Jump to content

Falcon Fantino 26, ombygging fra drev til utenbordsmotor


FalconFantino 26

Recommended Posts

FalconFantino 26 skrev On 22.3.2019 at 19.00:

Badeplattformen/motorfestet er ferdig montert og motoren er hengt på? 

 

F9F357DF-0B3D-4AB2-BBEC-5F287CCABBBF.jpeg.754e0f103011ba5d636e6e93f5aaf4de.jpeg

 

 

 

Svært imponerende arbeid og resultat! 👏👍

Noe jeg lurer på er om braketten kun er festet med gjennomgående bolter i akterspeilet? Er akterspeilet forsterket ifht originalt? Jeg ville tro at et akterspeil beregnet for å være «klemt» mellom et drev på 50kg og en motor som hviler på fundamenter inne i båten, ikke er bygd for å tåle påkjenninger av en 150kg påhengsmotor hengende i enden av en 1m vektarm? Særlig ikke med så mye mer krefter enn båten er levert med originalt? 
Dette er ikke kritikk av ditt bygg eller (nydelige) brakett, men et generelt spørsmål til alle disse løsningene med ombygging fra drev til braketter 🙂

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 10 timer siden:

 

Svært imponerende arbeid og resultat! 👏👍

Noe jeg lurer på er om braketten kun er festet med gjennomgående bolter i akterspeilet? Er akterspeilet forsterket ifht originalt? Jeg ville tro at et akterspeil beregnet for å være «klemt» mellom et drev på 50kg og en motor som hviler på fundamenter inne i båten, ikke er bygd for å tåle påkjenninger av en 150kg påhengsmotor hengende i enden av en 1m vektarm? Særlig ikke med så mye mer krefter enn båten er levert med originalt? 
Dette er ikke kritikk av ditt bygg eller (nydelige) brakett, men et generelt spørsmål til alle disse løsningene med ombygging fra drev til braketter 🙂

 

 

Ser ut som det er ny badeplattform som er sveisa sammen med braketten, da får man fordel de 250kg på den 1m vektstanga, uttover hele akterspeilet. Men jeg skulle likt og sett akterspeilet etter ett par år bruk

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 58 minutter siden:

 

Ser ut som det er ny badeplattform som er sveisa sammen med braketten, da får man fordel de 250kg på den 1m vektstanga, uttover hele akterspeilet. Men jeg skulle likt og sett akterspeilet etter ett par år bruk

Ja, stemmer! Ser jo det nå, at badeplattformen blei skifta litt seinere i bygget, så da har du nok rett. Det hjelper jo veldig. 
Ser bare at de som bygger om f.eks. Fjordling til større påhengere, legger inn betydelige forsterkninger i akterspeil og skrog for å ta opp kreftene, blant annet ved å støpe inn kraftige knær mellom skrog og akterspeil. Særlig hvis det brukes brakett. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 42 minutter siden:

Ser bare at de som bygger om f.eks. Fjordling til større påhengere, legger inn betydelige forsterkninger i akterspeil og skrog for å ta opp kreftene, blant annet ved å støpe inn kraftige knær mellom skrog og akterspeil. Særlig hvis det brukes brakett. 

 

sikkert ikke dumt det, når man tar en 50-60 år gammel båt, putter på det tredobbelte av motoreffekt den i sin tid gikk med + dytter den opp i relativt friske (eller skal vi si syyke?) hastigheter  :giggle: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 14 timer siden:

Er akterspeilet forsterket ifht originalt?

Jeg ville tro at et akterspeil  ikke er bygd for å tåle påkjenninger av en 150kg påhengsmotor hengende i enden av en 1m vektarm? 
Dette er et generelt spørsmål til alle disse løsningene med ombygging fra drev til braketter. 🙂

Vekt av stor påhenger 250 kg +vekt brakett 50 kg+ 3 personer på badeplattform= 600 kg på 1 meter vektarm.

Anbefaler å støpe igjen skroggjennomføring av drevet, og forsterke med kne fremover i dragere.

Blir jo mareritt om motor og brakett detter av med slikt enormt hull i hekken.

Redigert av Torpedon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Torpedon skrev for 6 timer siden:

Vekt av stor påhenger 250 kg +vekt brakett 50 kg+ 3 personer på badeplattform= 600 kg på 1 meter vektarm.

Anbefaler å støpe igjen skroggjennomføring av drevet, og forsterke med kne fremover i dragere.

Blir jo mareritt om motor og brakett detter av med slikt enormt hull i hekken.

 

Belastningen når man kjører i plan/bølger (forhåpentligvis da uten personer på badeplattformen) er nok vesentlig høyere enn når båten ligger stille med disse personene på badeplattformen :smiley: Da er det i tillegg oppdrift fra kassen.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...