Jump to content

Idag havarerte babord D4-300 :-( Men... de neste 3.5 ukene på båtferie lar seg vel gjennomføre


dennrick

Recommended Posts

Takk for at du deler det er moro å lese og  god underholding
det er aldri moro når motorer går i kne men sånn er nå verden langt ifra perfekt
Sjøsyken kan du lære deg å bli kvitt ...
Hyr plass i en fiskebåt et par mnd. så er du kurert :thumbsup::giggle::giggle:
Helst en utforbi oslofjorden

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

 Mye mer plass under dekk er det også.

 

Men tilsvarende mindre over :wink:...

 

Har fulgt denne tråden og misunt deg tålmodigheten. Jeg hadde aldri klart å fortsette ferien med sånne feil i kjelleren og i bakhodet.

Satser på at alt nå ordner seg og du kan ha fine sesonger framover...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige innspill og tilbakemeldinger. Det er godt å kunne fleipe om dette også - det har jo blitt litt av det i sommer, både fra oss og fra seilbåten vi var sammen med siste uka:smiley:

 

Hadde en barndomskompis som var i marinen under førstegangstjenesten. Han sa at han hadde vært sjøsyk i flere måneder. Er det noen som vet noe om hvordan dette fungerer? Som @VannTro og @LALUNA II er inne på - stemmer det at man faktisk kan bli bedre vant slik at man ikke lengre plages av det? Har vel sett alle episodene av "Livsfarlig Fangst", og de gutta tåler det meste ser jeg. Men de hadde med en kameramann en gang, og han ble skikkelig dårlig. Husker ikke om det varte ut turen. Interessant tema. Som det også sies over - med spakene (to stk vel og merke) noe mer forover, så plages jeg ikke. Det er sikkert fordi bevegelsene blir annerledes. Og... så må det vel sies: det var jo ikke "dramatiske" forhold igår med varslet 0,5m. Da var det vel ikke mer enn opp mot meteren tenker jeg. Så send meg gjerne et pinglediplom :wink:

 

@VannTro Hvordan blir båten deres i litt større sjø? Er den litt mer stabil enn joggeskoen vi pleide å dundre rundt i?

 

@Bitteliten hehe, gjett om jeg har hørt den før isommer av nevnte seilbåt vi tuslet litt rundt sammen med. Farten var jo forsåvidt greit å forholde seg til, det var til og med både hyggelig å koselig å få sett omgivelsene på en annen måte,  så det var egentlig vinden som begrenset aksjonsradiusen vår gitt at vi bestemte oss for å skjerme alle for den nevnte "rullingen". Da ble det innaskjærs. Jeg kan dog forestille meg at det må være mer behagelig i sjø med seilbåt med støtte fra både kjøl og seil. Båten dere har fått dere nå ser veldig fin ut! Jeg er innom tråden din, og det er nok flere enn meg som hadde sett dere av gårde raskt nå som Euklid er på land igjen:smiley: Men - vi får glede oss.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

HA HA HA :lol: Herlig - nå fikk, vi oss en god latter her:thumbsup:

 

Diplomet har fått en plass allerede på h(g)jemmekontoret.

 

IMG_0386(1).JPG.6dad6e21f2e3e369d6cad6521d4bb58a.JPG

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, Bitteliten said:

Like greit å bytte til seilbåt når man først har blitt vant til å gå i det tempoet tenker jeg :wink:

 

Etter 15 år med motorbåt synes jeg det er det helt topp å kunne ferdes i 8 knop lydløst og stabilt på vannet. 15 ms og 3 meter sjø er bare morro (ihvertfall på lens/slør). Har nok motor til å gå i 8 knop i stort sett all slags vær også. Bare tenk deg den lave dieselregninga på slutten av sesongen :clap:. Mye mer plass under dekk er det også.

 

Man behøver da ikke ha seilbåt for å feriere i moderat tempo. Jeg har to motorbåter og går stort sett i 6 - 7 knop maks. For oss er det ikke minst det som vi ser og opplever under veis som er båtlivet, og da må farten ned. Jeg kan gå mange steder seilbåtene ikke kan, fisker og setter teiner.  Men jeg ser lett gleden ved å gå lydløst og billig (?) med seilbåt, det bare passer ikke mitt bruksmønster.

 

Synes ellers det var sporty å fullføre ferien med alle problemene under veis. Håper alt ordner seg når båten kommer på verksted.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
dennrick skrev On 18.8.2017 at 18.17:

 

@VannTro Hvordan blir båten deres i litt større sjø? Er den litt mer stabil enn joggeskoen vi pleide å dundre rundt i?

 

 

Den er nok som de fleste saktegående båter, fin i motsjø og til dels grei i medsjø, men med sjøen inn fra siden blir det en annen sak.

Nå er det såpass mye vindfang grunnet høyden, at om vi får vinden inn fra siden sammen med sjøen blir det litt "seilbåt", men med gammel sjø inn fra siden ruller det godt. En del større Trawlere har derfor montert stabilisatorer. Det skal vist fungere bra.

 

Når det gjelder sjøsyke som skal gi seg vil det nok ta lengre tid enn det vi er utpå. Fatter`n var førstereisgutt på en båt som gikk fra Oslo og inn i Middelhavet, sjøsyken startet ved Ferder og ga seg midtveis over Biscaya :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

OT: Nordhavn 46 har gyro etter det jeg husker. Mener å ha lest en hentetråd her for lenge siden. Fungerte flott!

 

On topic:

Jeg er også nysgjerrig på faciten i denne saken. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vi er fortsatt på land, og jeg har ikke glemt dere. Det er fremgang, men alt er ikke avklart. Det er fortsatt god respons hos alle de som skal og bør være involverte i saken, så jeg skal som jeg har sagt før, holde dere oppdatert.

 

Når det er sagt... Klart man blir utålmodig, men noen ganger må man bare stole på systemet. Å hisse opp stemningen i et system som tilsynelatende fungerer svært bra, fører ikke nødvendigvis til noe godt. Det så vi jo igår kveld / idag morges.

 

I mellomtiden har vi oppdaget andre sider av (båt)livet. Det å være uten båt er det mest åpenbare, men så var det elvefestival i Drammen. Så var det brunsnegleaksjon nr 2 i nabolaget der vi jo nå deltok. Det var også en gatefest her forleden. Loddsalg der barna kjørte løpet, og is var gratis. Jeg møtte naboer ved grillen som lurte på hvem jeg var, og det samme spurte jeg om. Hvor bor dere? Pussig setting, men det fungerte, i tillegg til at det var hyggelig med mange av de vi allerede kjente.

 

Men draget etter sjøen blir jo ikke borte av slikt surr som alt det overfor innebærer. Man skal ikke være hjemme i helgene i båtsesongen.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

La oss ta alt sammen med en gang: Ventingen er over! Båten er fikset! Jeg henter den imorgen! «Volvo Penta» og «Ragnar Ringstad AS» er mine nye favorittord! Rubb og rake går under reklamasjon!:smiley:

 

Men jeg kan vel ikke avlslutte tråden her uten å komme med noen flere detaljer. Men først en liten recap, til glede for evt nye lesere, er jo da at den fire ukers planlagte ferien startet den 24.07. Babord motor ville ikke være med lengre den 26.07.  Den foreløpige dommen samme dag fra VP i Grebbestad var gjennomslag i en sylinder. Snekkfart og sjøsyke dominerte resten av ferien da vi evt flyttet hytta utaskjærs, og jeg er jo fortsatt takknemlig for pinglediplomet jeg fikk av dere. Selv om jeg ikke følte meg som en pingle der vi manøvrerte rundt med en havarert motor, en baugpropell ute av form, og en styrbord motor jeg ikke kunne stole på dersom jeg satte den i revers (girproblematikk) og den stoppet. Denne sommeren har vi faktisk opplevet et par ganger at det er vinden som har lagt til båten og ikke jeg. Jeg har bare stått på badeplattformen og sett på. Vi bidro vel ellers litt også til underholdning for dere her på denne tråden, mens rent visuelt var kanskje høydepunktet på underholdningen den gangen da tenåringen bukserte oss ut av Tønsberg Gjestehavn med vannscooteren. Vi måtte jobbe mye med personlig innstilling til ferien, men den ble ganske bra tross alt, selv om vi tok siste uken hjemme pga dårlige værmeldinger. Kjørte (kjørte???) båten over til Ringstad i Fredrikstad fra Tjøme den 17.08.:puke:

 

Mandag 21.08 kom båten på land, og verkstedet tok ut motoren og demonterte den. Det viste seg at det var to stempler med sprekk, et med hull i seg over stempelringen, og en skjæreskade i en sylindervegg. :confused:VP var ganske raskt på plass for å inspisere, og så gikk saken inn i systemet til VP for avgjørelse. På fredag i forrige uke (08.09) fikk jeg så melding om at ny "long blokk" var ankommet verkstedet, og at de skulle bygge opp motoren rundt denne med de øvrige komponentene. Dette ble jo som nevnt tidligere også gjort med styrbord motor for to år siden da denne brukte for mye olje.

 

Ellers er det gjort grundige undersøkelser også omkring girproblematikken, og det skal nå være fikset. Det er byttet en gir aktuator. Så nå får vi (først og fremst jeg selvsagt) håpe styrbord motor også blir til å stole på igjen. Alt av slanger, kabler og gjennomføringer er gått over, flyttet om det var nødvendig slik jeg forstår det, og det er byttet to styringssylindre. Sistnevnte har jeg hørt har vært en svakhet. Har selv to kompiser som har hatt lekkasjetrøbbel her i båtene sine. Han ene fikk sogar kjeft i en gjestehavn en gang fordi han forurenset med et «enormt oljeutslipp». Jeg antar det ser enormt ut selv om det lite olje. En kaffekopp i 90 grader kan f.eks føre til at man dekker en svært stor andel av skrivebordet med kaffe. Tømmer man ut det som er i tastaturet, så øker andelen betraktelig. Bare sånn for å sette ting litt i perspektiv.

 

Så husker kanskje noen av dere at grunnet girproblematikken, så lot styrbord seg faktisk starte i gir ved en anledning. Før motoren ble slått av, så rakk båten å dunke borti fjellet i en naturhavn, med en 50 cm lang glassfiberskade på skutesiden som resultat. Dette er en følgeskade fra girtrøbbelet og er også reparert. Heldigvis «hang» den i ankeret bak slik at det ikke ble verre.

 

Så her er det altså noen sammenhenger mellom «de gale tingene», og utfallet er, jfr åpningen min over, av en slik art jeg bare kunne drømme om. For å beskrive steinraset fra mine skuldre, så roper jeg bare at « «Mannen» har endelig kommet!»  Nuvel.

 

Som jeg skrev i min forrige post, så var jeg såklart utålmodig, men måten jeg har blitt møtt på i denne saken fra dag en, klassifiseres best med ord som kundevennlig innstilling (Husk: de tok alltid telefonen da det kokte som verst – midt i sesongen. Eller ringte tilbake) og profesjonalitet. Jeg har fått et inntrykk i denne saken av at her er det et system som fungerer. Det syntes jeg både VP og Ringstad har ettertrykkelig slått fast her. Jeg syntes de fortjener all mulig annerkjennelse for hvordan saken har blitt håndtert. «Good people make good things happen» er et slagord jeg kommer på i denne sammenheng.

 

Jeg vil tro at mange lurer på årsaksforholdene til motorhavariet også. Det er faktisk ikke helt avklart. Det kan ha vært noe feil fra fabrikk slik jeg forstår det, men VP har også indikert noe i retning av overbelastning, dog er dette slik jeg har forstått det vanskelig å fastslå 100%, så derfor ryddet de opp her. Jeg har jo ikke «grisekjørt». I 2900-3000 rpm går båten fint i 26-27 knop, og vi har aldri marsjet i mer enn det. Som regel har jeg også variert hastigheten litt ned til 22-25 også innimellom. Motorene har heller aldri blitt presset til å plane skuta før de har nådd 85C på godt under 1500 rpm.

 

Det som nok er saken her er at båtens vekt er oppgitt til 8.5 tonn fra fabrikk, tørr. Mens båten denne uka har klokket inn til omkring 11 tonn. Har ikke lastet på noe mer vekt fra overtakelse enn hydraulikken til badeplattformen. Badeplattformen var opprinnelig festet på båten med braketter. Dernest et par nye forbruksbatterier. Kanskje er det mulig at fabrikkvekten har ført til feil valg av propeller er det jeg hører, og at jeg bør et hakk ned. For å bruke et ord fra «Mythbusters», så kan jo dette være «Plausible». Ift fabrikkvekt, så kommer det jo fort på en del utstyr som veier. Bare Diesel og vann blir et tonn. 2 stk D4 veier vel mer enn bensin. 100m kjetting i hver ende, to ankre osv osv.

 

Siden det under prøvekjøring idag ble oppnådd 3420 og 3400 rpm på maskinene (31 knop), så mangler det et par hundre rpm. Jeg tenker at det kan være fornuftig å gå ned et hakk. Har en dialog med leverandør på dette. Det er jo også mulig å selge de to settene jeg har. Jeg vispet nemlig opp litt grus engang vi tok 28 foten jeg hadde på en offroad tur (grunn havn). Da fikk jeg kjøpt et brukt G3 sett. Fikk reparerte det settet som var i bakken og solgte det på Finn.no. Dagen etter satt det på en båt i Nord Norge etter forsendelse fra Drammen. Kapteinen der oppe var superfornøyd.

 

Som dere skjønner er denne Kapteinen ganske fornøyd også.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Takk for det! Ift det du skriver om å se lyst på neste sesong, så er den ikke helt over heldigvis. Men ser poenget ditt. Litt av "greia" med båtlivet er jo å stole på utstyret. Vår selvtillit fikk seg en alvorlig knekk når dette skjedde. Som nevnt har vi vært uten båt en stund, og det har faktisk vært greit å få litt avstand. Føler at det er greit igjen nå, og på tide å komme seg bak spakene igjen for å legge de i "vater".

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Kjedelig episode du har vært gjennom med den båten, så da var det jo godt at Ragnar Ringstad ordnet opp og sørget for en "happy ending" :thumbsup:  Også godt å høre at det er noen aktører i båtbransjen som løfter standarden et par hakk og bidrar til en mer seriøs bransje, samt at det er godt å vite at vi har en seriøs forhandler her i distriktet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så hyggelig at dette fikk et så positivt utfall for deg og dine :thumbsup:  :clap:

 

Også glad for at du gir Ragnar Ringstad og staben honnør når de fortjener det :thumbsup:

Min oppfatning er nok at du har en god del av æren selv... fordi du er systematisk, registrerer, dokumenterer og tenker deg om... og så handler du. Som kunde er du nok i den desiderte positive delen av skalaen, noe som gjør saken enklere for Ringstad og ta med seg videre til VP og dermed oppnå et for deg positivt resultat.

 

Takk for en flott tråd :thumbsup: tror mange har lært mye, sammen med deg :thumbsup: og mange har nok fått en liten vekker og påminnelse om at en kanskje skal være litt mer takknemlig når alt virker som det skal og en kan nyte livet.... 

Link to post
Share on other sites

Så utrolig hyggelig å lese at denne saken løser seg! Er imponert over din evne til å tenke positivt. Jeg hadde gått i kjelleren.

 

Er derimot ikke så imponert over toppfarten. 31 knop høres snaut ut, men samtidig plausibelt mtp høy vekt. Du bør definitivt gå ned en propellstørrelse mtp å kunne makse på 3500 ferielastet. Men dette vil neppe gi deg høyere toppfart, men motorer og drev en mindre anstrengt tilværelse. Samtidig kan jeg ikke fri meg fra å tenke at du høres litt vel tung ut?

Link to post
Share on other sites

Hei dennrick! Har fulgt tråden gjennom sommeren, og må først og fremst si jeg er imponert over måten dere har håndtert denne situasjonen på. Mye som går skeis med båten rent teknisk, men dere gjennomfører likevel, (etter min oppfatning), en vellykket båtferie med de endrede forutsetningene:thumbsup:.

 

Flott at alt nå har løst seg, og at Volvo tar ansvar og ordner opp. Mistenker at R. Ringstad bør ha en del av æren for dette - kanskje på sin plass å sende en solid "fredagsbløtkake" til gutta på verkstedet.

Også hyggelig å se at det finnes seriøse, dyktige aktører i en bransje med et noe frynsete rykte, og at VP denne gangen tar ansvar.

 

Håper virkelig at dere nå har unnagjort  deres del av båtrelaterte utfordringer for mange år fremover, og at vi får en lang og fin høst som dere kan nyte i båten:smiley:.

 

(I forhold til årsak til havariet - vet du om injektorer har vært vurdert som en faktor, eller er ikke dette lenger et tema på nyere D-serie?)

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

 

Sånn skal det se ut :yesnod::yesnod::yesnod: (Dette er fra turen fra Fredrikstad til Tjøme i dag)

 

IMG_0477.JPG.dca3f7cf1c5e4d93e6d673e035bddaac.JPG

 

Fikk en fin tur på flatt vann. Gikk i mellom 24-27 knop, og stoppet en gang for å se på danskebåten. Den nye babord oppførte seg eksemplarisk så langt jeg kunne bedømme. Merket et par forskjeller: Avviket på forbruket  er mindre; nå nede i 2,4% (dette var i 3000 rpm). Turbotrykket avviker med 6%. Dette er langt mindre enn før. Det er styrbord som leder an litt, men den driver også servo etc etc.

 

Hadde også en 20 minutters "guidet tur" i motorrommet der mekanikeren tok meg gjennom det han hadde gjort.

 

Er fornøyd:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...