Jump to content

Falcon Fantino 26, ombygging fra drev til utenbordsmotor


FalconFantino 26

Recommended Posts

Da er det bare å glede seg til disse kommer tilbake med nytt stoff?

Jeg orker ikke trekke om putene som man ligger på i salongen fremme siden det alltid er oppredd seng der.  Tenkte bare å farge det svart.  Noen som vet hvilken type stoff som er brukt i bella båtene?

 

IMG_2269.JPG.c1f343db70f28eed7c8d5758e2f54d1f.JPGIMG_2268.JPG.b159a4c0b9dc7dc064418d17c1bd5d51.JPG

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 7 minutter siden:

Til den båten der, så er jo suzuki 350 med duoprop en drømme motor da

 

Det var det jeg foreslo den 8. oktober :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har ikke inntrykk av at smallblock nødvendigvis er så veldig tørst ved moderat marsjfart og moderat skrogvekt/bredde. 

Men de nye V6-motorene til Volvo Penta og Mercury som "erstatter" smallblock skal være relativt gunstige.

Og man har jo mulighet for duoprop hvis man ønsker.

 

Suzukien gir jo både i pose og sekk, man får utenbordsmotorens fordeler samt duoprops fordeler i en pakke.

Men det koster jo. Hadde det vært hk-avgift på toppen så kunne man ha lagt på 70.000 på prisen :saint:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 1 time siden:

Men den bruker ufattelig mye mindre enn en bigblock etec g1, som er ufattelig tørst iforhold til smallblock g1 eller bigblock g2. 

 

Med BB g1, er det null problem å kjøre opp 1000liter bensin på en helg :) 

Kan du definere ufattelig?  Tror ikke det er no problem å bruke 1000l på hvilken som helst 300hk.   

Har du tallene på forbruk på de forskjellige motorene du nevner? Om de sammenlignes så er det nok forskjellig, men ganske lite. 

Jeg definerer ikke ufattelig som en liten differanse??? Så min konklusjon er at det er neppe ifattelig stor forskjell. 

 

Når det er sagt så har min svigerfar en alumek 540 med 115hk HO etec. Og en kamerat av han har samme båt med Suzuki 140hk.   Der er etec overlegen på toppfart og har lavere forbruk?

Link to post
Share on other sites

.. prøvde å søke litt på nett etter data , det jeg fant ved et kjapt søk var at DF350 var opptil 20% mer økonomisk enn Yamaha V8 350 ved "høy marsjfart" , dvs 5000+  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Suzuki DF140 er generelt sett ingen topp motor totalt sett. Begynner å dra på årene, og har vel ikke så veldig mye over 130 hk i reell effekt.

Liten forskjell i toppfart mellom DF115 og DF140, særlig på litt tyngre båter. Men de nyere årgangene med Lean-burn er naturligvis litt bedre enn de første, forbruksmessig iallefall.

 

Min 18 foter, Navette S540, er oppgitt til 43 knop med DF115 men jeg klarer 44-45 knop med Mercury F115 (2,1 liter) og 4-blads propell.

Med DF140 skal den klare 46 knop, og det er ikke langt unna det jeg klarer med kun 115 hk. Og et forbruk på kun 0,5-0,9 liter/nm.

E-Tec 115 HO er spreke saker, men ville ikke ha byttet mot min 4-takter. På tomgang er det nesten bare kjølestrålen som høres :giggle:

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 40 minutter siden:

Suzuki DF140 er generelt sett ingen topp motor totalt sett. Begynner å dra på årene, og har vel ikke så veldig mye over 130 hk i reell effekt.

Liten forskjell i toppfart mellom DF115 og DF140, særlig på litt tyngre båter. Men de nyere årgangene med Lean-burn er naturligvis litt bedre enn de første, forbruksmessig iallefall.

 

Min 18 foter, Navette S540, er oppgitt til 43 knop med DF115 men jeg klarer 44-45 knop med Mercury F115 (2,1 liter) og 4-blads propell.

Med DF140 skal den klare 46 knop, og det er ikke langt unna det jeg klarer med kun 115 hk. Og et forbruk på kun 0,5-0,9 liter/nm.

E-Tec 115 HO er spreke saker, men ville ikke ha byttet mot min 4-takter. På tomgang er det nesten bare kjølestrålen som høres :giggle:

 

 

Mercury er fine motorer mtp størrelse, vekt og støy.  Nye høyere forbruk en konkurentene i Verado klassen, men ellers bra?

Link to post
Share on other sites

diskuterte de nye mercurymotorene med en kompis, han sa "Nei, en sånn ville jeg ikke hatt om du kastet den etter meg!"

Og jeg spurte "hvorfor ikke? , tror det er sterke, relativt enkle og robuste motorer" 

"De er stygge!"  var svaret :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 7 minutter siden:

diskuterte de nye mercurymotorene med en kompis, han sa "Nei, en sånn ville jeg ikke hatt om du kastet den etter meg!"

Og jeg spurte "hvorfor ikke? , tror det er sterke, relativt enkle og robuste motorer" 

"De er stygge!"  var svaret :giggle:

 

Det er jo de gamle som var stygge. Disse er jo derimot rett og slett pene :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Synes også de nye motorene fra Mercury er svææært pene. 

 

Svært spent på 150HKen til Mercury dersom vi ender opp med å lande på en slik en i familien. :-)

 

Både rask, fin på støynivået, lavt forbruk og lettest i klassen. Med emeste unntak av E-TEC g1. (Som vi også vurderte, men begynner å bli en gammel konstruksjon, noe noen fagfolk også mente).

 

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 6 timer siden:

Men den bruker ufattelig mye mindre enn en bigblock etec g1, som er ufattelig tørst iforhold til smallblock g1 eller bigblock g2. 

 

Med BB g1, er det null problem å kjøre opp 1000liter bensin på en helg :) 

 

Spent på å høre hva du mener er ufattelig, og spesielt sammenlignet med hva :) Skal du bruke opp 1000 liter på ei helg er det 10 timer kontinuerlig gange med flat hendel på en 300 Etec G1. Eller Verado 300, eller Yamaha 300.. Alle bruker ca 100 liter i timen på full spiker :thumbsup:

 

Uansett en teoretisk størrelse - da 10 timer på full jeiping, ei helg - er ei veldig merkelig helg (med mindre man har kjøpt alt for liten motor hehe).

 

I mine regnestykker må jeg kjøre mellom 1 500 og 2 000 nautiske mil for å kunne "gå i null" i regnestykket RIB med utenbords kontra RIB med innenbords diesel - i nogenlunde samme størrelse og fartspotensiale. I tillegg kommer jo da problemet med å finansiere drømmen om en langdistansecruiser. Når det aspektet kommer inn, sammen med verditap - havner dessverre den fornuftige kost-nyttevurderingen til en konklusjon i favør en utenbordsmotor. Helt til jeg selv får råd til å belaste meg selv den kostnaden.

 

Hadde jeg byttet ut G1 Etec med den teoretiske besparelsen en G2 ville gitt meg, måtte jeg kjørt bortimot det dobbelte. Men den motoren var så dyr, at jeg ikke ville hatt råd til å kjørt så mye. Med det resultat at jeg hadde hatt en flott motor, liggende i båthavna for samme pris som jeg nå blåser avgårde 30.000,- i bensin, og ikke 33.000,- årlig :giggle:

 

Ble et langt avsnitt, men så har jeg fabulert mye om å oppgradere både det ene og det andre. Egentlig ganske overrasket over at jeg faktisk har båt, etter alle excel-arkene :lol:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk klart å svi av 1000 liter bensin.. på 2 sesonger da :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ble at jeg gikk litt grunnere til verks når jeg fikk opp dørken?

Fant utvat når jeg først var i gang så kunne jeg like godt ta ut tanken å få rengjort skikkelig og det angrer jeg ikke på når jeg fikk se under? MYE drit og pumpelukt? Fikk rengjort skikkelig så i morgen blir det å pusse lett over og smøre på Noisekillermaling og isolere så kan det hende jeg får tanken på plass igjen til helgen?

Tanken ligger egentlig løst nedi kjølen. Den er kun sikret med noen vinkler som er skrudd i skroget og limt i tanken for å forhindre den i å gli frem eller tilbake. Litt dårlig synes jeg. Det er også gnagsår i kjølen enkelte plasser så jeg skal lage til noe som gjør at den ligger bedre og samtidig få festet den slik at den ikke hopper opp og ned når det kjøres i dårlig vær??
Skal nå få rengjort tanken skikkelig, pusset og grunnet den på øversiden og på endene slik at  jeg får feste for å lime den fast. Tec7 og lignende fester dårlig på blank aluminium av en eller annen grunn.

IMG_2333.JPG.07b41dba19bb7c751e9af17827324c0b.JPGIMG_2334.JPG.c48258fe3881bc041d2d6b6802968e2e.JPGIMG_2335.JPG.7837f1f5c9af97bedca5df6a205d8ef6.JPGIMG_2336.JPG.0933718e24865163fe06e7be56b4709b.JPGIMG_2337.JPG.33e2f5afa74059fde278bcff94d410fb.JPGIMG_2338.JPG.c698100b5c022babb351c2056d8cadd4.JPGIMG_2339.JPG.b97cdc2dbb0a7a06c5e708db6aba93e1.JPG

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 1 time siden:

 

Spent på å høre hva du mener er ufattelig, og spesielt sammenlignet med hva :) Skal du bruke opp 1000 liter på ei helg er det 10 timer kontinuerlig gange med flat hendel på en 300 Etec G1. Eller Verado 300, eller Yamaha 300.. Alle bruker ca 100 liter i timen på full spiker :thumbsup:

 

Uansett en teoretisk størrelse - da 10 timer på full jeiping, ei helg - er ei veldig merkelig helg (med mindre man har kjøpt alt for liten motor hehe).

 

Yamarin 80SC med 350 yamaha på hekken klarer å svi av 127 liter i timen på full gass iflg yamaha kjørefakta  - da klarer man det på litt under 8 timer effektiv kjøring :giggle: 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

200 liter i timen x X antall motorer, fritt valg :saint:

 

Seven-Marine-627-x-7-318.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det var den lengste/smaleste tanken jeg har sett. 250 liter?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Angående forbruk på "store" utenbords-motorer. 

Min bruker ca 100 liter/time på full gass. Den brenner ca 40 liter/time på normal marsjfart. 

Når sesongen er over har jeg brent ca 1000 liter. Etter ca 60-70 timer. 

Så tiden en kjører på full gass er ikke lenge. Kanskje litt andeledes en det folk er vandt til på en under-motoriset og over-lastet jolle. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...