Jump to content

Falcon Fantino 26, ombygging fra drev til utenbordsmotor


FalconFantino 26

Recommended Posts

andersb skrev On 13.7.2017 at 22.30:

Måtte bruke trimplan for å holde båten i plan i øvre turtallspekter tyder på seriøs undermotorisering. 

 

350 burde gi litt liv i båten, ellers finnes det jo 400R nå :o :o :) 

Falcon har en ganske brutal terskel.   Kad32 er blytung. Rundt 450 med drevet trur jeg det var.  Det er klart at med den vekten og bare 170hk så blir den slapp.  

Veradoen er ca 300kg og braketten vil veie ca 50kg så man er jo litt lettere.  Blir også kvitt det ene startbatteriet så det blir veldig spennende å få testet dette. Båten vil nok oppføre seg helt aneledes? 

 

En annen ting jeg opplevde med Cobaen jeg bygget om var at den ble helt fantastisk å bakke med når motoren blir plassert så langt bak, bauen sluttet helt å drive av til ene siden om man skulle bakke inn en smal passasje f.eks?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser ut som at jeg må ta denne litt videre da jeg har fått mange forespørsler fra Falcon eiere på tegninger osv.  

Jeg kommer ikke til å gi fra meg tegningene, men det vil bli mulig å bestille brakett fra meg. Disse vil være klare for salg så snart jeg har fått testet ut oppsettet på min båt. 

Braketten er tilpasset boltmønstret i speilet fra Mercruiser og Volvo transom?

Link to post
Share on other sites

On ‎16‎.‎07‎.‎2017 at 9:12 PM, Lamek said:

 

 

En annen ting jeg opplevde med Cobaen jeg bygget om var at den ble helt fantastisk å bakke med når motoren blir plassert så langt bak, bauen sluttet helt å drive av til ene siden om man skulle bakke inn en smal passasje f.eks?

 

Man ser på konstruksjonen på bl.a Axopar, så har dem valgt å montere motoren slik som om den stod på en brakett! dette gir mange fordeler på en påhenger, samt at man kan ha sikkelig badeplatform

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 time siden:

 

Man ser på konstruksjonen på bl.a Axopar, så har dem valgt å montere motoren slik som om den stod på en brakett! dette gir mange fordeler på en påhenger, samt at man kan ha sikkelig badeplatform

Stemmer. Med riktig oppsett kan man også spare opp til 15% Drivstoff ved å få et setback på motoren. Er gjort en del tester i statene med dette?  Mercury verado 300 og braketten vil veie ca 350kg.  

Da er den ca 100kg lettere en kad32 installasjonen. I tillegg kan jeg fjerne ene startbatteriet.  

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er jeg såvidt kommet i gang. Motor er løftet ut og motorrommet som nå blir lasterom er rengjort?

 

Setback blir 105cm?

Her er litt bilder. Har laget noen prøvemaler til braketten, men ikke helt fornøyd enda. 

Måtte også lage meg ny båtvogn?

IMG_1173.JPG.f65b34d2f048dac78afa13d7aed76bcd.JPGIMG_1168.JPG.cd05fdbd132cec78fa15e6893018c32b.JPGIMG_1170.JPG.bd9e8702713f9cc6f538fab76513704b.JPGIMG_1247.JPG.704ec585aab839d245d51468d7fdc4b7.JPGIMG_1248.JPG.6fda4b1cece6c7801d3e741e4e00dfdf.JPGIMG_1255.JPG.d66cf4a716e5bed1fefda568aeeba43d.JPGIMG_1261.JPG.c0b1ad69a4d0a393023e7164e7a35509.JPGIMG_1262.JPG.ba7da57edae91de316d14f85239fb949.JPGIMG_1264.JPG.d387cd47336a5e5664310a207d8caae9.JPGIMG_1267.JPG.39240f3d2f5844edd43fa80f42c59c93.JPGIMG_1271.JPG.65e351666260ba6b72a58782960e6ad4.JPGIMG_1280.PNG.5433b1f89448384b8f0a030d98092d4e.PNG

Link to post
Share on other sites

105 cm setback. Det er heilt tullete og eg vil absolutt påstå du nå er villfaren.  Dere sier båten er baktung og har stor planingsterskel og snakker om at denne løsningen blir ca 100 kilo lettere. Men med vekta kansje 2,5 meter lenger bak og da faktisk over meteren bak båten vil den bli ekstremt baktung. Og med det nye flotte tomme motorrommet som nå garantert vil bli brukt som stuerom hjelper ikkje på. Vi kjenner alle til formelen om vekt x arm. Du vil kansje få større toppfart men alt annet vil lide. Også må du ha motorheis og den må brukes svært aktivt for at motoren ikkje skal drukne aldeles da motoren nå blir stående midt toppen av båtens kjølvann rett som det er og du vil få en enda større planingsterskel. 

Du må rett og slett snu heilt om på konstruksjonen og få motoren så langt og tett inntil båten som bare mulig og ha plattformen over og bak motoren og ikkje omvendt. Du vil da også  få en veldig snedig løsning med skjult påhengsmotor med alle de fordeler det vil gi mht støy og utseende eksos osv. 

Eksempelvis har båten på bildet har 2 stk 300 hk verado.

 

Vel vel du hører sikkert ikkje på meg likevel men om ikkje anna så kansje du har fått noe å tenke på

outb.jpg

outbo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Konstruksjonen er ganske gjennomtenkt likevel?  Selv om kraftXarm flytter tyngdepunktet så er fremdeles båten lettere bak?  

 

Angående Planingsterskelen så konstrueres braketten slik at den gir løft i det båten skal opp eller ned fra plan så terskelen på dette blir lavere en originalt. Det er en erfaring jeg har fra tidligere, tilsvarende bygg.  

Braketten bidrar også til å flytte hekksjøen lengre bak slik at motoren ikke druknes. Endel justeringer og testing må til for at dette skal fungere optimalt, men jeg mener det er fult mulig.  

 

Det beste hadde nok vært å bruke en motor med XXL stamme, men bruktmarkedet på de er stortsett helt fraværende så jeg går nok for en XL.   I første omgang blir det testing uten lift. 

 

Legger ved bilde av forige bygg. Her er en båt med enda dypere v-bunn og høyere planingsterskel. Denne fungerte som en drøm? Her var kavitasjonsplata 12cm over kjølen og setback var 78cm. 

 

Ang setback så gir det mer fordeler en ulemper faktiskIMG_0430.JPG.5a580e636f319381f196a16fed2f72f7.JPGIMG_0432.JPG.bf963658c98dd2d17533acc2641c3f82.JPGIMG_0430.JPG.5a580e636f319381f196a16fed2f72f7.JPG. Mer fart, mindre drivstoff, bedre navigasjons egenskaper i havn og bedre grep i brå svinger?

IMG_0431.JPG

IMG_0433.JPG

Link to post
Share on other sites

Knurrbart skrev 19 minutter siden:

Ja hvis du skal ha oppdriftkasse så blir det så klart noe annet. Det blir jo en meter lengre båt også da og de fleste problemer angående bæring og hekksjø løses. Fikk ikkje med meg du sku i praksis forlenge skroget. 

Blir på en måte en forlengelse ja, men kun 50cm bred så den klyver sjøen samtidig som den gir løft når man skal opp og ned av plan. 

Når båten baugen legger seg så kommer braketten opp av vannet.  Etter det jeg greier å beregne så slipper sjøen braketten når man kommer over  25knop.  

 

Utfordringen uten motorlift er å finne et harmoni på høyden av motoren.  

Når farten øker blir hekksjøen lengre bak båten.  Dvs vinkelen på vannet i det at vannet forlater kjølen bak speilet blir flatere å flatere jo høyere farten blir? 

Står motoren for høyt så vil man få kavitasjon når farten blir for høy, ved for lav montasje vil undervannshuset gi motstand og derav mindre fart??

legger ved et bilde som ilustrerer?IMG_1286.JPG.0987001cae27b2f621588e6c12fede32.JPG

 

mye å ta hensyn til, men skal nok få det til.  Gikk trossalt ut av ungdomskolen med karakter 3 i snitt og styk på det ene året jeg prøvde VIderegående så grunnlaget for suksess har jeg med meg?

 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 4 timer siden:

jeg har relativt mye setback på min, med 2x300, såpass mye at du kan stå bak på motorokassa, original løsning, stainless marine og wellcraft som laget, må godt opp på 2000 tallet før de integrerte de i skroget. 

Hva slags båt har du? ?

Link to post
Share on other sites

Du har vel vurdert den nye DF350 Duoprop? 

Bør jo være perfekt for en slik singelapplikasjon.

Tester viser jo merkbart bedre akselerasjon og ikke minst bedre manøvreringsegenskaper enn vanlig påhenger. Men ja den koster vel noen kroner ekstra.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mens jeg venter på beregning av braketten har jeg begynt litt inni.  Her skal det isoleres i taket og gjøres noen utbedringer med luftekanaler.  Har skjedd flere ganger i kaldt vær at det har blitt mye kondens bak takplatene så dette skal ordnes nå.  10 og 20mm Armaflex. IMG_1345.JPG.7bd8324e0def0a58d55780e101de460e.JPGIMG_1346.JPG.d7181e541ad4561bd8160396eaaf30e8.JPGIMG_1347.JPG.bdd2fa54932cbd1acf6dfec5734f5a59.JPG

IMG_1348.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

I dag fikk jeg første forsendelse fra Skinnprosjekter i Tvedestrand? 

Uteputene er trekt i Niroxx.  Alt innvendig blir trekt i Alcantara.

Den originale skipperstolen erstattes av en pen Recaro stol som også er i Alcantara? Skal få trekt om stolen i samme stil som resten, men det blir ikke i denne omgangen.

 

Onsdag i denne uken skal jeg ut å spikre sammen motorbraketten.  Blir spennende å se.  Prøvemontering på torsdag før den helsveises?

Nederst er et utklipp av tegningen på braketten.  Som dere ser så er vinkelen på speilet økt fra 11° til 15° Slik at motoren kan tiltes helt ned ved tung last eller dårlig vær. 

Har også bestemt meg for å kjøre med XL stammelengde og motorlift for å få et litt mer universalt oppsett og bedre innstillinger i alle fartsområder?

IMG_1745.JPG.c00b4edb6b4f0012cd0ae54d1e48f0f7.JPGIMG_1831.JPG.22e432bf5cc6db4abc20979bceca2cd0.JPGIMG_1834.JPG.81e3f8604e4c5096b91bbf5af82779ab.JPGIMG_1835.JPG.cdfcea737b4b85c24d361a27679444ee.JPG

Link to post
Share on other sites

Lamek skrev for 9 timer siden:

Som dere ser så er vinkelen på speilet økt fra 11° til 15° Slik at motoren kan tiltes helt ned ved tung last eller dårlig vær. 

Smart. Kanskje du kan øke ytterligere et par grader til 17?

Motorprodusenten har vel allerede forutsatt 13?

Skal du ha heis i tillegg, får du bra lengde. Trimplan er nok pluss da.

 

Link to post
Share on other sites

Normal speilvinkel på båter med utenbordsmotor tror jeg er 13 til 17 grader så motorene er tilpasset det.

 På cobraen hadde jeg 10° speilvinkel og det førte til at når motoren var trimmet helt ned så lå den i ca 0° i forhold til skroget og det var ikke helt optimalt.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...