Jump to content

Stort flertall for lavere promillegrense til sjøs. (Nå med meningsmåling om saken)


Guest Avmønstret#

Lavere promillegrense?  

321 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

0.8 er jo ikke så mye da.. men forskjell på 10knop og 40.. har ingen problem med og føre båt og legge til kai og være klar i hodet selv om jeg har tatt noen små øl på turen.. men folk er jo forskjellige ? 

Link to post
Share on other sites

Har overhodet ingen tro på at det er flertall for å sette grensen ytterligere ned.

Det er det heller ingen vits i.

Men da er det vel bare å starte nedtellingen til Redningsselskapet hiver seg på hylekoret

for å få sin årlige hype :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det har lite å si hvilken promillegrense man har! De som kjører båt når de er dritings, bryr vel seg veldig lite om det er 0,2 eller 0,8!!   Det er noen få som ødelegger for alle uansett!

Det som det heller bør fokuseres på er holdninger blant folk! Det er heller ingen instans som kan følge opp med kontroller!!

Selv liker jeg å ta et par pils til maten om jeg er på båttur, og synes det er hyggelig! Er voksen nok til å ikke sette meg bak rattet om jeg er overstadig..For meg er ikke båten en partyplass, men rekreasjon og natturopplevelser for meg og familien!   I stedenfor å sitte å diskutere paragrafer og lovverk, bruk heller tid energi og penger til å opplyse folk slik at holdningene blant kommende generasjoner endres!!   Det henger også nøye sammen med et sikkelig sertifikat som skulle vært påbudt! Der bør et også være et stort kapittel om alkohol/konsekvenser og båt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Sånne undersøkelser har med å gjøre hvem man spør.

Det har også vist seg at det har ingen innvirkning på ulykker om grensen settes ned fra 0.5 til 0.2. Det er de som er dritings som forårsaker ulykker.

Det har også ingen innvirkning på hvor mange som blir tatt for promillekjøring om grensen settes ned fra 0.5 til 0.2. De som er dritings blir tatt allikevel.

Sommeren er på topp når båten ligger i sporet, jeg går nedenunder og lager meg et høyt smørbrød. Setter meg i sittebrønnen og åpner en velmodnet Munchner Dunkel og lar Hallertauer Mittelfruh og Magnum leke seg med smaksløkene.

Jeg overlater til fanatikerne å geberde seg over 0.5/0.2 problematikken og vannscootere.

Link to post
Share on other sites

Vi har allerede ett skille på sertifikat-pliktige og andre båter. Bare å utvide litt til, 0,05% eller 0,02% for sertifikatpliktige båter, så er det blitt strengere for de som går fort og/eller er store og tunge, også er alt som før for snekkepils, rojoller og luftmadrasser

Link to post
Share on other sites

Har selv blitt bordet bragt inn kun èn enkelt gang på alle mine år på vannet, til politikammeret for blåsing, så sent som i år, og lå godt under takk og lov. Turen inn med en politibåt sigende etter, og en snerten politidame ombord gjorde dette til en positiv erfaring for meg.  3 pilsflasker og en dram over et hav av tid var det som skulle til for og få et avbrekk på turen, og en tur i poltibil. Politiet var også så serviceinstilt at de kjørte meg tilbake til småbåtforningen slik at båt-turen kunne fortsette. Udelt positiv, og det hadde vært mitt eget ansvar om jeg hadde havnet over 0,8 med dertil hørende forelegg på flere tusen kr. Som sagt: mitt ansvar å holde seg under grensa; frihet under ansvar, men en må ta et avbrekk på turen med et smil om en blir bordet og båt og fører må inn for promillesjekk om en setter pris på en øl eller to mens en er underveis i finværet.

Hva har jeg selv lært av dette? Ingen ting som helst, da jeg kommer til og fortsette med mitt, og selvsagt kommer jeg til og kose meg med en øl eller to på vei til destinasjonen.

 

Poltidamen kunne fortelle at politiet har fått en del pepper pga lite tilstedeværelse og liten synlighet, men i år så skulle de og andre etater som KV, toll og fiskeridirektoratet være meget godt synlige i Hvalerskjærgården helt inn i singlefjorden, hvilket er det man har håpet på i årevis da det ofte er stor tetthet med båter der med både fyll og fart som uønskede elementer.

 

-Uten synlig og et aktivt politi så kan man i prinsippet sette grensa på 0.0 uten at det har noe effekt.

Jeg tenker det at om man hadde differensierte promillegrenser så ville det kunne hjelpe en del om man gjore dette fornuftig. Om båten gjør mer enn 8-10 knop så er det passende med dagens grense, men går den raskere enn dette så burde man ha en promillegrense i nærheten av den på land, et sted mellom 0.2 og 0.5 kanskje?

De som havner på båtfylla uansett grense får man ikke gjort noe annet med enn å melde fra om om det er godt synlig berusethet. Da løser dette problemet seg ved at man kan få nekt i et år på og føre noenting som helst på sjøen i et år eller 2, hvilket er en passende reaksjon i tillegg til et saftig forelegg.

 

 

 

 

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lovart låring said:

Turen inn med en politibåt sigende etter, og en snerten politidame ombord gjorde dette til en positiv erfaring for meg.  3 pilsflasker og en dram over et hav av tid var det som skulle til for og få et avbrekk på turen, og en tur i poltibil. Politiet var også så serviceinstilt at de kjørte [...]

Sånn flaks at det var en snerten politidame med da.... Seriøst? Å måtte blåse i promilleapparatet er vel innenfor hva de fleste godtar av statlige overgrep, men å måtte bruke timesvis på eskorteres til politistasjonen er vel litt i overkant? Selv om Lovart får tilfredsstilt uniformsfantasiene sine litt?

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt stoppet av politiet en gang i promillekontroll for endel år siden og det som da skjedde under den kontrollen prøver jeg å fotrenge.
Da historien ofte blir gjennfortalt under lystige lag er det ikke like lett å glemme den.
Men er man sta nok og ser edru ut så kan man slippe å blåse eller bli arrestert erfarte jeg selv om de truet med det ene og det andre.
Når ikke det gjorde noe særlig inntrykk på sta beistet annet enn jeg sa de fikk taue meg hvor de ville og at ferien hadde akkurat begynt så jeg hadde fri til å leke alle lekene deres
Inkludert å ligge på solsengen og lese VG under slepet til land mens jeg fortærte resten av bollene og brusen jeg holdt på med da jeg ble bordet.
Heldigvis var de mere voksen enn meg og innså etter vært at ressus bruken med å slepe en edru stabesit til land og frakte denne til sykhus kom til å ta mye tid og koste noen tusenlapper på budskjettet

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En lavere promillegrense vil selvsagt øke antall slike episoder. Er virkelig problemet med den grensen vi har nå så stort at vi ønsker slike tilstander? Både Lovart lårings og pipes eksempler viser jo at det kan være ille nok som det er. Jeg mener at en kontroll bør komme på bakgrunn av en uansvarlig handling, ikke kun for kontrollens skyld, eller at personen i nabobåten ser en pilsflaske på bordet. Med bil passerer vi en bil i motgående kjørebane med 80-100 km/t, på få cm avstand. Der kan en forholdsvis lav promillegrense ha sin klare misjon. På havet er det kun idioter som passerer hverandre på tilsvarende måte. Man må jo ikke belage seg på at alle som fører båt er tilsvarende idioter.

 

Jeg har, grunnet ny båt og en del gjøremål med den, vært vel så mye i båthavna som på sjøen hittil i sommer. Kan virkelig ikke forstå at de flere hundre båtene jeg har sett forlate eller ankomme båthavna skal ha fører med særlig promille. Jeg tror hysteriet omkring dette er sterkt overdrevet.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 2 timer siden:

Blåser man rødt må man ta blodprøve ja. Blodprøven viser promillen, blåseprøven bare indikasjon.

 

Kreves ikke blodprøve. Jeg blåste rødt for ca 10år siden, ble da tatt med til land (kaia i Oslo) hvor de har mere nøyaktig blåse apparater, det viste 1,2 - mulig jeg kunne krevd blodprøve, men jeg ville fortest mulig tilbake til festen. Syntes også 1,2 var overraskende lavt, ettersom dettte var mitt eget utdrikningslag og vi hadde holdt på en stund...:) Dette var en 28fots seilbåt, vi hadde med edru kaptein, men jeg holdt tilfeldigvis i roret noen sekunder, og det var det Politimannen så... hyggelige fyr, men utrolig sta! Jeg mister litt respekt for reglene når man ikke kan differensiere mellom båter. Snekke eller seilbåt ned litt promille kan ikke sammenliknes med å føre båt i 40-50knop. Bedre å gå etter uønsket/uforsvarlig adferd enn å finne på nye tulleregler... Var på fisketur  i sørlansskjergården med Svigermor i går kveld, jeg drakk to øl uten vest mens hun satt bak med regla og fisket makrell  - følte meg litt småkriminell..

Link to post
Share on other sites

Pinkvin har jo et poeng. Men, jeg antar at han sikter mot de som kjører båt med promille fredag og lørdag. Håper det er få. De som bryter mot reglene gjør det, og det spiller ingen rolle hva grensen er, tror jeg. De gjør det uansett. Så grensen vil bety svært lite er min påstand.

 

Videre udokumentert synsing fra min side er at det med 0.2 blir få hekkbølger på dagen på søndag. Frem til sånn ca langt utpå ettermiddagen da alle skal rase hjem i toppfart når de er "kjørbare". Følger jeg mitt eget resonnement, så er det på søndag det er skummelt på sjøen med fyllekjørere som skal hjem dersom det blir 0.2.

 

Oppsummert; Ankerdram/-pils berøres ikke av strengere regler. Hjemturen på søndag kan nok derimot endre livet ditt på mange måter med ny grense. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, -morten- said:

Jeg tror det har lite å si hvilken promillegrense man har! De som kjører båt når de er dritings, bryr vel seg veldig lite om det er 0,2 eller 0,8!!   Det er noen få som ødelegger for alle uansett!

 

 

Siden grensen for kjøring av bil gikk ned fra 0,5 til 0,2 så har man kanskje litt erfaring/data/statistikk å vise til hvia en slik endring ville kunne medføre?

 

Slutter heller ikke å undres over alle de som er så overbeviste om at de ikke merker en promille på 0,8 og at en slik promille ikke medfører hverken dårligere reaksjonsevne eller dårligere evne til å vurdere fare osv.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor promillegrensen bør være 0,2 til sjøs. Det bør være lov å ta seg en øl eller to. Eller et glass hvitvin til rekene før man kjører hjem igjen. Om man synes 0,8 er for høyt kan man sikkert endre til 0,5, men 0,2 er bare tåpelig. Hva er poenget uansett, de som kjører i fylla gjør det uansett hva grensen er, det er sjansen for å bli tatt de går etter.

For båter over 50 fot er det vel uansett promillegrense på 0,2.

Man kunne jo utvidet kystskippersertifikatet til å gjelde båter med toppfart over 40 knop i tillegg til å gjelde de over 15 meter.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Er det noen som hevder de ikke merker en promille på 0,8?
Spørsmålet er vel hvor mange som fører båt tett opp mot grensen og om dette har innvirking på ulykestatestikken.
Jeg tror svaret er at det ikke er målbart selv om det er lurt å ikke ha promille i forhold til å ha 0,8 hvis det utenklige skulle skje.
Men jeg tror det utenklige i svært liten grad skjer fordi man holder seg under lovlig promille grense

Link to post
Share on other sites

 

Lingefan skrev 12 minutes ago:

Jeg skjønner ikke hvorfor promillegrensen bør være 0,2 til sjøs. Det bør være lov å ta seg en øl eller to. Eller et glass hvitvin til rekene før man kjører hjem igjen. Om man synes 0,8 er for høyt kan man sikkert endre til 0,5, men 0,2 er bare tåpelig. Hva er poenget uansett, de som kjører i fylla gjør det uansett hva grensen er, det er sjansen for å bli tatt de går etter.

 

Helt enig. Samme for bil. Er så irriterende.

 

Folk bør få lov å drikke litt før de kjører rundt!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Mouche said:

 

Siden grensen for kjøring av bil gikk ned fra 0,5 til 0,2 så har man kanskje litt erfaring/data/statistikk å vise til hvia en slik endring ville kunne medføre?

 

Det var ikke målbart viste det seg men de som var for hevdet at selv om det ikke var målbart så sendte 0,2 grensen ett tydlig signal om kjøring og alkohol ikke hører sammen.
Dette var konklusjonen når loven ble evaluert.
Statestikken viste også at ca like mange ble tatt for ruskjøring årene før man fikk 0,2 grense som årene etter.
Så da kan man jo stille seg spørsmålet om den tydlige beskjeden nådde frem til de som trengte den.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Joltus said:

 

Helt enig. Samme for bil. Er så irriterende.

 

Folk bør få lov å drikke litt før de kjører rundt!

Siden det er lov så er det ingen ting å irritere seg over.
Holder man seg under dagens grenser er det ikke noe problem.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si jeg ikke ser problemet med de som faktisk holder seg under 0,8. Jeg er selv veldig glad i øl, og min maximum er to øl på minimum to timer på tur. Må si jeg fortsatt kjører vesentlig bedre enn mange andre (og jeg er enda ingen dyktig båtfører).  For noen turer siden satt jeg en stund i havna og venta på noen andre og ble vitne til to damer som skulle legge til. Aldri sett noen kløne så mye. Tok til slutt å hjalp de inn. De tulla med at de aldri hadde bestått noen prøve i noe slikt, og de trenger jo ikke det heller siden de var født tidlig nok. Disse var jo koselige og sa det var deres første tur så det var bare hyggelig, men kom også  en tøffing som svingte i kjempestor fart rett ved siden av oss når vi sto stille for å gi bikkja litt vann på turen. Ikke hyggelig. Resulterte i at vi ble kjempevåte. Jeg er 25 (født 91), så jeg må ha båtførerprøven til min 30hk. Fikk båt i fjor og tok med vilje ikke prøven siden jeg ikke følte meg trygg nok til å kjøre. Må for det første si jeg ikke tror man blir en så mye bedre fører av den prøven, men da var det "sperret" fra å drite seg ut på grunn av uerfarenhet. Fikk meg den for noen uker siden og kjører nå selv. Kan ikke forstå hvordan jeg er en dårligere fører enn mange av de som bare setter seg inn i alt for store båter uten noen særlig erfaring eller vett generelt selv om jeg tar meg to øl. Er nok mange som ikke burde kjørt verken med eller uten litt promille.

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven og alder er jo en klasikker man kan mene mye om.
Når man først har valgt å ha båtfører bevis så syntes jeg det er helt greit å ikke sende flere hundre tusen erfarne båtførere i gjennom mølla bare for å stoppe de få som kjøper båt i voksen alder med lav kunnskap om regelverket til sjøs.
For vært år blir det færre av oss som kan føre båt uten båtførerprøven og til slutt har alle den.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...