Jump to content

Stort flertall for lavere promillegrense til sjøs. (Nå med meningsmåling om saken)


Guest Avmønstret#

Lavere promillegrense?  

321 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg har for dyr båt til at jeg tør å legge til i båsen ned 0,8 i promille. Blåser det litt kan en styrepils gjøre nytten, da er man på 0,2 muligens. Nervene er litt polert men hodet og logikken ikke nevneverdig svekket. Muligens en ørliten dråpe selvsikker som kan komme godt med. Er som med billiard, best på 1 pils. ???

 

:cheers: :giggle::clap::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

 

Siden grensen for kjøring av bil gikk ned fra 0,5 til 0,2 så har man kanskje litt erfaring/data/statistikk å vise til hvia en slik endring ville kunne medføre?

 

Slutter heller ikke å undres over alle de som er så overbeviste om at de ikke merker en promille på 0,8 og at en slik promille ikke medfører hverken dårligere reaksjonsevne eller dårligere evne til å vurdere fare osv.

 

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=9655

Dette er en undersøkelse gjort av tøi i 2001, samme år som promillegrensen for motorkjøretøyer ble senket til 0,2.

Kapittel 2 omhandler påvirkning av antall ulykker etter senket promille-grense i Norge og våre to nærmeste naboland. Danmark er tydeligvis det landet med best forskning på området.

Interessant lesing at det ikke entydig kan slås fast at redusert promille-grense påvirker ulykkesstatistikken. Derimot slås det fat at antall ulykker generelt går ned som følge av flere omstendigheter. Samt holdning til å nyte alkohol i forbindelse med bilkjøring endrer seg.

 

596095884212c_PromilleDanmark.JPG.db204e93b09e175d795eca810c86d031.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 1 time siden:

 

Helt enig. Samme for bil. Er så irriterende.

 

Folk bør få lov å drikke litt før de kjører rundt!

 

 

For bil er det annerledes. Der er det presisjon og et øyeblikks uoppmerksomhet kan få følger, uansett hastighet, og f eks et barn kan hoppe ut i veien og reaksjonsevne er viktig. På sjøen er det kun i over 40-50 knop at det er øyeblikksoppmerksomhet som gjelder. Det er ikke noe som kan hoppe ut i veien og det er kun evt ting i sjøen og skjær man skal svinge unna. 

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 28 minutes ago:

 

På sjøen er det kun i over 40-50 knop at det er øyeblikksoppmerksomhet som gjelder. Det er ikke noe som kan hoppe ut i veien og det er kun evt ting i sjøen og skjær man skal svinge unna. 

 

Interessant argument å ta med inn i vannscooter-debatten. Nettopp disse fyker rundt i opptil 40-50 knop og har til tider en uforutsigbar adferd. Ser jo helst at disse ikke kjører med et par pils under vesten.

Jeg ville ikke føle meg trygg med promille i 5 knop med disse rundt meg. Hurtigkjørende fartøyer stiller faktisk krav til alle andre rundt seg også. Disse fartøyenes kurs og eventuelle endringer av kurs skal til en hver tid vurderes selv av førere i saktegående fartøyer.

Redigert av Jens_P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda men i praksis så setter den hurtig gående båten kurs bak hekken til den sakte gående snekka uansett hvem som har vikeplikt.
Jeg forventer ikke at snekka peller seg vekk mot naturlovenene,sekker fartøyet eller slår bakk for å legge seg bi fordi jeg skal gå uten kursendring.
Ikke har jeg sett andre som har problemer med det heller men når en annen planende båt har vikeplikt syntes jeg for mange venter alt for lenge med kursendring eller tiltak med fartsendring.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jens P har et viktig poeng. Med vannscooter har veldig mange flere lett tilgang til ekstremt hurtiggående fartøy.

 

Som de faktisk kan føre lovlig i 50-60 knop med 0,8 I promille...

..

 

0,2 på sjøen vil vel egentlig bare være en naturlig oppfølging av de endringene som skjer i trafikken på sjøen.. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Å sette ned grensen til 0.2 er en stor og alvorlig inngripen i manges fritid. Mener at en så alvorlig endring krever meget tungtveiene og godt dokumenterte beviser.  

De store studiene som ikke konkluderer med "riktig" utfall synes å benektes og meg min arme enkle sjel sitter igjen med ett innrykk av at eneste argument for å senke grensen er at det vil være å sende et "riktig signal" og " greit å være på sikre siden'

 

Link to post
Share on other sites

Stemmer. Som tallene fra Danmark viser gikk andelen førere som var bekymret for å bli tatt i kontroll opp, men tallet på alkoholrelaterte gikk ikke ned. Tvert imot.

Å senke grensen fra 0.8 til 0.2 vil kun føre til at flere blir tatt i kontroll.

Det vil ikke føre til færre ulykker. De som kjører i fylla er skyhøyt over 0.8.

En sånn argumentasjon er utslag av blind fanatisme og et brennende ønske om å bestemmer over andre.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Pinkvin skrev 1 time siden:

Jens P har et viktig poeng. Med vannscooter har veldig mange flere lett tilgang til ekstremt hurtiggående fartøy.

 

Som de faktisk kan føre lovlig i 50-60 knop med 0,8 I promille...

..

 

0,2 på sjøen vil vel egentlig bare være en naturlig oppfølging av de endringene som skjer i trafikken på sjøen.. 

 

 

Da bør det mest naturlige argumentet være en promillegrense som følger farten på båten. En vanlig seilbåt eller snekke beveger seg knapt hurtigere enn en person løper, saktere enn en moderat syklist. Virker for meg håpløst om man skal taue inn føreren av en slik for promillekontroll, fordi han i nabobåten så det ble fortært en pils til middagen.

 

Så vidt jeg forsto på Pinkvin var en promillegrense på 0,2 like aktuell før frislippet av vannscootere. Virker som du griper ethvert halmstrå for å få gjennomslag for dine standpunkt.

 

Ser for meg en ganske hektisk kontrollvirksomhet i havområdene utenfor Østfold, hvor man risikerer å bli stoppet 2-3 ganger i løpet av en dag, tollkontroll, redningsvestkontroll og promillekontroll. Nord Korea kommer antagelig etterhvert til å virke som rene fristedet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Shore skrev 33 minutes ago:

 

 

Så vidt jeg forsto på Pinkvin var en promillegrense på 0,2 like aktuell før frislippet av vannscootere. Virker som du griper ethvert halmstrå for å få gjennomslag for dine standpunkt.

 

 

Jeg griper ingen halmstrå, jeg skriver det jeg tror vil bli neste endring/regulering på sjøen. Basert på hva folk flest mener, basert på hva politi og alle de store organisasjonene for fritidsbåter på sjøen mener osv (Høringsrunden til Stortinget når vestpåbudet kom. Unntak: Seilforbundet). Og også basert på at det har blitt prøvd politisk en gang tidligere, men muligens vil bli prøvd igjen. Om du leser hva jeg skriver i denne tråden så er det ikke en mening eller noe sterkt ønske, for meg er det mer eller mindre likegyldig, men jeg hadde ikke brydd meg om det ble 0,2 heller. 

--

Men så Shore... :-) Kan du ikke heller se på denne tråden som et øvingsfelt i å finne bedre argumentasjon mot en endring som kan komme? Det er såååå "vannscooter" på Facebook å dælje til med Nord- Korea osv. Jeg garanterer, det vinner en ingenting på, tvert i mot, en ødelegger. 

 

At vannscooter har vært et hett tema i det siste vil selvsagt gjøre at de blir med i en kommende promilledebatt. "Alle" skjønner at 0,8 i promille på vannscooter som går i 50-60 knop ikke bør være lovlig. At det ikke har vært på forsidene i sommertørre aviser allerede er nesten rart. At avholdsorganisasjonene ikke har koblet de to for lenge siden og brukt det i argumentasjonen er kanskje forståelig iom at det ville druknet i debatten, men det kommer. Bare vent, folk vil stå i kø og si at det galskap at det er lov å føre et fartøy med potensiale på 50-60 knop med 0,8 i promille. 

--

Om man ikke liker reguleringer osv er det vel et relativt stort dilemma å foreslå oppdeling i ulike klasser og promillegrenser.. blir jo bare styr og masse administrasjon og regler å forholde seg til.

 

Minst mulig byråkrati og reguleringer på sjøen vil jo være "one size fits all" og 0,2 for alle. Tross alt, det er ikke så vanskelig å holde seg edru når man skal føre et fartøy. Kan ikke se at oppdeling utover det har noe for seg. 

Link to post
Share on other sites

I Sverige er det differensierte promillegrenser ut fra båtstørrelse og/eller mulig oppnåelig hastighet.

 

Sitat

 

Sjöfylleri Gränsen för sjöfylleri

Gränsen för sjöfylleri är 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar ungefär 0,2 promille i blodet. Gränsvärdet gäller för fartyg, det vill säga alla farkoster som kan transportera personer eller gods över vatten, som antingen kan köras eller seglas med en hastighet av minst 15 knop eller har ett skrov med en största längd av minst 10 meter.

 

Även om ovanstående kriterier inte uppfylls kan en påverkad person dömas för sjöfylleri, om personen inte kan framföra farkosten på ett betryggande sätt.

Vid sjöfylleri är det inte bara den som framför fartyget som kan ställas till ansvar. Även den som har en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss kan göra sig skyldig till brott. På en fritidsbåt kan det vara den person som navigerar.

Sjöfylleri ger böter eller fängelse i högst sex månader.

 

Gränsen för grovt sjöfylleri

Gränsen för grovt sjöfylleri är 0,50 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar ungefär 1,0 promille i blodet. Även en påverkad skeppare som inneburit en avsevärd fara för sjösäkerheten, kan dömas för grovt sjöfylleri, även om gränsvärdet inte är uppnått.

Grovt sjöfylleri ger fängelse i högst två år.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 22 minutes ago:

I Sverige er det differensierte promillegrenser ut fra båtstørrelse og/eller mulig oppnåelig hastighet.

 

 

 

Ja jeg vet. Leste om en I gummijolle med stor nok motor til å akkurat klare 15 knop som gikk på en smell.. 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Karoline2309 said:

Må si jeg ikke ser problemet med de som faktisk holder seg under 0,8. Jeg er selv veldig glad i øl, og min maximum er to øl på minimum to timer på tur.

 

Og hvilken promille har du da?

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, dieselfan said:

Å sette ned grensen til 0.2 er en stor og alvorlig inngripen i manges fritid.

 

 

Du milde himmel, tror faktisk at du mener det! Består så manges fritid i å drikke alkohol og kjøre båt i kombinasjon?

Link to post
Share on other sites

Hva med hastighetsbegrensning i samme slengen? Skal man ha restriksjoner bør det være totalt.  Hastigheten tror jeg dreper like mye som en øl eller to. Ser daglig vanvittig kjøring av edrue folk(tror jeg) som er like farlig som å tøffe rundt i en snekke med et par pils på vesten!

Link to post
Share on other sites

20 minutes ago, Mouche said:

 

Og hvilken promille har du da?

Det var ikke jeg som ble spurt, men tar sjansen likevel. Forutsatt at Karoline2309 er en mann med noenlunde normal kroppsvekt og det er snakk om 2 halvflasker pils i løpet av et par timer, ligger han vel i grenseland i forhold til 0.2  Så det kan bli spennende dersom politibåten svinger innom. Det jo nettopp det som er hovedargumentet mot en 0.2 grense, at man mister friheten til å ta seg en pils eller to.

Link to post
Share on other sites

Jeg har heller ingen tro på at det er noe flertall for lavere promille grense..

Dette er nok en av mange såkalte undersøkelser som egentlig bare er et bestillingsverk fra dem som ønsker et slikt svar..

Kan vel føyes inn i rekken av det nye mønsteret til pressen..fake news....

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Jeg griper ingen halmstrå, jeg skriver det jeg tror vil bli neste endring/regulering på sjøen. Basert på hva folk flest mener, basert på hva politi og alle de store organisasjonene for fritidsbåter på sjøen mener osv (Høringsrunden til Stortinget når vestpåbudet kom. Unntak: Seilforbundet). Og også basert på at det har blitt prøvd politisk en gang tidligere, men muligens vil bli prøvd igjen. Om du leser hva jeg skriver i denne tråden så er det ikke en mening eller noe sterkt ønske, for meg er det mer eller mindre likegyldig, men jeg hadde ikke brydd meg om det ble 0,2 heller. 

For meg virker det ikke som det er noe folk flest ønsker, skal man dømme etter denne og tidligere diskusjoner på Baatplassen. Basert på tidligere tråder om emnet, sist i tråden  "Tillat med høyere promille i Sverige?", virker det som du har et sterkt ønske om å få senket grensen til minimum 0,2. Det er også du som, basert på denne meningsmålingen preget av "ønske om å komme i avisen", drar igang diskusjonen på ny.

 

Sitat

--Men så Shore... :-) Kan du ikke heller se på denne tråden som et øvingsfelt i å finne bedre argumentasjon mot en endring som kan komme? Det er såååå "vannscooter" på Facebook å dælje til med Nord- Korea osv. Jeg garanterer, det vinner en ingenting på, tvert i mot, en ødelegger. 

Jeg er ingen tilhenger av FB, absolutt heller ikke av vannscooter, du vil aldri finne meg i en slik diskusjon. Om man risikerer å finne flust med politi og andre myndighetspersoner på en dagstur til Koster bedrivende kontroll av voksne personer i sin fritidsbåt, fremfor det jeg vil kalle viktigere ting i samfunnet forøvrig, ja da må jeg si jeg vil føle meg hensatt til slike regimer. En promillegrense på 0,2 vil måtte medføre en langt strengere kontroll enn hva vi har idag, om den skulle ha noen verdi. En slik kontrollvirksomhet bør vi ikke være bekjente med, i et fritt og demokratisk samfunn.

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

At vannscooter har vært et hett tema i det siste vil selvsagt gjøre at de blir med i en kommende promilledebatt. "Alle" skjønner at 0,8 i promille på vannscooter som går i 50-60 knop ikke bør være lovlig. At det ikke har vært på forsidene i sommertørre aviser allerede er nesten rart. At avholdsorganisasjonene ikke har koblet de to for lenge siden og brukt det i argumentasjonen er kanskje forståelig iom at det ville druknet i debatten, men det kommer. Bare vent, folk vil stå i kø og si at det galskap at det er lov å føre et fartøy med potensiale på 50-60 knop med 0,8 i promille. 

Jeg er helt sikker på at det finnes mulighet for sanksjoner for uvettig kjøring med vannscooter. Må det legges bånd på en hel befolkning på bakgrunn av noe en liten "promille" kommer til å ta i bruk og en enda mindre "promille" kommer til å bruke galt?

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Om man ikke liker reguleringer osv er det vel et relativt stort dilemma å foreslå oppdeling i ulike klasser og promillegrenser.. blir jo bare styr og masse administrasjon og regler å forholde seg til.

 

Minst mulig byråkrati og reguleringer på sjøen vil jo være "one size fits all" og 0,2 for alle. Tross alt, det er ikke så vanskelig å holde seg edru når man skal føre et fartøy. Kan ikke se at oppdeling utover det har noe for seg. 

Absolutt ikke enig. Politiet vil meget sjelden se noen gå bananas med en snekke i 6 knops fart, da vil det heller ikke være noen grunn til å bruke ressurser på å visitere den. En vannscooter i 50 knop derimot.....

Kan ikke forstå problemet med å skille de to farkostene i et regelverk.

Redigert av Shore (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Jeg har heller ingen tro på at det er noe flertall for lavere promille grense..

Dette er nok en av mange såkalte undersøkelser som egentlig bare er et bestillingsverk fra dem som ønsker et slikt svar..

Kan vel føyes inn i rekken av det nye mønsteret til pressen..fake news....

 

Ok, du melder altså at Norsk Gallup driver med juks. Den var drøy. Har du noe belegg overhodet for det?

Link to post
Share on other sites

Det var vel MA, Motorførernes Avholdsforening som bestilte undersøkelsen? Og dersom utvalget av dem som ble spurt var et gjennomsnitt av befolkningen,altså inkludert en haug med mennesker uten tilknytting til båt og som har blitt forferdet over opphausede oppslag i pressen om noen få ulykker, ja da fikk de jo selvfølgelig det svaret de ønsket.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 1 minute ago:

Fake news.

Hold deg til fakta.

 

"Meningsmålingen er gjennomført av Kantar TNS Gallup på oppdrag for organisasjonen MA rusfri trafikk".

 

Kantar er tidligere Norsk Gallup, eller TNS Gallup som det nå heter.

 

At det er bestillingsverk, ja hva ellers skal det være. Noen må jo bestille det :- D

 

Dra opp noen alternativer til bestillingsverk da? Dugnad? 

 

Morroklumper ;-)

--

 

Men på hvilken måte mener dere TNS Gallup har vært med på å jukse? Dere sier det er juks, kom med ett eneste lite halmstrå som beviser den påstanden. 

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...