FalconFantino 26 Startet 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2017 Heisann. Tenkte å lage en liten prosjekktråd da jeg skal bygge om en Bella Falcon fra innabords til utenbordsmotor. Dermed har jeg en kad32 med DP-E drev til salgs. Noen som har no formening om hva den kan være verdt? Motor er 05mod med 520timer på telleren. Drevet er 12mod. Ca 90timer. Jeg er ikke spesiel stolt over badeplattformen som falcon er levert med. Den er praktisk, men synes den får båten til å se litt klumpete ut bak. Derfor tenker jeg å lage en ny i aluminium som utenbordsmotoren kan henges på. Jeg skal skisere noen eksempler for å finne linjene som passer båten bedre? Tror skroget kommer til sin rett med en lett og sterk påhenger. Motorvalget havner på Mercury Verdado 300 eller 350?. Holder en liten finger på sistnevnte. Hva tenker dere? ? Legger ved noen bilder fra et tidligere bygg jeg har gjort på en Cobra 860sport. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Jøss! Dette blir interessant. Har du vurdert 2x200 ? Har inntrykk av at større styrhusbåter med påhenger ofte foretrekker 2 påhenger. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
FalconFantino 26 Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Har vurdert det ja, men alt i alt er det ganske mye dyrere. Forbruket blir ikke store forskjellen på ved masjfart, men vedlikeholdskostnader og vekt dobbles samt at det blir endel dyrere i innkjøp. Toppfart er heller inne så mye å hente på dobbelmontasje om man har f.eks 2x150hk eller 1x300hk så derfor vil jeg ikke ha det. Man vil få ganske mye bedre respons og akselerasjon med dobbel montasje, men dette er jo ikke noe Rib? vekten vil havne på ca 2200kg med enkel utenbordsmotor så den er ikke så veldig tung? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 (redigert) Sitat Tror skroget kommer til sin rett med en lett og sterk påhenger. Vis hele sitatet Det tror jeg også - det jeg har lest av erfaringer om denne dåten er jo gjerne at det langsmale skroget er mest harmonisk i litt sjø med de mindre/lettere dieselmotorene som feks Kad32/ Merc 2,8 / D3 , men jeg tror jo at det fortjener litt mer hk enn det disse gir for å virkelig komme til sin rett ang toppfart så viser jo mange tester oftest at feks 1x300 gir bedre fart enn 2 x150 ..? Redigert 11.Juli.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HerJo Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Spennende prosjekt! Venter i spenning på fortsettelsen og ikke minst resultatet! Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 ivar skrev On 11.7.2017 at 21.52: Det tror jeg også - det jeg har lest av erfaringer om denne dåten er jo gjerne at det langsmale skroget er mest harmonisk i litt sjø med de mindre/lettere dieselmotorene som feks Kad32/ Merc 2,8 / D3 , men jeg tror jo at det fortjener litt mer hk enn det disse gir for å virkelig komme til sin rett ang toppfart så viser jo mange tester oftest at feks 1x300 gir bedre fart enn 2 x150 ..? Vis hele sitatet Kad32 fungerer greit, men båten oppfører seg mye finere i sjøen i 30knop kontra 25 som jeg masjer med. Over 28knop så legger bauen seg ned å den skjærer sjøen mye finere. En annen positiv ting med dette er jo at jeg får et stort fint lasterom? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 (redigert) Har sett to av disse Falcon 26, en med Mercruiser bensin 4.3 225 hk og en med KAD 300. Den sistnevnte var rent for tung for skroget i alt annet enn høy fart, Merc 4.3 brukte mindre drivstoff og klarte seg vesentlig bedre all round. KAD 300 datt ned av plan for et godt ord. Etter min mening burde en 5,7 / 6.0 / 6.2 liter V8, alternativt den nye Merc V6 4.5 literen være et bedre alternativ en enn outboarder (Schmock rett på drevet) selv om OBene absolutt gjør jobben sin. Det finnes sikkert noen reelle V8 hotshots fra norske Merc/Volvo forhandlere om 350 hk ikke er nok. Volvo P har sikkert tilsv bensinmotorer som passer rett på drevet ditt med unntak av utvekslingsforhold? VOLVO PENTA UNVEILS NEW 380 AND 430 HP V8 MARINE GASOLINE ENGINES AT 2017 MIAMI INTERNATIONAL BOAT SHOW https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/inboard-and-sterndrive/mercruiser/62l/ https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/inboard-and-sterndrive/mercruiser/45l/ Redigert 12.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
ivar Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 vet du sånn ca hvor mye disse 2 veier m / drev? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bay_liner Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 V8n veier 391 kg uten drev, Det er ikke oppgitt vekt på de 3 drev alternativene i samme spec. https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/inboard-and-sterndrive/mercruiser/62l/#specifications V6n veier 343 kg uten drev. Drevvektene er ikke oppgitt på samme sted. https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/inboard-and-sterndrive/mercruiser/45l/ Lette båter klarer seg med normalt Alpha (den nevnte 225 V6n var utstyrt med Alpha fra Bella). Har sett en del lette båter med 7.4L og alpha som fungere OK. Her er en oversikt over motorer med drev totalvekt dog i neandertalenheter (Pund) http://www.sterndrives.com/merc/sternspecs.html Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
FalconFantino 26 Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Mye kult av innabordsmotorer ja, men en ac grunnene til at jeg vil ha utenbords er at jeg får tilta opp motoren. Har båten i drift hele året og drev generelt er no dritt? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Skaff deg en drevpose i stedet. fryktelig mye arbeid spart :) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
FalconFantino 26 Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Bay_liner skrev On 12.7.2017 at 18.15: Skaff deg en drevpose i stedet. fryktelig mye arbeid spart :) Vis hele sitatet Hva hjelper en drevpose mot tæring? ?? på drev, trimsylindere osv? Belger som må byttes, service som er et mildt hælvette i et motorrom som i utgngspunktet er for lite? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 (redigert) Turn to Mercruiser... 1/10 del av vedlikhold og arbeid sammenlignet med VP. Belg holder 7+ år etc etc..... Seks mutre og en hurtigkoblet girwire (snap) og drev er av/på.... Redigert 12.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
FalconFantino 26 Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Bay_liner skrev On 12.7.2017 at 18.59: Turn to Mercruiser... 1/10 del av vedlikhold og arbeid sammenlignet med VP. Belg holder 7+ år etc etc..... Seks mutre og en hurtigkoblet girwire (snap) og drev er av/på.... Vis hele sitatet Nope? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 (redigert) Yess... dvs så enkelt er det.... VP drev er/var noe fordømrade drit... har hatt begge typer. Redigert 12.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
chrisrik Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Husk å ta vare på former, mistenker at mange kan bli interessert i det prosjektet her Har du begynt å spekulere på toppfart? Kunne Yamaha 350 v8 Vært interessant på dette prosjektet? Det er vel kjent som en råsterk motor med mye sylindervolum.. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Lyst på båt Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 (redigert) Braketten vist lengre opp her. Noen som lager disse på bestilling ? Eller er den laget av TS ? Redigert 13.Juli.2017 av Viking28-79 Fikk ikke limt inn bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Viking28-79 skrev On 13.7.2017 at 7.48: Braketten vist lengre opp her. Noen som lager disse på bestilling ? Eller er den laget av TS ? Vis hele sitatet Den braketten laget jeg selv i aluminium. Gjort på en arbeidsdag ca. Den var kanskje litt overkill på dimensjonene, men bedre med for kraftig en at motoren faller av. Tilpasset den de originale hullene etter transom. Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 chrisrik skrev On 13.7.2017 at 7.39: Husk å ta vare på former, mistenker at mange kan bli interessert i det prosjektet her Har du begynt å spekulere på toppfart? Kunne Yamaha 350 v8 Vært interessant på dette prosjektet? Det er vel kjent som en råsterk motor med mye sylindervolum.. Vis hele sitatet Tenkte litt på den ja, men det er vel litt tørst også har de noen sykdommer jeg ikke liker. Som f.eks at veiva knekker. Har trura på Verado? Med 350hk skal det være mulig å få 45-48knop ? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Lamek skrev On 13.7.2017 at 16.22: Tenkte litt på den ja, men det er vel litt tørst også har de noen sykdommer jeg ikke liker. Som f.eks at veiva knekker. Har trura på Verado? Med 350hk skal det være mulig å få 45-48knop ? Vis hele sitatet Veivknekking var vel forbeholdt de første. Dersom du oppnår 45+ med veradoen, tror jeg bare du skal ta vare på former og tegninger - skulle tro det blir endel falcon-fans der ute som blir lange i blikket hehe. Trenden er jo at båter også i denne størrelsen kommer mer og mer med utenbords. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
niasjan Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Har hatt denne båten med Kad 32.. var misfornøyd med sjøegenskapene. Håper det blir bedre med utenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 chrisrik skrev On 13.7.2017 at 16.29: Veivknekking var vel forbeholdt de første. Dersom du oppnår 45+ med veradoen, tror jeg bare du skal ta vare på former og tegninger - skulle tro det blir endel falcon-fans der ute som blir lange i blikket hehe. Trenden er jo at båter også i denne størrelsen kommer mer og mer med utenbords. Vis hele sitatet Etter det jeg har lest på amerikanske forum, så har de ikke forandret eller forsterket motoren, men svinghulet skiftes visstnok på intervall, betalt av Yamaha. Problemet er en resonans eller noe i den duren, som forekommer på visse turtall. Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 niasjan skrev On 13.7.2017 at 16.30: Har hatt denne båten med Kad 32.. var misfornøyd med sjøegenskapene. Håper det blir bedre med utenbordsmotor. Vis hele sitatet Problemet med kad32 er at man får ikke fart nok til å få bauen helt ned. Båten er mye finere i sjøen i 26-28knop en den er i 22-24? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 (redigert) Hadde en 2006 Falcon med Es 200, og var meget fornøyd med den. Fikk 32 knop med 24" propeller uten cupp. Enig i at båten gikk best opp mot 30, men lå ofte på 25-26. Ved lavere fart brukte jeg trimplanene noe for å presse baugen litt ned, mer ved kraftig motsjø. Tenkte flere ganger på at en kraftig utenbords ville passet bra, blir spennende å følge prosjektet? Redigert 13.Juli.2017 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Måtte bruke trimplan for å holde båten i plan i øvre turtallspekter tyder på seriøs undermotorisering. 350 burde gi litt liv i båten, ellers finnes det jo 400R nå :o :o :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.