Jump to content

Stort flertall for lavere promillegrense til sjøs. (Nå med meningsmåling om saken)


Guest Avmønstret#

Lavere promillegrense?  

321 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Klart dette er juks og urent spill med denne undersøkelsen..

 

Avstemmingen her på BP viser jo det helt klart,  nesten 90 % er for loven slik den er nå...

 

Her er det båtfolk som svarer, på fake news undersøkelsen er det vel i beste fall indremisjonen og " politisk korrekte " som blir spurt..

 

Ja, vist det i det hele tatt er noen som er blitt spurt ... media er full av løgn og usannheter, alt med en agenda...

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan en slik undersøkelse blir foretatt, men blir det fremsatt noen spørsmål i et telefonintervju, hvor folk kun skal forholde seg til spørsmålene som blir stilt, uten å få noen som helst anledning til å tenke gjennom konsekvensene et lovforslag om 0,2 kan gi, kan jeg forstå at man tenker, ja,ja, det er jo 0,2 på land, så hvorfor ikke. Selvsagt vil også spørsmålene være utformet så de ikke vil gi mulighet for svar i disharmoni med oppdragsgivers ønske.

 

Spør man derimot en person om han vil synes det er greit at man kan flytte en båt av frykt for et varslet uvær, dagen etter en hyggelig sammenkomst, til tross for at man kan ha en promille på 0,3 tror jeg svarene ville ha vært annerledes.

 

Jeg ville aldri ha drukket særlige mengder alkohol før jeg skulle ut i båt, men synes usikkerheten omkring restpromille dagen etter inntak ville lagt en demper på gleden ved å ta en fest sammen med venner i uthavn. 

 

Ja, jeg er enig i at stor fart og promille ikke hører sammen, men 0,8 er ingen stor promille til sjøs. Sett da eventuelt grensen ved 15 knop e.l. slik at alle som er til sjøs kan flytte sine farkoster ved intrufne omstendigheter, uten fare for represalier. Å "forby" flytting av et fartøy grunnet moderat promille, kan få større uheldige konsekvenser enn en båtfører med noen glapils innabords.

Redigert av Shore (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 time siden:

 

Blir som å jobbe i UP og hevde at bilistene spekulerer i å kjøre opp mot fartsgrensen.
De jævla bilistene allså.

Det gjør man. Det spekuleres i å kjøre litt over fartsgrense uten å bli tatt. Speedometer i bil er lovpålagt å ikke vise mindre enn virkelig hastighet. De fleste viser 5-10km/t mer enn virkelig hastighet i hastighet 80-100 km/t. Politiet må trekke fra en sikkerhetsmargin på sine målinger. Så å spekulere i at man ikke blir bøtelagt ved å kjøre litt over fartsgrense er det mange som gjør, og det går som regel bra! Fartsgrens +10km/t på speedometer utenfor tettbygd strøk blir ikke bøtelagt!

Link to post
Share on other sites

Hvis noen kan overbevise meg om at et vesentlig antall ulykker til sjøs forårsakes av folk med mellom 0,2 og 0,8 promille alkohol i blodet, kan jeg muligens la med overbevise om at det er fornuftig å senke promillegrensen. Jeg innbiller meg at de som forårsaker ulykker til sjøs i fylla ikke bryr seg særlig om promillegrensen, så for dem spiller ikke promillegrensen noen rolle (bortsett fra straffereaksjonen). Personlig gir jeg fullstendig blaffen i promillegrensen. Jeg manøvrerer normalt ikke båt med alkohol i blodet, men skulle jeg f.eks. etter en middag med 1 eller 3 glass rødvin innabords finne ut at det er behov for å forflytte båten (f.eks. p.g.a. væromslag) gjør jeg det uten å mukke (bånn pinne - 6,5 knop).

 

Eivind

Redigert av eivindch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På spørsmålet "Hvor mange alkoholenheter synes du det er greit å drikke når man skal føre båt?" svarer altså 67% 0....

 

Hvor er bestillingsverket og manipuleringen i dette spørsmålet?

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 15 timer siden:

Vannscooter og andre med jet er vel de eneste farkostene på sjøen som også kan påberope seg å ha noen slags form for brems... 

Når jeg legger inn revers og full pinne (i anledning trådens emne) på min duopropellbåt tør jeg påstå det bremser ganske godt. Men for deg med seilbåt blir det selvfølgelig litt annerledes... :-)

Link to post
Share on other sites

X10an skrev 1 time siden:

Når jeg legger inn revers og full pinne (i anledning trådens emne) på min duopropellbåt tør jeg påstå det bremser ganske godt. Men for deg med seilbåt blir det selvfølgelig litt annerledes... :-)

Vannscooter/vannjett-fartøyt har loverlegent bedre bremseegenskaper, faktisk så bra at elektronikk og G sensorer begrenser det. f.eks. ala seadoo IBR. 

 

Duoprop er ikke i nærheten, vil også gå så langt som å si at har du duoprop, går ikke båten veldig raskt heller. 

 

Vi testet med rask skjærgårdsjeep i maxfart, der var det ca 350 meter, og det var ganske bra. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5 hours ago, quantumduck said:

Jepp, alt kan løses, ved å redusere grensen bare til 0,5 promille, overlate roret til autopiloten eller legge på meg til 122 kg. Eller tenkte du på noe annet? Ta pilsen i havn, kanskje?

 

Tja, si det du. Hvor langt har du igjen til 122kg?

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 1 time siden:

Hva er feil og villedende med spørsmålet som ble stilt?

 

Hvorfor harmonerer det ikke med undersøkelsen her på BP ???..

 

Det er lov å reflektere selv, det krever muligens en del...men...

 

Slike undersøkelser er blitt "kledd naken " så mange ganger at det er utrolig at noen fremdeles går på slike bestillings verk...

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, X10an said:

Når jeg legger inn revers og full pinne (i anledning trådens emne) på min duopropellbåt tør jeg påstå det bremser ganske godt. Men for deg med seilbåt blir det selvfølgelig litt annerledes... :-)

Smeller du inn reversen i 30 kn? Trodde det var litt "på kanten" men utstyret er vel kanskje bygget for å tåle det? 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 23 minutes ago:

 

Hvorfor harmonerer det ikke med undersøkelsen her på BP ???..

Fordi baatplassen.no sine medlemmer representerer da overhodet ikke et representativt utvalg av den norske befolkning. 

 

Medlemmene her inne representerer ikke et representativt utvalg av båteiere en gang. 


Derfor.

 

Det er lov å reflektere selv, det krever muligens en del å sette seg inn i hvordan meningsmålinger blir gjennomført..... Men......

 

Brukte du seriøst undersøkelsen i denne tråden som argument på at en annen undersøkelse ikke kan stemme? :giggle:

Det er jo ikke samme spm en gang.... sukk

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 28 minutes ago:

Fordi baatplassen.no sine medlemmer representerer da overhodet ikke et representativt utvalg av den norske befolkning. 

 

Medlemmene her inne representerer ikke et representativt utvalg av båteiere en gang. 


Derfor.

 

Det er lov å reflektere selv, det krever muligens en del å sette seg inn i hvordan meningsmålinger blir gjennomført..... Men......

 

Brukte du seriøst undersøkelsen i denne tråden som argument på at en annen undersøkelse ikke kan stemme? :giggle:

Det er jo ikke samme spm en gang.... sukk

 

Så BP medlemmer er ikke representative for norske båteiere, hvor har du det fra ?? 

 

Kan du dokumentere det ??

 

Kan du videre dokumentere at denne undersøkelsen er korrekt fremført ??? har du noen opplysninger der som vi andre dødelige ikke har ??

 

At pressen og div interesse organisasjoner bedriver manipulerende såkalte "undersøkelser"  fake news,  er ikke noe nytt..

 

De vet at enkle mennesker uten egen evne til å reflektere selv biter på, lar seg påvirke, derfor gjøres dette ustrakt, for det virker ...på noen...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Joltus said:

På spørsmålet "Hvor mange alkoholenheter synes du det er greit å drikke når man skal føre båt?" svarer altså 67% 0....

 

Hvor er bestillingsverket og manipuleringen i dette spørsmålet?

Ettersom hva du bruker det til, hvem du spør og i hvilken sammenheng kan det både være helt greit og hinsides ubrukelig....

Fordi "er greit" og "noe annet bør være straffbart" ikke er synonymer

Fordi spørsmålene før kan ha ledet svaret inn på ett spor

Fordi nyhetsoppslag dagen det ble spurt vil ha stor innvirkning

Fordi "representativt utvalg" er særdeles vanskelig å få til. (Jeg tar f.eks. Aldri telefonen når slike ringer, den kan lett være sammenheng mellom  holdninger til styrepils og holdninger til å ta telefonen når AS spørreundersøkelser ringer) 

Fordi noen spørsmål skjelven får ærlige, men heller forventede svar (særlig innen litt kontroversielle tema, 'stemmer du Trumph', 'hvor ofte runker du' 'liker du fyllekjøring' er eksempler på slikt) 

Link to post
Share on other sites

Flott. Var jo gode svar.

 

Er enig i de fleste poengene.

 

Uansett så vil eg si at å konkludere med at 67% må være feil med et slikt spm er tynt. Og det å sammenligne det med hva noen få som følger med i denne tråden på et internettforum for folk med båtinteresse og derav konkludere med at det MÅ  være feil og juks viser at man ikke har peiling.


Eg tipper den gjenspeiler ganske greit hva "folk flest" mener at er greit for båtfolk å gjøre. Folk flest er IKKE båtfolk. Så her handler det mye mindre om hva båtfolk syns er greit at de selv gjør og mye mer om hva folk flest syns er greit at båtfolk gjør.

 

Og det kan komme av mange årsaker. Noen mener jo at å sammenligne bilkjøring med båtkjøring kun kan gjøres i noen tilfeller, mens i dette tilfellet er det ikke sammenlignbart. Mens den generelle personen på land tenker neppe slik og tenker nok mest på hendelser på sjøen der folk er dritafulle og krasjer på holmer og med ferjekaier etc etc.

Undersøkelsen blir ikke automatisk feil. Den gjenspeiler meningen til folk. Ikke meningen til folk med båt.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 2 timer siden:

Tror du må sette deg litt inn i hva et "representativt utvalg" er og hvordan meningsmålinger gjennomføres. 

 

Ikke uventet hadde du intet svar å komme med.. som forventet..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 6 timer siden:

Når jeg legger inn revers og full pinne (i anledning trådens emne) på min duopropellbåt tør jeg påstå det bremser ganske godt. 

 

Det bremser særdeles dårlig ift en vannjet. En Magnum 750 stopper på ca 2 ganger sin egen lengde. Man må være svært forsiktig.

Midt i mellom er båter med vripropell. En av årsakene er at de ikke behøver å ta veien om tomgang for å bytte thrustretning. Det er bare å droppe bøtta eller vri vingene mens maskinen går for fullt.

 

Joltus skrev for 4 timer siden:

Hva er feil og villedende med spørsmålet som ble stilt?

 

Det er mer et spørsmål om hvem som ble spurt. Har de brukt MA sin medlemsliste for ringerunden? Eller KrF?

Vi bør også ha i bakhodet at de bommet grovt i forbindelse med presidentvalget og Brexit.

Link to post
Share on other sites

Bare  litt tanker angående dette med spørreundersøkelser: ikke for å stigmatisere noen men lurer litt på hvilke resultater en hadde fått hvis en f.eks spurte om folk synte det var greit med hjemmebrenning . Hvis jeg ville ha et positivt svar ville jeg nok ringt til trøndelagsfylkene eller Hedmarken etter hva jeg har forstått? Ville jeg hatt et negativt svar ville jeg ringt folk i "bibebeltet" på Sør og Vestlandet. Så enkelt er det vel å påvirke en meningsmåling. Ellers vil jeg kalle det direkte useriøst å ikke regne båtplassens medlemmer som representativt.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 1 time siden:

Det er mer et spørsmål om hvem som ble spurt. Har de brukt MA sin medlemsliste for ringerunden? Eller KrF?

Vi bør også ha i bakhodet at de bommet grovt i forbindelse med presidentvalget og Brexit.

 

Helt riktig, en skal være rimelig naive for å svelge all verdens meningsmålinger nyhetsmedia kommer med..

De har alltid en agenda, og et ønsket/beregnet svar på forhånd..

Fake news florer i media, evner en ikke å reflektere selv, blir en et lett "offer"

Link to post
Share on other sites

 

Cheyenne skrev for 1 time siden:

 Ellers vil jeg kalle det direkte useriøst å ikke regne båtplassens medlemmer som representativt.

Hva er det som er useriøst med det?

 

Baatplassen.no sine aktiver medlemmer representererer ikke snittet i befolkningen. I dette spørsmålet var det ikke båtførere som ble spurt. Det var "alle".

 

Hadde de spurt kun båtførere kan det godt hende svaret ville blitt annerledes. 

 

Hadde de kun spurt båtførere som syns det var greit å ta seg en øl, så ville sannsynligvis svaret på spørsmålet om promillegrense blitt enda endret

Men baatplassen.no sine medlemmer er uansett ikke å regne for et representativt utvalg i norges befolkning da nesten samtlige her har et sterkt forhold til båt og dermed ikke representerer den delen av befolkningen som ikke har noen knytning til båt. Så får du bare synes det er useriøst.....

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

Helt riktig, en skal være rimelig naive for å svelge all verdens meningsmålinger nyhetsmedia kommer med..

 

Sånn ca like naiv som de som alltid har en konspirasjonsteori uansett hva de leser.... 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 15 timer siden:

 

En slik grense fratar deg ikke denne "friheten" som du er så opptatt av, men den gir visse begrensinger mht hvor mange pils, eller glass med vin, du kan innta underveis. Nå gjelder dette ikke passasjerer så du kan vurdere å overlate roret til andre eller ta en liten pause uncerveis slik at promilen avtar og kommer ned til lovens begrensninger. Hvor mye alkohol er det spå viktig for deg å innta når du fører en båt?

 

 

Og det kan du fortsatt gjøre selv om grensen blir satt ned, men det er kanskje mer enn en pils som er ønsket og gjerne med litt kortere tidsintervall enn en slik reduksjon vil medføre?

 

 

Jeg kan gjerne ta 1-3 pils i løpet av en 3-4 timers tur på sjøen om været er varmt og det står noen kalde i kjøleren. Det er mulig promillen fortsatt er under 0,2, Og jeg vil nok gjøre det i all fremtid uansett regler da faren for å bli tatt er svært liten. Men det ødelegger likevel litt av frihetsfølelsen. 

 

Når man kjører bil i Norge er det eneste man ser etter fotobokser eller sivilbiler i bakspeilet. Det er en befrielse å komme til Danmark og Tyskland der man kan kjøre litt fortere.

Slik blir det på sjøen også dersom promillegrensen settes til 0-toleranse. 0,5 ville vært helt ok da jeg kan være enig i at 0,8 er litt høyt og at noen da skeier ut over dette. Selv drikker jeg ikke spesielt mye, spesielt ikke når jeg fører båt. Men en øl eller to... det må man kunne ta. 

Promillegrensen må være strengere på veien enn til sjøs, der er presisjon og reaksjonsevne langt viktigere enn til sjøs. 

 

En undersøkelse om dette må gjøres blant båteiere og ikke blant hele Norges befolkning. Sistnevnte kan slå veldig skjevt ut.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...