Jump to content

Stort flertall for lavere promillegrense til sjøs. (Nå med meningsmåling om saken)


Guest Avmønstret#

Lavere promillegrense?  

321 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

7 hours ago, Pinkvin said:

Jens P har et viktig poeng. Med vannscooter har veldig mange flere lett tilgang til ekstremt hurtiggående fartøy.

 

Som de faktisk kan føre lovlig i 50-60 knop med 0,8 I promille...

..

 

0,2 på sjøen vil vel egentlig bare være en naturlig oppfølging av de endringene som skjer i trafikken på sjøen.. 

 

Vannscooter og andre med jet er vel de eneste farkostene på sjøen som også kan påberope seg å ha noen slags form for brems... 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjøring i påvirka tilstand kan man ikke regulere seg mer vekk fra i vår form for demokrati. Problemet vil alltid være der, men heldigvis ser det i hvertfall ut for meg som at det er avtagende. Ligger i vestfoldskjærgården og nyter livet uten "baatplassens" mange problemer!! Null Hekkbølgegeneraler, ingen fyll, Hensynsfulle scooterkjørere, omtrent lydløs generatorkjøring og joller med barn som koser seg, alle smiler og har det topp.  Slipp løs og nyt det virkelige liv..... vekk fra kompjuteren!!

Link to post
Share on other sites

Ved å endre promillegrensen til 0,2 på sjøen tar man bort kosen for de som liker å ha friheten til å ta seg en uskyldig øl eller et glass vin, mens de som kjører i fylla vil gjøre det uansett. Så la promillegrensen være, evt sett den til 0,5 om det er så stort behov for endring. Sjøen krever ikke samme reaksjonsevne og presisjon som på veien. Det er ikke et barn som kan hoppe ut foran en båt på samme måte som foran en bil.

De båter som krever presisjon (raske båter (og vannscootere) over 40-50 knop kan få innført sertifikat så er alt løst. Punktum. God sommer :-)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Mouche said:

 

Du milde himmel, tror faktisk at du mener det! Består så manges fritid i å drikke alkohol og kjøre båt i kombinasjon?

 

Jepp, syns egentlig ganske ofte det er godt med en pils underveis. Tror ikke jeg er alene om det i det heletatt. 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Jens_P said:

 

Interessant argument å ta med inn i vannscooter-debatten. Nettopp disse fyker rundt i opptil 40-50 knop og har til tider en uforutsigbar adferd. Ser jo helst at disse ikke kjører med et par pils under vesten.

Jeg ville ikke føle meg trygg med promille i 5 knop med disse rundt meg. Hurtigkjørende fartøyer stiller faktisk krav til alle andre rundt seg også. Disse fartøyenes kurs og eventuelle endringer av kurs skal til en hver tid vurderes selv av førere i saktegående fartøyer.

Man skal holde utkikk hele tiden ja, men med 5kn, hva kan du egentlig foreta deg vs en annen farkost i 50kn? Tror nok du heller bør bekymre deg for den andre førerens promille enn din egen...

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 29 minutes ago:

Men på hvilken måte mener dere TNS Gallup har vært med på å jukse? Dere sier det er juks, kom med ett eneste lite halmstrå som beviser den påstanden. 

 

Jeg kan ikke se at noen har sagt at TNS Gallup har jukset/vært med på å jukse?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Pinkvin said:

 

Ja jeg vet. Leste om en I gummijolle med stor nok motor til å akkurat klare 15 knop som gikk på en smell.. 

Er det ingen promillegrense om man går under både hastighet og lengdegrendegrense?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Lars H. said:

 

Jeg kan ikke se at noen har sagt at TNS Gallup har jukset/vært med på å jukse?

Det var vel noen som rynka på nesa ift hvem oppdragsgiveren for undersøkelsen var. Kanskje norsk pilsseilerforening burde bestille en lignende undersøkelse ...

Link to post
Share on other sites

Sitat

Er det ingen promillegrense om man går under begge de grensene ...

 

Jo, om man fører båten på en rørete/surrete måte, se mitt sitat lenger oppe.

 

Sitat

Även om ovanstående kriterier inte uppfylls kan en påverkad person dömas för sjöfylleri, om personen inte kan framföra farkosten på ett betryggande sätt.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev On 7.7.2017 at 6.29:

Det hadde vært interessant og fått oppgitt den eksakte ordlyden i spørsmålet som ble stilt.  

 

Pinkvin skrev 49 minutes ago:

 

Kantar er tidligere Norsk Gallup, eller TNS Gallup som det nå heter.

 

At det er bestillingsverk, ja hva ellers skal det være. Noen må jo bestille det :- D

 

Dra opp noen alternativer til bestillingsverk da? Dugnad? 

 

Morroklumper ;-)

--

 

Men på hvilken måte mener dere TNS Gallup har vært med på å jukse? Dere sier det er juks, kom med ett eneste lite halmstrå som beviser den påstanden. 

:rolleyes:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 2 timer siden:

Man skal holde utkikk hele tiden ja, men med 5kn, hva kan du egentlig foreta deg vs en annen farkost i 50kn? Tror nok du heller bør bekymre deg for den andre førerens promille enn din egen...

Altså en oppfordring til alle som ferdes i 5 knop til nyte alkohol mens de fører sin båt! De kan alikevel ikke forhindre ikke forhindre sammenstøt med hurtiggående farkoster!  :giggle: :wink:

Skjønner hvor du vil! :thumbsup:

Jeg er ikke for en absolutt grense på 0,2. Men jeg synes faktisk den svenske modellen med oppnåelig fart og størrelse på fartøy som setter grenser er god. Selv om det er krefter i Sverige som ønsker å avskaffe denne.

Den store utfordringen er at det ikke finnes statistikker for at lav promille fører til ulykker med båt. Så jeg sitter igjen med følelsen av "noen" har sterke ønsker om å løse et problem som ikke eksisterer. (På lik linje med påbudet om bruk av redningsvest kun basert på båtens lengde! Men det er en annen debatt.)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Pinkvin said:

 

Kantar er tidligere Norsk Gallup, eller TNS Gallup som det nå heter.

 

At det er bestillingsverk, ja hva ellers skal det være. Noen må jo bestille det :- D

 

Dra opp noen alternativer til bestillingsverk da? Dugnad? 

 

Morroklumper ;-)

--

 

Men på hvilken måte mener dere TNS Gallup har vært med på å jukse? Dere sier det er juks, kom med ett eneste lite halmstrå som beviser den påstanden. 

 

Enhver meningsmåling som ikke viser et flertall for egne meninger er per definisjon juks og/eller fake news og/eller bestillingsverke. Jeg stemmer på Donald!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Lingefan said:

Ved å endre promillegrensen til 0,2 på sjøen tar man bort kosen for de som liker å ha friheten til å ta seg en uskyldig øl eller et glass vin, mens ...........

 

En slik grense fratar deg ikke denne "friheten" som du er så opptatt av, men den gir visse begrensinger mht hvor mange pils, eller glass med vin, du kan innta underveis. Nå gjelder dette ikke passasjerer så du kan vurdere å overlate roret til andre eller ta en liten pause uncerveis slik at promilen avtar og kommer ned til lovens begrensninger. Hvor mye alkohol er det spå viktig for deg å innta når du fører en båt?

 

11 hours ago, quantumduck said:

 

Jepp, syns egentlig ganske ofte det er godt med en pils underveis. Tror ikke jeg er alene om det i det heletatt. 

 

Og det kan du fortsatt gjøre selv om grensen blir satt ned, men det er kanskje mer enn en pils som er ønsket og gjerne med litt kortere tidsintervall enn en slik reduksjon vil medføre?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Jens_P said:

Altså en oppfordring til alle som ferdes i 5 knop til nyte alkohol mens de fører sin båt!

Prøv å forstå det du leser før du svarer. 

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Mouche said:

Og det kan du fortsatt gjøre selv om grensen blir satt ned, men det er kanskje mer enn en pils som er ønsket og gjerne med litt kortere tidsintervall enn en slik reduksjon vil medføre?

Greit å sette seg bak rattet etter en pils syns du altså. Det er ikke et spørsmål, men noe man kan slutte logisk av det du skriver. Men nei, promillen kommer like fort til lands som til vanns, man kan ikke være sikker på å være innafor 0,2 promille etter en pils. Forøvrig sier nok dine spekulasjoner om hva jeg ønsker og ikke ønsker mer om deg enn de gjør om meg. 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 24 minutes ago:

Prøv å forstå det du leser før du svarer. 

Ironi kan være vrient å oppfatte! :lipseal:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

31 minutes ago, Mouche said:

 

Enhver meningsmåling som ikke viser et flertall for egne meninger er per definisjon juks og/eller fake news og/eller bestillingsverke. Jeg stemmer på Donald!

 

Jeg må le, det står jo i kildene at undersøkelsen er et bestillingsverk ... betalt av organisasjonen MA rusfri trafikk :diving:  

 

Skal man påvise "juks" må man imidlertid gå vitenskapelig til verks og ha tilgang til alle fakta om undersøkelsen. Hvilke spørsmål er konklusjonen basert på og så videre. 

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Jens_P said:

Ironi kan være vrient å oppfatte! :lipseal:

Beklager, jeg trodde du faktisk mente det du skrev; "Jeg ville ikke føle meg trygg med promille i 5 knop med disse rundt meg."

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, quantumduck said:

Greit å sette seg bak rattet etter en pils syns du altså. Det er ikke et spørsmål, men noe man kan slutte logisk av det du skriver. Men nei, promillen kommer like fort til lands som til vanns, man kan ikke være sikker på å være innafor 0,2 promille etter en pils. Forøvrig sier nok dine spekulasjoner om hva jeg ønsker og ikke ønsker mer om deg enn de gjør om meg. 

 

Vel, problemet ditt er at du argumenter for en pils (la oss si kun en pils) og mot en redusert promillegrense, men de to kan gjennomføres uten problem hvilket er mitt poeng. Og så må du gjerne være uenig i det også!

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

21 minutes ago, quantumduck said:

 

Jeg må le, det står jo i kildene at undersøkelsen er et bestillingsverk ... betalt av organisasjonen MA rusfri trafikk :diving:  

 

Skal man påvise "juks" må man imidlertid gå vitenskapelig til verks og ha tilgang til alle fakta om undersøkelsen. Hvilke spørsmål er konklusjonen basert på og så videre. 

 

Nei, ikke et bestillingsverk som vel indikerer at bestiller kun vil ha noe som berefter en påstand, men bestilling av en undersøkelse. Jeg tviler på at seriøse pollstere jukser med sine undersøkelser, men mene rikke ved det å tillegge deg noen meninger utover hva du faktisk skriver. Hvis du faktisk mener at slike pollstere er "korrupte" så kom gjerne med itt dokumentasjon for en slik, eventuell, påstand?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Mouche said:

 

så kom gjerne med itt dokumentasjon for en slik, eventuell, påstand?

 

Vil ikke si du mestrer "antydningenes elegante kunst" så veldig godt ... 

Link to post
Share on other sites

57 minutes ago, quantumduck said:

Greit å sette seg bak rattet etter en pils syns du altså.

Spørsmålet var ikke til meg men jeg syntes det er helt innafor å drikke en øl å kjøre bil etterpå.
Skulle man krabbe litt over 0,2 i promille så er man ikke til fare for seg selv eller andre og det hele ordner seg med å betale litt avlat til staten.
Nå er det vel styrepilsen som mange vil savne på vannet og ikke kjørepilsen.

Det som jeg syntes var litt morsomt var utalesen til politimannen.
– Det vi ofte ser, er at folk spekulerer på å ligge under grensen på 0,8. Ofte er det noen som ligger tett opp til den.
 

Blir som å jobbe i UP og hevde at bilistene spekulerer i å kjøre opp mot fartsgrensen.
De jævla bilistene allså.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, pipe said:

Spørsmålet var ikke til meg men jeg syntes det er helt innafor å drikke en øl å kjøre bil etterpå.

Evnen til å føre bilen er i hvert fall helt upåvirket av om promillegrensen er 0,2 eller 0,5 ... og så er det jo et spørsmål akkurat _hva_ du syns du er innafor da ... ;-)

Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, Mouche said:

 

Vel, problemet ditt er at du argumenter for en pils (la oss si kun en pils) og mot en redusert promillegrense, men de to kan gjennomføres uten problem hvilket er mitt poeng. Og så må du gjerne være uenig i det også!

 

Jepp, alt kan løses, ved å redusere grensen bare til 0,5 promille, overlate roret til autopiloten eller legge på meg til 122 kg. Eller tenkte du på noe annet? Ta pilsen i havn, kanskje?

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...