får du hoste opp noe annet enn idiotiske lenker der folk utfører blindtester basert på gal informasjon. 

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe behov for å forsøke å overbevise deg om noe som helst da du helt klart mener å vite best så da lar jeg deg få leve i den troen. Ha en fortsatt fin sommer, helst edru bak rattet/roret.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

Jeg synes du overdramatiserer dette her nå. 0,8 I promille er ikke mye, og det er ikke hjernekirurgi vi driver med på sjøen. De aller fleste av oss beveger seg I sakte fart på sjøen, og har ingen problemer med unnamanøvre eller tillegging selv med 0,8. Jeg for min del setter pris på friheten denne grensen gir meg, da jeg er avhengig av egen båt for å komme meg til og fra hjemmet synes jeg det er greit å ha mulighet til å gjøre dette selv etter et glass vin eller to. En grense på 0,2 ville ellers I praksis gjort meg til avholdsmann, da man må holde seg helt fri I tilfelle man må ut I båt. Men så tusler jeg I 5 knop uansett da, 

 

Det siste du skriver der, på hvilken måte ville en 0,2 grense for kjøring i høy hastighet,  f.eks over 10 knop påvirke din "frihet?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 3 minutes ago:

Det siste du skriver der, på hvilken måte ville en 0,2 grense for kjøring i høy hastighet,  f.eks over 10 knop påvirke din "frihet?

 

Ikke stort. Men hvorfor skal vi være nødt til å detaljregulere noe som rett og slett ikke er et problem? Ellers så har jeg ingen tro på at vil få en differensiert promillegrense ut fra fart.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 17 timer siden:

 

0,8 er et par flasker vin på en dag, eller nær en kasse småpils. Det er mye. 

Og en dag er ganske mange timer...

før dagen er over, er nok styre pilsen gått over til å være anker pils ?

Link to post
Share on other sites

index skrev 15 minutes ago:

 

Ikke stort. Men hvorfor skal vi være nødt til å detaljregulere noe som rett og slett ikke er et problem? Ellers så har jeg ingen tro på at vil få en differensiert promillegrense ut fra fart.

Problem og problem...

Har det ikke vært noen døds/alvorlige ulykker til sjøs forbundet med alkohol kombinert med høy fart?

 

Gjør det noe at det kommer en lov som ikke vil innskrenke allmennhetens frihet nevneverdig ?

 

Det begynner allerede å røre seg krefter for å kreve førerkort for hurtiggående båter, kan vel enkelt innføre f.eks 0, 2 grense ved bruk av en slik type båt.

 

Nå sier jeg "enkelt", men jeg deler nok allikevel litt av din bekymring for manglende  evner fra myndighetenes side til å differensiere en slik lov. Selv om Svenskene har klart det.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det har vært alvorlige ulykker ja, men da snakker vi om promille langt over 0,8. Det er ingenting som indikerer at en promillegrense på 0,8 fører til flere ulykker enn 0,2. Så hvorfor da endre på noe som fungerer etter hensikten? Det bidrar kun til irritasjon, og løser ingen problemer slik jeg ser det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, TorgeirH said:

 

Her er en interessant (gammel) artikkel om et forsøk gjort av UiB, som tar for seg litt om hvordan hjernen blir påvirket av 0,8.

http://forskning.no/alkohol-og-narkotika-hjernen/2008/05/hjernen-ikke-intakt-ved-08-promille

 

Men for å snu på det hele. Du vil beholde 0,8. Dette medfører i et worst case tilfelle nummenhet, mindre hemninger,reduserte reflekser,redusert tankegang,redusert dybdesyn,redusert avstandsbedømmelse. Alt dette mens du fører 2tonn båt, på et medium som er i bevegelse, mens den også blir påvirket av vind og vær. Du skal f.eks legge til utpå en annen båt i havnen, med alt dette som spiller inn. Jeg personlig synes det er vanskelig nok uten 0,8 i promille, og kunne ikke tenke meg å forverre mine forutsetninger for å ikke skade min og annen manns eiendom og helse ved å ikke være 100% tilstede. Det gjør ikke du. Hvorfor? 

 

(Merk; 100% tilstede betyr ikke 100% edru.Promille opp til 0,3 ikke merkbart på motorikk eller vurderingsevner)

Hvorfor har ingen relevans. Og det er heller ingen minimumsgrense vi diskuterer, vi kan legge til med så lav promille vi bare måtte ønske.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hva som skal være så vrient med å legge til med egen båt at man trenger 100% skills for å få det til.
Min påstand er at jeg klarer  bedre å håndere min egen båt ved 0.8 i promille enn om jeg hadde brukt en annen edru båtvant skipper.
 

Link to post
Share on other sites

Hah, promille er ingen betingelse. I løpet av denne sesongen har jeg sett helt edrue nokså ferske båtførere tatt "Bowlingkulen" i bryggeanlegg - det hørtes ut som kjeglen/e falt....andre brukte mesteparten av en halvtime for å komme inn i båsen med litt vind i helene... selv med baugpropell og outboarder... 

 

Alkohol er ikke noe problem etter min mening, de som ikke klarer å stoppe inntaket havner vel oppetter fjellveggen med eller uten grenserr....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 5 timer siden:

 

Har det ikke vært noen døds/alvorlige ulykker til sjøs forbundet med alkohol kombinert med høy fart?

Jo det har det.

Men langt flere med alkohol (>0.8) og sakte fart .

Disse sakene selger ikke så godt i media, og de pårørende lider i stillhet.

 

Målgruppen med størst forbedringspotensial er mann 40+, i skjermet farvann, i sakte fart og med smekken åpen. Dette er også den største brukergruppen.

 

Ut fra en ren risikobetraktning vil påbud om toalett ombord, eller forbud mot godt vær, forbud mot å urinere stående eller mot innaskjærs ferdsel være mer treffsikkert.

Enhver mann som passerer 40, burde dessuten pålegges å ha med seg en dame som kan føre båten.:giggle:

 

Jeg tror de fleste vurderer sin egen evne ganske bra med hurtiggående fartøyer. Man pisser heller ikke over ripa i stor fart. Det er også en mulighet for å klatre ombord igjen i en rib, skjærgårdsjeep eller daycruiser når dødmannsknappen er utløst

Noen som har prøvd å komme ombord igjen i en snekke som tusler avgårde i 2-3 knop?

Tilbøyeligheter til å føre saktegående båt med god promille er kanskje også større.

Grensen er max 0.8. Det er ikke et påbud om å holde 0.8. 

 

Dårlig adferd og uaktsom navigering har man uansett mulighet for å slå ned på.

 

Vi ser forøvrig ikke en økning i ulykkesstatistikken selv om fritidsflåten øker i omfang, størrelse og hastighet.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er overbevist om at det ikke finnes noen båtfører i noen ulykke der"fylla har skylda" hvor promillen har vært mellom 0,2 og 0,8. Det er idioti å lage problemer basert på falske undersøkelser og fundamentalisme. Tror det skal nokså avanserte tester til å merke forskjell på en med 0,8 og en med 0,2 i promille. Registrerer at enkelte i denne tråden synes det er utfordrende nok å legge til uten å ha smakt en dråpe. Da synes jeg de skal trene på å legge til, og la pilsen være. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Jeg tror også, på en litt annen måte, at det fort blir feil å ta utgangspunkt i fiktive "målepunkt" som 0,2 og 0,8, som vel i praksis er satt på lykke å fromme, i hvertfall 0,8 (mener historien bak kom frem en gang tidligere på forumet her). 

 

Men 0,8 har vært det tallet vi har hatt og derfor driver en å måler over-under 0,8. 

 

Greia er jo strengt tatt edru eller ikke edru. 

---

Valget for politikerne består i om en skal lovfeste at en må være edru når en fører fritidsbåt, feks en vannscooter i 60 knop uten noen som helst opplæring, eller om er lovlig å være beruset opp til 0,8 i promille, leie en vannscooter og dra avgårde i 60 knop blant andre fritidsbåter. 

 

Så enkelt er det egentlig. 0,8 er bare en historisk tilfeldighet og drøftinger om man er edru eller ikke ved 0,8 en avsporing. 0,2 grense = krav om å være edru. Av praktiske/faktiske/medisinske hensyn blir vel grensa 0,2 hvis politikerne bestemmer seg for edruskapslinja også på sjøen, som vi allerede har på landjorda med motoriserte kjøretøy der.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 5 minutes ago:

Hvorfor tenkte jeg plutselig på  Don Quixote?

 

Fordi du prøver å skryte på deg å ha lest boka? ;-)

 

Er jo ikke alle som har interesse av å lese om virkelighetsfjerne idealister på 1500 tallet. Men du overrasker. 

--

Jeg har selvsagt ikke lest boka, men du mener kanskje jeg burde? :-D

Link to post
Share on other sites

42 minutes ago, Pinkvin said:

 

Jeg tror også, på en litt annen måte, at det fort blir feil å ta utgangspunkt i fiktive "målepunkt" som 0,2 og 0,8, som vel i praksis er satt på lykke å fromme, i hvertfall 0,8 (mener historien bak kom frem en gang tidligere på forumet her).

 

Kan det ha sammenheng med IMO som mener, eller mente, at 0,8 er riktig grense selv om de nå mener at denne bør reduseres til 0,5?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...