Jump to content

Stort flertall for lavere promillegrense til sjøs. (Nå med meningsmåling om saken)


Guest Avmønstret#

Lavere promillegrense?  

321 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

22 minutes ago, quantumduck said:

Aha, kravet mitt er altså at man bør spørre i en relevant populasjon. 

 

Ja, og hvem er det og hvordan finner man en relevant oversikt over disse hva angår ednne helt konkrete problemstilling/spørsmål?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 1 time siden:

 

Edit: Anyways, hvis undersøkelsen er basert på et representativt utvalg av norske båtførere så sier den vel ihvertfall at utvalget som har svart på denne pollen er tilsvarende mindre representativt.

Enhver person som driver med statistikk ville jo aldri ha godtatt pollen her på forumet som noe som helst representativt utvalg..

 

For det første så er det kun medlemmer av baatplassen.no, og et stort flertall av disse er jo folk med båtinteresser. I tillegg er dette snevret inn til de som gidder å lese og delta i denne tråden. 

Begynner da å bli litt tynt.


Men for å finne ut hva baatplassen.no's aktive medlemmer, som er interesserte i diskusjonen vedr. promillegrense på sjøen, mener om promillegrensen på sjøen bør senkes så får man jo en et tall på dette spesifikke tilfellet...

 

Men siden spørsmålet i tillegg er annerledes enn det spørsmålet som diskuteres så blir det jo så syltynt sammenligningsgrunnlag

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Mouche said:

 

Ja, og hvem er det og hvordan finner man en relevant oversikt over disse hva angår ednne helt konkrete problemstilling/spørsmål?

Ja si det, du ...

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Joltus said:

Jau... Slik eg tolker MA så ønsket de å finne ut hva befolkningen generelt tenker om saken.


I tillegg har de jo spurt hva båtførere i den generelle befolkning tenker om det. Tipper da at båtfører i dette tilfellet er de som har svart ja på enten eier du båt, eller disponerer du båt.

 

Fortsatt veldig interessert i link til selve undersøkelsen hvor alt dette står, og ikke bare til omtaler av undersøkelsen. Hvis den er publisert i sin helhet, da... 

Link to post
Share on other sites

Har sendt mail til de quantum. Men usikker på hvordan de forholder seg til en undersøkelse betalt av et firma/org. Vil tro de holder den hemmelig og lar bestiller bruke tallene slik de ønsker?

Link to post
Share on other sites

Tro om temperaturen i denne tråden og i tråden om unger og baugspryd har sammenheng med dette...:

 

baatplassen.png.b9629bfd8367a06ad26583bbbe419dc7.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På tide å slutte surmulingen foran PCen og komme seg på sjøen, folkens ;)

 

Jeg ønsker forøvrig en 0,2-grense på sjøen velkommen.

 

 

Link to post
Share on other sites

39 minutes ago, Joltus said:

Har sendt mail til de quantum. Men usikker på hvordan de forholder seg til en undersøkelse betalt av et firma/org. Vil tro de holder den hemmelig og lar bestiller bruke tallene slik de ønsker?

Det blir nok opp til MA om de vil publisere hele undersøkelsen eller bare "godbitene" de liker selv, ja. Så kan man tenke det man vil om at den ikke er lagt fram i sin helhet. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Joltus said:

Enhver person som driver med statistikk ville jo aldri ha godtatt pollen her på forumet som noe som helst representativt utvalg..

 

 

Nei (les: enig), men jeg er litt overrasket over at spriket er såpass stort.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror på at det finnes svært intelligente vesener på andre planeter.

Det jeg ikke tror på, er at de opplever oss som intelligente, når vårt samfunn bygger på at de som aldri har smakt en dråpe, skal vurdere om de som har smakt en dråpe, er i stand til å føre en båt... og da i særdeleshet om de aldri har kjørt en båt heller...

 

Savner bevisførsel for at man er uskikket ved 0.3

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, dieselfan said:

og da i særdeleshet om de aldri har kjørt en båt heller...

 

Savner bevisførsel for at man er uskikket ved 0.3

 

Nå har det visst blitt opplyst pr. epost at det faktisk er båtførere som er blitt spurt, men ellers enig; Hvor er grunnlaget for det man svarer på en slik undersøkelse? Fjerner man promillesegmentet, 0,2 - 0,8, går da ulykesstatistikken blant mannlige båtførere over 40 år ned? Vil det hjelpe mer enn krav om båtførerbevis for alle, eventuelt høyhastighets-sertifikat? Ble de som svarte forelagt noen andre alternative virkemidler for å få ned ulykkestallene?

Link to post
Share on other sites

Ifølge hjemmesida deres er et av spørsmålene om en: ”tillater seg å drikke noe alkohol under føring av båt”. Hvor mye er noe?

Regnetykket deres er at siden 20% svarte ja på det, så er det 100000 som fyllekjører med båt siden det er 500000 fritidsbåter i Norge.

Det er selvfølgelig det reneste rør.

Jeg kan ikke noe med fanatikere. Det være seg politiske, religiøse eller avholds.

Jeg har heller ingen tillit til opinionspåvirkere. Enten de kaller seg TNS eller First House.

Link to post
Share on other sites

Svar fra Gallup:

 

Hei,

 

Spørsmålene var en del av vår panelbuss i mai. Det ble trukket et landsrepresentativt utvalg på vårt aksesspanel, GallupPanelet, på ca 2000 respondenter og vi fikk inn ca 1000 svar.

Det er altså ikke spesifikke grupper som er spurt, men folk i alle aldre fra hele landet. Siden spørsmålene lå på panelbussen, var det spørsmål om flere ulike tema i samme undersøkelse.

Dette er ikke mitt prosjekt og jeg kjenner ikke detaljene, men hvis du trenger mer informasjon kan du kontakte ..........

Vennlig hilsen

 

Som forventa.

 

MA skulle sjekke ut muligheten for å få ut spørsmålene.

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, Joltus said:

Svar fra Gallup:

 

Det er altså ikke spesifikke grupper som er spurt, men folk i alle aldre fra hele landet.

 

Ikke båtførere som er spurt likevel?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
quantumduck skrev 14 minutes ago:

 

Ikke båtførere som er spurt likevel?

Selvsagt ikke. Det ville være juks. Fake news osv. 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes den pollen som er laget,  blir vanskelig å svare på.

 

Jeg er ikke imot promillekjøring, så lenge det er snakk om liten fart, hvor skadepotesialet er lavt.

 

Under 10 knop 0,8

Over 10 knop 0,2

 

Båter over 30 knop inn i førerkort, så da blir du "lapplaus" i to år ved overtredelse.

 

Da tenker man seg om to ganger ekstra før man hopper ombord for å kjøre hjem etter ett fuktig lag.(er jo helst da ulykkene skjer?)

 

Imens kan "vi" andre fortsatt kose oss med ett glass eller to der vi siger inn mot solnedgangen. 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

 

quantumduck skrev for 1 time siden:

 

Ikke båtførere som er spurt likevel?

Nå har eg sagt følgende flere ganger. Fint om du leser det eg skriver istedetfor å lete etter feil:

 

De har spurt generelt. Da har de fått svar at 67% mener 0 alkoholenheter i forbindelse med føring av båt.


Så har eg vist deg en link der de tydeligvis sorterer ut båtførere i denne undersøkelsen siden de skriver: 1/5 båtførere synes det er greit å innta alkohol i forbindelse med at de fører en båt.

Evt så har de spurt: Har du/eier du/ har du tilgang, for så å se på hvordan denne gruppen svarer. Noe som jo er den vanlige måten å spørre på. Man setter sammen svarene. Båtfører? Jess. Alkohols mens du fører båt? Yes... 1/5.... 

 

Ok?

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nomen skrev 11 minutes ago:

Jeg synes den pollen som er laget,  blir vanskelig å svare på.

Allikevel blir denne pollen brukt som en fasit,mens gallup bare driver med manipulering og fake news.

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Joltus said:

 

Fint om du leser det eg skriver istedetfor å lete etter feil:

 

 

Jeg leser det du skriver, det er derfor jeg spør. Siden det er plagsomt for deg skal jeg avstå fra å prøve å forstå noe av det. 

Link to post
Share on other sites

Hvilke helt konkrete og gjennomførbare kriterier må oppfylles for at en slik poll skal aksepteres av "ekspertisen" her? Noen?:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Mouche said:

Hvilke helt konkrete og gjennomførbare kriterier må oppfylles for at en slik poll skal aksepteres av "ekspertisen" her? Noen?:rolleyes:

Ja si dét, du ...

 

Det må selvsagt være at utvalget som spørres er den samme "ekspertisen" som skal akseptere pollen, tror du ikke?

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 31 minutes ago:

 

 

Jeg leser det du skriver, det er derfor jeg spør. Siden det er plagsomt for deg skal jeg avstå fra å prøve å forstå noe av det. 

Beklager. 

 

En vanlig måte å gjennomføre en slik undersøkelse på er å spørre et utvalg. Man spør f.eks to enkle spm

1. Eier du båt?

2. Hvor mange enheter alkohol er det greit å innta i forbindelse med føring av båt.

 

Spør man da 1000 og 500 svarer 0 på spm 2 er konklusjonen at 50% av befolkningen syns 0 alkoholenheter er ok i forbindelse med føring av båt.

Hvis 100 svarer at de har båt og av disse svarer 10 stk 1 eller mer på spm 2 er konklusjonen at 1 av 10 som eier båt syns det er greit å drikke alkohol i forbindelse med føring av båt. Man sier ikke noe om mengde, kun generelt.

 

Dette er da en helt vanlig måte å gjennomføre en undersøkelse på? Var det dette du lurte på?

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...