Jump to content

Falcon Fantino 26, ombygging fra drev til utenbordsmotor


FalconFantino 26

Recommended Posts

Kjellg skrev 19 minutter siden:

Ble skikkelig overrasket over den tanken. Hvordan er det å komme til fester og slanger, trangt?

 

Veldig lett å komme til egentlig?  

Eneste som er dumt og vanskelig er at ene dørkplata må klyves for å få den opp.  Om du ser på ene bildet så er ene plata kappet. Den er montert før toalettveggene desverre?

chrisrik skrev 14 minutter siden:

Ingen mannehull i tanken? Fiffig..

 

Må du gjøre noe med tanke på at det nå skal inn bensin og ikke diesel? Eller er ikke det noe å ta(/e)nke på?

Ikke no mannhull nei, men skal ta ut tankmåleren å inspisere tanken for korosjon også blir det få få ut de siste restene av diesel og skylle med bensin.   Trur ikke det trengs å modifisere noe mtp bensin nei?

Link to post
Share on other sites

Skal du ikke ha bensintanken bak i det forhenværende motorrommet? 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi kjørte 2 like båter på tur, en med g1 250 og en med g2 250, g1 drakk ca 30% mer enn g2. 

 

30% mer, er ufatteligt for meg, når det kun var 2år forskjell på de motorene. Da kjørte ikke vi med åpene spjell til enhver tid, men mye cruising i 35-40knop. Båtene toppa ca 55knop.

 

1000liter er ca 10timer på full fart, men det er ikke sjeldent vi kjører 20timer på en helg. Men vi bruker kansje fritidsbåtene mer enn folk flest (ca 1000timer i året) og ved såpass mye bruk, så blir 30% forskjell endel liter/tusenlapper i årer

Link to post
Share on other sites

Er det trygt å ha bensintank "inne" da? Diesel er jo litt mere ufarlig liksom.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 41 minutter siden:

Vi kjørte 2 like båter på tur, en med g1 250 og en med g2 250, g1 drakk ca 30% mer enn g2. 

 

30% mer, er ufatteligt for meg, når det kun var 2år forskjell på de motorene. Da kjørte ikke vi med åpene spjell til enhver tid, men mye cruising i 35-40knop. Båtene toppa ca 55knop.

 

1000liter er ca 10timer på full fart, men det er ikke sjeldent vi kjører 20timer på en helg. Men vi bruker kansje fritidsbåtene mer enn folk flest (ca 1000timer i året) og ved såpass mye bruk, så blir 30% forskjell endel liter/tusenlapper i årer

 

30% trodde jeg ikke helt på, så måtte google litt. Evinrude selv sa vel minst 15% bedre/mindre.

Men her står det svart på hvitt og nå ble jeg enda mere skeptisk.. over 40% høyere forbruk på G1 liksom? :rolleyes:

 

  • The Evinrude G2 E-TEC is 29.48 per cent more fuel efficient than the E-TEC G1 (in simple terms you can go almost 30 per cent further with a G2 over a G1 on the same amount of gas). Or...
  • The G1 uses a massive 41.8 per cent more fuel than a new G2.

https://www.tradeboats.com.au/tradeaboat-reviews/engines/1604/evinrude-e-tec-200-g1-vs-g2

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 2 timer siden:

Er det trygt å ha bensintank "inne" da? Diesel er jo litt mere ufarlig liksom.

Ja det skulle jeg tru. Bensintanken må jo ligge en plass uansett.  Finnes jo mange cabin båter med innbords bensinmotor og d må jo tanken være inne. 

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 3 timer siden:

 

30% trodde jeg ikke helt på, så måtte google litt. Evinrude selv sa vel minst 15% bedre/mindre.

Men her står det svart på hvitt og nå ble jeg enda mere skeptisk.. over 40% høyere forbruk på G1 liksom? :rolleyes:

 

  • The Evinrude G2 E-TEC is 29.48 per cent more fuel efficient than the E-TEC G1 (in simple terms you can go almost 30 per cent further with a G2 over a G1 on the same amount of gas). Or...
  • The G1 uses a massive 41.8 per cent more fuel than a new G2.

https://www.tradeboats.com.au/tradeaboat-reviews/engines/1604/evinrude-e-tec-200-g1-vs-g2

 

 

 

Har hørt og lest 15 % også, så dette var jo interessant om det stemmer. Rart om evinrude har underdimensjonert. Som regel er det andre veien. Blir jo raskt naturligvis et spørsmål rundt hvorvidt begge var optimalt propellisert. Er Rx4-propissen så mye bedre osv.

 

Men nå tror jeg vi kupper tråden litt her ? Det blir en diskusjon blant dem som har råd til flunke ny motor. Der vil nok ikke jeg være så aktiv å kommentere ?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Da er jeg i gang med støydempinga av tanken.  
Forsåvidt også skyllet tanken innvendig med Etanol for å få ut Diesel, fett og vannrester så var det faktisk endel mygg og innsekter i tanken?? Døde selvfølgelig?

1 strøk Seajet 017 for å få feste på aluminiumen

1strøk Seajet 117 for å få feste i 017 primeren samt at neste strøk med Noisekiller får feste.  Smører endene med Noisekiller før jeg monterer tanken.  Etter det så skal gulvbjelkene limes på toppen av tanken også blir det smørt over hele greiene?

IMG_2357.JPG.55bb879b8f8bdc3c2963eca0eb56579e.JPGIMG_2358.JPG.46efd0b66669a8e7097d17eaabfbab7a.JPGIMG_2359.JPG.36221c0de8aa4ff12b1382e675a83e2e.JPGIMG_2362.JPG.9017dee0fb5504a72ed80c91e72c9f59.JPGIMG_2367.JPG.d9a0b818290b6dfe0f3bb4935ba33b62.JPGIMG_2369.JPG.821697935ffec8c4bf6ec9948f4acea0.JPG

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 27 minutter siden:

Spennende å følge med på dette. Skal du forbedre eller forsterke de originale tankfestene?

 

Jeg skal  bruke de originale festene, men skal i tillegg ha gummi remser i skrogsidene som tanken får ligge på også lager jeg til noe fra oversiden som låser tanken fast, me. Har ikke sett så mye på akkurat det enda

Link to post
Share on other sites

Forslag: har hatt en Falcon Fantino (derav nick..). Den var notorisk umulig å fuele uten ‘gulping’ - alternativt at en ikke fikk på de siste 50 literene. Kommer selvsagt an på trim av båten men siden tanken er ute kan det kanskje være lurt å sørge for lufting i begge ender av tanken? (Hvis ikke returtilkoplingen for diesel kan brukes da). 

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det er luftestuss i begge ender allerede.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 6 timer siden:

Forslag: har hatt en Falcon Fantino (derav nick..). Den var notorisk umulig å fuele uten ‘gulping’ - alternativt at en ikke fikk på de siste 50 literene. Kommer selvsagt an på trim av båten men siden tanken er ute kan det kanskje være lurt å sørge for lufting i begge ender av tanken? (Hvis ikke returtilkoplingen for diesel kan brukes da). 

 

Det er lufting i begge ender.  20mm slanger.  Har ikke hatt no problemer som du nevner. 

var din båt eldre kanskje?

Link to post
Share on other sites

tkb skrev 9 minutter siden:

Hadde samme problem på en 2006 mod jeg hadde. Siste 70 l måtte fylles sakte.

Da ville jeg sjekket om slangen ligger i knekk eller noe sånt.   Men husk at diesel skummer mye så det er lurt å stoppe underveis å vente  litt.  Påfyllinga går inn midt på tanken så hvis båten i tillegg er tung i hekken så kan det være at det blir et problem.  

Link to post
Share on other sites

Gjorde faktisk det, dog med tyngre gjester enn svigermor ? Det hjalp, og det fortalte meg at luftingen trolig var i feil ende av tanken. Men er ikke alltid en har slike passasjerer.. Vanlig problem som det burde være veldig enkelt å unngå ved enkle grep under byggingen etter min mening. Har vel egentlig slitt med det på de 3 siste båtene jeg har hatt/har.

Link to post
Share on other sites

På arbeidsbåten vår.  (Mørejet 1167) med 2stk D6 370 så er påfyllinga og luftinga til begge tankene på samme side.   Fikk smertelig erfare hvordan luftinga fungerte første gang jeg skulle fylle??

luftinga kommer nemlig ut rett under fenderlista og jeg sto der med full guffe helt til det, uten varsel spruta ut og fyllte begge buksa mi og begge skoene med Diesel?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...