Jump to content

Falcon Fantino 26, ombygging fra drev til utenbordsmotor


FalconFantino 26

Recommended Posts

-morten- skrev 58 minutter siden:

Ville ha stiva av med en plate i midten, så hadde du fått mer tosjonsstivhet i braketten, men du skal kansje ha flere kneplater både forran mot skrog og mot hekkplata?

 

Braketten har v-bunn  og det gjør at den får veldig høy torsjonsstivhet?  Har bare ikke montert platene enda siden jeg enda holder på med tilpassing, men skal uansett inn noen kneplater for å stive opp  plata mot skroget.  Plata mot speilet er 10mm.  Plata motoren skal festes i er 20mm og resten er 7mm så det er en ganske solid sak?

 

Link to post
Share on other sites

TIG sveis med AC formoder jeg?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

det ble vist noen nye Volvo V8? et godt stykke oppi tråden, det var det en aldeles fryktelig vekt på de motorene,

lager Volvo fortsatt bare støpjernsmotorer?

 

kult prosjekt dette,

ikke akkurat båt etter min smak men såvidt jeg skjønner er du ute etter en helårs bruksbåt og ikke en gin/tonic solgangsbris båt,

så da passer den vel OK

 

jeg vil tro båten din vil plane bedre ved å flytte propellen akterover,

dette uansett om braketten er kun en monteringsbrakett eller en faktisk skrogforlengelse,

propellen lenger bak har sine lyse sider

 

i ytlandet har jeg sett en annen variant over dette,

motor og evt gear fortsatt innenbords,

men strak aksel og propell/ror montert på en rigg en drøy meter bak hekken - fungerer utmerket

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

VP V8 med alublokk er nylig lansert

 

http://www.batliv.se/2017/02/22/tva-latta-v8-bjassar-fran-volvo-penta/

 

Sitat
 
janet skrev 58 minutter siden:

det ble vist noen nye Volvo V8? et godt stykke oppi tråden, det var det en aldeles fryktelig vekt på de motorene,

lager Volvo fortsatt bare støpjernsmotorer?

Sitat

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

takk, interessant, men vekten var ikke nevnt i reklamen,

6+ liter og 380 hk, motoren bør ha et moderat anstrengende liv

 

stusset litt på at de skryter av følgende som high tech;

 

  • Helaluminium block för bästa vikt-effekt-förhållande
  • Bränsleinsprutning för bättre vridmoment och bränsleekonomi
  • Standard färskvattenkylning utan interna delar som kan exponeras för saltvatten
  • Syresensorer för att optimera motorn för varierande bränslekvalitet och reducera utsläppen av kolmonoxid med 95 %
  • Variabla ventiltider för att optimera vridmomentet under hela accelerationskurvan

 

dette er jo 20 år gammel teknologi, minst

 

stusset mest på den nest siste,

vil tro at om motoren har syresensorer så er det for å regulere innsprutning slik at man får riktig blanding

 

jaja, sorry OP, skal prøve å ikke skli ut mer

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Muligens gammel teknologi i bilverdenen, men relativt nytt i båtverdenen.

VP konstruerer jo ikke så mye av disse bensinmotorenene selv, det er det jo GM som gjør.

Nå eier jo VP Seven Marine som også benytter GM V8 alumotor i sine gigantpåhengere.

 

430 hk på 6,2 liter er jo ikke så ille, det blir en litereffekt på ca 70. En bensin sugemotor i bil på 2 liter og 140 hk har jo vært normalt i mange år, men i en båtmotor gjelder det gjerne å få mere effekt på lavere turtall.

Min nye Mercury F115 2,1 liter har til sammenligning da kun 55 hk pr. liter. Det gir veldig bra bunndrag, og lavt støynivå siden man slipper turtallsorgier for å få nok effekt.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 7 timer siden:

takk, interessant, men vekten var ikke nevnt i reklamen,

6+ liter og 380 hk, motoren bør ha et moderat anstrengende liv

 

stusset litt på at de skryter av følgende som high tech;

 

  • Helaluminium block för bästa vikt-effekt-förhållande
  • Bränsleinsprutning för bättre vridmoment och bränsleekonomi
  • Standard färskvattenkylning utan interna delar som kan exponeras för saltvatten
  • Syresensorer för att optimera motorn för varierande bränslekvalitet och reducera utsläppen av kolmonoxid med 95 %
  • Variabla ventiltider för att optimera vridmomentet under hela accelerationskurvan

 

dette er jo 20 år gammel teknologi, minst

 

stusset mest på den nest siste,

vil tro at om motoren har syresensorer så er det for å regulere innsprutning slik at man får riktig blanding

 

jaja, sorry OP, skal prøve å ikke skli ut mer

 

Godt poeng? Oldtech kalles det? 

Fikk høre at Yamaha 350 outboard bruker Volvo sin 4,4l v8 som blandt annet er brukt i Volvo xc90. Men etter et søk på nettet så er det jo Omvendt.  Det er volvo som bruker yamahamotor?

 

VP har mange gode motorer, men kan ikke si at de er spesielt hightech.  Spesielt ille bensinutgavene som lang utpå 2000tallet leverte motorer basert på b230 blokka som er fra 70tallet.  Kan godt hende de produseres enda?

Link to post
Share on other sites

Volvo XC90-motoren er bygget av Yamaha etter Volvos design og spesifikasjoner. 

Så om den har noen direkte relasjon til F350 er vel heller usikkert.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B8444S_engine

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev 25 minutter siden:

Er endel veldig gode tilbud på overliggere om du er fornøyd med G1-etec'er.

 

På større båter er det mange som sverger til dobbelmontasje, har det vært vurdert?

Har vurdert dobbelmontasje, men den det blir ikke aktuelt med det første.  Tenker jeg går for en brukt 250 eller 300 g1.  Får se hva som dukker opp på nyåret  så får vi se hvordan oppsettet fungerer. 

Link to post
Share on other sites

FalconFantino 26 skrev for 3 timer siden:

Har vurdert dobbelmontasje, men den det blir ikke aktuelt med det første.  Tenker jeg går for en brukt 250 eller 300 g1.  Får se hva som dukker opp på nyåret  så får vi se hvordan oppsettet fungerer. 

 

OK.

Pass på at det er forskjell på girutvekslingen mellom 250 og 250HO på.enkelte årsmodeller. tror kanskje denne forskjellen er borte på de siste årene.

 

1.85 mot 1:75 (eller 79, husker ikke nøyaktig på HO). Noen har icon, andre ikke :)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 14 timer siden:

 

OK.

Pass på at det er forskjell på girutvekslingen mellom 250 og 250HO på.enkelte årsmodeller. tror kanskje denne forskjellen er borte på de siste årene.

 

1.85 mot 1:75 (eller 79, husker ikke nøyaktig på HO). Noen har icon, andre ikke :)

Denne var jo ganske rimelig.  Gått bare 280timer. 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=109880952

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...