Jump to content

Stort flertall for lavere promillegrense til sjøs. (Nå med meningsmåling om saken)


Guest Avmønstret#

Lavere promillegrense?  

321 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

On ‎08‎.‎07‎.‎2017 at 1:46 PM, Pinkvin said:

Jens P har et viktig poeng. Med vannscooter har veldig mange flere lett tilgang til ekstremt hurtiggående fartøy.

 

Som de faktisk kan føre lovlig i 50-60 knop med 0,8 I promille...

 

Dette er vel ikke helt riktig. Småbåtlovens §24 sier: En fritidsbåt skal navigeres slik at det ikke oppstår fare for liv og helse, miljø eller materielle verdier.

 

Hvis det i det hele tatt er noe problem at folk kjører i 60 knop med 0.8 i promille, så bryter de allerede loven. Da er det vel litt naivt å tro at problemet kan løses ved å endre loven. Det er jo i utgangspunktet ikke spesielt fornuftige mennesker vi snakker om, som kjører rundt i 60 knop med 0.8 i promille.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Stradivarius skrev for 3 timer siden:

 

Dette er vel ikke helt riktig. Småbåtlovens §24 sier: En fritidsbåt skal navigeres slik at det ikke oppstår fare for liv og helse, miljø eller materielle verdier.

 

Hvis det i det hele tatt er noe problem at folk kjører i 60 knop med 0.8 i promille, så bryter de allerede loven. Da er det vel litt naivt å tro at problemet kan løses ved å endre loven. Det er jo i utgangspunktet ikke spesielt fornuftige mennesker vi snakker om, som kjører rundt i 60 knop med 0.8 i promille.

 

Er forsåvidt enig men "lov er lov" er da fort lett å ty til for mange av oss, eller? ;-) 

 

Hvorvidt lovteksten du siterer faktisk vil komme i bruk ifht om en har drukket x pils og har x promille, men innenfor lovlig verdi... Ja det tviler jeg litt på. Det blir vel et lite hensiktsmessig paradoks om lover står mot hverandre på den måten med mindre andre faktorer som feks kombinert alkohol/medisin/sykdom gjør at en burde skjønt att osv. 

.. 

Selv tror jeg at en endring til 0.2 vil være et sterkt signal om at en må være edru når en fører et fartøy og at det faktisk vil føre til mindre føring av båter i rus på sjøen. 

 

Jeg klarer ikke å se hvordan det kan være et naivt standpunkt. 

 

Forklar meg gjerne hvorfor du mener 0.2 på sjøen ikke vil redusere antall båtførere med promille. 

Link to post
Share on other sites

Hvor fort er det egentlig greit at man kjører med en promille på 0,8 siden en slik grense etter manges mening ikke medfører noe problem?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er ikke hele problemstillingen litt "forkært" som danskene ville sagt? På vanlig Pinkvin vis? for å lage sommeragurkmix av det hele.

 

Burde ikke heller problemstillingen vært omtrent slik (for BP medlemmer i dette tilfelle):

 

1) Nyter du alltid alkohol når du fører båt? (ja), (Nei)

Hvis ja, hvor fort kjører du? (A) inntil 8, (B) planefart, (C) unlimited

2) Hvor mye alkohol nyter du ift (1)? (D) ca 0,8 eller mindre, (E) bryr meg ikke om mengden (0,8+)

3) Nyter ikke alkohol før eller under fart, kun når jeg kommer frem.

4) Nyter aldri alkohol.

 

For´scempel...

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Mouche said:

Hvor fort er det egentlig greit at man kjører med en promille på 0,8 siden en slik grense etter manges mening ikke medfører noe problem?

Hvor stor er egentlig en fisk?

Link to post
Share on other sites

Så 0.2 er mer edru en 0.3 ?

Fatter ikke at det er nødvendig å forandre loven slik den er nå. Fylle kjørerne som dundrer i fjære steinene har verken 0.8 eller 0.2. Og for dem er loven irrelevant uansett hva den sier. Ergo oppnår en ingenting. Det er vel helst gleden over å tyne andre som ligger bakom her...

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Ida Marie III said:

 Fylle kjørerne som dundrer i fjære steinene har verken 0.8 eller 0.2.

 

Hva vet vi egentlig om det?

 

Kanskje man skulle fjerne grensen for alkohol og bare overlate det til folks (u)sunne fornuft siden de som er problemet ikke kommer til å endre sin atferd uansett hvis jeg skjønner mange innlegg her?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

51 minutes ago, Mouche said:

 

Hva vet vi egentlig om det?

 

 

Godt spørsmål, det er forøvrig sitert hva myndighetene mener om det lengre opp her. 

 

Hva mener du vi skal foreta oss med alle gjøremål vi ikke har risiko-dokumentasjon på?

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Pinkvin said:

 

Er forsåvidt enig men "lov er lov" er da fort lett å ty til for mange av oss, eller? ;-) 

 

Hvorvidt lovteksten du siterer faktisk vil komme i bruk ifht om en har drukket x pils og har x promille, men innenfor lovlig verdi... Ja det tviler jeg litt på. Det blir vel et lite hensiktsmessig paradoks om lover står mot hverandre på den måten med mindre andre faktorer som feks kombinert alkohol/medisin/sykdom gjør at en burde skjønt att osv. 

.. 

Selv tror jeg at en endring til 0.2 vil være et sterkt signal om at en må være edru når en fører et fartøy og at det faktisk vil føre til mindre føring av båter i rus på sjøen. 

 

Jeg klarer ikke å se hvordan det kan være et naivt standpunkt. 

 

Forklar meg gjerne hvorfor du mener 0.2 på sjøen ikke vil redusere antall båtførere med promille. 

 

Jeg er litt usikker på om jeg forstår hva du mente med den første setningen, men det er altså ikke slik at man har lov til å kjøre i 60 knop med 0.8 i promille dersom dette setter liv, helse, miljø eller materielle verdier i fare. Dersom noen mot formodning kjører i 60 knop med 0.8 i promille uten at de bryter §24, ser jeg ikke problemet med at de gjør det. For meg spiller det i hvert fall ingen rolle hvor fort folk kjører eller hvor høy promille de har, gitt at de ved sin båtkjøring ikke setter liv, helse, miljø eller materielle verdier i fare.

 

Ja, det vil sendes et tydelig signal dersom man endrer grensen til 0.2 og ja, en slik endring vil føre til mindre alkoholbruk blant båtførere. Men det betyr ikke at en slik endring vil føre til færre ulykker. De som i dag tar seg en øl eller to mens de navigerer trygt og sikkert i lav fart vil ganske sikkert ta en øl eller to mindre dersom man senker promillegrensen. Men er det disse som forårsaker ulykkene? Det er ting som tyder på at det ikke er det og den danske undersøkelsen det ble vist til her tidligere viser nettopp hvordan en slik lovendring forsåvidt kan være effektiv med tanke på signaleffekt og alkoholbruk generelt, uten at man oppnår det som til syvende og sist var hensikten, nemlig å motvirke ulykker.

 

Korrelasjonen mellom alkoholpromille og risiko er ganske godt dokumentert. Men er det dokumentert at det vil bli færre ulykker dersom de som i dag tar seg én øl slutter med det? Jeg har aldri sett noen slik dokumentasjon. Det vi vet er at de som driter i det meste av både lover og sikkerhetsregler/forholdsregler preger ulykkesstatistikken. Kombinasjonen høy hastighet, mørke, promille og ikke bruk av flyteplagg er åpenbart svært risikabel. De som er dumme nok til å opptre på denne måten vil oftere havne i ulykker enn andre og dermed forårsake en korrelasjon mellom promille og risiko. Men det betyr ikke at en moderat promille isolert sett er forbundet med noen risikoøkning av betydning.

 

Det som er naivt å tro er at en person som i utgangspunktet velger å kjøre i 60 knop med 0.8 i promille slik at han setter liv, helse, miljø og/eller materielle verdier i fare, vil slutte med dette dersom man reduserer promillegrensen. Det er altså snakk om en person som i utgangspunktet både er uvøren/uforsiktig og som ikke bryr seg om å følge gjeldende regelverk. Hvorfor skulle vedkommende plutselig begynne å følge reglene bare fordi man endrer litt på en av dem?

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 5 timer siden:

 

Hva vet vi egentlig om det?

 

 

 

Det tror jeg faktisk politi og påtalemyndighet vet ganske mye om..

Er der alvorlige ulykker med båt, der alkohol er involvert, blir det tatt alkotest av vedkommende..

Vist det var et til stadig vendende problem at personer med 0,4 eller 0,7 var de som forårsaket ulykker på sjøen,

hadde dette vert dradd som argument fra myndigheten for lenge siden, det gjør de ikke..

Vi andre må reflektere selv, det ligger åpenbart ikke for alle...

 

Døddrukne fyllekjører som dundrer oppetter svabergene gir seg blanke i det meste, både meg og deg, samt hvilket som helst lovverk...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 18 minutes ago:

 

Døddrukne fyllekjører som dundrer oppetter svabergene gir seg blanke i det meste, både meg og deg, samt hvilket som helst lovverk...

 

Men om du følger meg på at 0,2 I praksis betyr "edru", tror du ikke det blir færre som ender opp på svabergene? 0,7 eller 2,7 begynner med første pilsen/Drammen begge to. 

 

I hvertfall er det sånn for meg. Ikke få ganger "en pils" har endt i veldig mange og mye mer ;-) Om døra for et par pils er lukket hele tiden, feks når jeg må kjøre bil, så skjer det aldri. 

 

Og jeg er/var da svak nok til å ende med å føre båt hjem I fylla. En vet at det antagelig går bra, at en ikke blir tatt og tar sjansen. 

 

Med 0,2 vil holdninger endre seg og føring av båt i fylla vil bli redusert. 

... 

 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, quantumduck said:

Hva mener du vi skal foreta oss med alle gjøremål vi ikke har risiko-dokumentasjon på?

 

Godt spørsmål, har du svaret?

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er ikke folk med 0,8 som kræsjer i fylla. De som gjør det, er langt over lovens grense allerede. Men, men. Alt for å innføre nye regler. Som vanlig vil innstraminger ramme de som følger reglene, mens de som driter i dem fortsetter som før.

 

Sitter i skrivende stund på Shetland, og her har de faktisk 0,8 på veien! (Noe som er altfor høyt). Promillegrense på sjøen vet de nok ikke hva er.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Steinsvik skrev 3 minutes ago:

Er ikke folk med 0,8 som kræsjer i fylla. De som gjør det, er langt over lovens grense allerede. Men, men. Alt for å innføre nye regler.

 

Er det ikke en forenkling å ha lik promillegrense for motoriserte "fartøy" da? 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 2 minutes ago:

 

Er det ikke en forenkling å ha lik promillegrense for motoriserte "fartøy" da? 

Hadde det vært opp til meg, kunne det vært 0,5 for alle (forenkling og kompromiss), eventuelt 0,8 for deplasementskrog som greier max 7-8 knop, og 0,2 eller 0,5 for planende skrog med teoretisk ubegrenset fart.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

I hvertfall er det sånn for meg. Ikke få ganger "en pils" har endt i veldig mange og mye mer ;-) Om døra for et par pils er lukket hele tiden, feks når jeg må kjøre bil, så skjer det aldri.

 

Og jeg er/var da svak nok til å ende med å føre båt hjem I fylla. En vet at det antagelig går bra, at en ikke blir tatt og tar sjansen. 

 

Med 0,2 vil holdninger endre seg og føring av båt i fylla vil bli redusert. 

... 

 

Ok. Så det var der hunden var begravet. Pinkvin klarer ikke å styre alkoholinntaket når ha først begynner å drikke,  derfor argumenteter han for at hele Norges befolkning skal måtte holde seg unna vinen til rekesmørbrødene , slik at han selv ikke kommer på galeien.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

45 minutes ago, Steinsvik said:

Er ikke folk med 0,8 som kræsjer i fylla. De som gjør det, er langt over lovens grense allerede.

 

Har fortsatt ikke sett noen statistikk eller dokumentasjon for denne påstanden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Litt trist egentlig at en del har et så anstrengt forhold til alkohol at de trenger svart/hvit regler på sjøen å forholde seg til. All statistikk tilsier vel at det er sløsing med ressurser å bruke tid på slike ikke-problemer. Reguleringselskerne ynder jo å bruke bilen som sammenligning hele tida, og der er det kanskje mer å ta tak i tenker jeg. Hvor mange dør i veitrafikken i forhold til i båt. Bruk heller tastaturkløen der det kanskje trengs!

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...